• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spółka kolejowa Lotosu pójdzie pod młotek?

Robert Kiewlicz
2 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Lotos Kolej jest prywatnym przewoźnikiem kolejowym, którego właścicielem w 100 proc. jest Grupa Lotos. Jej udział w rynku przewozów towarowych w Polsce wynosi obecnie 7,77 proc. Lotos Kolej jest prywatnym przewoźnikiem kolejowym, którego właścicielem w 100 proc. jest Grupa Lotos. Jej udział w rynku przewozów towarowych w Polsce wynosi obecnie 7,77 proc.

Gdański koncern paliwowy Lotos przymierza się do sprzedaży spółki kolejowej - Lotos Kolej. W pierwszym kwartale 2012 uzyskała ona pozycję wicelidera w rynku przewozów towarowych w Polsce. Spółka kolejowa to jednak nie "core biznes" Grupy Lotos, jest więc jednym z potencjalnych aktywów do procesu dezinwestycji.


Lotos Kolej jest prywatnym przewoźnikiem kolejowym, którego właścicielem w 100 proc. jest Grupa Lotos. Podstawowym zadaniem spółki jest kompleksowa kolejowa obsługa spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Grupy Lotos. W pierwszym kwartale 2012 spółka uzyskała pozycję wicelidera w Polsce, na rynku przewozów towarowych w Polsce. Jej udział w rynku wynosi obecnie 7,77 proc.

- Lotos Kolej to dynamicznie rozwijająca się spółka, która w ciągu dekady została wiceliderem na rynku przewozów towarowych w kraju. Z roku na rok rośnie jej znaczenie. Spółka dysponuje nowoczesnym taborem kolejowym oraz nowatorskim systemem logistycznym - mówi Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupy Lotos. - Grupa Lotos na bieżąco prowadzi analizy w zakresie optymalizacji funkcjonowania swojej grupy kapitałowej. To proces, który zaczął się już kilka lat temu. Lotos jedną transakcję dotyczącą sprzedaży (Lotos Parafiny) już zrealizował z bardzo dobrymi efektami społecznymi i biznesowymi.

Jak zaznacza Zachowicz dzisiaj czas na dezinwestycje nie jest optymalny, dlatego z kolejną nie wolno się spieszyć. - Ewentualne zmiany w tym temacie muszą być rozpatrywane nie tylko w kontekście ekonomicznym czy społecznym, ale również bezpieczeństwa pracy rafinerii w Gdańsku - dodaje Zachowicz.

Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Dysponowała wówczas 6 lokomotywami manewrowymi i była w stanie przewieźć niecałe 200 tys. ton towarów rocznie. Dzisiaj ma potencjał, który umożliwia przewiezienie ok. 11-12 mln. ton. Eksploatuje blisko 100 lokomotyw. Wszystkie lokomotywy, które wykonują pracę pociągową są w długoletniej dzierżawie lub w leasingu. Lokomotywy leasingowane są systematycznie spłacane i w efekcie część z nich będzie mogła zostać wykupiona po 10 latach. Ponad połowa lokomotyw pociągowych spółki ma ok. dwóch lat.

Wraz z rozpoczęciem realizacji Programu 10+ spółka dokonała między innymi rozbudowy układu torowego oraz elektryfikacji toru dojazdowego. Oddała też do eksploatacji nowoczesną oczyszczalnię cystern.

Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Dysponowała wówczas 6 lokomotywami manewrowymi i była w stanie przewieźć niecałe 200 tys. ton towarów rocznie. Dzisiaj ma potencjał, który umożliwia przewiezienie ok. 11-12 mln. ton.

Miejsca

Opinie (88) 2 zablokowane

  • Lotos najlepszym pracodawca. (14)

    • 18 27

    • Widać że chyba chciałbyś z nami jeździć :) bo na pewno nie jeździsz, piszesz takie bzdury rodem ze Star Wars, a widać że głupi to ty nie jesteś ale rozumu to nie masz za grosz, bzdury wypisujesz, rzucasz nazwiskami a swojego nie podasz totalny cham i kretyn, i na szczęście tacy idioci jak ty u nas nie pracują na pewno.

      • 0 0

    • nie zgadzam się (4)

      był do czasu jak kadra zarządzająca nie przyszła z PKP, potem coraz gorzej. Wybiórczo przyjmują ludzi. Za odmówienie pracy są duże kary, np: po powrocie pociągiem towarowym z Karsznic miałem mieć dobę wolną a po 4 godzinach wołają mnie na 12 godzin znowu do pracy. Odmówiłem i karnie zesłali mnie na warsztat i ostrzegli że następnym razem albo nie przedłużą umowy albo zwolnią. Częste jest także donoszenie na siebie nawzajem , lepsze znaczy lepiej płatne nadgodziny dostają tylko lizusy. Szef czyli Mirosław Łosiński sam w oczy mi powiedział że donoszenie na swoich kolegów mam w obowiązkach. pomijam też inne sprawy których nie powie głośno żaden pracownik. Ja także bo boje się utraty pracy.

      • 28 9

      • MARIUSZ KŁAMIESZ !!!!!!!!!!!

        Jest az dwuch Mariuszow w Lotosie i zaden nie ma szlaku do Karsznic,,,, po drugie zaden maszynista pociagowy nie zszedł za odmowe pracy na warsztat, i po trzeciejest cos o czym nie wiesz a mianowicie w Lotosie WSZYSTKIE nadgodziny sa jednakowo płatne ,,,, a i jeszcze jedno szef nazywa sie Gruca ...
        podszywasz sie pod pracownoka Lotosu ale słabo ci to idzie , nie znasz firmy od srodka ,, cos tam słyszałes ale nie wiesz co....

        • 1 1

      • rozumiem, że Mariusz toimię kolegi którego nie lubisz (2)

        i właśnie zbierasz punkty za podpier*alanie...

        • 17 7

        • nie , to moje drugie imie , którego w pracy nie znają.

          • 4 0

        • Każdy się broni jak może ;) tamten działa psychologia

          • 4 0

    • Bezpieczeństwo to podstawa

      Dla mnie hitem jest odpowiedzialność zbiorowa za wypadki losowe. Wypadków przy pracy nie należy zgłaszać bo spółka nie dostanie 13. Osobiście bawią mnie wielkie hasła rodem z kronik PRL. A tak szczerze za świecącym budynkiem i wzniosłymi hasłami kryje się zgnilizna i zepsucie bandy kolegów i członków rodzin którzy od pokoleń zajmują kierownicze stanowiska ,świetnie się bawią za firmowe pieniądze , a w wolnym czasie wymyślają głupoty jak zwykłemu człowiekowi utrudnić życie.

      • 4 2

    • Kamil Skowroński tylko ty i tobie podobni tak pisza.

      Przestań robić reklamę, tu większej kariery nie zrobisz...

      • 1 2

    • Dziurę po Yme trza załatać no to wszystko pod młotek. (1)

      700 mln zł straty to nie pryszcz. Tyle stadion kosztował w Gduńsku.

      • 10 2

      • Zgadzam się!

        Nie bez powodu Olechnowicz publicznie się zdeklarował, że w 3 lata chce odrobić 2 miliardy straconych złotych utopionych w Yme. Teraz wyprzedadzą wszystkie spółki, które rzekomo nie są związane z core business'em. Cała Grupa kapitałowa jest już po wstępnej wycenie analityków zza granicy i możemy sobie teraz tylko obserwować wyprzedaż jedną po drugiej...

        • 3 1

    • Pewnie, ze najlepsza! Dla rodzin, kochanek i znajomych królika! (2)

      Całe familie pozatrudniane w Lotosie. Od dziadków do wnuczkow, od wujków do szwagrów, od rodzeństwa do kocanek i kochanków. We wszystkich społkach w grupie Lotos. Wielki "menedzer" z Lotosu o wielkich kompetencjach teraz rządzi spółką Euro 2012. Widac po tym, jakie facet ma kompetencje - zna sie na wszystkim, czyli na niczym. Mistrz ściemy. Ale wystarczą dobre koneksje w sztabie Tuska i robota za 100 tysiakow miesiecznie bez żadnej odpowiedzialności załatwiona. Oczywiscie w Lotosie siedza tylko najwyzej wyksztalceni, z najwiekszymi umiejetnosciami i najbardziej pracowici. Powinni dostac jeszcze gwarancje zatrudnienia na 100 najblizszych lat plus 5 srednich krajowych na miesiac. Bo na razie biorą tylko trzy.

      • 13 7

      • ja mam tylko jedna srednia krajowa,

        a wykonuje czynności za kilku czasami, bo chce się pokazac, zapracowac na swoje nazwisko swoja ciezka pracą, a nie ukladami.

        • 3 1

      • III RP - lewactwo i popapraństwo

        Bartoszewski (pseudonim dyplomatołek) był swego czasu szefem LOT-u choć w ogóle się na tym nie znał.

        Prezesem Narodowego Banku Polskiego była Hanna Gronkiewicz-Waltz która na bankowości w ogóle się nie znała co wyszło w czasie przesłuchań na komisji śledczej.

        A ministra Mucha? STADION NARODOWY - MUCHA NIE SIADA!!!

        • 12 3

    • no wiadomo, rodzinie nikt krzywdy nie będzie robił

      tam w biurach jedna wielka familia, córeczka, szwegier, kuzyn, bratanek, synowa....

      • 13 2

  • lotosowe ciuchcie (1)

    Witam pracuję w terminalu kontenerowym DCT który korzysta z usług Lotos koleje z rozmów z ludzmi przyjmujacymi u nas koleje wynika jedna bardzo pozytywna rzecz lotos wagony wprowadza co do umówionej minuty a spółka pkp cargo niestety ale potrafi miec nawet dobe poslizgu na niektorych składach pozdrawiam.

    • 34 3

    • PKP Cargo

      No to ból Cargo. Spóźniasz się - płacisz spore kary :).

      • 0 0

  • na salon 24 , ekonomia i biznes artykuł o lotos kolej : minister budzanowski kontra minister nowak

    • 0 0

  • Panowie i Panie (6)

    Jaki może być cel sprzedaży dynamicznie rozwijającej się spółki, która:
    - w ciągu dekady została wiceliderem na rynku przewozów towarowych w kraju
    - przynosi zyski.

    • 44 3

    • Obniżenie kosztów własnych? (3)

      Pytanie czy nie przynosi zysków poprzez dojenie spółki matki? Może konkurencja zaproponowała grupie Lotos przewozy na warunkach bardziej opłacalnych? Może być bardzo wiele powodów wbrew pozorom.

      • 14 10

      • powód jest zawsze ten sam (2)

        i jest prozaiczny - dziura w budżecie, nie da się całego Lotosa za jednym razem opchnąć? To spółka po spółce się go rozgrabi.

        • 25 2

        • Właśnie (1)

          Zwłaszcza, że doinwestowanych z państwowego :) to teraz można ładnie sprzedać

          • 11 2

          • tak jak banki - najpierw polski budżet je doinwestował a potem państwo polskie "sprzedało" za mniej niż dopłaciło wcześniej

            • 1 0

    • kręcenie lodów...

      i tyle w temacie...

      • 15 2

    • Inwestycje Polskie, Donalda Ambera?

      • 9 2

  • ...

    Związki Zawodowe z Lotosa są czujne i sprawne! Na nic te podchody ze sprzedażą!

    • 3 2

  • Ciuchcie!!!!

    Nie bójta się! Związki zawodowe z Lotosa nie pozwolą nikogo skrzywdzić. a co dopiero sprzedać taką spółę!

    • 3 1

  • To miło (2)

    "Lotos Kolej jest prywatnym przewoźnikiem kolejowym, którego właścicielem w 100 proc. jest Grupa Lotos" - bardzo ładny oksymoron od razu z uzasadnieniem.

    Fajnie być zatrudnionym w budżetówce ale rząd ma zajmować się infrastrukturą i bezpieczeństwem obywateli a nie działalnością gospodarczą. Za monopol paliwowy utrzymywany dla doraźnych celów politycznych płacimy my wszyscy.

    • 0 6

    • Monopol energetyczny w tym paliwowy panstwa nie jest utrzymywaniem politycznej fanaberii a polska racja stanu. (1)

      • 1 0

      • Utopione w Możejkach miliardy...

        ...to też racja stanu? Dziwnym trafem zbiegło się to z podwyżkami cen paliw. Ja chcę rodzinę utrzymać a nie rację stanu, jak chcesz racji stanu to sam na nią pracuj i płać, pomagaj utrzymywać różnych polityków i płacić za ich chore wizje. Komunizm to też racja stanu bo gwarantował monopol państwa niemal we wszystkim? Dla mnie racja stanu wygląda inaczej - im mniej polityków tym więcej mam pieniędzy, to jest moja racja stanu i tego się będę trzymał. Bycie zwolennikiem państwowej własności to nie żadna racja stanu tylko zwykły komunizm.

        • 0 0

  • Lotos na ślepym torze

    Szkoda spółki ale to dopiero początek. W następnej kolejności pójdzie pod młotek serwis i inne spółki które nie generują dochodów.Z drugiej strony poziom nepotyzmu i kolesiostwa osiągnął już chyba poziom krytyczny.Czas to zakończyć ,i zobaczyć jak wielcy panowie kierownicy odnajdą się w normalnej pracy.

    • 9 0

  • Zamech

    Pamieta go ktos?

    • 3 0

  • kolej

    klania sie ZAMECH ELBLAG

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane