• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia Wojenna szykuje się do budowy nowych hal produkcyjnych

Wioletta Kakowska-Mehring
21 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Hala integracji okrętów powstanie przy Nabrzeżu Zachodnim. Hala integracji okrętów powstanie przy Nabrzeżu Zachodnim.

Stocznia Wojenna szykuje się do budowy hali kadłubowej i produkcyjnej. Bez tej infrastruktury Stocznia nie będzie mogła czynnie uczestniczyć w budowie w fregat dla polskiej Marynarki Wojennej.



PGZ Stocznia Wojenna poinformowała, że szuka tzw. inwestora zastępczego dla zadania inwestycyjnego polegającego na "budowie hali kadłubowej oraz na budowie hali produkcyjnej wraz z budynkiem biurowo-socjalnym". Podmiot ten, który ma zostać wyłoniony pod koniec października, ma na rzecz Stoczni zająć się budowa nowej infrastruktury.

- Przetarg na inwestora zastępczego ma za zadanie wyłonienie podmiotu, który w imieniu PGZ Stoczni Wojennej będzie pełnił funkcję menedżera projektu przy realizacji inwestycji przez generalnego wykonawcę (zostanie wybrany w oddzielnym postępowaniu). Najlepiej znamy się jako stocznia na budowie i naprawach okrętów, więc w zakresie budowy hali wspomagamy się specjalistami właśnie w tej dziedzinie - powiedział nam Jerzy Łopatyński, rzecznik PGZ Stoczni Wojennej.
Okręt Miecznik. MON wybrało Brytyjczyków Okręt Miecznik. MON wybrało Brytyjczyków

Przypomnijmy, że rok temu Polska Grupa Zbrojeniowa, PGZ Stocznia Wojenna wraz z partnerem w konsorcjum, czyli Remontowa Shipbuilding przedstawiły plan prac budowy fregat dla polskiej Marynarki Wojennej. Kontrakt zakładający budowę trzech fregat ma być zrealizowany do 2034 roku, a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł. Już z wybrano projekt. Kolejna sprawa to podział zadań pomiędzy członkami konsorcjum. Obie stocznie - i PGZ Stocznia Wojenna, i Remontowa Shipbuilding - przygotowują się do tego. Jednak stocznia z Gdyni potrzebuje nowej infrastruktury.

  • Hala integracji okrętów.
  • Dodatkowe 45 m (+45 m) to długość specjalnej konstrukcji do wyprowadzania elementów z hali (tzw. podtorze suwnicy).


Co zawiera plan inwestycyjny? Stocznia będzie miała 11 dźwigów (do 50 t), dok pływający (150 m x 27 m), podnośnik mechaniczny (1900 t), 2108 m nabrzeży i dwie hale wyposażeniowe (jedna po modernizacji, drugą trzeba postawić). Powstanie więc hala kadłubowa i hala produkcyjna. Obiekt stanie przy nabrzeżu ZachodnimMapka.

Stocznia Wojenna potrzebuje także nowej siedziby dla swojej administracji, ponieważ budynek obecnie użytkowany znajduje się na terenie sprzedanym Marynarce Wojennej. Przypomnijmy, że chodzi o tereny przy ul. Śmidowicza Mapkaw Gdyni z bezpośrednim dostępem do basenu IX, na których znajdują się m.in. budynki biurowe, hale magazynowe i produkcyjne oraz drogi i infrastruktura energetyczna. Całość to prawie 7 hektarów. Dlatego część nowego obiektu produkcyjnego zostanie zagospodarowana na potrzeby zarządu i administracji Stoczni Wojennej.

Miejsca

Opinie (110) 8 zablokowanych

  • Kpina

    Stocznia która od kilkudziesięciu lat nie zbudowała żadnego okrętu - z wyjątkiem megakompromitacja ORP Ślązak - bierze się za budowę bardzo skomplikowanej jednostki.

    • 2 0

  • Wizja (3)

    Pomijając kwestie kompetencje SW w budowie czegokolwiek (przy zeszłorocznych opóźnieniach remontu błyskawicy) to powstaje pytanie w jakim celu inwestować prawie pół miliarda w obiekt, który w przyszłości będzie pusty? Mając stocznie (Remontowa), która ma know-how i wymaga mniejszych kosztów związanych z dostosowaniem infrastruktury do budowy fregat (około 100mln zł) jaki jest cel tej inwestycji? To jawna kpina ze społeczeństwa, nabijanie kabzy prezesowi lulewiczowi (czlowiek bez doświadczenia w biznesie prywatnym, całe życie na państwowym) oraz członkom rady nadzorczej. Jednym słowem - d r a m a t

    • 11 1

    • ReWizja (2)

      RSB nie ma know-how na Miecznika. Wszystko bazuje na platformie zagranicznej.
      Więc kompetencji w tym zakresie niema ani RSB ani SW tylko Babcock.

      Nasze polskie stocznie prywatne czy państwowe nigdy nie budowały okrętów typu fregata, i to tak dużych i tak wyposażonych. RSB sama sobie nie poradzi.
      RSB budowała w ostatnich latach jedynie dla MW holowniki i kormorany(w konsorcjum z SW).
      Miecznik do Kormorana już samy rozmiarem i wypornością robi ogromną różnice, o zastosowaniu i uzbrojeniu nie wspominając. Widać, że nie ma Pan Patriota pojęcia do końca o czym Pan mówi.

      Fakt faktem, że łatwej i szybciej było by kupić od Babcock-a gotowe jednostki niż zabierać się za budowę bez odpowiedniej infrastruktury, ale PIS musi pokazać, że ratuje polski przemysł stoczniowy.

      Co do SW i remontu Błyskawicy niech sobie Pan wyobrazi dostaje pan wykaz prac naprawczych(WPN) od KPW oraz termin realizacji, w czasie demontażu i remontu na jednostce okazuje się że WPN nie pokrywa nawet 1/3 rzeczy która trzeba wykonać a termin i koszt nie jest z gumy.

      Broń Boże nie jestem jakimś obrońcą SW, też mi się nie podobają zarządy i rady nadzorcze w spółkach państwowych, ale szeregowi pracownicy stają na głowie by dopiąć projekty. Tylko dzięki tym ludziom jeszcze jakoś to się kręci.

      • 3 0

      • (1)

        W uzupełnieniu do powyższej opinii- Babcock również nie ma doświadczenia w realizacji takiego projektu, budują przedmiotowe fregaty po raz pierwszy (dla przypomnienia - są w trakcie budowy 5 fregat dla Marynarki Wojennej UK)

        • 0 0

        • brak zaintersowania!,Remontowa jest juz po probach basenowych!!,problem bedzie tylko z wkomponowaniem historycznej stepki.do transportu proponuje co dzwig utopila,z Gdyni po sasiedztwie z SMW.

          • 0 1

  • dobre,a to dobre!, Remontowa bedzie budowala fregaty ,a SMW bedzie podbierc szma na hale produkcyjne.dobry interes na takiej spolce ,,joncevecere".

    • 1 0

  • Cieszy mnie ta inwestycja i trzymam kciuki za budowę nowoczesnych jednostek (6)

    ...zastanawia mnie natomiast aktywność ruskich troli która się przejawia dziwnymi komentarzami "że po co to" itp.

    • 54 52

    • Jakie trolle, masz obsesję. (1)

      Mieszkamy na Wybrzeżu i jest wielu stoczniowców znających specyfikę tego zawodu więc komentują i tyle.

      • 10 2

      • Na wybrzeżu może mieszkasz ale pojęcia na ten temat to Ty nie masz za grosz

        Były stoczniowiec

        • 0 0

    • Gawron (1)

      Bo 17 lat budowali Gawrona i kosztował ponad miliard złotych. Ta stocznia to nieudolnie zarządzany trup...

      • 17 4

      • Następny, który nie ma pojęcia na temat historii budowy Ślązaka. Stocznia zainwestowała bardzo duże środki w inwestycje infrastrukturalne do budowy korwet (przypominam, ze miało być ich 7). Brak finansowania Zamawiającego i ciągłe zmiany koncepcji rządzących w zakresie tego projektu były głównymi przyczynami przeciągającej się budowy i przy okazji problemów finansowanych Stoczni

        • 1 0

    • A nie mamy innych stoczni? (1)

      Stocznia MW to pralnia pieniędzy.

      • 19 8

      • Część zlikwidowali, zgadnij kto...

        • 5 0

  • dobrze , że temat stoczni powraca (2)

    zauwazcie jak Niemcy teraz chętnie będą znowu dotować swoje stocznie. Ktoś jeszcze pamęta jak przez ich zakaz dotowania padły nasze, a sPOlegliwy rząd z bezdypomacją tylko pochylił główki?

    • 39 39

    • W tym kraju dotować to trzeba... (1)

      psychiatrię.

      • 7 1

      • Zwłaszcza na Pomorzu.

        • 0 2

  • znow kasa bez przemyslenia

    przejedzą kase, no ale na parenaście lat beda miec etaty do emerytury , włącznie ze stolarzem, znawca okretownictwa, nie przemyslana rozbudowa tej stoczni to dramat.........ale co tam byle co miesiac cos wpływało na konto..........

    • 2 1

  • Gdańsk rośnie w siłę :) Brawo ! Kiedy pierwszy lotniskowiec ? (5)

    • 7 24

    • Radom! (1)

      • 1 0

      • Kolejni "spece", spółka ma siedzibę w Gdyni

        • 0 0

    • To jest Gdynia. (1)

      • 9 1

      • To jest Radom. KRS wskazuje siedzibę w Radomiu. Łyso ?

        Radom rośnie w siłę !

        • 3 3

    • nie rośnie w siłę ?

      • 1 0

  • (2)

    co na to Radom?

    • 20 10

    • Radom jest siedzibą stoczni wg krs zatem na pewno są dumni ze swojej stoczni. (1)

      • 7 1

      • Widać jacy spece "od wszystkiego" tu piszą. Od dawna spółka ma swoją siedzibę w Gdyni

        • 0 0

  • ?

    Orlen nie jest zainteresowany?

    • 0 0

  • Czytajcie ze zrozumieniem:

    Hala integracji to hala, dzięki której dokona się integracja ogromnych pieniędzy z wybraną grupą ludzi, którzy mają je dostać.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich Związków Kredytowych; od 1992 do 2012 roku prezes Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej. Od 2001 członek, od 2005 sekretarz Rady Dyrektorów World Council of Credit Union w Madison, USA. Honorowy obywatel kilku miast amerykańskich, laureat nagród ekonomicznych w Polsce i USA; wyróżniony m.in odznaką Zasłużony Działacz Kultury (2001) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski...

Najczęściej czytane