• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tankowce z amerykańską ropą przypłyną do Naftoportu

Robert Kiewlicz
16 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Terminal chemiczny stanie obok Naftoportu
Ponad 11 mln ton ropy naftowej przeładowano w 2020 r. w gdańskim Naftoporcie. W 2021 r. przypłyną tu kolejne tankowce z amerykańską ropą naftową.  Ponad 11 mln ton ropy naftowej przeładowano w 2020 r. w gdańskim Naftoporcie. W 2021 r. przypłyną tu kolejne tankowce z amerykańską ropą naftową.

Dostawę łącznie ok. 1 mln ton surowca w ciągu roku przewiduje kontrakt pomiędzy Exxon Mobil a PKN Orlen. W związku z tym kontraktem do gdańskiego Naftoportu zawinie przynajmniej 10 zbiornikowców. W 2020 roku Naftoport przeładował w sumie prawie 13 mln ton surowców, w tym ponad 11 mln ton ropy naftowej.



Dywersyfikacja dostaw ropy naftowej to:

Kontrakt przewiduje zakup gatunku lekkiej i słodkiej ropy, jaką jest WTI (West Texas Intermediate). Charakteryzuje się ona bardzo dobrymi parametrami gęstości i zawartości siarki, co sprawia, że w procesie przerobu uzyskuje się z niej m.in. dużą ilość tzw. produktów białych, jak benzyna czy olej napędowy.

Według raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego do Polski nadal najwięcej trafia rosyjskiej ropy REBCO, chociaż polskie rafinerie zwiększają skalę dywersyfikacji i podpisują nowe kontrakty dla dostaw z innych kierunków, wykorzystując do tego instalacje Naftoportu w Gdańsku. O przewadze dostaw z kierunku wschodniego decydowały zawarte kontrakty długoterminowe, atrakcyjna cena, dostosowanie technologiczne rafinerii oraz wykorzystanie rurociągów dalekosiężnych, które są optymalnym środkiem transportu ropy naftowej. Jednak w 2019 r. zanieczyszczony surowiec, który trafił do Polski właśnie rurociągami z  kierunku wschodniego, znacząco wpłynął na obniżenie poziomu tłoczeń i wymusił dostawy drogą morską.

Udział w dostawach ropy naftowej do rafinerii krajowych w 2019 r. Udział w dostawach ropy naftowej do rafinerii krajowych w 2019 r.

Przypomnijmy, że w 2017 r. do Naftoportu przypłynął tankowiec "Minerva Lisa" z ładunkiem 100 tys. ton surowca (blisko 700 tys. baryłek) ropy naftowej Hibernia z Kanady. Odbiorcą jest Grupa Lotos. Jest to pierwsza dostawa ropy z Kanady w ponad 40-letniej historii gdańskiej rafinerii.

Amerykańska ropa w Naftoporcie



Pierwszym w historii spółki importem z USA był tankowiec "St. Helen" z transportem 600 tys. baryłek (tj. ok. 80 tys. ton) amerykańskiej ropy gatunku Domestic Sweet. Tydzień wcześniej do portu w Gdańsku dopłynął tankowiec "Almi Explorer" z blisko 100 tys. ton amerykańskiej ropy naftowej WTI, która zostanie skierowana do przerobu w płockiej rafinerii PKN Orlen. Był to pierwszy ładunek ropy naftowej, który trafił do Polski ze Stanów Zjednoczonych po zniesieniu przez ten kraj wieloletniego embarga na eksport tego surowca.

Supertankowiec Atlantas zawinął do gdańskiego portu w 2016 roku.


Zakaz eksportu ropy naftowej w USA został wprowadzony w latach 70. XX wieku w efekcie kryzysu naftowego i embarga OPEC wobec państw Zachodu. Został zniesiony przez amerykańską administrację w roku 2015, między innymi w związku ze znaczącym wzrostem zasobów dzięki wydobyciu ropy z formacji wcześniej niedostępnych, takich jak skały łupkowe.

Nadal dominuje ropa REBCO



Gdańska rafineria była zbudowana w latach 70. ubiegłego stulecia do przerobu ropy bliskowschodniej, dopiero w połowie lat 80. przestawiono ją na większy przerób gatunków ropy naftowej z ZSRR, a następnie Federacji Rosyjskiej. Pod koniec lat 90. i w pierwszej dekadzie XXI wieku rosyjska mieszanka REBCO dominowała na polskim rynku.

Rafineria w Gdańsku przerabia głównie ropę rosyjską oraz ropę Rozewie, wydobywaną na Bałtyku przez Lotos Petrobaltic, ropę z kopalni Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w Lubiatowie. W swojej historii zakład przerabiał różne gatunki surowca - między innymi ropy z Morza Północnego (np. Brent Blend, Troll, Gullfaks, Forties czy Aasgard), Bliskiego Wschodu (np. Kirkuk, Kuwait, Sahara oraz Zakum), a także tak egzotyczne gatunki, jak np. ropa Castilla z Kolumbii, która dzięki swoim właściwościom chemicznym jest dobrym surowcem do produkcji asfaltów, a także ropę Saudi Extra Light z saudyjskiego koncernu Saudi Aramco.

Tankowiec "St. Helen" z amerykańską ropą wpłynął do gdańskiego portu w 2017 r.

Miejsca

Opinie (145) 7 zablokowanych

  • Kto konstruuje te pytania w ankiecie?

