• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal promowy w Gdyni ma być gotowy w czerwcu

Wioletta Kakowska-Mehring
15 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Według władz Portu Gdynia promy zaczną kursować z nowego terminalu w czerwcu. Pytanie tylko, czy w zakresie obsługi ruchu towarowego, czy już pasażerskiego. Według władz Portu Gdynia promy zaczną kursować z nowego terminalu w czerwcu. Pytanie tylko, czy w zakresie obsługi ruchu towarowego, czy już pasażerskiego.

Na początku kwietnia Stena Line ogłosiła, że wprowadzi na linię Gdynia-Karlskrona dwa nowe, duże promy. Pierwszy już w połowie lipca tego roku, a drugi w listopadzie. Czy to oznacza, że w końcu dojdzie do faktycznego uruchomienia Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia? Tak, i to jeszcze przed wakacjami, o ile gotowa będzie... instalacja oddymiania.



Czy wiesz, że Port Gdynia obchodzi w tym roku stulecie?

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia, choć oficjalnie został oddany we wrześniu 2021 r., wciąż nie przyjmował promów. Wprawdzie na uroczystości zapowiadano, że pierwszy statek miał przywieźć pasażerów 1 stycznia 2022 r., to jednak nie udało się.

Wszystko tłumaczono przedłużającymi się procedurami odbiorowymi niezbędnymi do uzyskania pozwolenia na użytkowanie terminalu dla ruchu pasażerskiego. A branża zastanawiała się, po co w takim razie we wrześniu odbyła się uroczystość, jak to określono "oddania Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia". Nieoficjalnie mówiło się, że problemem są kłopoty z instalacją oddymiania.

Terminal promowy w Gdyni oddany, ale wciąż niegotowy



Trwa rozbudowa instalacji oddymiającej



Według władz Portu Gdynia promy zaczną kursować z nowego terminalu w czerwcu. Pytanie tylko, czy w zakresie obsługi ruchu towarowego, czy już pasażerskiego.

- Stena Line w chwili obecnej prowadzi w terminalu prace przygotowawcze. Planowany termin przekazania Publicznego Terminalu Promowego do użytkowania dla Stena Line w zakresie obsługi ruchu pasażerskiego to czerwiec 2022. Na przełomie czerwca i lipca przewoźnik wprowadzi na linię największe na Bałtyku promy Stena Line o długości 240 m klasy E-flexer. Podkreślić należy, że jest to uwarunkowane skutecznym zakończeniem w maju bieżącego roku prób związanych z trwającą od początku tego roku rozbudową instalacji oddymiającej w Budynku Dworca Terminalu zgodnie z  dodatkowymi wymogami Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Gdyni. Z uwagi na powyższe, od pierwszego kwartału 2022 r. Publiczny Terminal Promowy może być użytkowany wyłącznie w zakresie obsługi ruchu towarowego - poinformował nas Aleksander Wicka, kierownik marketingu ZMPG.

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia.


Terminal w Gdyni powstał dla dwóch przewoźników



Stena Line przenosi się, a co z drugim armatorem? Zgodnie z zapewnieniami z terminalu w Gdyni miał też operować polski państwowy armator PŻB, właściciel marki Polferries.

- Termin przekazania Publicznego Terminalu Promowego do użytkowania dla Polferries w zakresie obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego  jest  uwarunkowany  terminem zakończenia rozmów handlowych - powiedział Aleksander Wicka.
Równie tajemniczo wypowiedział się też przedstawiciel PŻB.

- Proces jest długotrwały, wymaga określonej reorganizacji. Rozmowy w sprawie zmiany lokalizacji terminala z przedstawicielami Zarządu Morskiego Portu Gdynia trwają. Z uwagi na ich charakter oraz tajemnicę przedsiębiorstwa nie możemy udzielić konkretnej odpowiedzi. O ewentualnych zmianach dotyczących tras i rozkładów kursowania promów Polferries będziemy informować w stosownym czasie - powiedział Michał Arciszewski, rzecznik prasowy armatora.
Promy Polferries wciąż pływają z terminala WesterplatteMapka w Porcie Gdańsk.

Czytaj też:

Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?



Nowa lokalizacja terminalu skróci czas pobytu promów w porcie



Przypomnijmy, że terminal powstał przy nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Do tej pory terminal znajdował się przy nabrzeżu HelskimMapka i mógł przyjmować promy do ok. 175 m długości.

To nie wszystko. Nowa lokalizacja terminalu, bliżej główek wejścia do portu wewnętrznego, znacznie ułatwi manewrowanie promów. Skróci się również czas związany z zawinięciem statku do portu, liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu. Łączny czas manewrów nie przekroczy 120 minut.

Wartość inwestycji to ponad 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116,8 mln zł.

Miejsca

Opinie (92) 4 zablokowane

  • Ale przecież on jest już otwarty (chociaż zamknięty). (2)

    PRL wiecznie żywy. Najważniejsze, że szampan wypity, przekąski zjedzone i jakaś rocznica upamiętniona...

    • 37 4

    • To chyba norma w Państwowych inwestycjach. (1)

      Tak to wygląda za Rządu PiSu.

      • 6 1

      • Dokładnie, państwowe inwestycje tak szybko są kończone, że samorządy nie nadążają z papierami i otwarciem....to by się zgadzało.

        • 3 1

  • cały ruch aut osobowych popłynie przez dziurawe i zakorkowane centrum (7)

    stań osobówką przy nowym terminalu i wpisz w nawigacji Warszawa. Do obwodnicy pokieruje cię przez centrum.

    • 67 10

    • Jaką nawigacje uzywasz? (1)

      • 4 4

      • piSdroga .

        • 5 6

    • Raczej ul. Polska > Wiśniewskiego > estakada > obwodnica > (1)

      itd....

      • 7 4

      • kolego

        W marcu po 20tej to może i tak. W sezonie letnim i godzinach szczytu, będzie przez centrum "szybciej". Dokorkuje GA i tyle. Terminal piękny, lokalizacja beznadziejna.

        • 1 1

    • masz beznadziejną nawigację !!!

      • 7 7

    • przezornie postawiono zakazy

      dla ciężarówek.

      • 0 0

    • Gdynia to dziura, która ma dziurę na dziurze

      Pudrowany umarlak, który zafundował najlepszy włodarz wedle rankingów, które sam kupuje. Wystarczy się wybrać poza Gdynię, aby na własne oczy zobaczyć, że może być infrastruktura, która jest sprawna i dla mieszkańców przyjazna. My w Gdyni mamy brak inwestycji, olbrzymią dziurę w kasie miasta i masę dyplomów dla osób za to odpowiedzialnych. . . Zdziercy.

      • 1 0

  • Czekają az kucyk postawi nowe parkomaty

    • 29 4

  • samochody wyjada z promu i wpadną w dziury!!! (5)

    Gdynia miasto niewyobrazalnych dziur i jam w jezdniach, tak nie było nawet za PRL!

    • 42 6

    • Niewyobrazalnych malkonentów

      Po raz kolejny odsyłam na zachód do Weja lub Lęborka. Tam dziur i prl nie ;)

      • 4 9

    • Post scryptoza (3)

      Powiedz, emerycie gdzie te dziury sie mieszczą ? Na Chrzanowskiego czy Polskiej ? Bo akuratnie bylem dziś w tym rejonie

      • 4 6

      • Polska - zapadnięte studzienki i koleiny szczególnie na łuku (1)

        • 5 2

        • :))))

          No to chyba inno Polsko jechalismy

          • 2 3

      • a ty skąd przyjechał?

        z Kaliningradu?

        • 0 0

  • (1)

    Barwna jak się patrzy.
    Ludzie będą obsługiwani na starym terminalu, a kontenery na nowym..... Ciekawe kto to wymyślił....

    • 8 6

    • Niewydarzony projektant rękawa pasażerskiego

      • 1 0

  • A na obłuzu w BTC na miejscu steny co teraz bedzie? Kontenerowy plac ? (2)

    • 7 0

    • Delfinki, parking dla rowerów i strefa relaksu

      • 14 4

    • Łunerf.

      • 0 0

  • Którego roku ?

    • 13 1

  • Czegoś tu nie rozumiem (12)

    Jeżeli był otwarty (a był) to znaczy ze ktoś nas oszukał. Otwiera się czy uruchamia rzecz która działa a nie atrapę. Od wrześnie ubiegłego roku do teraz moznabyloby wy urosnąć nowy terminal a nie można zainstalować systemu oddymiania , gdzie był nadzór straży atrakcje projektowania i budowy? Ktobedzie płacił kary za zaistniałe opóźnienie i straty?

    • 71 1

    • Uroczyste otwarcie (1)

      to był zabieg pijarowy aby paru ministrów mogło się pochwalić sukcesem w telewizji.

      • 18 1

      • święcili przybytek ? Będzie POwtórka z egzorcyzmów + opłata dla Boga ?

        • 5 4

    • Bystrości nie kupisz a domorosłych prezydentów i inzynierów nie zatrudniają ( smuteczek) (3)

      Ale ! Jest pewna nadzieja w tym co piszesz. Mianowice - Tytul wypowiedzi. Podpowiem i moze to byc pewną radą. Jezeli jeszcze nie zrozumiałes, to juz nie zrozumiesz a co za tym idzie kłopotanie zaistniałą sytuacją swoje zwoje mózgowe nosi znamiona masochizmu. Jakby szympans chcial zrozumiec fizyke kwantową. Może probować, ale po co ?

      • 1 4

      • Jesteś niewierzący ? polin ma taką długą i Drogą tradycję katolicką . (1)

        • 0 4

        • Moja wiara nie ma z tym wieoe wspolnego

          Chociaz to zawsze na plus i czesto pro bono gdy ludzie z góry pokazują swe karty ( usmiech politowania i szydery wyrysował sie mu na twarzy )

          • 1 1

      • Dembil

        • 1 0

    • oczywiście, że pierwsze otwracie to była PR-owa ściema (1)

      Okazało się, że strażacy dopatrzyli się nieprawidłowości w działaniu jakichś systemów i trzeba było na gwałt zamawiac dodatkowe prace ;)

      • 6 0

      • Bo

        W ogole oddymiania nie bylo ;)

        • 2 0

    • ale czego nie rozumiesz :O)

      pomnik (chyba ludzi morza? czy Polski morskiej...?) też był odsłaniany z pompa, bo PISowski prezydent musiał się pokazać

      a potem wróciły plotki na parę miesięcy i wykańczanie terenu oraz, co jest szczególnie zabawne, zostało poprawione godło Polski, bo ewidentnie wykonawca patridiota nie wiedział w którą stronę ma orzeł patrzeć... nie wiem czy ktokolwiek by zwrócił na to uwagę, gdyby nie moja interwencja (a ja mimo, że ledwo co wiedziałem tę kurę, bo siatka była w odległości jakichś 100 metrów, to zauważyłem od razu, ze coś się nie zgadza)

      niestety zamiast wymusić wymianę całego zwieńczenia cokołu (w końcu za ten pomnik zapłaciliśmy wszyscy parę milionów), jakiś urzędnik zgodził się na wyjątkowo chamskie wycięcie, co widać bardzo wyraźnie

      • 9 2

    • Tu otwierali cos co już powstało a nie jak w Szczecinie wielkie święto świecenia stepki promowej która zamiast stać się promem poszła na złom. Albo wodowanie statku posklejanego taśma malarska i pomalowanego

      • 4 2

    • Zarząd portu

      Zarząd portu Gdynia się pochwalił i poklepał się wzajemnie po plecach a teraz będa mogli się znowu pochwalić i poklepać że jednak się udało. :)
      Premierze szykuj premie dla nominatów.,

      • 5 0

    • Wlasnie nadzor jak to napisaleś strazy nie dopuscil do ofdania bubla, czyli budynku który nie spelnia wymogów p.poż.

      • 1 0

  • Czy ulice Polska/Wiśniewskiego są w stanie przyjąć dodatkowe kilka tysięcy aut i tirów dziennie?? (5)

    • 30 2

    • Raczej nie. Jak puszcza przez centrum w tym przez ul. Portową, przy której są kamienice z drewnianymi stropami wypełnione słomą z toaletami na piętrze i łazienkami w kuchni , bo pierwotnie były tam biura a potem mieszkania wiem bo mieszkałam to długo nie postoją....życzę powodzenia

      • 4 2

    • Terminal (1)

      Po pierwsze, Polska przyjmie bez problemu strumień aut, gorzej z Wisniewskiego.
      Po drugie, jakie tysiace. Jeden prom, to będzie około 150 ciężarówek w jedna stronę, razy 3 - 4.
      PŻB raczej nie bedzie kożystało z tego terminalu, bo strzeliłoby sobie w kolano. Obecna lokalizacja jest duzo lepsza dla Polferries. Poza tym, promy Polferries, nie pasuja do tego terminalu, pomimo, że projektant terminalu dostał rysunki promów. Jednak terminal był projektowany, przez firme ladową, co o morzu nie ma pojecia.
      Problem jest z parkingami dla cieżarówek, bo dla PŻB przygotowano 35 miejsc tylko, a dla Steny 70 dla cieżarowych, a gdzie reszta sie podzieje?

      • 1 8

      • 150 tirów raz dwa, bo prom nie płynie w jedną stronę na pusto razy 4 kursy dziennie to minimum 1200 tirów dziennie

        plus kilkaset osobówek.

        • 7 1

    • Promy codziennie nie cumują

      Nie tragizowalbym az nadto ;)

      • 3 5

    • Wyobraźnię to ty masz jak dobrodziej z tacą po kolekcie. Tysiącę? Napisz do TVP a wyjdą dziesiątki a może setki tysięcy. Poszukaj ile taki prom bierze pojazdów na pokład i dodaj na kalkulatorze żeby było dokładnie.

      • 0 0

  • Haha..... tak samo będzi gotowy jak plac na Chylonii:) (1)

    A własciwie będzie gotowy ale nie do użytku:)

    • 20 1

    • Terminal

      Już jest jak mówisz

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane