• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd polubowny nie tylko od... święta

Wioletta Kakowska-Mehring
14 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
W ubiegłym roku Inspekcja Handlowa w Gdańsku udzieliła ponad 26 tys. porad konsumentom oraz przedsiębiorcom. W ubiegłym roku Inspekcja Handlowa w Gdańsku udzieliła ponad 26 tys. porad konsumentom oraz przedsiębiorcom.

Po co drzeć koty? Konsument i przedsiębiorca w sądzie polubownym. Pod takim hasłem Inspekcja Handlowa w Gdańsku wraz z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów obchodzić będą we wtorek Światowy Dzień Konsumenta.

Logo akcji UOKiK Logo akcji UOKiK


W tym roku instytucje broniące ładu i porządku na rynku w ramach obchodów Światowego Dnia Konsumenta postanowiły zająć się propagowaniem alternatywnych i bezpłatnych metod rozstrzygania sporów pomiędzy przedsiębiorcą, a konsumentem. Niestety, za często spory te trafiają do sądu powszechnego. Wiąże się to z dużymi kosztami oraz stratą czasu. Aby tego uniknąć warto skorzystać z rozwiązań, jakimi dysponuje Inspekcja Handlowa - zachęcają urzędnicy.

O szczegółach będzie mowa we wtorek - 15 marca - podczas specjalnej debaty z okazji Światowego Dnia Konsumenta - Po co drzeć koty? Podczas tego spotkania uczestnicy spotkania przypomną o pozasądowych formach rozstrzygania sporów. Debatę będzie można śledzić na stronie www.uokik.gov.pl. Tego dnia również w godz. od 15 do 18 konsumenci będą mieli dodatkową możliwość osobistego, telefonicznego i elektronicznego zadawania pytań, zasięgania porad w zakresie praw i obowiązków konsumenta na rynku. Na chętnych czekają pracownicy Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gdańsku (ul. Marii Konopnickiej 4 zobacz na mapie Gdańska, tel. (58) 341 46 75 w. 32, e - mail: sekretariat@ihgd.pl).

Czy sąd konsumencki jest skuteczny?


W ubiegłym roku Inspekcja Handlowa w Gdańsku udzieliła ponad 26 tys. porad i instruktarzy konsumentom oraz przedsiębiorcom. - Do naszego sądu polubownego w ub. trafiło ok. 600 spraw. To dwa razy więcej niż rok wcześniej - mówi Waldemar Kołodziejczyk, naczelnik Wydziału Prawno - Organizacyjnego WIIH w Gdańsku. - Pod tym względem prowadzimy w krajowych statystykach. Konsumenci, ale też przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z takiej możliwości.

Jakie są instrumenty rozwiązywania sporów. Podstawowym jest procedura mediacji. Biorą w niej udział konsument i przedsiębiorca oraz mediator Inspekcji Handlowej. Zmierza on do polubownego rozwiązania sporu. Jeżeli mediacja nie przyniesie rezultatu, strony mogą zwrócić się właśnie do sądu polubownego. Obecnie przy Inspekcji Handlowej w Gdańsku działa jeden stały polubowny sąd konsumencki oraz jego oddział zamiejscowy w Słupsku. Wyrok przed takim sądem czy ugoda mają moc równą wyrokowi sądu powszechnego. Postępowanie mediacyjne oraz postępowanie przed sądem nie wiąże się z kosztami. Należy liczyć się z ewentualną koniecznością poniesienia kosztów opinii rzeczoznawcy sporządzonej na swoje zlecenie.

Mediacja i sądy rozpatrują sprawy o prawa majątkowe, które powstały w wyniku umów sprzedaży produktów lub świadczenia usług konsumentom. Spod jurysdykcji Stałych Polubownych Sądów Konsumenckich wyłączone są sprawy dotyczące m.in. banków oraz ubezpieczycieli. W przypadku usług bankowych można zwrócić się Arbitra Bankowego przy Związku Banków Polskich, natomiast w zakresie ubezpieczeń - do sądu polubownego przy Rzeczniku Ubezpieczonych. Jurysdykcji Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego nie podlegają również przedsiębiorcy świadczący usługi pocztowe, telekomunikacyjne, informatyczne, naukowo - badawcze, edukacyjne oraz pośrednicy finansowi i producenci paliw.

Światowy Dzień Konsumenta ustanowiono na 15 marca w XXI rocznicę wystąpienia Johna Kennedy'ego w Kongresie USA. Tego dnia w 1962 r. amerykański prezydent wypowiedział przełomowe słowa: "Z samej definicji wynika, że konsumenci to my wszyscy". Sformułował również cztery prawa konsumentów do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji.

Miejsca

Opinie (25) 2 zablokowane

  • (3)

    uwaga na ECCO sprzedają buble i nie uznają żadnych reklamacji, ze starej marki została tylko cena!!!!!!!!!

    • 5 1

    • Uwaga na Ecco z sklepów Apia !!!! (2)

      W Api po miesiącu "analiz" "specjalistów" (butologów ???) odrzucono mi reklamację za rozwalone buty twierdząc że były używane niezgodnie z przeznaczeniem np. jako buty sportowe
      (tak tak jako buty narciarskie :-(((((
      lub - uwaga , uwaga - "do pracy " .
      To prawda był zakładane do pracy do pracy , ale nie jestem górnikiem !!!!
      I wyanalizowali, że używano "złej " pasty . A w butach odpadły podeszwy !

      • 1 0

      • odradzam też zakupy w INTERSPORT

        Mają własnych rzeczoznawców którzy odrzucają reklamacje, nie wysyłają butów do producenta. Swoją drogą jakość ecco spada, mi pękła podeszwa reklamacja odrzucona przez intersport.

        • 0 0

      • nie tylko apia, Step in tak samo, podeszwa rozpadła się na pół, a specjalista potrafił tylko napisać, że wada wyszła po dłużej niż pół roku w związku z tym rekalmacji nie uznają

        • 0 0

  • ten sad to lipa (2)

    Jak sprzedawca nie wyrazi zgody na sa polubowny to zostaje tylko droga cywilna.

    • 10 1

    • a zawsze nie wyraża (1)

      i wtedy 99% konsumentów odpuszcza i co najwyżej przez miesiąc tam nie kupuje

      • 0 0

      • no własnie. Po co drzeć koty?

        • 0 0

  • CCC tam dopiero jazda !!!

    Okazuje się że nie potrafię sobie dobrać obuwia .Rzeczoznawca odrzuca wadę fabryczną buta dla zasady - może się znudzi i odpuści . Niestety ale się myli . Ten felerny but prędzej mu na łbie rozwalę niż odpuszczę , już wybieram się do centrali w Warszawie na spotkanie z tym ynteligientem . Tak przy okazji firma CCC może już liczyć na moją dobrą reklamę u wszystkich znajomych a sklepy z tym szyldem będę omijał szerokim łukiem jako miejsce gdzie nie jestem traktowany poważnie !!! Nigdy więcej w CCC nie kupię nawet trampka !!!

    • 2 0

  • UWACA NA E.leclerc!!!! (3)

    przy kasie sprawdzajcie paragony!!! kasjerzy nabijaja drozdze rzeczy niz te ktore sie znajduja sie w koszyku.juz drugi raz mi sie to zdarza a chodze tam bardzo rzadko!!!! trzeba uwazac aby nie dac sie oszukac.

    • 9 2

    • wszedzie teraz oszukują to noram ale jest drobna róznica

      Bo w Auchan juz tez nieraz tak miałem i się ucieszyłem bo oni zwracają podwójną róznice w cenie! jesli cena na paragonie inna niz na pólce to dostajesz podwójną róznice w cenie tak powinno byc wszedzie

      • 1 0

    • to samo można powiedziec o kerfurze

      w galerii połowa cen na paragonie nie zgadza się z tymi przy produkcie. Gdy już muszę iść na zakupy do kerfura to przed udaniem się do kas sprawdzam wszystko jak leci w czytniku. Ludzie, trzymajcię się na baczności jak do tego sklepu idziecie. Jeśli chodzi o leclerc i real jeszcze mi się to nie zdarzyło

      • 0 0

    • Nabijają drożdże?

      Zamiast mleka czy karmy dla kotów?

      Swoją drogą - to nie kasjerzy "nabijają" ceny, tylko pracownicy/merchandiserzy odpowiedzialni za tzw. cenówkę na półkach, czyli zgodność tego co jest na etykietce a co wyjdzie na kasie.
      Tak więc nie obwiniaj od razu kasjerów, lecz obsługę sklepu bądź jego praktyki w zakresie informowania o cenach swoich klientów.

      • 5 0

  • (3)

    a mozna zaskarzyc caly kraj o zbyt drogie ceny?

    • 15 1

    • ceny nie są drogie, tylko wysokie...

      towar jest drogi...

      z polskiego chyba za uszy z klasy do klasy przeciągali

      • 0 2

    • "Drogie ceny" (1)

      A szkołę można zaskarżyć za wypuszczenie takiego nieuka?

      • 0 5

      • moze nieuk,moze nie,ale zapierdzielam jak kazdy w tym kraju,nie obchodzi mnie Twoje zdanie na temat mojej pisowni,tylko ceny i podatki w dzikim kraju jakim jest Polska.Ludzie czas cos zmienic! Niemcy,Austria i Szwajcaria otwieraja rynek pracy(duza czesc ludzi zostanie w tych krajach na stale.przyklad-Anglia,Irlandia itp.).pracujesz w polsce? masz dobrze platna prace? to odkladaj,bo za 30-40 lat nikt nie bedzie pracowal na Twoja emeryture.a ty sie martwisz moja pisownia....

        • 4 0

  • Ten cały Urząd Ochrony konsumentów to lipa!!

    Złożyłem ponad 2 miesiące temu wniosek w sprawie wadliwie wykonanego remontu.. Dostałem odpowiedź telefonicznie po już chyba 5tym telefonie, od osoby pracującej w Gdyńskim biurze.. "... Przecież my i tak nie możemy nic zrobić ...". Tylko wlepią kare wykonawcy, której i tak nie mają jak wyegzekwować.. Więc drodzy Rodacy! Jak coś chcesz uzyskać to motto: zrób to sam, nadal obowiązuje. Może jak wszyscy zaczniemy składać pozwy z :cywila" to zamkną ten bezsensowny kramik jakim jest UOPK.
    Żenada z tą instytucją..

    • 3 0

  • REALny problem

    Chciałam kupić doniczkę - cena przyklejona (z kodem paskowym) -9 zł, chciałam sprawdzić, czy to cena rzeczywista - kod nie wchodzi. A przy kasie ...okazuje się, że kod nagle jest czytany i donica kosztuje 40 zł! I nie ma winnego- pani szefowa działu twierdzi, że "przecież nie będą wszystkich cen przeprawiać"(bo były też na innych kilku- ten sam problem).
    Obsługa - nikt nie mógł dla mnie nic zrobić, była nijaka, a nawet z lekka harda (szefowa działu).
    Nie polecam i żałuję, ze nie mam czasu sie tym zająć głębiej. Ale może jutro ich zadenuncjuję?...

    • 5 0

  • Proceder wyłudzeń za pośrednictwem usług SMS Premium - pomarańczowy operator

    Dostawałam już różne SMS-y reklamowe od mojego ukochanego pomarańczowego operatora. Wszystkich wygranych samochodów już nie mam gdzie parkować pod domem, a za czekające na mnie pieniądze mogłabym kupić cuda.

    • 5 0

  • Odradzam RAMNET (1)

    uważajcie na sklep RAMNET.tam proces reklamacji trwa 2-3 miesiące,ale po kilkunastu telefonach, mailach i osobistych wizytach w sklepie...
    to samo ze sklepem PIXMANIA-omijać szerokim łukiem

    • 2 0

    • Ja bym dodał Fotojokera. Towar reklamowałem jako niezgodny z umową a Fotojoker wysłał go do serwisu w ramach naprawy gwarancyjnej.

      • 0 0

  • ehh

    po 2 miesiącach noszenia butów zakupionych w CCC zaczęły się odklejać i przemakać, oddaliśmy na reklamacje po ponad tygodniu odrzucili reklamacje twierdząc że sama je do takiego stanu doprowadziłam. Złożyłam odwołanie powołując się na niezgodność towaru z umową. Odrzucili twierdząc że reklamacja jest bezzasadna. Sprawa jest już w sądzie polubownym. Mojej znajomej znajoma pracuje w tej sieci i z tego co się dowiedziałam to oni mają teraz taką politykę by większość reklamacji z miejsca przekreślać (plan oszczędnościowy). Dla mnie to jest zwyczajne chamstwo. Ostatni raz kupiłam coś w tym sklepie! ODRADZAM

    • 7 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane