• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal kontenerowy BCT pozostanie w Porcie Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
19 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (49)
International Container Terminal Services Inc. pozostanie w Porcie Gdynia do 2053 r. International Container Terminal Services Inc. pozostanie w Porcie Gdynia do 2053 r.

Filipiński International Container Terminal Services Inc., czyli właściciel BCT, pozostanie w Porcie Gdynia. Właśnie podpisano kolejną, tym razem 30-letnią umowę dzierżawy. Nowością jest też to, że umową zostaną objęte nowe tereny portowe.



W połowie sierpnia tego roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłosił przetarg na dzierżawę terenów o powierzchni 660 tys. m kw.Mapka na terminal przeładunkowy kontenerów oraz elementów morskich farm wiatrowych, powiększając teren wcześniej zajmowany przez BCT o prawie jedną trzecią. Ogłoszono, ponieważ w przyszłym roku kończy się 20-letnia umowa z dotychczasowym dzierżawcą. Choć przymiarki do poszukania kolejnego dzierżawcy ZMPG robił już w 2019 r.

Ostatecznie we wrześniu tego roku tylko jeden podmiot złożył ofertę na prowadzenie przeładunków kontenerowych w Porcie Gdynia. Był nim dotychczasowy dzierżawca, czyli filipiński International Container Terminal Services Inc. Wcześniej zainteresowanie potwierdzał też chiński Gdynia Container Terminal po sąsiedzku prowadzący również terminal kontenerowy.

Dwóch oferentów na tereny po BCT w Porcie Gdynia Dwóch oferentów na tereny po BCT w Porcie Gdynia

- Wcześniejsza umowa dotyczyła 20-letniej dzierżawy. Teraz zdecydowaliśmy się na zaproponowanie maksymalnego okresu dozwolonego, zgodnie z "Ustawą o portach i przystaniach morskich", czyli na lat 30. Cieszę się, że sprawdzony partner zdecydował się złożyć ofertę. Ten 30-letni okres dzierżawy to jest olbrzymia wartość dla Portu. Wpływy tylko z tej umowy mogą przekroczyć wartość 2 mld zł. Bardzo się cieszymy, że mamy tak dobrego kontrahenta na długi czas - powiedział Jacek Sadaj, prezes ZMPG.
Umowę podpisano na 30 lat, zgodnie z "Ustawą o portach i przystaniach morskich". Umowę podpisano na 30 lat, zgodnie z "Ustawą o portach i przystaniach morskich".

Podpisanie umowy miało uroczysty charakter. Na spotkanie przybyła Leah Basinang-Ruiz, ambasador Filipin w Polsce. Inwestora reprezentował Hans Ole Madsen, wiceprezes i członek zarządu ICTSI oraz Wojciech Szymulewicz, prezes BCT.

Kolejny kolos w Porcie Gdynia. MSC Ivana w BCT Kolejny kolos w Porcie Gdynia. MSC Ivana w BCT

Przypomnijmy, że zgodnie z nową umową dzierżawca zobowiązał się też do prowadzenia tymczasowego terminalu instalacyjnego morskich farm wiatrowych. Po drodze jednak okazało się, że tym rynkiem ma się zająć Port Gdańsk.

Tereny dzierżawione przez BCT (nowa umowa). Tereny dzierżawione przez BCT (nowa umowa).

- Umowa obejmuje dzierżawę dotychczasowych terenów plus kolejnych ok. 9 hektarów znajdujących się po zachodniej stronie od Estakady Kwiatkowskiego. Są to nowe place, które Port Gdynia oddał do użytku w zeszłym roku. Do tego dojdzie teren po terminalu promowym Stena Line, który w maju zostanie oddany dzierżawcy, czyli BCT - powiedział Jacek Sadaj, prezes ZMPG.
Amerykańskie wozy bojowe znów w Porcie Gdynia Amerykańskie wozy bojowe znów w Porcie Gdynia

Już w tym roku BCT w ramach tymczasowych umów dzierżawiło place w tzw. zachodniej części portuMapka. Prowadzono tam przeładunki sprzętu wojsk amerykańskich. Co ważne, BCT od kilku lat ma kontrakt bezpośrednio z armią amerykańską na przeładunki dla wojska. Szczególnie po wybuchu wojny na Ukrainie wzrosło znaczenie i ranga tej współpracy.

International Container Terminal Services In jest międzynarodowym operatorem terminali kontenerowych. Firma została założona w 1987 r. na Filipinach. Zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie - w regionie Azji i Pacyfiku, w Amerykach Południowej i Środkowej oraz w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. W Europie w Grupie ICTSI działa terminal położony nad Adriatykiem i na Bałtyku. W Gdyni jest obecna od 2003 r.

Miejsca

Opinie (49) 4 zablokowane

  • BRAWO (5)

    No i tak trzymać. A zarobione pieniądze inwestować w nowy sprzęt oraz odnawiać nabrzeża. Nie przekazywać otrzymanych pieniędzy " Żadnej władzy ani obecnej ani przyszłej ".

    • 37 8

    • A w zarządzie portu kto siedzi od 2019 roku? Jacek Sadaj z PiS. (3)

      Podziękuj ładnie za dobrze działający port dzięki obecnej władzy. :) Pamiętam wycie tu na forum gdy ogłosili prezesa Portu Gdynia.

      • 6 19

      • To samo Kazimierz Koralewski obecny wiceprezes Portu Gdynia z PiS.

        Artykuł ciągle tu jest, ponad 500 wpisów od troli z totalnej opozycji Szczulo, że już po porcie i że niewłaściwa osoba na stanowisku.

        • 3 23

      • Nie no, rzeczywiście jest niebywałą sztuką prowadzić teraz port, gdy ymtrzeba walczyć o możliwość przewozu. Lepiej podpytaj co pisowcy w tym bierecki od wyprowadzenia miliardów ze SKOKów tam robi i czemu tak optuje za chinskimi zamordystami

        • 9 2

      • były prezes

        A pamiętasz kto załatwił geniuszowi Horale prace w BCT za 3000 zl na rękę ?

        • 4 0

    • Uwaga, tzw. Piotr

      to troll reżimowy, najemnik co za szmal każdą władzę liże

      • 1 2

  • Dobra wiadomość moi mili i kochani

    • 11 2

  • Nie mają wyjścia muszą zostać . (1)

    Za filipińską spółką stoi rząd USA a port jest teraz miejscem strategicznym przeładunkowym dla wojsk NATO .

    • 28 4

    • Tia

      Jak by wyszło to by przeholowali terminal do innego kraju. To tylko dzierżawca nie zrobił dla rozwoju portu praktycznie nic

      • 0 1

  • (5)

    Będzie ten port zewnętrzny w Gdyni budowany czy to były tylko wizje?!

    • 22 2

    • w PIS palą marychę, to pewnie wizje

      a szkoda

      • 14 3

    • To był mokry sen

      • 8 1

    • (1)

      Po co siejesz defetyzm, port jest projektowany w formule PPP, sa wybrani partnerzy do dialogu. Teraz chodzi tylko żeby pogonić chińską zarazę

      • 2 6

      • były prezes

        bzdura miał być budowany za pieniądze chińczyków w zamian za BCT Pinokio już wziął 2 miliardy pożyczki

        • 1 0

    • ściema

      nie będzie Pinokio pożyczył do chin 1.5 miliarda dolarów i obiecał ze port dostaną, gdyby nie wojna już byłoby pozamiatane.Hójała jest a gdzie kolega Meiza ?

      • 0 0

  • w sumie to ciekawe dlaczego az 30 lat (8)

    może to jakiś przekręt lub łapówka?

    • 3 19

    • (1)

      Bzdury piszesz ignorancie, poprzedni kontrakt też był na 30lat, myślisz ze ktoś bedzie inwestował w port i nabrzeże bez gwarancji zarobku jak w tym wypadku np?

      • 3 5

      • Po pierwsze ignorancie, ja przynajmniej przeczytałem artykuł

        i jakbyś nie był analfabetą, to byś zauważył, że był na 20 a nie na 30 lat. Jest o tym cały akapit.

        20 lat to już jest sporo jak na wyłączna eksploatację, 30 lat to jest tyle ile cały nasz polski czas po komunie, więc jest to bardzo długo. dlatego mnie to zaskoczyło. Pomijam czy przez 30 lat podane 2 miliardy będą tak samo rozumiane po tych 30 latach.

        Pytanie jest zasadne, bo od tylu lat istnieje zaledwie ten operator.

        Fakt ze zależy co bierze się pod uwagę czy tylko operatorów terminali czy operatorów usług kontenerowych. Nie da się ukryć że ten drugi chyba jest bardziej interesujący, bo zarządza ruchem towarów a nie jedynie powierzchnią składową (i ewentualnie umowami z liniami).

        Cześć z nich zajmuje się także transportem ale nie ICT

        Miałem podać TEU ale są dosyć rozbieżne dane więc lepiej nie.

        • 4 1

    • Długa umowa to gwarancja opłacalności dla nabywającego i zwrotu z poczynionych inwestycji. (3)

      O ekonomii transportu nie masz niestety zielonego pojęcia.

      • 4 2

      • wiadomo, że nikt nie będzie zarządzał portem na jeden rok

        jednak różnica pomiędzy 20 przedtem, a 30 obecnie to jest tylko i wyłącznie interes operatora nie państwa czy portu.

        Ciekawe że piszący tu PISowcy nie chcieli mieć tak długoterminowych umów na gaz z Rosji, które gwarantowały stabilne, ale także w efekcie obecnych zawirowań tanie ceny. PIS zmienił umowy na spotowe, co oznacza obecną drożyznę.

        Dziękuję za uwagę mądralo od długoterminowego zarządzania.

        • 0 3

      • Australijczycy dzierzawili na 30 lat (1)

        A sprzedali interes po 20 latach. Z gorka...

        • 0 0

        • nie kłam !!!

          Jak nie wiesz to nie siej fermentu!!!
          Ja wiem,ale nie powiem!!!
          Sam sobie poszukaj!!!

          • 0 2

    • Ignorantia... (1)

      W polskim prawie maksymalny czas określony na jaki może być zawarta umowa to 30 lat.

      • 1 2

      • to chyba nie do mnie jednak

        nie napisałem dlaczego nie na 50 lat, napisałem dlaczego na 30 a nie na 20 jak poprzednio

        • 0 1

  • A co z przebudową (pogłębieniem) nb. Helskiego? Bez tego pogłębianie portu, obrotnica 2 i ścięcie ostrogi MW nie ma sensu.

    • 9 1

  • Dobrze, że nie Chińczycy którzy wykupują sobie Niemcy.

    Niemcy jak nie z Rosją to z Chinami i koło się zamyka.

    • 5 11

  • Filipini?
    Znam tylko chorobe Filipinską.

    • 6 4

  • Trasa czerwona potrzebna na wczoraj.

    • 14 3

  • Czyli skostniały układ w bct może czuć się bezpiecznie.

    Brawo, zuchy!

    • 11 3

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane