System zarządzania walką Kormorana II uruchomiony

Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej w Gdyni odpowiedzialny jest m.in. za dostarczenie na okręt Kormoran II systemu dowodzenia i kierowania uzbrojeniem oraz jego integrację z platformą nawodną.

Po raz pierwszy, w warunkach laboratoryjnych, uruchomiony został system zarządzania walką nowoczesnego niszczyciela min Kormoran II. Za jego budowę odpowiada Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej w Gdyni.


Czy to dobrze, że powierzono budowę niszczycieli polskim firmom?

Zobacz wyniki (239)

Budowa niszczyciela min została zainicjowana w 2013 roku wraz z podpisaniem umowy pomiędzy konsorcjum składającym się z: Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej, stoczni Remontowa Shipbuilding oraz Stoczni Marynarki Wojennej a Skarbem Państwa, reprezentowanym przez Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej.

Kontrakt obejmuje budowę prototypu z terminem przekazania przewidzianym na koniec 2016 roku, a także dwóch jednostek seryjnych. Ich realizacja przewidziana jest po zdaniu pierwszego okrętu. Budowa okrętu jest realizowana na terenie Remontowa Shipbuilding.

- Wszystkie prace idą zgodnie z harmonogramem i obecnie przystąpiliśmy do szóstego etapu budowy. Wodowanie przewidziane jest na przełom lipca i sierpnia. Nic nie stoi na przeszkodzie do rozpoczęcia budowy dwóch kolejnych jednostek - mówi Andrzej Wojtkiewicz, prezes Remontowa Shipbuilding.

Czytaj też: Nie tylko Ślązak. Na co jeszcze liczy Marynarka Wojenna

W ramach konsorcjum CTM odpowiedzialny jest m.in. za dostarczenie na okręt systemu dowodzenia i kierowania uzbrojeniem oraz jego integrację z platformą nawodną. Podstawą do integracji systemu jest Okrętowy System Zarządzania Walką pod kryptonimem SCOT-M, w całości opracowany przez OBR CTM. Główną jego funkcją jest integracja różnorodnych podsystemów okrętowych, począwszy od środków zwalczania celów podwodnych, nawodnych i powietrznych oraz zagrożeń asymetrycznych, po środki obserwacji technicznej, system łączności czy zintegrowany system nawigacyjny w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa pływania, monitorowania aktualnego położenia geograficznego, parametrów ruchu okrętów oraz dystrybucji obrazu sytuacji taktycznej.

System wspomaga działalność bojową załogi okrętu w zakresie efektywnego wykorzystania wszystkich zastosowanych na okręcie sensorów, w celu planowania misji poszukiwania, klasyfikacji, identyfikacji i niszczenia min morskich, wspomagania decyzyjnego, monitorowania realizacji zadań oraz raportowania.

Więcej: Europejskie koncerny walczą o kontrakt na nowe okręty podwodne dla MW

- Dzięki uruchomieniu systemu możliwe jest już szkolenie przyszłej załogi okrętu - mówi Andrzej Kilian, prezes zarządu Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej. - Stworzone przez nas Laboratorium Integracji Systemów Okrętowych będzie bazą technologiczną polskich okrętowych systemów dowodzenia dla nowo budowanych okrętów, w ramach programu operacyjnego "Zwalczanie zagrożeń na morzu". Wykorzystane zostanie także przy programach Miecznik i Czapla (programy dotyczące budowy okrętów obrony wybrzeża i okrętów patrolowych z funkcją zwalczania min).

Okręt Kormoran II ma być gotowy w listopadzie 2016 roku. Przeznaczony jest do poszukiwania i zwalczania min morskich na wodach polskiej strefy ekonomicznej oraz w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym. Ważnym atrybutem okrętu są wysokie parametry manewrowe zapewniane przez pędniki cykloidalne napędzane silnikami spalinowymi, czyli zachowanie bardzo restrykcyjnych kryteriów poruszania się okrętu na akwenach.

Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej SA. został powołany w 1982 roku
do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych, projektowych, konstrukcyjno-technologicznych i doświadczalnych, w celu przygotowania produkcji nowych wyrobów w dziedzinie wojskowej techniki morskiej. Ośrodek odgrywa rolę integratora i dostawcy elementów systemu bezpieczeństwa morskiego, składających się na system bezpieczeństwa morskiego państwa. Ośrodek odgrywa ważną rolę także jako dostawca systemów wykorzystywanych w przeciwdziałaniu zagrożeniom bezpieczeństwa morskiego, występującym w postaci działań asymetrycznych, zagrożeniom wynikającym z działań w trudnych warunkach środowiskowych, wspomaganiu działań z zakresu poszukiwania i ratowania SAR oraz zwalczania broni minowej - ciągle jeszcze odnajdywanej na dnie Morza Bałtyckiego. W obecnej chwili OBR CTM wchodzi w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej.


Hala pod budowę niszczyciela min Kormoran II.

Opinie (48)

  • Jestem pewien, ze (2)

    teraz Rosja robi w pory :-)

    • 59 14

    • (1)

      to co z tą korwetą w którą utopiono naszych jedyne 400 milionów złotych
      cisza, spokój, a jakże dobrze się żyje, dobrze

      • 5 0

      • Buduje sie a nazwa to Slazak tyle ze nie bedzie to korweta a patrolowiec

        • 1 0

  • Obyśmy mieli czym zarządzać

    tym systemem... poza kutrem rybackim do poławiania min ;)

    • 32 12

  • Czy do tego potrzeba? (9)

    Jakichś takich dziwnie wyglądających komputerów niczym w latach 70-tych? Nie można tego systemu na zwykłych (odpowiednio wydajniejszych) desktopach uruchomić? Pytam poważnie - dlaczego to tak wygląda?

    • 14 26

    • Bo...

      A bo musi zapewnić odporność udarową i nadawać się do działania w b. ciężkich warunkach.

      • 12 5

    • Jest dokładnie tak, jak napisano wyżej: zwykłe desktopy nie są przystosowane do działania w trudnych warunkach, jakie panują na morzu. BCI to nie jest normalne biuro.

      • 4 5

    • przecież to są "zwykłe" desktopy (3)

      tylko w zabudowie uniemożliwiającej przemieszczenie w przypadku przechyłu. Dodatkowo dochodzą normy militarne, zwiększające niezawodność, odporność na zasolenie i inne problemy związane z eksploatacją na morzu.

      • 2 1

      • heh (2)

        z tym "zasoleniem" to pojechałeś.
        Ale faktem jest, ze taki komputer musi przetrzymac wybuch miny blisko okretu - a takie rąbniecie jest na tyle silne,że marynarze potrafią stracić przytomność albo się połamać.

        • 0 1

        • dzisiejsi maryniarze....

          Dawniej ludzie byli ze stali, a komputery z drewna. A dziś panie, szkoda słów...

          • 7 2

        • może tego nie widać, ale nad morzem unosi się aerozol solny

          przyspiesza korozję w znaczący sposób

          • 2 0

    • Zwykłe kompy (1)

      Kompy są - można powiedzieć standartowe. Obudowy marine na amortyzatorach - shock proof. Żadko kiedy są wodoszczelne. komputery raczej nie pracują na zewnątrz... Im mniej szyb na mosku tym bezpieczniej dla sprzętu. Zdarzało się na statkach handlowych zbicie szyby na mostku przez falę - wtedy tylko słodka woda i modły - po wysuszeniu czasami sprzęt działa.

      • 1 1

      • zwykłe kompy

        Centrum Dowodzenia nie jest na mostku tylko w jakimś schronie to nie statek to okręt. Reszty nie komentuje bo jakoś nie wierzę że ten sprzęt wytrzyma ileś tam G.

        • 0 2

    • Odpowiedź:

      Bo "normalnego desktopa" nikt odpowiedzialny nie wpuściłby na pokład okrętu wojennego. Nie ta klasa sprzętu.

      • 0 0

  • boshe (1)

    nie przypominajcie juz o tej zenadzie

    • 8 19

    • Jakiej żenadzie? Jaki masz problem z tym okrętem?

      • 9 5

  • (2)

    Jak zwykle CTM robi tylko piar. W warunkach laboratoryjnych wszystko ładnie wygląda ale to trzeba sprawdzić na okręcie i dopiero potem święcić triumf. Nie jest to ich pierwszy wyrób, którydziała tylko w laboratorium.

    • 20 6

    • Cuda Techniki Morskiej :)

      • 2 1

    • CTM - Ciągle Trwająca Modernizacja

      • 2 0

  • W końcu możemy spać spokojnie

    Nareszcie biorę kredyt teraz na mieszkanie

    • 16 6

  • Opinia do filmu

    Zobacz film System zarządzania walką Kormorana II

    Nie mylcie Kormorana z gawronem

    Bo to zupełnie inny statek a technologia stal itp używane przy produkcji to jak na nasz kraj pionierskie rowiązanie.

    • 15 4

  • gwarantem bezpieczeństwa w Europie jest .... Rosja! a nie jakiś Kormoran (1)

    warto pamiętać te słowa Wielkiego Bula Myśliwego przed wyborami.

    • 22 10

    • pana gajowego

      • 1 0

  • opinia

    Średniowiecze...

    • 11 5

  • Przebudujem naszą (3)

    Błyskawicę na napęd jądrowy i będziem szaleć po morzach i oceanach. W te i nazad.

    • 13 6

    • napęd jądrowy=wiosła i po dwie cegły na marynarza przy wiosłach + operator cegieł. Na rozkaz start - cegły stykają się na (1)

      • 1 4

      • klejnotach... napęd jądrowy!!!!

        • 1 1

    • dopłyniemy aż na kraniec świata

      • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane