- 1 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (69 opinii)
- 2 Zużywamy coraz więcej energii (129 opinii)
- 3 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (118 opinii)
- 4 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (60 opinii)
- 5 Gra Manor Lords światowym hitem (47 opinii)
- 6 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (45 opinii)
Trójmiasto ma szansę na budowę portu instalacyjnego PGE
Polska Grupa Energetyczna przygotowuje się do budowy portu instalacyjnego na potrzeby budowy farm wiatrowych na Bałtyku. W planach jest także budowa statków służących do transportu elementów. Jak na razie wszelkie aspekty tej inwestycji są w trakcie analiz. Sama spółka przyznaje, że ze względu na odległość od morskich farm wiatrowych - porty w Gdańsku i Gdyni mają największy potencjał. Choć PGE prowadzi również rozmowy z władzami samorządowymi Ustki i Łeby.
PGE Polska Grupa Energetyczna i Ørsted podpisały umowę o utworzeniu spółki joint venture 50/50, której celem będzie rozwój, budowa i eksploatacja dwóch morskich projektów wiatrowych na Morzu Bałtyckim o łącznej mocy do 2,5 GW. Szacowany koszt Elektrowni Wiatrowych Baltica 2 i Baltica 3 mieści się w granicach 30-40 mld zł.
Partnerzy chcą prowadzić inwestycję w formule project finance. Oba projekty PGE kwalifikują się do uczestnictwa w 2021 r. w pierwszej fazie działania systemu wsparcia dla morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Najbardziej zaawansowanym z projektów jest projekt Baltica 3, który może zacząć produkować energię elektryczną w 2026 r.
Powstanie flota jednostek do obsługi farm wiatrowych
Polska Grupa Energetyczna podkreśla, że zależy jej na zaangażowaniu krajowych podmiotów w inwestycję - proces przygotowania, budowę i eksploatację farm wiatrowych oraz budowę statków do obsługi samych farm.
- PGE analizuje rynek pod kątem potencjalnych dostawców wśród polskich firm. Na obecnym etapie nie wskazujemy jeszcze na konkretne podmioty - wyjaśnia Małgorzata Babska, rzecznik prasowy PGE. - Do budowy morskich farm wiatrowych potrzebna będzie także cała flota specjalistycznych jednostek morskich: statków do budowy (HLJV), kablowców (CLV), jednostek pomocniczych (OSV). Polskie biura projektowe mają doświadczenie w ich projektowaniu, a polskie stocznie - w ich budowie.
Trójmiasto portem instalacyjnym PGE?
- Nie przyjmujemy założenia, że port instalacyjny nie powstanie w Polsce. Będziemy mobilizować wszystkich interesariuszy, by zapadła decyzja o budowie. Decyzja o porcie musi zapaść szybko - powiedział Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej podczas wideokonferencji.
Jak na razie nie podjęto jednak ostatecznych decyzji dotyczących lokalizacji portu instalacyjnego.
- Inwestycje w morskie farmy wiatrowe stwarzają możliwości rozwoju wielu branż z łańcucha dostaw. Kluczowym elementem wymaganym do budowy morskich farm wiatrowych jest infrastruktura portowa. Aby odpowiednio przygotować się do budowy farm, niezbędne jest zaplecze logistyczne do magazynowania i prefabrykacji elementów na lądzie, by następnie przetransportować turbiny statkami i rozpocząć ich posadowienie na dnie morza. Tę kluczową rolę będą spełniać właśnie porty oraz tzw. statki instalacyjne - tłumaczy Małgorzata Babska. - Będą one centralnym punktem łańcucha dostaw, mającym znaczący wpływ na efektywność i terminowość procesu instalacji turbin na morzu. Dlaczego? Z prostego względu - im bliżej zlokalizowany zostanie port instalacyjny, tym mniejsze będą koszty i krótszy proces transportowania poszczególnych elementów konstrukcji farmy. Niezbędna będzie jednak rozbudowa nabrzeża i basenów potencjalnych portów instalacyjnych.
Porty w Gdańsku i Gdyni z największym potencjałem
PGE Baltica, spółka z Grupy PGE, przeprowadziła już analizę możliwość współpracy ze wszystkimi polskimi portami.
- Mając na uwadze ich potencjał, możliwość rozbudowy i kluczowy aspekt - bliskość do obszarów morskich przydzielonych PGE pod budowę farm. Ze względu na to ostatnie kryterium - odległość od morskich farm wiatrowych - porty w Gdańsku i Gdyni mają największy potencjał. PGE prowadzi również rozmowy z władzami samorządowymi Ustki i Łeby - dodaje Babska.
Grupa Kapitałowa PGE planuje trzy morskie farmy wiatrowe w polskiej części Bałtyku (Baltica 3 i 2 do 2030 r., Baltica 1 - po 2030 r.). Ich łączna maksymalna moc wyniesie ok. 3,5 GW.
Opinie (55)
-
2021-02-22 10:46
Port instalacyjny
A dlaczego nie Elbląg, kopia przecież wspaniały kanał "Przekręt +", może te kajaki bojowe przewiozą choć śrubki do montażu tych wspaniałych wiatraków!!
- 4 5
-
2021-02-22 11:12
Polskie (1)
".... Polskie stocznie mają doświadczenie w budowie..." a czy te polskie stocznie jeszcze są??
- 8 2
-
2021-02-22 11:30
Sprzedane
- 1 1
-
2021-02-22 11:36
Koszt 1GW z wiatraków to 12-16 mld PLN
Koszt 1GW w przypadku elektrowni jądrowej (licząc wg rządowego projektu za 6-9 GW za 100 mld) jest jakieś 10% niższy. Droga jak diabli ta energia z wiatru...
- 1 3
-
2021-02-22 12:08
Raczej wątpię w inwestycje PGE w Trójmieście. PiS zrobi znowu z tego politykę, jak w każdej dziedzinie. Co do tej pory zrobiło PGE w Trójmieście? Nic! Raczej wyprowadzają firmy z naszego regionu. Patrz Lotos, Energa.
- 6 2
-
2021-02-22 12:37
Port
Napewno nie Gdańsk czy Gdynia obeca władza na to nie pozwoli
- 2 2
-
2021-02-22 16:28
Fajna sprawa.
Kiedyś mówiło się o takim porcie na terenach po SMW. Dzięki takiej inwestycji byłaby robota na 10 lat i ten rejon odżył by infrastrukturalnie.
- 0 0
-
2021-02-22 17:53
Macierewicz będzie chciał wybudować port w Bełchatowie a potem się zobaczy co z "wiatrakami "
- 2 0
-
2021-02-22 18:10
Radom, tylko Radom
- 3 0
-
2021-02-22 18:30
też jestem za Radomiem ! - tylko Radom !!!
- 1 0
-
2021-02-22 18:33
Najbliższy port z potencjałem jest w Płocku. O to zadba prezes Orlenu Pan Bezmajtek.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.