• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stena Spirit dziś, a potem Stena Estelle. Gdyński terminal promowy już działa

Wioletta Kakowska-Mehring
17 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
aktualizacja: godz. 21:25 (17 czerwca 2022)

Publiczny Terminal Promowy w Gdyni rozpoczyna działalność. Dziś, czyli w piątek, 17 czerwca, o godz. 19:30 odpłynie z niego pierwszy prom Stena Line i nie będzie to już próbne wyjście, a z pasażerami na pokładzie. Na razie będzie to prom Stena Spirit, ale już w sierpniu prosto ze stoczni prom Stena Estelle.



Aktualizacja, godz. 21:25

Pierwszy prom z pasażerami został obsłużony w nowym Publicznym Terminalu Promowym w Gdyni. Stena Spirit udał się do Karlskrony.


Czy płynąłe(a)ś kiedyś promem przez Bałtyk?

Przypomnijmy, że terminal powstał przy nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Do tej pory terminal znajdował się przy nabrzeżu HelskimMapka i mógł przyjmować promy do ok. 175 m długości.

- Przeniesienie operacji Stena Line na Publiczny Terminal Promowy w Gdyni pozwala nam na wprowadzenie znacznie większych jednostek. Nowy terminal dysponuje znacznie dłuższym nabrzeżem niż obecny, co umożliwia cumowanie tam jednostek o długości nawet 240 m, takich jak statki klasy E-Flexer. Pierwszy z nich, Stena Estelle, rozpocznie kursowanie z Gdyni już tego lata - mówi Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.
Czytaj też:

Stena Line wprowadzi nowe promy na linię Gdynia-Karlskrona



Dziś z nowego terminalu wyjdzie jeszcze prom starego typu Stena Spirit, ale w połowie sierpnia tego roku można się spodziewać w Gdyni pierwszego z dwóch nowych promów ro-pax klasy E-Flexer. Drugi ma dołączyć w listopadzie tego roku. Obie jednostki są zupełnie nowe, rozpoczną operacje w Gdyni zaraz po przybyciu ze stoczni. Jak się dowiedzieliśmy, pierwsza z nich będzie się nazywała Stena Estelle i jest już gotowa. Będą to jedne z największych promów na Bałtyku w regularnej żegludze. Dzięki wyjątkowemu rozmiarowi - mają 240 m długości - każdy z nich może zabrać nawet 1,2 tys. pasażerów oraz do 3,6 tys. metrów ładunków, a więc dwa razy więcej niż statki operujące na linii obecnie. Promy aktualnie pływające na trasie Gdynia-Karlskrona mają 186 m długości.

Terminal usytuowany jest w sąsiedztwie Muzeum Emigracji i Dworca MorskiegoMapka. Można tam się dostać autobusem 133 lub 119. Niestety tradycyjny punkt obserwacji statków, czyli Ostroga PilotowaMapka, jest niedostępny z powodu remontu.

Prom Stena Estelle jest już w Trójmieście, na razie w stoczni Prom Stena Estelle jest już w Trójmieście, na razie w stoczni

Bliżej centrum i wejścia do portu



Nowa lokalizacja terminalu, bliżej główek wejścia do portu wewnętrznego, znacznie ułatwi manewrowanie promów. Skróci się również czas związany z zawinięciem statku do portu, liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu. Łączny czas manewrów nie przekroczy 120 minut. A w transporcie czas to pieniądz. Nowe miejsce jest też udogodnieniem dla pasażerów. Nowy terminal jest bliżej centrum miasta, można tam dojść pieszo, co może zwiększyć zainteresowanie turystów.

- Nowy terminal umożliwia też wdrożenie nowoczesnych i ekologicznych pomysłów Stena Line usprawniających operacje portowe, np. bramy inteligentne Smart Gate, czyli nowoczesne rozwiązanie automatyzujące odbiór naczep. Kolejna kwestia bardzo istotna dla Stena Line to zrównoważony transport. Na nowym terminalu będzie można wprowadzić idee "zielonego portu", a wśród nich zasilanie z lądu podczas postoju statków, co obniży emisję spalin - dodaje Marek Kiersnowski.
Wartość inwestycji to ponad 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116,8 mln zł.

Przypomnijmy, że terminal w Gdyni powstał dla dwóch przewoźników. Tym drugim ma być państwowy armator PŻB, właściciel marki Polferries. Wciąż nie podano, kiedy promy tej firmy przeniosą się do Gdyni. Na razie dalej pływają z terminala WesterplatteMapka w Porcie Gdańsk.

Na ten terminal długo czekaliśmy



Budowę terminalu ogłoszono w 2013 r. , choć plany i wizje snuto już w 2005 r. Według wstępnych informacji miał on funkcjonować od 2016 r. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne, potem poszło o układ drogowy, co dało kolejny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu. W maju 2015 r., kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona, w Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest.

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia.

Kiedy wydawało się, że już nic nie stoi na przeszkodzie, w 2018 r. Port Gdynia zderzył się z realiami na rynku budowlanym. Wykonawcę udało się wyłonić dopiero w wyniku drugiego przetargu. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. W kolejnym sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet. Jednak postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję. Tym razem Port oczekiwał oferty na ok. 220 mln zł, stanęło na 235 mln zł, ostatecznie całość będzie kosztować ok. 292 mln zł. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą 116,8 mln zł. Ostatecznie prace ruszyły w 2018 r.

Czytaj też:

Terminal promowy w Gdyni ma być gotowy w czerwcu



Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia, choć oficjalnie został oddany we wrześniu 2021 r., wciąż nie przyjmował promów. Wprawdzie na uroczystości zapowiadano, że pierwszy statek miał przywieźć pasażerów 1 stycznia 2022 r., to jednak się nie udało. Opóźnienie tłumaczono przedłużającymi się procedurami odbiorowymi niezbędnymi do uzyskania pozwolenia na użytkowanie terminalu dla ruchu pasażerskiego. Ostatecznie przyznano, że problemem są kłopoty z instalacją oddymiania.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (135)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane