• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal LNG na Pomorzu będzie centrum dystrybucji gazu?

erka
5 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda. To specjalny statek z instalacjami do magazynowania, przeładunku i regazyfikacji gazu skroplonego. Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda. To specjalny statek z instalacjami do magazynowania, przeładunku i regazyfikacji gazu skroplonego.

Terminal gazowy na Pomorzu jest niezbędny, a jego powstanie jest jedynie kwestią czasu. O projekcie gazoportu oraz korzyściach wynikających z użycia LNG dla polskiej gospodarki rozmawiano w Gdańsku podczas debaty "Perspektywy rozwoju rynku LNG w Polsce" zorganizowanej przez Grupę Lotos oraz Regionalną Izbę Gospodarczą Pomorza.


Czy jesteś za budową gazoportu na Pomorzu?


Budowę pływającego terminalu do odbioru regazyfikowanego gazu skroplonego LNG na Zatoce Gdańskiej zapowiadano od dawna. W maju 2016 roku spółka Gaz-System zapowiedziała, że budowa terminalu ma być jednym z wariantów odbioru gazu z kierunku północno-zachodniego.

Przewiduje się, że ma on przeładowywać do 10 mld m sześc. gazu rocznie. Ma być to gazowiec, zaadaptowany na potrzeby magazynowania i regazyfikacji gazu skroplonego, typu FSRU (Floating Storage Regasification Unit). Pływający terminal regazyfikacyjny ma być częścią podmorskiego gazociągu o długości ok. 40 km, łączącego magazyny gazu w Kosakowie ze stacją redukcyjno-pomiarową Grupy Lotos. Według planów punkt przeładunkowy zlokalizowany ma być na wodach Zatoki Puckiej, w odległości ok. 7 km od miejscowości Mechelinki. Terminal ma w ciągu roku odbierać do 1,5 mld m sześc. gazu.

Więcej: Gaz-System planuje pływający terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej

Lotos jest zainteresowany takim rozwiązaniem.

- W najbliższym czasie należy brać pod uwagę kolejne inwestycje dywersyfikujące źródła dostaw gazu ziemnego do Polski. Wśród nich najważniejsze to budowa Korytarza Północnego oraz pozyskanie jednostki regazyfikującej, zlokalizowanej na wodach Zatoki Gdańskiej. Tym bardziej, że taka inwestycja jest o wiele prostsza niż gazoport w Świnoujściu i sprowadza się głównie do zamówienia specjalistycznej jednostki - komentuje Przemysław Marchlewicz, wiceprezes Grupy Lotos. - Nie jest to jednak decyzja, jaka może zapaść w najbliższych miesiącach, ale wymaga jeszcze sporo analiz.
- Polska zużywa dziś ok. 16 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie. Przez terminal w Świnoujściu możemy obecnie sprowadzić 5 mld m sześc. błękitnego paliwa. Pozostaje więc luka, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę potrzeby dywersyfikacyjne innych krajów Europy Centralnej, nie tylko nasze - komentuje Sławomir Halbryt, prezes Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza. 
Dzięki realizacji Korytarza Północnego Polska miałaby szansę pozyskać gaz z Norwegii. Z kolei wykorzystanie tzw. jednostki FSRU otwiera możliwość pozyskania gazu drogą morską od dostawców z całego świata. Wykorzystanie jednostki FSRU uzupełniłoby zdolności regazyfikacyjne terminala w Świnoujściu, nawet po jego ewentualnej rozbudowie. W ten sposób Pomorze ma szansę stać się centrum dystrybucji gazu dla takich krajów regionu jak Czechy, Słowacja, Węgry czy przede wszystkim Ukraina, która w ubiegłym roku zużyła ok. 40 mld m sześc. gazu.

Czytaj też: Terminal gazowy na Pomorzu. Lotos szykuje się do inwestycji

LNG jest wykorzystywany również z powodzeniem jako paliwo głównie w ciężkim transporcie drogowym i transporcie miejskim. Tego typu zastosowania są szeroko wdrażane m.in. w USA, gdzie równolegle rozwija się odpowiednią infrastrukturę do tankowania gazu w postaci skroplonej.

- Lotos dysponuje siecią blisko 500 stacji. Dodatkowo mamy bardzo dobrze rozwinięte kanały sprzedaży B2B. To idealne miejsca dla rozwoju handlu gazem LNG w Polsce we współpracy z naszymi partnerami - wymienia Marchlewicz.
Od niedawna LNG wykorzystywane jest jako paliwo do zasilania jednostek pływających. Przykładem takiego zastosowania są nowoczesne statki budowane przez stocznię Remontowa Shipbuiding w Gdańsku. We wrześniu 2016 roku spółka Lotos Asfalt i PGNiG Obrót Detaliczny dostarczyły LNG (jako paliwo żeglugowe) do zbiorników nowo budowanej w "Remontowej" jednostki. Było to pierwsze tego typu przedsięwzięcie logistyczne w Polsce.
erka

Miejsca

Opinie (33) 2 zablokowane

  • (8)

    Tylko czy PiSiory z prezesem na czele są za? Trójmiasto było ulubionym miejscem Lecha Kaczyńskiego. Jarosław preferuje Budapeszt

    • 35 43

    • otóz to - oni myśla ideologicznie bo to rewolucjoniści - ekonomię maja w 4 literach

      • 7 3

    • (3)

      Przecież to plan PiS, drugi LNG w GDA

      • 7 5

      • Mechelinki to raczej GDY nie GDA (2)

        • 3 1

        • Mechelinki (1)

          Mechelinki to GPU

          • 4 0

          • GPU to stan umyslu.

            • 5 0

    • Debilu PiS cisnie tą inwestycje, podobnie przekop na Mierzei (2)

      Do tego odblokowanie transportu rzecznego i odbiór Irańskiej ropy w Naftoporcie.
      Po niecałym roku rzadów przełamali niemoc poprzednich band.
      Jeszcze lepszym przykładem dobrego zarządzania jest MON i służby antykorupcyjne. Nareszcie powstrzymano zakupy dennego sprzętu i innych zamówień na miliony. Odcięto od koryta Długie Ramię Moskwy.
      Nie dziwie się że Europa Zachodnia i agentura rosyjska ciśnie w nasz kraj bo boją się że Polska stanie się zbyt niezależna.

      • 5 3

      • (1)

        Leczysz sie pissowski trollu , chłopcu Antosia ?

        • 2 1

        • Neptun -do Damian

          Lecz to sie ty tluku po wski,bo zamiast mózgu masz we łbie trociny

          • 0 0

  • No w końcu... Platforma wszystko chciała zlikwidować, a dodatkowo podpisała niekorzystny kontrakt na gaz z Rosją (3)

    Trzeba myśleć i zabezpieczać się.

    • 60 67

    • (2)

      nie wiem czy masz swiadomośc kto jaki kontrakt podpisał z Rosją zaraz po dorwaniu sie do władzy na ropę...

      • 17 6

      • ty jak widać nie masz, skoro nie potrafisz napisać konkretów

        • 4 6

      • Pawlak za rządów Tuska

        a żeby było lepiej zaraz po Smoleńsku dzięki działaniom Gazpromu (Miedwiediewa) EuroPolGaz opuścił Prezes Kwiatkowski i "Polska" darowała 1 mld 200 mln złotych ruskim na co nie zgadzał się od początku Lech Kaczyński oraz ludzie związani z energetyką (Aleksander Szczygło ,Grażyna Gęsicka, Aleksandra Natalli-Świat, Władysław Stasiak)

        • 5 2

  • Dlaczego nie w Gdańsku? (4)

    Już nam pisiory zabrały jeden terminal teraz drugi też nie w Gdańsku?

    • 15 40

    • dość utrzymywania tłustych kotów (2)

      Bo nie. A jak się nie podoba, to budujcie za swoje, a nie wyciągacie swoje brudne łapy do budżetu państwa.

      • 6 5

      • szczym ryj tępy rybi łbie! (1)

        • 2 6

        • hehehe, zbuduj za swoje i wtedy mozesz warczec betonku

          • 2 0

    • bo w Gdańsku nie ma na to miejsca, zagrodziłby dostęp do portu i Martwej Wisły wielu statkom

      • 0 0

  • (5)

    Gdyby głupota umiała fruwać, to pisowcy zostaliby orłami. To najdroższa metoda pozyskania gazu. Litewski gazoport przynosi duże straty. Żaden okoliczny kraj (nawet Polska) nie chce kupować od nich gazu z uwagi na cenę. Odpowiedni gazowiec należy zamówić w Korei lub wydzierżawić jak to zrobili Litwini. Zamiast drogiego rosyjskiego gazu Litwini mają drogi w utrzymaniu gazowiec. Z deszczu pod rynnę wpadli. Świnoujście spełnia rolę przeciwwagi do rosyjskiego monopolu. Ale gaz zawsze będziemy sprowadzali z Rosji z uwagi na najniższą możliwą cenę. Rosjanie wydobywają gaz na lądzie i przesyłają lądem.

    • 33 40

    • a potem ruskie kasę za gaz zamieniają na bomby atomowe

      wycelowane w Warszawę i Trójmiasto

      • 8 9

    • Kampania Putina. Nie zwracać uwagi.

      • 6 2

    • Czasami warto zapłacić więcej za szeroko pojęte bezpieczeństwo energetyczne.

      • 8 4

    • Cieciu Rosja prowadzi dumpiung cenowy

      na tej zasadzie nigdy byśmy nic nie wybudowali i nie nigdy sie nie uzaleznili

      • 0 3

    • Litwini rok po otwarciu gazoportu mają NAJNIŻSZE ceny gazu dla przemysłu w Europie a ponad 80% rynku przejął norweski Statoil.
      Tak to jest jak się miesza interesy z polityką.

      • 3 1

  • Super tylko cysterny nie będą miały po czym jeździć - patrz - trasa kaszubska S6 - czeski film

    • 24 3

  • Ja chce to w Gdyni!

    • 6 13

  • co na to grabarz Gdyni:)??? (1)

    • 18 6

    • Oblewa wyróżnienie w rankingu prezydentów miast wg Newsweeka :)

      • 0 0

  • debilne rozważania nowej dobrej zmiany (3)

    najpierw wykorzystać trzeba w pełni przepustowość Terminalu w Świnoujściu i
    zbudować gazociąg Norwegia- Dania - Polska.
    Poza tym buduje się na bieżąco gazociągi z RFN i Czechami.
    To PR pisowski w czystym wydaniu...żałość bierze jak sie patrzy na te miernoty

    • 9 18

    • Możemy podziękować PO za to ze zerwała negocjacje z Norwegia

      Były wstępne rozmowy na pociągnięciu nitki z Norwegi przez Szwecję do Polski gazu i ropy naftowej,ale wyprzedzili nas Niemcy i Ruski i plan nie moze być zrealizowany poniewaz gazociągi nie moga sie krzyżować

      • 1 5

    • poszedł kmiocie

      Sławek Nowak, prawa ręka Tuska i bohater taśm WROST jako minister transportu "pracujący" na styku infrastruktury i pochodzący z Gdańska nie wiedział że Gazoport budują w Świnoujściu a nie Gdańsku!

      wam psy prowadzać a nie politykować darmozjady

      • 1 3

    • działa Platformy jak zgodnie z Ribentrow-Mołotow 2 budowali NordStream to dopiero była profeska

      a dalej nie parcie na budowę rurociągu z Norwegią, Danią nie mówiać o planowaniu (generowaniu kosztow) elektrowni atomowej

      • 0 0

  • Od wielu lat plany są i znane jest miejsce.

    Od kilku lat PGNiG walczy o to aby ta inwestycja została w Mechelinkach. Trasa przesyłowa - zatem Gdańska / zat Pucka (problem z głębokościa) następnie lądem do kawern zlokalizowanych w kosakowo. Poczytajcie w necie jakie walki się tam kręcą, nie jest ciężko wystrój życia poszukac

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane