• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Stena Germanica" na metanol przeciera szlaki

Wioletta Kakowska-Mehring
26 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Stena Line po testach na promie "Stena Germanica" planuje zainstalować system na kolejnych 24 promach. Stena Line po testach na promie "Stena Germanica" planuje zainstalować system na kolejnych 24 promach.

"Stena Germanica", pierwszy na świecie prom napędzany metanolem wyruszył w swoją pierwszą podróż. Po przebudowie w Gdańskiej Stoczni Remontowa, należącej do Remontowa Holding olbrzymi, 240-metrowy prom pasażersko-samochodowy jest już gotowy do obsługi linii Göteborg - Kilonia.


Czy Trójmiasto jest ważnym punktem w branży transportu morskiego?


Przebudowa "Stena Germanica" rozpoczęła się pod koniec stycznia br. Przedsięwzięcie finansowo wspierane było przez unijny projekt "Autostrady Morskie", a jego całkowity koszt wyniósł około 22 mln euro. Projekt realizowany był przez armatora Stena Line we współpracy z Wärtsilä - wiodącym producentem silników, portami w Göteborgu i Kilonii oraz największym na świecie producentem i dostawcą metanolu - firmą Methanex Corporation. Teraz "Stena Germanica" jest pierwszym na świecie promem napędzanym metanolem.

- W Stena Line jesteśmy niezwykle dumni, że możemy przyczynić się do rozwoju całej naszej branży. Naszym celem było wprowadzanie innowacji dla dobra klientów i całego społeczeństwa. Bycie pierwszym przewoźnikiem na świecie posiadającym statek z napędem na metanol to wielki krok w kierunku idei zrównoważonego transportu - powiedział Carl-Johan Hagman, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.

Stena Line po testach na promie "Stena Germanica" planuje zainstalować system na kolejnych 24 promach. Być może część wykona również stocznia z Gdańska.

W Remontowej został zmodyfikowany jeden z czterech działających na promie silników, a trzy pozostałe zyskały nowe instalacje, które umożliwią szybkie dostosowanie ich do metanolu. Wärtsilä wraz ze Stena Teknik (firmą z grupy Stena Sphere, do której należy też koncern promowy Stena Line) opracowała metodę adaptacji silników statkowych do nowego paliwa. Silniki "Stena Germanica" będą zasilane metanolem jako paliwem głównym oraz MGO (Marine Gas Oil) - wykorzystywanym dodatkowo.

Metanol jest produkowany głównie z gazu ziemnego i może być stosowany w czystej postaci jako paliwo. Czysty metanol jest bezbarwnym biodegradowalnym paliwem. Odgrywa kluczową rolę w sektorze energetycznym, będąc paliwem zarówno przyjaznym dla środowiska jak i efektywnym kosztowo. Dzięki użyciu metanolu można ograniczyć emisję siarki (SOx) aż o 99 proc., azotu (NOx) o 60 proc., cząstek stałych (PM) o 95 proc. a dwutlenku węgla (CO2) o 25 proc. w porównaniu z obecnie używanym paliwem statkowym. Podobnie jak w przypadku LNG potrzebna jest przebudowa silników oraz wymiana zbiorników na paliwo. Zaletą metanolu jest mniejszy koszt konwersji silników w porównaniu z innymi ekologicznymi paliwami. Systemy bunkrowania metanolu są o wiele prostsze i bezpieczniejsze niż systemy tankowania LNG.

Statek ledwo wypłynął, a już zdobył uznanie. Podczas konferencji Green Ship Technology, która odbyła się w ubiegłym tygodniu w Kopenhadze Stena Line otrzymała tytuł Armatora Roku właśnie za przebudowę promu "Stena Germanica". Jury uzasadniło swoją decyzję tym, że jest to trzecia silna alternatywa, która ma szansę rozwoju w zrównoważonym transporcie w strefach SECA (skrót od: Sulphur Emission Control Areas), do których zaliczany jest obszar Morza Bałtyckiego i Morza Północnego.

Remontowa Holding - natężenie prac w Gdańskiej Stoczni Remontowa.

Miejsca

Opinie (39) 1 zablokowana

  • Całe szczęście że Remontową nie zarządza Jaworski

    Kurski, Gałęzewski czy Guzikiewicz. Wystarczy, że są obecni w Stoczni Gdańskiej i to powinno wystaryczyć.

    • 12 2

  • (6)

    Że motocykle żużlowe to rozumiem, ale żeby taka wielka łajba się napędziła metanolem? Niesamowite. I co tak dymi z komina. Metanol spala się bezwonnie i bez dymu.

    • 4 1

    • para wodna (5)

      • 0 1

      • w ciemnym kolorze ? (4)

        ewidentnie to spaliny

        • 0 1

        • Dofarbiają - dla bajeru.

          • 3 0

        • sam jesteś w ciemnym kolorze (2)

          para wodna nie musi być intensywnie biała. Poza tym przeczytaj artykuł - metanol jest spalany z dodatkiem oleju (żeby zachować właściwości smarujące mieszanki).

          • 4 0

          • a olej powoduje większe zanieczyszczenie niż standardowe paliwo (1)

            • 0 0

            • nie powoduje

              MGO ma krótsze łańcuchy węglowodorowe, niż mazut. Spala się więc o wiele łatwiej, niestety pozostawia śladowe ilości sadzy (w końcu to paliwo bardzo podobne do diesla). W przeciwieństwie jednak do instalacji samochodowych, sadze łatwiej jest spalić strumieniem gorącego powietrza. Bilans wychodzi na plus.

              • 0 0

  • z tym metanolem to tak jak z instalacja gazową w samochodzie

    bardzo łatwopalny ,szybko parujacy i pewnie bedzie sie psuł jak kazda instalacja gazowa w samochodzie
    gaz to jest do kuchenek a paliwo ciężkie do silników okretowych

    • 1 3

  • Żeby tylko z "baku" nie podpijali,

    bo czarno to widzę ;)

    • 7 0

  • Metan a metanol

    Dla przypomnienia z 7 klasy podstawówki.

    Metan to GAZ ziemny, w przemyśle używany skrót LNG.

    Metanol to CIECZ, inaczej alkohol metylowy.

    Olejem smaruje się wszystkie silniki, czy na paliwo ciężkie czy lekkie, czy metanol, czy gaz.

    W kominach są zainstalowane filtry i katalizatory, które mają na celu zmniejszenie ilości zanieczyszczeń.

    Wzór reakcji spalania metanolu to:

    2CH3OH + 3O2 = 2CO2 + 4H2O

    • 8 1

  • dla porzadku

    LNG to skroplony gaz ziemny a nie uzywany w przemysle skrot...

    • 0 0

  • TOAST POWITALNY

    Ciekawe czy każdy pasażer na wejściu będzie poczęstowany lampką paliwa aby umilić rejs?:)

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu...

Najczęściej czytane