• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To już koniec DCT Gdańsk, teraz będzie Baltic Hub

Wioletta Kakowska-Mehring
28 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Władze terminalu kontenerowego zdecydowały, że DCT Gdańsk po 15 latach działalności zmieni nazwę. Teraz będzie to Baltic Hub. Według operatora nowa nazwa "ma wyraźniej odzwierciedlać ambicje funkcjonowania na rynku jako regionalny bałtycki hub kontenerowy, gdzie zbiegają się połączenia morskie i śródlądowe".



Czy zmiana nazwy po 15 latach działalności firmy to dobra decyzja?

Od momentu uruchomienia kompleksu jego operator zanotował znaczący wzrost, zaczynając od jednego nabrzeża głębokowodnego i zdolności przeładunkowej sięgającej 500 000 TEU (20-stopowych kontenerów), aby w 2021 roku stać się prawdziwym hubem na Bałtyku z dwoma głębokowodnymi nabrzeżami, które obsłużyły w ciągu roku ponad 2,09 mln TEU.

Obecnie już nie DCT Gdańsk, tylko Baltic Hub dysponuje nabrzeżami o łącznej długości 1,3 tys. m, 14 suwnicami typu STS (ship-to-shore) oraz roczną przepustowością 2,7 mln TEU. Terminal stał się też bramą transportową dla Europy Środkowo-Wschodniej z usługami obejmującymi rynki śródlądowe, takimi jak: Czechy, Słowacja, Węgry i Niemcy.

- To efekt doskonałego położenia naszego hubu, z dobrym dostępem do morza i brakiem ograniczeń pływowych, ale także doskonałych możliwości operacyjnych oraz wsparcia i inwestycji w infrastrukturę - powiedział Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub.
100 mln euro na rozbudowę terminalu kontenerowego DCT 100 mln euro na rozbudowę terminalu kontenerowego DCT

W najbliższej przyszłości zdolność przeładunkowa z obecnych 750 tys. podniesie się do ponad miliona TEU, ponieważ wkrótce rozpocznie się budowa trzeciego nabrzeża głębokowodnego znanego jako T3. Otwarcie działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 roku.

- Dzięki tej inwestycji stanie się jednym z największym kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi kontenerowców nowej generacji, przypływających na Bałtyk. Uruchomienie dodatkowego nabrzeża oznacza dalsze wspieranie gospodarki Polski, krajów Europy Środkowo-Wschodniej i bałtyckich, ich międzynarodowych rynków handlowych oraz znaczące wzbogacenie oferty usługowej, dostępnej dla klientów Baltic Hub i impuls do pozyskania nowych usług i sojuszy żeglugowych. W ramach budowy T3, która zostanie zakończona do 2025 roku, powstanie głębokowodne nabrzeże o długości 717 m, głębokości 17,5 m oraz plac o powierzchni operacyjnej 36,5 ha. Projekt T3 obejmuje dodatkowo zakup 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do obsługi największych statków na świecie, oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu kontenerowym - poinformowano w komunikacie.
Co z budową terminalu instalacyjnego w Gdańsku? Znów przesunięto termin Co z budową terminalu instalacyjnego w Gdańsku? Znów przesunięto termin

Zmiana nazwy zbiegła się z 15-leciem powstania terminalu. W tym czasie obsłużył ponad 15 mln TEU, 700 statków, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata, 6 tys. pociągów i 600 tys. ciężarówek rocznie. W 2019 roku jako pierwszy terminal na Bałtyku obsłużył ponad 2 mln TEU w jednym roku, a w lipcu 2021 roku pobił swój rekord TEU obsłużonych w jednym zawinięciu statku - 20 207 TEU. W listopadzie tego samego roku BH pobił również swój rekord, obsługując 70 statków w ciągu miesiąca.

BH jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30 proc.). Zatrudnia ponad 1,1 tys. osób, z których ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach.

Miejsca

Opinie (121) 7 zablokowanych

  • Oby Obajtek z Sasinem nie chcieli go przejąć. Czytaj: unarodowić. (3)

    • 9 3

    • już to zrobiono (2)

      kapitałowo w 30 procentach.
      Za parę lat wygaśnie też dzierżawa terenu.

      • 3 1

      • już za parę lat (1)

        czytaj kilkadziesiąt lat

        • 1 1

        • dzierżawa była na 30 lat

          więc został mniej niż 10

          • 1 0

  • Extra (2)

    Grunt żeby płacili godnie. Pozdrawiam Grzegorza Elektryka -pierwszego tancerza DCT.

    • 8 1

    • Pełna zgoda (1)

      Grzesiu mistrzu ty nasz grupowy. Ty naprawdę potrafisz rozkręcić zabawę.

      • 3 0

      • Wiwat

        Wiwat Byku

        • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    (8)

    I bardzo dobrze, często był błędnie nazywany terminalem DCT (podobny błąd jak dioda LED), a w sumie i tak nikt nie wiedział co oznacza skrót DCT. Nowa nazwa trochę przaśna ale przynajmniej niesie ze sobą ambicje.

    • 34 35

    • Deepwater Container Terminal, mów za siebie. (1)

      • 28 2

      • No dokładnie, terminal deepwater containter terminal. Dlatego właśnie dlatego to głupio brzmi głupio.

        • 2 2

    • Jak to nikt nie wiedział (1)

      Deep Container Terminal, to oznacza. Uważam że zmian jest ok. Teraz nie będzie się go myliło z bct, gct szczególnie w rozmowach telefonicznych, bo czasami są z tego tytułu nieporozumienia.

      • 8 6

      • to nie jest możliwe...żeby człowiek z branży tak angielski kaleczył!?

        • 3 3

    • To jak proponujesz mówić o np. BCT czy LED bez słów terminal, dioda itp.? (1)

      • 3 0

      • No tak się powinno mówić, wstawiłem LEDy a nie wstawiłem diody led, pojechałem na DCT a nie na terminal dct.

        • 1 0

    • Dla nie wiedzacych

      Deepwater Container Terminal.
      Gdańsk meine Stadt.

      • 4 5

    • Baltic...

      Dziwne masz ambicje

      • 0 0

  • Wszystko takie piękne i rozwojowe, (3)

    a mieszkańcy Stogów traktowani jako przeszkoda w rozwoju, bo nie mogą sobie reszty plaży zająć. Ciągły dźwięk sygnałów od suwnic i pojazdów przenoszących kontenery w nocy, pociągi które trąbią przez całą noc ...

    • 8 26

    • Zupełnie jakby to był port, a Stogi powstały dla pracowników tego portu...

      • 15 1

    • Pociągi

      trąbią bo złodzieje ze Stogów próbują je okradać. To są tereny przemysłowe i miejsca pracy.

      • 10 2

    • "Zająć plażę"?

      Wejdź na trójmiasto i zerknij gdzie są granice administracyjne terenu portowego (od początku jego istnienia) i zweryfikuj swoją wiedzę.

      • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    xD jakie to ma znaczenie (2)

    Przecież, nikt nigdy nie wybrał portu, ze względu na jego nazwę. Ale przynajmniej kasa na nowe wizytówki pójdzie.

    • 59 18

    • Dla kogo niby ta kasa pójdzie? :D (1)

      Może historyjka z kolegą prezesa? :D

      • 5 3

      • Zawsze przy sobie takich zmianach pojawia się nowe stanowiska prezesa, dyrektora czy managera. A i dział promocji można zwiększyć dla swoich ludzi. A teraz pytanie jak w waszych firmach działają działy promocji? Jedna, dwie robotne osoby ogarniające wszystko i kilku nierobow poznajomości bez głowy na karku i dwoma lewymi rękoma?

        • 4 1

  • to ta dobra zmiana,dla bardziej rozgarnietych.

    • 0 5

  • Myślę,że to dobry pomysł (1)

    Taki kapitan ogromnego kontenerowca,jak zobaczy nazwę DCT to nie zajarzy i popłynie dalej.No ale jak wypatrzy nazwę Baltic Hub to od razu zielone światełko w głowie się zapali-o, to może być coś dla mne! Podpłynę i zobaczę bocoś mi tu pachnie portem.

    • 6 10

    • Ty tak na serio?

      • 0 0

  • (1)

    Można zaklinać rzeczywistość nazwą, ale to niczego nie zmienia.

    • 10 10

    • Tak to pisowska holota szanuje język polski

      • 0 3

  • Dla mnie to i tak będzie dct

    • 5 1

  • I tak to będzie dalej DCT

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...

Najczęściej czytane