• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ślązak znów opóźniony? Do dokończenia potrzebna nowa umowa

Robert Kiewlicz
24 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Stocznia Marynarki Wojennej jest już własnością PGZ Stoczni Wojennej. Spółka musi jednak podpisać nową umowę dotyczącą budowy jednostki, bez tego nie dokończy okrętu ORP Ślązak. Stocznia Marynarki Wojennej jest już własnością PGZ Stoczni Wojennej. Spółka musi jednak podpisać nową umowę dotyczącą budowy jednostki, bez tego nie dokończy okrętu ORP Ślązak.

Okręt, który miał być najnowocześniejszym nabytkiem Marynarki Wojennej RP - ORP "Ślązak" - znów ma opóźnienie w budowie. Powodem są prace związane z rozliczeniem dotychczasowej umowy oraz zawarciem nowej - na dokończenie budowy okrętu. Ma tego dokonać PGZ Stocznia Wojenna, która od niedawna jest właścicielem Stoczni Marynarki Wojennej. Dodatkowym problemem jest to, że "Ślązak" nadal jest we władaniu syndyka SMW, a jego przekazanie ma nastąpić dopiero w połowie lutego 2018 roku.



Stocznia Marynarki Wojennej formalnie weszła w struktury Polskiej Grupy Zbrojeniowej z początkiem stycznia 2018 roku. Z masy upadłościowej, którą przejęła spółka PGZ Stocznia Wojenna został jednak wyłączony patrolowiec ORP "Ślązak". Jego właścicielem pozostał syndyk SMW. Równocześnie z przejęciem stoczni rozpoczęto rozmowy dotyczące przekazania okrętu nowemu właścicielowi SMW. Ma to jednak nastąpić dopiero w połowie lutego 2018 roku.

Kontynuacja prac związanych z budową "Ślązaka" wymaga także rozliczenia dotychczasowej umowy oraz zawarcia nowej - na dokończenie budowy okrętu przez PGZ Stocznia Wojenna.

Czytaj też: ORP Prezydent Lech Kaczyński zastąpi Ślązaka?

- Zarząd PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. informuje, że w sprawie kontynuacji budowy ORP "Ślązak" od kilku miesięcy przedstawiciele spółki są w stałym kontakcie roboczym z Inspektoratem Uzbrojenia oraz syndykiem masy upadłości Stoczni Marynarki Wojennej -czytamy w oświadczeniu przesłanym do redakcji Trojmiasto.pl. - Pracownicy stoczni kontynuują prace w zakresie przygotowania dokumentacji oraz zaplecza warsztatowego, które pozwolą na płynne przejście do realizacji prac na okręcie przez PGZ SW po podpisaniu umowy. Angażują się także w zdanie dotychczas wykonanych prac i rozliczenie aktualnej umowy, której stroną jest SMW w upadłości likwidacyjnej.
Przypomnijmy, że ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy, w lipcu 2015 roku. Początkowo całkowity koszt budowy prototypu korwety "Gawron", wraz z niezbędnym wyposażeniem, określono na 1,4 mld zł. Jednak tylko od czasu dokonania zmian w projekcie i przekształcenia korwety w patrolowiec, na "Ślązaka" wydano już ok. 300 mln euro, czyli więcej, niż początkowo planowano na cały okręt.

Patrolowiec miał trafić do służby z końcem listopada 2016. Według ostatnich informacji jego przekazanie Marynarce Wojennej RP miało nastąpić pod koniec lipca 2018 roku, czyli po 17 latach od rozpoczęcia budowy. W związku z kolejnymi problemami tego terminu zapewne także nie uda się dotrzymać.

Dodatkowo w stoczni ma zostać przeprowadzona restrukturyzacja zatrudnienia. Pierwsze zwolnienia już miały miejsce. Pracownicy twierdzą, że kolejne osoby czekają na wypowiedzenia. Zarząd PGE Stoczni Wojennej zapewnia jednak, że to działania "na rzecz poprawy efektywności, niezbędnych po długotrwałym okresie funkcjonowania przedsiębiorstwa w stanie upadłości".

Więcej: Stocznia Marynarki Wojennej oczkiem w głowie polityków

- Zarząd spółki dąży do zmiany struktury zatrudnienia, tak aby podnieść udział pracowników fizycznych w ogóle zatrudnionych oraz do zmiany dystrybucji funduszu płac, tak by więcej środków było kierowanych do pracowników z obszarów produkcji, handlu i realizacji projektów oraz konstruktorów i projektantów. W wyniku tych działań należy spodziewać się wzrostu płac i zatrudnienia na kluczowych dla spółki stanowiskach oraz sukcesywnego ustawania stosunku pracy w pozostałych obszarach - głównie za porozumieniem stron i z powodu nabycia praw emerytalnych - twierdzą przedstawiciele PGZ Stocznia Wojenna.
W działaniach tych pomaga stoczni firma Brad Consulting. To eksperci zajmujący się doradztwem polskim i międzynarodowym firmom w zakresie restrukturyzacji i podnoszenia efektywności oraz strategicznego zarządzania kapitałem ludzkim. Zadaniem konsultantów jest szczegółowa analiza dotychczasowej praktyki płacowej oraz dokonanie, wspólnie z kadrą kierowniczą, oceny jakości pracy świadczonej przez każdego pracownika stoczni. Wnioski i rekomendacje z tej pracy posłużą, jako jedna z przesłanek, do kształtowania indywidualnych stosunków pracy.

Co ciekawe, we władzach Brad Consulting zasiadał w przeszłości Konrad Konefał, prezes PGZ Stocznia Wojenna. Stocznia nie widzi w tym jednak nic niewłaściwego i twierdzi, że Konrad Konefał...

- W tym czasie stosował i znacząco rozwinął metodykę pracy doradczej, dostosowując ją m.in. do branży stoczniowej. Współpraca z doświadczonymi konsultantami przy poprzednich projektach oraz adekwatność metody pracy do przedsiębiorstw stoczniowych zaowocowały tym, że zarząd spółki zdecydował się zaufać sprawdzonym rozwiązaniom. We współpracy z firmami doradczymi ma to kluczowe znaczenie dla sukcesu realizowanych projektów - czytamy w oświadczeniu PGZ Stocznia Wojenna.

ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku.

Miejsca

Opinie (120) 8 zablokowanych

  • po co komu ten złom? (10)

    • 57 18

    • Rysiek Ochódzki

      on otwiera oczy niedowiarkom! To nasz złom i jesteśmy z niego dumni!

      • 30 3

    • (3)

      a jak go skończą to okaże się przestarzały

      • 22 2

      • Na pewno nie bardziej od ORP Błyskawicy,

        więc nie ma tragedii.

        • 15 1

      • (1)

        Przestarzaly jak ty

        • 3 3

        • pzestazały jak ty a ty a ty ... na świetlicy jest komputer z internetem ? w jakiej szkole ?

          • 0 2

    • Bo to świetny przykład jak działa w praktyce "kupuj polskie wspierasz Polskę"

      Norwegia za podobną kwotę ma flotyllę nowoczesnych patrolowoców z Korei Południowej - bogatszy jest kraj mający taką nędzną flotyllę czy ten co dysponuje takim wspaniałym kadłubem?
      Kupowanie polskiego nijak nie wspiera polskiej gospodarki, z prostych i niezmiennych praw ekonomii to wynika.
      Gospodarkę wspierają decyzje podejmowane z pobudek racjonalnych a nie wg klucza partyjnego, politycznego, nacjonalistycznego, geograficznego czy też jakiegoś innego.

      • 17 11

    • Sami patrioci i spece od jakości

      • 8 1

    • (1)

      Stoczni jest potrzebny, żeby praca była, rządowi jest potrzebny, żeby mogli powiedzieć "To my Wam pracę daliśmy, zagłosujcie więc na nas".
      Za "Ślązaka" i inne korwety 621 ze dwa porządne więzienia można byłoby wypełnić.

      • 4 0

      • kolejne dwa jakbyśmy mieli zamykać przekręciarzy z sejmu i wszystkich ministerstw

        • 1 0

    • Prawnicy z Radomia będa to to budować do końca świata

      wstyd, stoczniowcy z Gdyni, wstyd

      • 1 1

  • Remontowa (5)

    Przekazcie do remontowej, może z opóźnieniem ale go skończą. Kormoran budowany 14 lat później i już służy armii a ten statek to tylko przekładany co kilka lat lub miesiecy termin oddania.

    • 86 12

    • Kadłub (1)

      Szkoda czasu na RSB. Opóźnienia mają wpisane w KRS. Zobaczcie jak wygląda kadłub Kormorana. Porażka

      • 13 17

      • Kormoran na pokazy mody nie pływa

        nie martw się na zapas

        • 3 1

    • Kolega jest z Trójmiasta? (1)

      Gdzieś ty chłopino widział statek wojenny?

      • 14 1

      • wojenna karabła

        • 2 0

    • no przekażcie to bedzie do kupienia niedługo jak RALE szt.2 i PSV szt2

      • 4 10

  • Nowa umowa ? Za tanio było ? Zmiana wymagań ? Będzie poduszkowiec teraz ? (6)

    Wstyd.

    • 69 5

    • (2)

      kiedy ktoś zakręci kurek z pieniędzmi - ile można trwonić publicznej kasy

      • 16 0

      • teraz Misiewicze muszą się obłowić

        więc zakręcenia kurka nie będzie, bo to złota kura jest,
        taki Miś na miarę naszych czasów

        • 9 1

      • własnie to zrobił

        • 2 1

    • Z pensjami dla setki Misiewiczów z Radomia będzie 1 mld zł. (2)

      Nasi pisowcy nacjonalizują co się da, aby posad dla rodzin nie zabrakło.

      • 8 3

      • (1)

        PO po porostu pozbyloby sie i po klopocie.

        • 2 1

        • "A za PełO" ehhhhh

          Ponad dwa lata rządów PiS i tyyyyle się zmieniło XD

          • 2 0

  • Ha...ha... (3)

    Szybciej zbudują ten okręt na Śląsku jak sama nazwa wskazuje...chyba,że idą na rekord Guinnessa

    • 46 4

    • Jaaa, chopie dobrze godosz. (1)

      Z chopokami już sie za niego bierymy!

      • 5 0

      • Na slasku szybciej oderwa sie ode miec

        • 2 0

    • Przecież ta stocznia już praktycznie jest na Śląsku bo dyrekcja siedzi w Radomiu.

      • 2 0

  • (1)

    Przewał goni przewał !!!
    A tego badziewia to i Remontowa nie uratuje bo ma własne problemy.

    • 50 1

    • Uratowała by ale za odpowiednia kasę.

      • 4 1

  • Antek odszedł (9)

    robota stanęła w miejscu.

    • 27 32

    • (3)

      Chyba kpisz... Antek jeśli chodzi o modernizację armii to nas cofnął o kilkanaście lat.

      • 20 7

      • pożartowac nie można ? (1)

        • 4 3

        • to nie jest śmieszne, niestety to jest bardzo bardzo smutne

          • 5 2

      • Was to nic nie cofa wy już jesteście zacofani.

        • 3 4

    • (3)

      Gamonie nawet nie jesteście w stanie zrozumieć prostej szydery.

      • 2 1

      • (2)

        Gamoniu szydera jest madra a to jest bezmyslne paplanie

        • 2 1

        • (1)

          Już tu fak ju

          • 1 0

          • Sam se zrup

            • 1 0

    • Praktycznie...sami "spadachroniarze" zostali...

      ...a tych naprawdę pracowitych już dawno zwolniono-dokładnie około 6/7 lat temu...

      • 1 0

  • Stocznia MW (4)

    Najgorsza stocznia za dużo szefów co na niczym się nie znają. Słabi pracownicy

    • 60 5

    • 5 menagerów od pier..lenia i nic nie robienia na jednego pracownika ... to się nie może udać

      • 21 0

    • (2)

      I co z tego kapralu!? Patrzy na to wojsko, patrzy na to właściciel stoczni i... Nic. Mają głęboko w d*pie, tyle.

      • 11 0

      • Nie czekaj kiedy stocznia zrobi coś dla Ciebie

        skup się i zrób coś dla stoczni.

        • 3 0

      • bo to panie paNstwowe a jak państwowe to niczyje i robio co chco bo każdy mądry od gadania ale nikt jaj nie ma by to dokończyć i wziąść odpowiedzialność za to , nikt ! same mamusine gugusie w gajerkach tym rządzą więc efekt jaki widać

        • 0 0

  • Tak to jest z tymi państwowymi narodowymi "czempionami" (1)

    • 64 5

    • skoro w zarządach czempionów

      zasiadają politycy albo ich koledzy bez wykształcenia branżowego i bez żadnego doświadczenia, to czemu tu się dziwić?

      • 4 0

  • Mają nas wszystkich za idiotów... (11)

    Ludzie, gdybyście widzieli jak wygląda "praca" w tej państwowej (waszej) firmie... Tam są ludzie zupełnie odrealnieni, nie mający świadomości podstawowych reguł działania rynku. Nikt nie ponosi odpowiedzialności. Są senni, znudzeni i co gorsza - zupełnie nie przeszkadza im fakt że od tylu lat większość z nich zupełnie nic nie zrobiła.
    Miałem okazję zobaczyć jak wygląda "Biuro Konstrukcyjne" Ślązaka... taki burdel, taka jakaś okrutna nieporadność. Nie dalibyście tym nierobom najmniejszego zadania gdybyście byli świadomi. A to wszystko za nasze pieniądze. Już nawet nie wiem jak to nazwać, ale mam czasem wrażenie że tacy bezczynni pracownicy, takie pijawki na państwowej kasie, po prostu gardzą nieświadomą częścią społeczeństwa, które de facto - okradają.

    • 115 7

    • I co z tego? (5)

      Ludzie wciąż chcą więcej pańswa w państwie i kontroli politycznej nad każdym aspektem życia, najlepiej żeby urzędnicy im robili śniadania i pomagali się podcierać, najlepiej żeby wszystko było państwowe, nikt za nic wtedy nie odpowiadał a liczyły się tylko znajomości/układy i tak dalej - tak każdy z mojej rodziny myśli.
      I będą klepać biedę tak długo, aż zrozumieją, że gospodarka oparta na polityce to droga donikąd.

      • 16 9

      • Nie mierz świata swoją miarką!

        • 5 10

      • ludzie tęsknią za komuną

        wtedy to nawet po bilety miesięczne nie musiałem jeździć do MZK, tylko dostawałem w zakładzie pracy. To były czasy, firma dawała herbatę, cukier, ubrania, mieszkanie służbowe, wczasy i wiele innych spraw załatwiali za mnie zatrudnieni specjalnie pracownicy.
        Teraz muszę sam wszystko ogarniać, ale już niedługo, bo komuna wraca szybkimi krokami i jak będzie więcej państwowych firm to dobre czasy wrócą na stałe. Znowu będę mógł się zdrzemnąć na styropianie pod kartonami a firma załatwi mi kilka spraw w tym czasie, a jak się wyśpię, to pójdę do zakładowej stołówki na półdarmowy obiad z kompotem.
        PiS przyspiesza upaństwowienie i repolonizację firm, więc jest szansa na dobą posadę. Żeby to wszystko mieć wystarczy raz na 4 lata pójść na wybory i oddać głos na jedyną słuszną partię, nic więcej - resztę załatwią sami.
        oooo sorry, zdrzemnąłem się - przyśniło mi się to ? czy to jawa czy sem ?

        • 21 5

      • Wada genetyczna polaków...

        Czytałem kiedyś na blogu "nienawiść.pl", że nasze cudowne społeczeństwo ma wadę genetyczną - nie uczymy się na błędach - więcej - nie widzimy wśród polityków zagrożenia dla naszego majątku, rozwoju, godności etc. Ta teza była podparta taką masą dowodów, że kończąc czytanie artykułu prawie złapałem doła... Polecam. Czas otworzyć oczy i zacząć uczyć się na błędach. To wystarczy...

        • 9 5

      • ja bym chciał więcej "Złotego środka" i równowagi pomiędzy państwem a wolnością

        w polszy niestety wciąż ze skrajności w skrajność

        • 4 0

      • Powiedz to w USA, Niemczech, Francji, Wlk Brytanii...

        Poczytaj analizy ekonomiczne... Popatrz jakei wyniki ekonomiczne ma PL pod rządami PiS...

        • 0 0

    • Pieknie napisane. Ja bym powiedział w dwóch słowach "Głęboki PRL" Powinni robic tam wycieczki historyczne dla turystów było by to napewno bardziej opłacalne dla zakładu.

      • 4 5

    • (1)

      Stocznia Marynarki Wojennej + kasa z budżetu + zamówienie z MON-u = r o b o t a
      na kilkanaście lat - i o to chyba chodzi.

      • 8 2

      • Mylisz się, to jest inaczej:

        Dobre referencje + dobre relacje z klientami (zaufanie) = robota

        To wszystko powinno być jeszcze uczciwie, w świetle normalnej kontroli i zgodnie z nowoczesnymi technologiami i metodologią zarządzania. Za tym dopiero płynie kasa...

        A u nas? Odwrotnie ;/

        • 2 1

    • Gawron/Ślązak nie jest opóźniony przez biuro konstrukcyjne (1)

      Bo ten projekt to dzieło innego biura, bodaj niemieckiego, zresztą, od kiedy B-K buduje statek? B-K opracowuje dokumentację i przekazuje ją do budowniczego.
      Gawrona/Slązaka budowano tak długo, bo wcale go nie budowano - przekazywano małą kasę na utrzymanie stoczni i żadnej na budowę okrętu i tyle.
      Na całym świecie stocznie MW budują i remontują własne i eksportowane okręty bojowe. Dzięki czemu masz pewność, że w godzinie W nadal będzie pracował radar, komunikacja a okręt nie nadaje swojej pozycji ;-) . Dotyczy okrętów własnych, eksportowych nie koniecznie :-))))

      • 2 1

      • Gawron nie jest opóźniony przez biuro konstrukcyjne

        Dla ogólnej wiadomości: autorem projektu Gawrona jest Biuro Projektowe PROREM.

        • 1 0

  • Krótkie konkretne pytanie: ile statków zbudował w życiu aktualny Prezes Stoczni Wojennej ? (3)

    Jakie ma sukcesy w okrętownictwie ?
    Czy ktoś wie ?

    • 75 0

    • bardzo dobre pytanie

      • 16 0

    • Nic bo prezesowską to ma tylko pensje, a reszta u Syndyka. Kolejny darmozjad.

      • 19 1

    • Nie czytałeś info w sieci?

      Jest to wybitny specjalista po KUL-u. I bardzo doświadczony w przemyśle okrętowym.

      • 15 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na...

Najczęściej czytane