• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal promowy w Gdyni. Kiedy nowy armator?

Wioletta Kakowska-Mehring
19 lutego 2024, godz. 14:40 
Opinie (59)
Terminal promowy w Gdyni jest przygotowany do obsługi dwóch armatorów. Terminal promowy w Gdyni jest przygotowany do obsługi dwóch armatorów.

Przed wakacjami raczej nie uda się uruchomić kolejnego połączenia promowego z Gdyni. Ogłoszenie postępowania przetargowego w sprawie wyboru drugiego operatora korzystającego z Publicznego Terminalu Promowego ma nastąpić dopiero na przełomie marca i kwietnia 2024.



Zgodnie z planami nowy Publiczny Terminal PromowyMapka w Porcie Gdynia miał na stałe przyjąć dwóch operatorów. Takie były założenia zapisane we wniosku o unijne dofinansowanie, które otrzymano. Jednym z nich jest armator Stena Line, który korzysta z nowej infrastruktury od pierwszego dnia faktycznego uruchomienia terminalu, czyli od 17 czerwca 2022 r. Drugim miał być państwowy armator, czyli Polska Żegluga Bałtycka, właściciel marki Polferries. Niestety od czerwca 2021 r., czyli od czasu wygrania przetargu, polski armator nie zdecydował się na przeprowadzkę i dalej pływał z Gdańska.

W tej sytuacji w listopadzie ub. roku władze Portu Gdynia zdecydowały o unieważnieniu postępowania w sprawie wyboru drugiego operatora korzystającego z Publicznego Terminalu Promowego.


Od tego czasu rynek czeka na nowy przetarg.

- W grudniu 2023 r. została powołana komisja przetargowa ds. przygotowania i przeprowadzenia postępowania dotyczącego wyboru przewoźników promowych korzystających z Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia - z którymi zostaną zawarte umowy. Roboczy termin ogłoszenia postępowania to przełom marca i kwietnia 2024 - poinformowało nas biuro prasowe Portu Gdynia.
Kto może stanąć do przetargu? Niewykluczone, że ponownie pojawi się PŻB. Mówi się, że o współpracy z Gdynią dalej myśli niemiecki armator TT-Line. Ten armator startował razem z PŻB w unieważnionym przetargu. Zainteresowanie wyrażali też Finowie. Na uroczystości oddania Publicznego Terminalu Promowego, we wrześniu 2021 r., obecna była liczna delegacja z ambasady Finlandii i z portu w Turku.


Kolejna sprawa to rozliczenie tej inwestycji w związku z unijnymi środkami. Mówiło się, brak dwóch operatorów może skomplikować ten proces.

- Projekt ten, w związku z udziałem środków unijnych w jego realizacji, został ostatecznie rozliczony 19 maja 2023 r. Obecnie jesteśmy w 5-letnim okresie trwałości projektu. Uzyskane na jego realizację dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 to ostatecznie 116 835 301,57 zł. Końcowa całkowita wartość projektu to 300 mln zł - poinformował Port Gdynia.

Miejsca

Opinie (59) 3 zablokowane

  • Na świętej Nigdy.

    • 5 3

  • Może warto oddać cały terminal w dzierżawę, za symboliczną kwotę (1)

    Może jakiejś niemieckiej firmie? Niech oni szukają armatorów i się martwią.

    • 2 8

    • Jakąś obsesję masz

      • 1 3

  • nigdy hahah

    znowu kasa w bloto

    • 9 5

  • (3)

    Oby nie wcześniej niż nowa droga dojazdowa. Korki, korki i jeszcze raz korki.

    • 14 4

    • Promy nie wpływają jednocześnie (2)

      Pomyśl trochę

      • 2 5

      • to też korki nie będą "jednoczesne" tylko ciągłe

        • 6 1

      • Popatrz sobie co się dzieje na ul. Polskiej i Wiśniewskiego w momencie rozładunku jednego promu. A teraz dodaj do tego kolejne połączenia. Co to ma do rzeczy, że nie wpływają jednocześnie "inteligencie " ?

        • 2 1

  • Po co oni to wybudowali? (1)

    Po co ma tu ktoś przypływać? Do tego kraju złych, niewykształconych, ciemnych ludzi?

    • 5 19

    • to może wyprowadź się z "tenkraju"

      • 5 0

  • nowy operator zdecydowanie tak (6)

    jest za ale rządam aby to były tylko promy elektryczne. Nie produkujące śladu wenglowego

    • 6 56

    • ?

      Węglowego?

      O bobo.

      • 3 0

    • No i te co pływają takiego śladu nie produkuja

      • 2 0

    • To nie ma znaczenia bo tam i tak zwykle hałdy węgla wokoło leżą i pylą jak trochę powieje przy byle okazji wszystko czarne

      • 6 0

    • rządasz czy żądasz?

      • 7 0

    • Tak elektryczne, z barką na akumulatory

      • 2 0

    • Dobrze Greciu, tak będzie

      • 0 1

  • Koniecznie promy pasażerskie, bo będą potrzebne do transportu ludzi. (2)

    rząd podpisał pakt o relokacji imigrantów i każdego roku ma do nas trafić 200 000 młodych mężczyzn. Relokacja będzie odbywała się z kierunku niemieckiego i szwedzkiego dokąd trafia najwięcej imigrantów z ciepłych krajów. Promy pomogą przetransportować ich do Polski

    • 13 8

    • Typowy pisowski pusty dzban

      • 6 6

    • Paranoja i ksenofobia. Urojenia I omamy. Lecz to.

      • 0 0

  • Tak właśnie działał pis (5)

    Nieudolność w działaniu znakiem rozpoznawczym. Ale potrafili zatrudniać w zarządzie morskiego portu Gdynia córki i synów leśniczego bez opamiętania. Pora rozliczyć tych cwaniaków

    • 16 16

    • (3)

      o przepraszam, jeden był ze skoku, inny z pgr-u a inny z butiku w klifie. z lasu nikogo nie było

      • 6 3

      • ze skoku to ich jest ze 30 osób (1)

        port za tego chama mellera stał sie oddziałem skoku

        • 2 2

        • Pełna zgoda co do mellera

          Żenujący człowiek

          • 0 0

      • Zwłaszcza ten z PGR do wymiany

        • 1 0

    • Najpierw to niech zrobią drogę dojazdową taką jaka powinna być a nie drugiego operatora

      • 1 0

  • Czyli najlepiej Niemiecki armator za symboliczne opłaty ....... (5)

    .... będzie czerpał zyski z terminala z naszych podatków . Każda dobra zmiana jest coraz lepsza a równia pochyła jest coraz bardziej pochyła . I to wszystko za naszym pozwoleniem , bo to My dokonujemy w wyborach dobrych zmian .

    • 8 8

    • Jak widać Polski armator to bubel (1)

      I mimo wygranego przetargu nie potrafił uruchomić połączenia. A potem się dziwicie, że zagraniczne firmy są tak bardzo wszechobecne, skoro polskie to tylko cwaniactwo i bylejakosc.

      • 5 2

      • Problem nie jest w nieudolności Polskich firm .

        Problem polega na tym że zachodnie firmy mają preferencyjne warunki . Przykład , firmy zachodnie płacą 40 gr a Polskie ponad 2 zł za kWh .

        • 4 3

    • twój PISowski narodowy operator nie wniósł ani złotówki, a zablokował innym chętnym możliwość korzystania (2)

      z infrastruktury

      • 5 2

      • PŻB powstała w 1976 roku . (1)

        W czasach kiedy nikt nie słyszał o Bolku , Kaczyńskich a tym bardziej o PiS -e .

        • 2 1

        • moze i tak

          ale przez ostatnie lata w firmie slyszeli tylko pisowskie glosy

          • 0 1

  • Bezpieczeństwo (1)

    Może na początek warto byłoby zadbać o bezpieczeństwo samego obiektu jak i pasażerów... Cała obsługa terminala to jakaś kpina, pasażerowie przewożą co chcą, chodzą gdzie chcą, odpływają bez biletów - żenua... Jakaś ochrona by się przydała, a nie klub nieudaczników. Wypływam raz w tygodniu i widzę co się tam dzieje. Okno na Świat... Granica Państwa... W dzisiejszych czasach na świecie nie do pomyślenia taki rozpiź...l

    • 9 4

    • To prawda. Każdy może wejść i zejść w Gdyni

      • 2 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim, doktor nauk ekonomicznych. Pracował w Stoczni Gdynia pełniąc funkcję m.in.: doradcy zarządu, dyrektora biura zarządu, pełnomocnika zarządu ds. restrukturyzacji stoczni oraz członka zarządu. W 2005 roku był doradcą Sekretarza Generalnego CESA z siedzibą w Brukseli. W latach 2002-2004 wykładał na Uniwersytecie Gdańskim i w Sopockiej Szkole Wyższej w okresie 2003-2009. Potem...

Najczęściej czytane