    Brakuje 4 opcji :

    Kupujmy ropę tylko od Rosjan .

    • 4 4

  • Opcja numer dwa w ankiecie (1)

    To tez jest doskonała : Jakieś rozwiązanie ale we wszystkim trzeba zachować rozwagę.

    Co autor ankiety miał na myśli?

    No jak to nie zaznaczyć , no przecież to jest jakieś rozwiązanie (ale jakie?)

    No i wiadomo, we wszystkim trzeba zachować rozwagę.

    Może zamiast tego punktu dodać nową opcję, mam brudne majtki i muszę je wyprać. Równie bezsensowna.

    • 3 0

    • Jesli masz brudne majtki, to wypranie ich jest ze wszech miar sensowne.

      • 0 0

  • Lepsze amerykńske tankowce (3)

    niż niemieckie pancerniki.

    • 11 3

    • (2)

      albo radzieckie czołgi

      • 1 1

      • Ale to orzecież sojusznicy! (1)

        Przyjaciele nadprezesa i wesołego antka...

        • 1 2

        • po co takie głupoty piszesz

          • 1 0

  • Wójt Pcimia (1)

    Niech malwersant Obajtek ujawni ile kosztuje sprowadzona ropa z USA i Kanady.Ja temu Obajtowi nie wierzę.

    • 12 10

    • tyle co na giełdzie BRENT albo WTI, nie ma cudów

      • 1 1

  • (3)

    1 mln ton to 10 tankowców po 100 tys ton. Jaki sens pisac o tym artykuł ?

    • 5 5

    • Albo 2 po 500 albo 4 po 250... (2)

      • 0 0

      • (1)

        do Naftoportu tankowce przywożą najczęściej 100-130 tys ton ropy naftowej co jest spowodowane tym że nie wejdą przez cieśniny ani do Naftoportu (limit zanurzenia max 15 m). Największy tankowiec jaki zawinął do Gdańska przywiózł niecałe 300 tys ton ropy.

        • 1 0

        • Tylko 190 tysięcy ton, właśnie przez ograniczone do 15 m zanurzenie.

          • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (2)

    To mamienie i manipulacja. Tego rodzaju ropy nie nadają się do samodzielnego przerobu. W procesie produkcji występują jako dostrzyk w niedużym procencie.Podstawą przerobu jest rosyjska ropa Rebco (bardzo dobra, stabilna ropa). Nie zapominajmy również że Polska dieslem stoi.

    • 30 13

    • Rafineria przerobi każdą ropę, ale uzysk produktòw jest różny wzależności od ropy

      • 5 0

    • Rebco dobra? Chyba w snach...

      Najlepsza ropa to ta od arabów - niestety. Rosyjska zawsze była surowcem gorszym. Teraz - albo przez głupotę albo celowe działanie - nigdy nie wiesz czy nie popłynie rurą syf...

      • 1 0

  • postawic francuzka Atomowa elektrownie i zniesc akcyzy na prad sprzedawac tanio Polakom (2)

    i niech grzeja dom i jezdza autami na prad. Koleje na prad etc...
    Atom koupowac w USA lub Kazchstanie.

    Ale to trzeba byc niezlaleznym panstwem a nie kolonia

    • 8 0

    • Jaki kraj takie elektrownie...

      Jak i przemysł motoryzacyjny

      • 1 0

    • Ale ze jedna elektrownie? Bo potrzebnych nam by bylo z 10.

      • 0 0

  • dlaczego b rakuje dizla.. (1)

    Dlaczego nie produkuje sie w niezędnej ilosci dizla..a sprowadza z Bialorusi..??//udownictwo dróg raczej zamiera.. to i produkcje asfaltów obniża sie..
    Noo i najważniejsze.. Ile Orlen dostanie za wyprzedaż Lotosu.. ??
    a ile gdzies zginie.
    Kurs Lotosu wynosił 100 zł / akcje kiedy Obes+rajdek przejmuje Lotos..oniżył sie poniżej 40zł.
    To po jakiej cenie pozedziemy sie własnści..?? głupi jestem najwyrazniej

    • 5 3

    • bo nasze 2 rafinerie nie wyrabiają diesla od zawsze u nas brakuje, lepiej stoimy z benzyną ale tak w ogóle to powinniśmy wybudować trzecią rafinerię

      • 0 0

  • Jak widać paliwa do Abramsów US Army nie zabraknie w PL.

    Można coś rozpętać w ramach ćwiczeń ;)

    • 4 3

  • Pytanie. (4)

    Biorąc pod uwagę koszt transportu ropy z USA do Polski ciekaw jestem ile będzie kosztował literek 95-tki na stacji?.Już wszędzie koszt 95-tki grubo ponad 5 pln.

    • 13 3

    • ja zapłacę, Pan zapłaci, Pani zapłaci...

      • 1 1

    • Tak rośnie mityczny zysk Orlenu

      Prosto z naszych kieszeni

      • 0 2

    • przy takich ilościach koszt transportu to znikoma wartość, myslisz, że transport rurociągiem nie kosztuje? to jest podobna kwota

      • 1 1

    • Biorac pod uwage koszt surowca, paliwa na stacji powinny kosztowac ponizej 4 zl za litr.

      Spora marza, zeby ten koszt transportu zrownowazyc, nie uwazasz?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane