• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto na nowym Szlaku Jedwabnym

Wioletta Kakowska-Mehring
2 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
W ub. roku spółka Lotos Kolej weszła na rynek niemiecki. Teraz myśli o Chinach.
W ub. roku spółka Lotos Kolej weszła na rynek niemiecki. Teraz myśli o Chinach.

Najpierw gdański port, a teraz Lotos Kolej i Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna. W ostatnich dniach widać spore ożywienie w kontaktach polsko-chińskich. Porozumienia, listy intencyjne i wspólne plany na przyszłość.



Czy polska żywność ma szansę zaistnieć na chińskim rynku?

W ciągu ostatnich kilku dni przez gdański port przewinęły się trzy delegacje chińskie.

Zaczęło się 24 czerwca od podpisania porozumienia o współpracy między Zarządem Morskiego Portu Gdańsk, a przedstawicielami chińskiego Portu Qingdao.

Potem 28 czerwca br. zarząd portu miał okazję spotkać się z reprezentantami firmy China Harbour Engineering Company, spółką która realizuje projekty z zakresu inżynierii morskiej, budowy dróg, mostów czy też lotnisk.

Z kolei 30 czerwca port odwiedziła delegacja z Szanghaju.

Czytaj też: Chińska Grupa Chunxing otwiera prototypownię w Gdańsku

Ta ostatnia odwiedziła też gdyński port i podpisała listy intencyjne w sprawie współpracy.
Pierwszy z Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną oraz samorządowcami z Bielsko-Białej.

- Mamy zamiar otworzyć w Szanghaju centrum produktów polskich. Dlatego aktywnie poszukujemy partnerów - powiedziała Xu Xianglin, dyrektor China & Poland Friendship Association.
Różne przebiegi Jedwabnego Szlaku, czyli drogi handlowe łączące Chiny z zachodnią Azją i Europą. Różne przebiegi Jedwabnego Szlaku, czyli drogi handlowe łączące Chiny z zachodnią Azją i Europą.
- Zarówno Pomorze, jak i Bielsko-Biała mogą zaproponować ciekawą ofertę produktów żywnościowych. To dla naszych firm ogromna szansa. Naszym zadaniem jest pomoc w rozmowach między polskimi i chińskimi przedsiębiorcami - dodała Aleksandra Jankowska, prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
A produkty żywnościowe często potrzebują szybkiego transportu. Stąd druga umowa. Zawarła ją ze stroną chińską spółka transportowa Lotos Kolej, należąca do Grupy Lotos.

- Jesteśmy zainteresowani obsługą tzw. nowego Szlaku Jedwabnego. Z powodzeniem operujemy na rynku polskim i niemieckim, możemy więc zmierzyć się też z rynkiem chińskim - powiedziała Katarzyna Korowicka, dyrektor ds. handlowych w Lotos Kolej. - Transport kolejowy jest droższy od morskiego, ale ma poważny atut, czyli czas. Droga morska trwa od 4 do 5 tygodni. Pociąg potrzebuje 2 tygodni. Dla transportu wielu rodzajów żywności taki czas jest korzystniejszy.
Czytaj też: W Chinach powiedzenie "czas to pieniądz" nie ma znaczenia

Nowy Jedwabny Szlak to chińska koncepcja utworzenia sieci dróg lądowych i morskich do Europy, która jest głównym partnerem handlowym Chin. Transkontynentalna trasa kolejowa wschód-zachód ma przebiegać przez terminale kolejowe w Polsce. Z kolei morski szlak leży w strefie portów w Gdyni i Gdańsku i prowadzić ma do portów w Atenach i Wenecji. Planowane jest także umiejscowienie kolejowo-drogowych węzłów transeuropejskiego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk - północ-południe.

Miejsca

Opinie (27)

  • (3)

    Gdańsk Chiny. Szczurek oczywiście zadbał żeby do nas też dojeżdżala ta kolej:). Wiem wiem, przyszłość to rakiety:).

    • 4 6

    • Człowieku (2)

      Jeżeli masz coś do p. Szczurka to udaj się na bezpośrednie rozmowy lub pójdź na sesję rady miasta i wylej swoje żale. Proponuje, wziąć udział w następnych wyborach. Tylko na litość anielską - uwolnij internet, od swoich antagonizmów.

      Pozdrowienia, z Gdańska

      • 11 10

      • (1)

        Nie umiem kłamać i nie wystartuje w wyborach. Jego nie będzie na sesji, bo do września jest na urlopie, regeneruje się:).

        • 4 3

        • Gryzon staja w korku ns Pogorzr

          • 1 0

  • Tak jest, Trójmiasto leci do Chin a następnie na Marsa (1)

    Pępek świata.

    • 8 5

    • A ja w ramach solidarnosci polsko-chinskiej zjem sobie dzisiaj zupke chinska :)

      • 3 0

  • :) (1)

    W obliczu zblizajacego sie konfliktu chinsko-amerykanskiego warto miec dobre stosunki z Chinami bo niestety USA jest w stanie sprzedac nas byle miec po swojej stronie Rosjan. A dobre stosunki zaczynaja sie od handlu :)

    • 23 7

    • Prawda. Zachód słabnie i z pewnością, w imię własnych interesów, sprzeda nas na pastwę ruskich jak to robili już kilka razy. Dotychczasowy porządek świata przestaje obowiązywać. Trzeba budować nowe sojusze. Oprócz małych graczy lokalnych, takich jak Bałtowie, Węgry, Rumunia, trzeba zawierać sojusze z nowymi dużymi graczami: Chiny, Iran, Turcja, Indie czy nawet Brazylia.

      • 3 4

  • Czy polska żywność ma szansę zaistnieć na chińskim rynku?

    nie, nie mam szansy się przemyć

    Genialna odpowiedź w sondzie, gratulacje ;)

    • 14 2

  • To ja mam pytanie do autorki artykułu. Na inteligencję: (2)

    W jaki sposób współpraca (jaka???) między portem chińskim a portem gdańskim ma się przyczynić do rozwoju szlaku lądowego?

    • 6 8

    • (1)

      np. w taki, ze wzrosnie zainteresowanie Trójmiastem, zwiększy się tam swiadomosć istnienia naszego regionu, zobaczą ze jest ok i mając już pozytywne doswiadczenia, pierw będą chcieli robić interesy z nami po rozwinięciu szlaku lądowego, jak nawiazywać i rozwijac nowe znajomosci z innymi regionami w Polsce.

      • 3 1

      • ale bełkot.

        • 1 3

  • (1)

    Chiny chcą naszej żywności. Bruksela chce, żeby nasze krowy dawały mniej mleka. To dlatego poprzedni rząd zostawał bierny wobec zabiegających o współpracę z nami Chinczyków.

    • 5 5

    • No coz, Unia Europejska reprezentuje interesy wylacznie Niemiec i Francji rzucajac jalmuzne, ktora i tak nie pokrywa strat z faktu bycia w tym czyms.
      Nie mozna sie oczywiscie zaprzedac Chinczykom, ale trzeba pokazac, ze moga na nas liczyc w sprawie handlu.

      • 3 4

  • Ledwo pół roku rządzi PIS (6)

    a już mamy współpracę z Chinami, Gazoport w Świnoujściu, sukcesy na Euro 2016, UE patrzy i nie wierzy. Jak z przydupasa stajemy się potęgą w Europie. Jeszcze dekada i poszerzymy granice. Zwycięstwo!

    • 16 20

    • Trudno powiedzieć w których półgłówków jest wymierzona ta prowokacja, "prawdziwych" czy "normalnych"... (1)

      • 6 1

      • takich jak ty :)

        • 1 3

    • ani z ciebie warszawiak ani pisior tylko mierny i głupi troll (1)

      • 3 1

      • nie ma co ubliżać innym ludziom

        chyba, że Ci z tego powodu lepiej :)

        • 2 1

    • Gdzie (1)

      Chłopie kupiłeś ten towar? Daj namiar nic co ma taki efekt jeszcze nie brałem.

      • 3 1

      • zaczerpnij się rzeczywistością :)

        • 2 1

  • "Z kolei morski szlak leży w strefie portów w Gdyni i Gdańsku i prowadzić ma do portów w Atenach i Wenecji " (1)

    taaaa? z geografią coś kiepsko. jak dla nie to z Gdańska można dalej prowadzić do Norwegii Szwecji czy Litwy łotwy albo Estonii bo na pewno nie będa wozić statkiem z Chin do Gdańska po to żeby wracać przez pół europy do Włoch jak mają po drodze!

    • 8 0

    • Moze chodzic o dowiezienie morzem np. do Grecji

      po czym ladem do Gdanska i dalej morzem do Skandynawii.

      Odnog szlaku jedwabnego ma byc kilka. Ma byc jedna droga, jeden pas. Czyli mowimy zarono o drodze morskiej (gdzie glownym europejskim portem mialby byc Pireus w Grecji) jak i o drodze ladowej, ktora jest trudniejsza i drozsza.

      • 0 3

  • Miło by było gościć Chińczyków w Trójmieście!

    • 0 0

  • Znowu na siłę próba podłączenia Gdyni pod sukcesy Gdańska. No ale fakty mówią same za siebie

    "Zaczęło się 24 czerwca od podpisania porozumienia o współpracy między Zarządem Morskiego Portu Gdańsk, a przedstawicielami chińskiego Portu Qingdao.

    Potem 28 czerwca br. zarząd portu miał okazję spotkać się z reprezentantami firmy China Harbour Engineering Company, spółką która realizuje projekty z zakresu inżynierii morskiej, budowy dróg, mostów czy też lotnisk.
    Z kolei 30 czerwca port odwiedziła delegacja z Szanghaju."

    PS Nic dziwnego, że Port w Gdańsku co roku bije historyczne rekordy natomiast w Gdyni mamy spadki. Na terminalu kontenerowym BCT wręcz gigantyczne spadki

    A Szczurek na urlop sobie pojechał. Odpoczywa po "ciężkiej" pracy..

    • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane