• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ślązak znów opóźniony? Do dokończenia potrzebna nowa umowa

Robert Kiewlicz
24 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Stocznia Marynarki Wojennej jest już własnością PGZ Stoczni Wojennej. Spółka musi jednak podpisać nową umowę dotyczącą budowy jednostki, bez tego nie dokończy okrętu ORP Ślązak. Stocznia Marynarki Wojennej jest już własnością PGZ Stoczni Wojennej. Spółka musi jednak podpisać nową umowę dotyczącą budowy jednostki, bez tego nie dokończy okrętu ORP Ślązak.

Okręt, który miał być najnowocześniejszym nabytkiem Marynarki Wojennej RP - ORP "Ślązak" - znów ma opóźnienie w budowie. Powodem są prace związane z rozliczeniem dotychczasowej umowy oraz zawarciem nowej - na dokończenie budowy okrętu. Ma tego dokonać PGZ Stocznia Wojenna, która od niedawna jest właścicielem Stoczni Marynarki Wojennej. Dodatkowym problemem jest to, że "Ślązak" nadal jest we władaniu syndyka SMW, a jego przekazanie ma nastąpić dopiero w połowie lutego 2018 roku.



Stocznia Marynarki Wojennej formalnie weszła w struktury Polskiej Grupy Zbrojeniowej z początkiem stycznia 2018 roku. Z masy upadłościowej, którą przejęła spółka PGZ Stocznia Wojenna został jednak wyłączony patrolowiec ORP "Ślązak". Jego właścicielem pozostał syndyk SMW. Równocześnie z przejęciem stoczni rozpoczęto rozmowy dotyczące przekazania okrętu nowemu właścicielowi SMW. Ma to jednak nastąpić dopiero w połowie lutego 2018 roku.

Kontynuacja prac związanych z budową "Ślązaka" wymaga także rozliczenia dotychczasowej umowy oraz zawarcia nowej - na dokończenie budowy okrętu przez PGZ Stocznia Wojenna.

Czytaj też: ORP Prezydent Lech Kaczyński zastąpi Ślązaka?

- Zarząd PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. informuje, że w sprawie kontynuacji budowy ORP "Ślązak" od kilku miesięcy przedstawiciele spółki są w stałym kontakcie roboczym z Inspektoratem Uzbrojenia oraz syndykiem masy upadłości Stoczni Marynarki Wojennej -czytamy w oświadczeniu przesłanym do redakcji Trojmiasto.pl. - Pracownicy stoczni kontynuują prace w zakresie przygotowania dokumentacji oraz zaplecza warsztatowego, które pozwolą na płynne przejście do realizacji prac na okręcie przez PGZ SW po podpisaniu umowy. Angażują się także w zdanie dotychczas wykonanych prac i rozliczenie aktualnej umowy, której stroną jest SMW w upadłości likwidacyjnej.
Przypomnijmy, że ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy, w lipcu 2015 roku. Początkowo całkowity koszt budowy prototypu korwety "Gawron", wraz z niezbędnym wyposażeniem, określono na 1,4 mld zł. Jednak tylko od czasu dokonania zmian w projekcie i przekształcenia korwety w patrolowiec, na "Ślązaka" wydano już ok. 300 mln euro, czyli więcej, niż początkowo planowano na cały okręt.

Patrolowiec miał trafić do służby z końcem listopada 2016. Według ostatnich informacji jego przekazanie Marynarce Wojennej RP miało nastąpić pod koniec lipca 2018 roku, czyli po 17 latach od rozpoczęcia budowy. W związku z kolejnymi problemami tego terminu zapewne także nie uda się dotrzymać.

Dodatkowo w stoczni ma zostać przeprowadzona restrukturyzacja zatrudnienia. Pierwsze zwolnienia już miały miejsce. Pracownicy twierdzą, że kolejne osoby czekają na wypowiedzenia. Zarząd PGE Stoczni Wojennej zapewnia jednak, że to działania "na rzecz poprawy efektywności, niezbędnych po długotrwałym okresie funkcjonowania przedsiębiorstwa w stanie upadłości".

Więcej: Stocznia Marynarki Wojennej oczkiem w głowie polityków

- Zarząd spółki dąży do zmiany struktury zatrudnienia, tak aby podnieść udział pracowników fizycznych w ogóle zatrudnionych oraz do zmiany dystrybucji funduszu płac, tak by więcej środków było kierowanych do pracowników z obszarów produkcji, handlu i realizacji projektów oraz konstruktorów i projektantów. W wyniku tych działań należy spodziewać się wzrostu płac i zatrudnienia na kluczowych dla spółki stanowiskach oraz sukcesywnego ustawania stosunku pracy w pozostałych obszarach - głównie za porozumieniem stron i z powodu nabycia praw emerytalnych - twierdzą przedstawiciele PGZ Stocznia Wojenna.
W działaniach tych pomaga stoczni firma Brad Consulting. To eksperci zajmujący się doradztwem polskim i międzynarodowym firmom w zakresie restrukturyzacji i podnoszenia efektywności oraz strategicznego zarządzania kapitałem ludzkim. Zadaniem konsultantów jest szczegółowa analiza dotychczasowej praktyki płacowej oraz dokonanie, wspólnie z kadrą kierowniczą, oceny jakości pracy świadczonej przez każdego pracownika stoczni. Wnioski i rekomendacje z tej pracy posłużą, jako jedna z przesłanek, do kształtowania indywidualnych stosunków pracy.

Co ciekawe, we władzach Brad Consulting zasiadał w przeszłości Konrad Konefał, prezes PGZ Stocznia Wojenna. Stocznia nie widzi w tym jednak nic niewłaściwego i twierdzi, że Konrad Konefał...

- W tym czasie stosował i znacząco rozwinął metodykę pracy doradczej, dostosowując ją m.in. do branży stoczniowej. Współpraca z doświadczonymi konsultantami przy poprzednich projektach oraz adekwatność metody pracy do przedsiębiorstw stoczniowych zaowocowały tym, że zarząd spółki zdecydował się zaufać sprawdzonym rozwiązaniom. We współpracy z firmami doradczymi ma to kluczowe znaczenie dla sukcesu realizowanych projektów - czytamy w oświadczeniu PGZ Stocznia Wojenna.

ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku.

Miejsca

Opinie (120) 8 zablokowanych

  • tak pracuje większość państwowych spółek (5)

    dlatego padają i wszyscy musimy do nich dokładać. W USA wszystkie koncerny zbrojeniowe są prywatne, podobnie w Europie zachodniej.

    • 12 10

    • (3)

      to akurat nieprawda wiele zachodnich koncernów jest państwowe, wszystkie zaś prywatne są dotowane a takim USA owe koncerny rządzą krajem za pośrednictwem własnych kongresmenów....
      wątpię czy to ideał do którego powinniśmy dążyć

      • 9 2

      • czyli nasz system budowania przez 15 lat motorówki (2)

        za miliard złotych jest lepszy niż amerykański?

        • 2 4

        • Dowiedz się dokładnie, jakie sa rzeczywiste przyczyny tego stanu rzeczy,

          a dopiero potem komentuj.

          • 3 1

        • to nie jest "nasz" system tylko celowe działania polityków których ty min wybierałeś oraz celowe działania monu
          tylko dlatego ten (obecnie) patrolowiec jest tak długo "budowany" (trafniej powiedzieć że leży odłogiem)
          przykładem "sukcesu" amerykańskiego z branży obronnej jest program JSF który od 1993 roku miał/ma za zadanie stworzyć tani samolot wielozadaniowy dziś i jutra
          rezultatem jest F-35, najdroższy "myśliwiec" świata, który mimo upływu lat i rozpoczętej produkcji oraz realizowanych za pomocą agentury wśród polityków zakupów zagranicznych nie doprowadził do stworzenia w pełni sprawnego samolotu (jedynie doprowadzono go do obwarowanego wieloma ograniczeniami statusu "wstępnej gotowości operacyjnej) a mamy rok 2018

          • 2 0

    • obejrzyj film "Wojny Pentagonu"...

      A dowiesz sie, ze jest to niezalezne od stosunkow wlasnosciowych. Wrecz przeciwni, prywata nigdy nie pracuje dla idei. Patrz Paragraf 22bis...
      Jest jedna regula, na tej robocie trzeba sie znac... Po obu stronach biurka.

      • 4 1

  • Brad Consulting

    Dobre:). Konrad to obrotny chłopak:))).

    • 13 1

  • Spoko kasa sie znajdzie. Podniosa podatki, ceny pradu i bedzie na kawalek okretu.

    • 7 1

  • Zadnego badziewia do Remontowej. Jeśli MON nie ma kasy to niech spada. Z MON-em najgorsze interesy

    • 15 0

  • Zarząd

    Zrobić sprawozdanie czemu tak długo za dużo osób tam siedzi 9
    Żebyście wiedzieli co tam się dzieje to nieuwierzycie

    • 13 1

  • Wyścig na absurd stoczniowy 3RP trwa! (1)

    Brak kwalifikacji,na pytania dziennikarza zero zażenowania,zero honoru,oto nowe kierownictwoSMW(poKULu).Kadra ze stoczni rodem z PRL wymuszająca aneksami absurdalne koszty i czas budowy!

    • 15 0

    • Gdzie mogę znaleźć to spotkanie z dziennikarzami?

      • 2 0

  • PO niepotrafiło go ukonczyc przez 8 lat ciekawe jak długo to bedzie robic PIS (4)

    • 12 5

    • Kasa Misiu , kasa........ (1)

      Skoro ma zwać się ORP Lech Kaczyński, to będą go teraz przerabiać na lotniskowiec! A to potrwa...............

      • 2 3

      • już Antoni zapowiedział: podwodny lotniskowiec!

        • 2 2

    • (1)

      pis już go "budował" przez dwa lata za marcinkiewicza i kaczyńskiego i przez dwa za szydło...

      • 1 2

      • a wcześniej SLD i rząd AWS tak AWS w którym to min sprawiedliwości był p. kaczyński lech a ochrony środowiska p. szyszko

        • 0 0

  • Znam gościa który buduje to cuda (1)

    i mówi że cały projekt jest po to żeby emeryci mieli co robić. Powsadzali tam znajomków i siedzą inic nie robią. Jak ktoś chce coś zrobić to i tak mu nie dadzą. Z tego co mówił to jest projekt który nigdy nie ulegnie zakończeniu bo nikt nie ma zamiaru go zakończyć jeśli pieniądze cały czas płyną.

    • 10 5

    • To będzie trwać tak długo, jak pelikany będą dawały się doić.

      I nic się z tym nie zmieni... większości to odpowiada, k*restwo za 500 złotych...
      W normalnym kraju taki wpis jak Twój powinien uruchomić lawinę śledczą. A tutaj ? No cóż, w prokuraturze też kuzyn kuzyna z SMW siedzi, ostatnio się na ogródkach działkowych widzieli. Heniek Józkowi kosiarkę przecież pożyczył, to go teraz Józek nie wsadzi ?!

      • 5 4

  • No tak, jakość dotychczasowych konsultantów potwierdza 14 lat wytężonej pracy, wydane miliardy Euro i dalszy brak sukcesu. Trzeba ich dalej zatrudniać !

    • 11 1

  • Zabawy chłopców w piaskownicy, nie mających bladego pojęcia o okrętownictwie. Niech tylko Kaczor jak najprędzej o tym się dowie.

    • 17 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości...

Najczęściej czytane