• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia Marynarki Wojennej już prawie w rękach PGZ

Robert Kiewlicz
25 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
W Stoczni Marynarki Wojennej zakończono, po 14 latach i wielu perturbacjach, budowę kadłuba patrolowca ORP "Ślązak". Jego wodowanie zaplanowano na początek lipca 2015 roku.
W Stoczni Marynarki Wojennej zakończono, po 14 latach i wielu perturbacjach, budowę kadłuba patrolowca ORP "Ślązak". Jego wodowanie zaplanowano na początek lipca 2015 roku.

Kończą się rozmowy na temat przejęcia udziałów w Stoczni Marynarki Wojennej przez Polską Grupę Zbrojeniową. Większościowym właścicielem stoczni jest Agencja Rozwoju Przemysłu. SMW ma być ważną częścią Grupy i koordynować budowę trzech okrętów obrony wybrzeża i trzech okrętów patrolowych z funkcją zwalczania min. PGZ liczy też na kontrakt na budowę okrętów podwodnych pod kryptonimem "Orka", w którym SMW ma wziąć czynny udział.



- Rozmowy na temat przejęcia SMW są bardzo zaawansowane. Zaraz po ich zakończeniu będziemy informować opinię publiczną o podjętych decyzjach - mówi portalowi Trojmiasto.pl Grzegorz Szymański, dyrektor Biura ds. Public Relations Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Czytaj też: Trójmiejskie stocznie PGZ wybudują sześć nowych okrętów

O takich zamiarach informowaliśmy już na początku marca 2015 roku. Przypomnijmy, że w kwietniu 2011 roku Sąd Gospodarczy w Gdańsku ogłosił upadłość likwidacyjną Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Sąd uznał, że porozumienie stoczni z wierzycielami i spłata zadłużenia jest niemożliwa. Od 2009 roku stocznia znajdowała się w procesie upadłości układowej. Ostatnie lata przyniosły jednak poprawę. W wyniku przeprowadzonych działań restrukturyzacyjnych, a także dzięki realizowanym kontraktom, głównie na rzecz Ministerstwa Obrony Narodowej, znaczącej poprawie uległa sytuacja finansowo-ekonomiczna firmy. Stocznia zachowuje płynność finansową, terminowo reguluje zobowiązania bieżące, a od trzech lat wykazuje dodatni wynik na działalności.

W Stoczni Marynarki Wojennej zakończono też, po 14 latach i wielu perturbacjach, budowę kadłuba patrolowca ORP "Ślązak". Jego wodowanie zaplanowano na początek lipca 2015 roku.

W listopadzie 2001 roku Marynarka Wojenna RP i Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni podpisały umowę na budowę siedmiu korwet typu "Gawron". W lutym 2012 r. projekt został oficjalnie zarzucony. Pod koniec lutego 2013 r. zdecydowano, że budowa będzie kontynuowana, ale nie powstanie już korweta "Gawron", tylko patrolowiec "Ślązak". Wygrała więc zdecydowanie tańsza opcja zagospodarowania "najdroższego kadłuba" w historii.

Więcej: Ślązak przeszedł pomyślnie pierwsze próby

Główne zadania okrętu patrolowego typu "Ślązak" to: zwalczanie celów nawodnych, powietrznych, mniejszych jednostek i zagrożeń asymetrycznych, patrolowanie i ochrona torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych, eskortowanie i ochrona jednostek komercyjnych, kontrola morskich szlaków żeglugowych jako element sił wielonarodowych, zwalczanie piractwa i terroryzmu morskiego, współpraca z siłami specjalnymi w zakresie zabezpieczenia ich działań i doraźne bazowanie śmigłowca na pokładzie oraz dział w akcjach humanitarnych i ekologicznych.

Okręt ma długość 95,2 m i szerokość - 13,5 m. Prędkość maksymalna okrętu to 30 węzłów. Planowane uzbrojenie to: system dowodzenia wraz z konsolami (dostawca firma THALES), armata morska OTO MELARA - 76 mm, armaty MARLIN - WS - 30 mm, cztery wyrzutnie pocisków rakietowych GROM, cztery wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm, stacja radiolokacyjna, sonar nawigacyjno - ostrzegający, głowica optoelektroniczna, system kierowania ogniem i środki łączności i nawigacji.

Miejsca

Opinie (21) 3 zablokowane

  • Cytuję Pana Stoczniowiec "Wniosek nasuwa się sam jak długo będzie jeszcze trwało realizowanie tego projektu jeżeli kadłub był budowany 14 lat???" Czas budowy jednostki do momentu oddania do eksploatacji nie równa się z czasem budowy kadłuba. Radzę zasięgnąć więcej informacji ile trwała budowa kadłuba.
    A odpowiedzi dlaczego tak długo proszę szukać w Warszawie na Wiejskiej.

    • 6 2

  • Artykuł krótki a bzdur bez liku.

    Po pierwsze - nikt nigdy nie podpisał umowy na budowę siedmiu korwet.
    Po drugie - jednostka 621/1, która lada dzień otrzyma nazwę ORP Ślązak nie jest najdroższym kadłubem w historii.

    • 16 2

  • No to k....

    Kupa + kupa to nie tort tylko jeszcze większa kupa. Jak powiedział były minister "... i kamieni kupa".

    • 18 5

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane