- 1 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (176 opinii)
- 2 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (42 opinie)
- 3 Złoty polski ma już 100 lat (136 opinii)
- 4 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (102 opinie)
- 5 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
- 6 Fuzji Lotos-Orlen nie można cofnąć (212 opinii)
Zamówienia dla Marynarki Wojennej, reorganizacja i tzw. kompaktyzacja zakładu wpłynęły na wypracowanie zysku przez Stocznię Wojenną po raz pierwszy od przejęcia jej przez Polską Grupę Zbrojeniową. Na koniec poprzedniego roku wyniósł 21 mln zł netto. W całości przeznaczony będzie na inwestycje i rozwój spółki.
Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy PGZ Stoczni Wojennej zatwierdziło sprawozdanie finansowe spółki za rok 2022, w którym Stocznia odnotowała najlepsze wyniki finansowe od 2017 r., kiedy to Polska Grupa Zbrojeniowa przejęła od syndyka majątek Stoczni Marynarki Wojennej w upadłości likwidacyjnej.
Jak się będą nazywać fregaty Miecznik?
- Było to możliwe dzięki większej ilości zrealizowanych kontraktów i wzrostowi przychodów ze sprzedaży do poziomu 177,1 mln zł. Ponad dwukrotny, od momentu nabycia spółki, wzrost efektywności zarządzania majątkiem trwałym spółki (wskaźnik produktywności aktywów trwałych 0,91 w roku 2022 oraz 0,38 w 2018) przyczynił się do wypracowania w 2022 r. zysku ze sprzedaży na poziomie 8,8 mln zł oraz rentowności zysku z działalności operacyjnej równej 8 proc.. Spółka osiągnęła EBIDTA na poziomie 13,6 mln (wzrost o 54 proc. r/r) Marża EBIDTA ukształtowała się na poziomie 8 proc.. - poinformowano w komunikacie.
Przypomnijmy, że Stocznia Wojenna odpowiada za realizację programu budowy trzech fregat typu Miecznik dla polskiej Marynarki Wojennej. Jest też członkiem konsorcjum budującego niszczyciele min typu Kormoran.
- Rezultaty wprowadzanych z dużą determinacją zmian organizacyjnych oraz największego w ponad stuletniej historii Stoczni procesu inwestycyjnego zaczynają być widoczne na poziomie finansów spółki. "Strategia PGZ SW na lata 2022-2026", której wdrożenie rozpoczęliśmy w poprzednim roku, zakłada szereg konkretnych działań, które mają przełożyć się między innymi na wzrost efektywności operacyjnej, podniesienie kompetencji pracowników, poprawę komunikacji w firmie oraz zaoferowanie nowych produktów i usług. To na PGZ Stoczni Wojennej spoczywa główny ciężar zbudowania trzech ultranowoczesnych fregat Miecznik dla naszej Marynarki Wojennej. Te zmiany, które jak widać przekładają się również na wypracowany po raz pierwszy zysk na sprzedaży, mają nam to umożliwić - powiedział Paweł Lulewicz, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna.
W 2022 r. PGZ Stocznia Wojenna finansowała działalność głównie wewnętrznie tj. z wypracowanego zysku netto, który na koniec 2022 wyniósł 21 mln zł. Wypracowany zysk netto zostanie w całości przeznaczone na inwestycje. Poziom przewidywanych nakładów inwestycyjnych w latach 2023-2024 wynosi ok. 100 mln zł. Te wydatki są niezbędne, aby Stocznia mogła zrealizować zadania związane z budową zamówionych fregat.
Budowa fregat Miecznik. Szybciej, ale drożej
W połowie czerwca tego roku rozpoczęto budowę hali kadłubowej. Poza tym wybudowana zostanie hala produkcyjna, w której będą funkcjonowały wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe (powierzchnia zabudowy to prawie 5 tys. m kw.).
A czym jest wspomniana kompaktyzacja? W 2021 roku część terenów i obiektów, które w ostatnich kilkunastu latach nie były wykorzystywane do procesów produkcyjnych, sprzedano Marynarce Wojennej. Są to tereny przy ul. Śmidowicza w Gdyni z bezpośrednim dostępem do basenu IX, na których znajdują się m.in. budynki biurowe, hale magazynowe i produkcyjne oraz drogi i infrastruktura energetyczna. Całość to prawie 7 hektarów.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-07-28 14:10
Zysk z produkcji czy handlu nieruchomościami?
- 19 14
-
2023-07-29 08:44
Skoro Polski przez prawie 20 lat nie stać było na zbudowanie trzech korwet, to teraz sobie trzy fregaty polscy politycy (10)
zafundują. Jakoby w kilka lat. Jednostki droższe i większe. Ale po co komu fregata na Bałtyk? /mało tego, Polski na jedną korwetę stać nie było, aby toto, co upichcono, wysłać do stoczni wojennej gdzieś w UE, aby ją doprowadzili do stanu używalności oraz pełnego uzbrojenia zgodnie z projektem.
- 10 21
-
2023-07-29 10:04
Po co nam lotniska ? (6)
Jest w Berlinie.
- 3 1
-
2023-07-29 11:41
A po co nam okręt, rzekomy patrolowiec, który głównie zajmuje się przenoszeniem bloczków balastu żeliwnego?
Bo musi go mieć w znacznych ilościach, dla zapewnienia mu stateczności, zamiast systemów rakietowego uzbrojenia przeciwlotniczego i przeciwokrętowego.
- 3 3
-
2023-07-29 10:20
Tak ! Są w Monachium, Frankfurcie (3)
Te w Warszawie to takie słabe
A CPK to dojnia pisuaru- 3 4
-
2023-07-29 10:31
Piękne lotniska (2)
A doleci się praktycznie wszędzie! Nie to co PiSRadom
- 0 5
-
2023-07-29 10:55
Tam też ludzie latają z przesiadkami (1)
Najlepiej zaorać ?
- 2 1
-
2023-07-29 11:44
Co zaorać Radom?
Nie, jeszcze 2 obok wybudować
- 1 4
-
2023-07-29 10:19
Po co nam samochody? Można u niemca kupić
Rząd
- 1 4
-
2023-07-29 09:42
Po co nam stocznie skoro jest w Hamburgu??? (2)
- 4 3
-
2023-07-29 12:39
Mamy w Radomiu i wystarczy.
- 4 3
-
2023-07-29 09:46
Po co nam pajace jak ty gdy są w Hamburgu?
- 8 4
-
2023-07-28 15:30
(7)
Skoro już nie na minusie to oznacza tylko jedno; powstał jakiś kolejny fundusz pozabudżetowych kasa płynie pełnym strumieniem z podatków co można byłoby zrozumieć bo wojsko i tak musimy utrzymywać ale w budżecie śladu nie będzie a zatem parlamentarnej kontroli tych wydatków również.
- 66 26
-
2023-07-29 10:07
W Norwegi dopłacają do każdej stoczni. (5)
Jest ich ponad 200 nie to co u nas i się opłaca ,kasa wraca do budżetu.
- 2 0
-
2023-07-30 11:30
to sie akurat zgadza-tak wlasnie startowala do swojego bogactwa KOrea Poludniowa.Organizowal tzw czebole,konglomeraty przemyslowe ,gdzie osią były stocznie,Same stocznie byly czesto nierentowne(doplacano do nich z budzetu panstwa) ,ale nakrecały koniunkturę dla tysięcy kooperujących z nimi przedsiębiorstw.I wlasnie z tych kooperujacych przedsiebiorstw wyrosluy dzisiejsze koreanskie giganty.
- 2 0
-
2023-07-29 11:08
Napisz co w tych 200 stoczniach budują (1)
- 1 3
-
2023-07-29 11:09
Platformy i statki
- 2 0
-
2023-07-29 10:30
To może też dopłacajmy do wszystkiego (1)
Tyle kasy będzie wracać do budżetu, że będzie się wylewać na ulice. Jak w Wenezueli.
- 4 4
-
2023-07-29 10:36
Nie do wszystkiego ale do stoczni
Tu akurat się opłaca ,kasa wraca do budżetu z podatków w różnej postaci nie wspomnę o firmach koło stoczni to są tysiące ludzi i firm
- 3 1
-
2023-07-28 17:17
Dworczyk nie lubi kontroli kartelu
- 7 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.