• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sieć Circle K zainteresowana stacjami Lotosu

VIK
6 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Spółka Lotos Paliwa posiada ponad 500 stacji paliw w całym kraju, co stawia ją na trzecim miejscu pod względem liczby stacji paliw w Polsce. Spółka Lotos Paliwa posiada ponad 500 stacji paliw w całym kraju, co stawia ją na trzecim miejscu pod względem liczby stacji paliw w Polsce.

Międzynarodowa sieć Circle K zainteresowana jest zakupem stacji paliw należących do Lotosu. W procesie fuzji z PKN Orlen właściciela zmienić musi 389 stacji gdańskiego koncernu paliwowego.



Jaka przyszłość czeka Lotos po przejęciu przez Orlen?

- Patrzymy na Polskę jako na strategiczny rynek zarówno na poziomie europejskim, jak i globalnym. Chcemy się tu rozwijać i wzmacniać naszą pozycję. (...) Jesteśmy zainteresowani możliwością przejęcia części biznesu, który objęty jest środkami zaradczymi Komisji Europejskiej - mówi Michał Ciszek, prezes Circle K Polska, w wywiadzie dla wnp.pl i przyznaje, że koncern jest zaangażowany w proces fuzji Orlenu i Lotosu.
Circle K działał w Polsce początkowo jako Statoil. Dziś prowadzi ponad 370 stacji paliw w całym kraju, a w tym flagowe stacje własne, stacje segmentu ekonomicznego oraz stacje franczyzowe. W 2012 r. właścicielem spółki została kanadyjska firma Alimentation Couche-Tard Inc. To jedna z największych na świecie firm działających w obszarze handlu detalicznego, w formacie convenience. Prowadzi działalność w Ameryce Północnej, Europie, Azji i na Bliskim Wschodzie. Akcje Alimentation Couche-Tard notowane są na giełdzie w Toronto (TSE).

Przypomnijmy. W lipcu 2020 r. Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Jednym z głównych warunków jest zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, oraz zaopatrywanie tych stacji w paliwa silnikowe. W lipcu tego roku KE wydłużyła termin na realizację środków zaradczych do 14 listopada 2021 r.

Czytaj też:

Inwestor dla rafinerii w listopadzie. Zainteresowanie kapitału arabskiego



Władze Orlenu twierdzą, że w tym przypadku PKN Orlen i Grupa Lotos nadal będą dysponowały największą siecią w Polsce i mogą nawet wzmocnić pozycję na rynku europejskim. Nadrzędnym celem ma być znalezienie partnera do jak najbardziej atrakcyjnej wymiany aktywów polskich na podobne w innych częściach Europy.

Oprócz sprzedaży części stacji Orlen ma zbyć 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych. Ma to dać nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie oleju napędowego i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej. Kolejny warunek to sprzedaż dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który - po ukończeniu budowy - zostałby przekazany temu operatorowi. KE nakazała też sprzedaż 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture z BP, zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych oraz  zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce i dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu lub tzw. pozostałości ciężkich.
VIK

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (247) ponad 10 zablokowanych

  • Gdy PO sprzedaje stacje benzynowe zagranicznym koncernom, jest to "rozkradanie majątku narodowego"
    Gdy PiS sprzedaje stacje benzynowe zagranicznym koncernom, jest to "nowy ład".

    • 9 3

  • Prosze o wytłumaczenie (2)

    CZy mógłby mi ktoś bez napinki pis/po wytłumaczyć czemu KE może nakazać sprzedaż większości Lotosu po fuzji Orlenem i w jaki sposób taka fuzja miałaby być dla Orlenu/Lotosu korzystna? Co na tym mają zyskać te firmy? Jak wspomniałem wcześniej odpuśćcie sobie ujadanie na po/pis, tylko merytorycznie postarajcie się mi to wytłumaczyć. Z góry dzięki.

    • 5 1

    • Zapewne chodzi o prawo unijne równość energetyczna i stabilność. Żaden podmiot nie może przysłaniać innych. Dlatego takie nord stream 2 łamie prawo unijne a Merkel z Putinem i bidenem idą w zaparte.....ale już zapowiedziano, że rurociąg nie będzie miał 100% przepustowości i walczy o to także Polski rząd.. Tak samo że stacjami zapewne, Orlen w Niemczech ma ponad 500 stacji pod nazwą star i kilkanaście pod nazwą Orlen. Równowaga musi być.

      • 1 1

    • Odpowiadam

      Jak będziesz miał paliwo po 10 zł/litr i wszystkie stacje zależne od jednego podmiotu w tym przypadku od PiSu to będziesz płakał że nikt ich nie zatrzymał.

      • 1 1

  • Na Orlenie leję tylko do PiSuaru :-)

    • 9 4

  • Tanie tankowanie

    Zapewne

    • 1 1

  • żerowisko dla pisowskich pasożytów

    "ludzie-świnie to siły marne, filistry najgorszego gatunku, których właściwym żywiołem jest błoto. W społeczeństwie i oni zręcznem wślizgiwaniem się wszędszie, nawet "bez mydła", zajmują nieraz intratne stanowiska, ale żadnego nie przynoszą pożytku: są oni wstrętnym, hańbiącym balastem w pochodzie ludności".
    *Nałkowski, Wacław (1851-1911)

    • 8 2

  • pisiwskie lichsaye piebiakowe mają dziś wolne

    albo jeszcze nie zostali wezwani do klawiatur bo nie ma tego trollowania co na artykule o 'lubieniu' pisu

    • 5 3

  • Czemu musi sprzedać? Nie mogą zmienić barwy na Orlen?

    • 2 2

  • kalkulator

    W Norwegi wszystko jest droższe, więc w Polsce nie będzie tańsze.

    • 3 3

  • Przecież Crcle-K to Kanadyjska sieć, zatem o jakiej fuzji Lotosu z Orlenem była mowa? Co do fuzji ma (1)

    Kanada?

    • 8 1

    • Le-mi-ngi nie zrozumieją. Padł rozkaz z farmy to smarują, byle przeciw Polsce.

      • 0 1

  • Równowaga na europejskim rynku musi być zachowana

    Dlatego taka spółka amerykańska z siedzibą na lotnisku w Amsterdamie nie może mieć 100% udziałów na polskiej ziemi. W żadnym z unijnych krajów to by nie było możliwe. Z tą fuzja jest podobnie, chodzi o równowagę w uni, tutaj jakiś %
    udzialow się "oddaje" a tymczasem Orlen ma ponad 500 otwartych stacji w Niemczech. Kto nie idzie do przodu się zwija. Już nie wspominając o tym jak nord stream 2 łamie prawo unijne i bezpieczeństwo unijne...ale kar dla Niemców żadnych nie ma, ba nawet jako jedni z pierwszych dostali pieniądze na odbudowę

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Szpilman

Prezes zarządu i właściciel firmy Rubo. Firma działa od roku 1991. Początkowo jako spółka cywilna, a od roku 1999 jako spółka z o.o. Obecnie Rubo jest głównym filarem Grupy RUBO skupiającej 5 podmiotów gospodarczych. Zarówno Rubo Sp. z o.o. jak cała grupa wspiera się wyłącznie o kapitał polski. Rubo Sp. z o.o. jest producentem własnych systemów rusztowań oraz hal namiotowych.

Najczęściej czytane