stat

"Stena Germanica" na metanol przeciera szlaki

Stena Line po testach na promie "Stena Germanica" planuje zainstalować system na kolejnych 24 promach.
Stena Line po testach na promie "Stena Germanica" planuje zainstalować system na kolejnych 24 promach. fot. Jerzy Uklejewski/GSR, portalmorski.pl

"Stena Germanica", pierwszy na świecie prom napędzany metanolem wyruszył w swoją pierwszą podróż. Po przebudowie w Gdańskiej Stoczni Remontowa, należącej do Remontowa Holding olbrzymi, 240-metrowy prom pasażersko-samochodowy jest już gotowy do obsługi linii Göteborg - Kilonia.


Czy Trójmiasto jest ważnym punktem w branży transportu morskiego?

tak, to bardzo dynamicznie rozwijający się rynek

77%

nie, nie wytrzymujemy konkurencji z innymi regionami

23%

Przebudowa "Stena Germanica" rozpoczęła się pod koniec stycznia br. Przedsięwzięcie finansowo wspierane było przez unijny projekt "Autostrady Morskie", a jego całkowity koszt wyniósł około 22 mln euro. Projekt realizowany był przez armatora Stena Line we współpracy z Wärtsilä - wiodącym producentem silników, portami w Göteborgu i Kilonii oraz największym na świecie producentem i dostawcą metanolu - firmą Methanex Corporation. Teraz "Stena Germanica" jest pierwszym na świecie promem napędzanym metanolem.

- W Stena Line jesteśmy niezwykle dumni, że możemy przyczynić się do rozwoju całej naszej branży. Naszym celem było wprowadzanie innowacji dla dobra klientów i całego społeczeństwa. Bycie pierwszym przewoźnikiem na świecie posiadającym statek z napędem na metanol to wielki krok w kierunku idei zrównoważonego transportu - powiedział Carl-Johan Hagman, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.

Stena Line po testach na promie "Stena Germanica" planuje zainstalować system na kolejnych 24 promach. Być może część wykona również stocznia z Gdańska.

W Remontowej został zmodyfikowany jeden z czterech działających na promie silników, a trzy pozostałe zyskały nowe instalacje, które umożliwią szybkie dostosowanie ich do metanolu. Wärtsilä wraz ze Stena Teknik (firmą z grupy Stena Sphere, do której należy też koncern promowy Stena Line) opracowała metodę adaptacji silników statkowych do nowego paliwa. Silniki "Stena Germanica" będą zasilane metanolem jako paliwem głównym oraz MGO (Marine Gas Oil) - wykorzystywanym dodatkowo.

Metanol jest produkowany głównie z gazu ziemnego i może być stosowany w czystej postaci jako paliwo. Czysty metanol jest bezbarwnym biodegradowalnym paliwem. Odgrywa kluczową rolę w sektorze energetycznym, będąc paliwem zarówno przyjaznym dla środowiska jak i efektywnym kosztowo. Dzięki użyciu metanolu można ograniczyć emisję siarki (SOx) aż o 99 proc., azotu (NOx) o 60 proc., cząstek stałych (PM) o 95 proc. a dwutlenku węgla (CO2) o 25 proc. w porównaniu z obecnie używanym paliwem statkowym. Podobnie jak w przypadku LNG potrzebna jest przebudowa silników oraz wymiana zbiorników na paliwo. Zaletą metanolu jest mniejszy koszt konwersji silników w porównaniu z innymi ekologicznymi paliwami. Systemy bunkrowania metanolu są o wiele prostsze i bezpieczniejsze niż systemy tankowania LNG.

Statek ledwo wypłynął, a już zdobył uznanie. Podczas konferencji Green Ship Technology, która odbyła się w ubiegłym tygodniu w Kopenhadze Stena Line otrzymała tytuł Armatora Roku właśnie za przebudowę promu "Stena Germanica". Jury uzasadniło swoją decyzję tym, że jest to trzecia silna alternatywa, która ma szansę rozwoju w zrównoważonym transporcie w strefach SECA (skrót od: Sulphur Emission Control Areas), do których zaliczany jest obszar Morza Bałtyckiego i Morza Północnego.

Remontowa Holding - natężenie prac w Gdańskiej Stoczni Remontowa.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (39)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane