- 1 Coraz więcej zboża w trójmiejskich portach (78 opinii)
- 2 Terminal agro. Postępowanie odwołano, aby ogłosić nowe (70 opinii)
- 3 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (80 opinii)
- 4 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (115 opinii)
- 5 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (252 opinie)
- 6 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (78 opinii)
Trojmiasto.pl zaprasza do dyskusji na temat przyszłości Lotosu
Ograniczenie konkurencji na rynku paliw, głównie polskim, czy szansa na powstanie dużego konkurencyjnego podmiotu na rynku europejskim? W każdym zakątku kraju, oprócz Pomorza, dyskusja o połączeniu PKN Orlen i Grupy Lotos opiera się głównie na wymianie opinii na temat rynku czy konkurencji. W Trójmieście emocji jest więcej, bo chodzi o podatki, miejsca pracy, lęk przed utratą gospodarczej lokomotywy, jaką jest Lotos. Jak ma wyglądać ta wspólna przyszłość Orlenu i Lotosu? O tym porozmawiamy na debacie z ekspertami, a pytania zadamy w imieniu mieszkańców Trójmiasta.
Dyskusja o wspólnej przyszłości Orlenu i Lotosu w kraju toczy się głównie na poziomie merytorycznym, czasem politycznym. Rynek, konkurencja, stabilność gospodarki krajowej, to terminy, które często padają, choć ostatecznie mieszkańca Katowic czy Lublina i tak interesuje głównie to, ile zapłaci za paliwo.
Lotos i Orlen - razem, czy osobno. Emocje i argumenty
- W biznesie skala ma znaczenie. Rozumieją to wszyscy znaczący europejscy i światowi gracze w branży paliwowo-energetycznej, którzy procesy konsolidacyjne mają dawno za sobą. Jeden silny podmiot to możliwość skutecznego konkurowania na wymagającym rynku, większa stabilność krajowej gospodarki, również w obszarze cen paliw, a także intensyfikacja inwestycji ukierunkowanych na rozwój - twierdzi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
Jednak na Pomorzu, w Trójmieście, rozmowa o przyszłości Orlenu i Lotosu to bardziej złożony temat. Dla trójmiejskiej społeczności połączenie Orlenu z Lotosem to coś więcej niż dywagacja na temat gospodarki krajowej i pozycji naszych firm na globalnym rynku paliwowym.
- Brak informacji dotyczących formuły organizacyjno-kapitałowej Grupy Lotos po przekształceniach budzi obawy dotyczące dalszego znaczenia i roli odgrywanej przez Lotos w systemie gospodarczym regionu. Brak konkretnej wiedzy, szczególnie w zakresie skutków finansowych i rozwojowych dla regionu w zakresie procesu połączenia wzbudza obawy, które mogą być rozwiązane tylko przez przekazanie rzetelnych informacji i wiedzy dotyczącej proponowanych działań - alarmują członkowie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Gdańsku.
W ankiecie zapytaliśmy naszych czytelników, co dla nich oznacza połączenie Lotosu i Orlenu. Dla 11 proc. jest to dobra decyzja. Dla 22 proc. w skali kraju może i dobry pomysł, ale dla regionu tragiczny. Jednak dla 67 proc. jest to czysto polityczna decyzja, bez żadnych pozytywnych efektów. Dlatego uznaliśmy, że rozmowa na temat wspólnej przyszłości Orlenu i Lotosu jest bardzo potrzebna.
Debata z udziałem Lotosu, Orlenu, ekonomistów i przedsiębiorców
Już we wtorek 27 sierpnia w siedzibie portalu Trojmiasto.pl odbędzie się debata, na którą razem z Orlenem zaprosiliśmy ekspertów, którzy reprezentują różne poglądy na temat połączenia spółek paliwowych.
W debacie wezmą udział:
- Krzysztof Nowicki, prezes zarządu Lotos Oil,
- Artur Cieślik, doradca zarządu PKN Orlen,
- Andrzej Sadowski, polski ekonomista, publicysta gospodarczy, prezydent Centrum im. Adama Smitha,
- Zbigniew Canowiecki, prezydent Pracodawców Pomorza,
- Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska
- Bogdan Kucharski, prezes BP Polska.
Dobór gości gwarantuje ciekawą i merytoryczną dyskusję, niepozbawioną trudnych pytań.
Czekamy na pytania naszych czytelników
Do tej dyskusji chcemy też zachęcić naszych czytelników. Za naszym pośrednictwem będziecie mogli zadać pytania gościom uczestniczącym w debacie. Swoje propozycje należy wysłać na adres biznes@trojmiasto.pl
Na pytania czekamy do niedzieli 25 sierpnia.
Relację ze spotkania zamieścimy w piątek 30 sierpnia. Do obejrzenia będzie też m.in. pełen zapis video ze spotkania.
W najbliższym czasie odbędzie się też debata na temat spraw, które przede wszystkim nurtują pracowników obu koncernów i spółek zależnych. Na spotkanie zaproszeni zostaną przedstawiciele związków zawodowych.
Miejsca
Opinie (113) 6 zablokowanych
-
2019-08-27 10:14
Chciałbym wiedzieć od kiedy będą droższe paliwa.
Bo że będą droższe to już wiem.
- 0 0
-
2019-08-26 13:06
Ojej, rodzina i znajomi pracę stracą po znajomości. Bidulki
Siedlisko znajomków politycznych od lat. Kogo to obchodzi!
- 0 0
-
2019-08-23 13:30
Ryzy (PO) Ruskim chcieli sprzedac. Trzeba przy urnach o tym pamietac co przez 8 lat wyczyniali Pełowcy
- 1 2
-
2019-08-23 09:40
Glos Gdanszczanina i ratusza
Trzeba oddać lotos panom naszym z Niemiec .koniec i kropka .to my tworzymy historię. ha ha ha ha.
- 1 1
-
2019-08-23 02:55
Odejścia
Zaraz jak nie po lepszą się warunki pracy i kasa to Lotos będzie trzeba zamknąć. W spółkach płacą na start 3330 brutto czyli tyle ile w biedronce, w grupie trochę lepiej ale bez szału. Pracowników coraz mniej a pracy coraz więcej i wymagań
- 2 1
-
2019-08-20 12:50
Kto w debacie (9)
Moze zaprosic byłego prezesa pana Olechnowicza. Ma największą wiedzę z zakresu zarzadzania koncernem paliwowym i jakos ciężko wierzyć słowom obecnym prezesom Lotosu czy Orlenu którzy sa mianowani z nadania a nie za kompetencje.
- 47 11
-
2019-08-20 13:25
Ole... kto ? Kpisz czy prowokujesz ? (6)
Wiedzę ? Chyba o tym jak dobrze robić za króla w Lotosie, tak żeby w papierkach wszystko było ok.
Może zaprosić jeszcze Żurawika, niejakiego profesora ?- 4 17
-
2019-08-20 14:45
Wiedza (5)
Za jego prezesury poczyniono największe inwestycje. Jakoś wtedy nie zdarzały się przestoje z powodu awarii na produkcji a ostatnio biura przez 2 dni stały bo system ERP nie działał. Przypadek? Sadze, że raczej obecny brak kompetencji do zarządzania i wiedzy biznesowej.
- 15 4
-
2019-08-20 20:55
buhehehehe, dobre (4)
Biura stały 2 dni..... dramat......
Przestoje na produkcji zdarzały się zawsze i najwięcej ich było za czasów Olechnowicza, a to z tego prostego powodu że dość długo był prezesem....
Jacku, czas dokończyć szkołę podstawową.- 2 9
-
2019-08-21 17:08
"Biura stały 2 dni..... dramat......" (1)
Brawo, toś się popisał wiedzą !
ERP - to sprzedaż, faktury, zamówienia itd.
Fakt, że bez ERP się produkuje do zbiornika ale nalew już nie idzie.
Bez ERP nie kupisz części, ropy a nawet z czasem pracy i wypłatami jest problem.
hmmm... może to jednak ważny system, co ?- 2 1
-
2019-08-23 01:11
Czy jest i w jakim stopniu jest ważny - nie mam takiej wiedzy.
Tzn. nie wiem jakie straty (o ile były takowe), wygenerowała taka awaria programu.
Wiem natomiast ile, z rubsza, ksztuje awaryjny postój jakiejś istotnej instalacji.
Ale, skoro nie miało to wpływu na przerób surowca i nie brakowało paliwa na stacjach, jest to dla mnie sprawa o drugorzędnym znaczeniu.- 0 1
-
2019-08-20 21:07
To było płytkie (1)
Wiesz jak sie wysuwa w tego typu rozmowach jakieś insynuacje osobiste w kierunku rozmówcy (pisze o tekście o szkole) oznacza to, że zabrakło innych argumentów i trzeba znizac sie do takiego poziomu.
- 5 0
-
2019-08-21 10:45
owszem, to było płytkie i zamierzone
Skoro ktoś nie ma bladego pojęcia o "przestojach na produkcji", dodatkowo wiąże to z w jakiś sposób z osobą prezesa i wypowiada się na forum, to co można o takim ktosiu powiedzieć ?
Nic, tylko odesłać takiego delikwenta do szkoły.
Czasem nie wystarczy tylko potrafić pisać, trzeba też wiedzieć o czym się pisze.- 3 1
-
2019-08-22 22:29
Olechnowicz powinien siedzieć w więzieniu !!
Za złoże YME i stracone miliardy złotych powinni go posadzić na dużo lat do kicia.
- 0 2
-
2019-08-20 22:27
zaproszeni goście
A czemu nie zaprosić dwóch ostatnich Prezesów?
a czemu nie zaprosić kogoś naprawdę z zewnątrz ?
kto w gronie zaproszonym powie coś sensownego i z neutralnej pozycji ?
perełką jest niejaki prezes nowicki
może opowie ilu pracowników L Oil straci zatrudnienie i dlaczego to za jego urzędowania Spółka z lidera sprzedaży środków smarnych w kraju spadła na zaszczytne 3 miejsce ?
w połowie 2016 czyli na 2 miesiące przed jego nastaniem jeszcze była liderem...- 5 2
-
2019-08-22 22:24
Zarząd Grupy lotos bez jaj!!!
Zobaczyć warto dokonania ludzi z zarządu, gdzie poprzednia praca to po kilka miesięcy i zero sukcesów , bo jak mieć sukces , gdy się zostaje prezesem lub wiceprezesem z nadania po układach towarzyskich , a nie z powodów merytorycznych czy też dokonań zawodowych - życiowych. Przykład ? Proszę prześledzić drogę zawodową wiceprezesa Jarosława Wittstocka , a poźniej kolejnych prezesów spółek zależnych tzw. córek. Tragedia !! Mądrzą się tym co im opowie lub napisze doradca za grubą kasę - płaconą z kasy firmy.
- 1 2
-
2019-08-22 22:07
Obajtek- specjalista od paliw z Pcimia...
- 3 2
-
2019-08-20 11:46
Szkoda ze WRDS nie martwiła się jak Tusk chciał sprzedać Lotos ruskim (9)
Więc teraz niech siedzą cicho!
- 43 60
-
2019-08-22 22:07
A o tym że Tusk chciał sprzedać powiedział ci Jarek czy Jacek? Bezzasadne zarzuty. Jak wszystkie z ust pisu
- 1 1
-
2019-08-20 22:08
porównaj ilość węgla importowanego z Rosji (2)
za Tuska i za Kaczyńskiego i odpowiedz sobie na pytanie, kto chodzi na ruskim sznurku
- 11 6
-
2019-08-21 13:08
Węgiel importują prywatne spółki Kulczyk Trading. (1)
- 1 9
-
2019-08-22 19:46
Rozśmieszasz ludzi. PiS popiera Putina, Putin popiera PiS.
Tak wygląda "wstawanie z kolan", a ciemny lud to kupuje.
Ps. Gdzie jest wrak??- 3 1
-
2019-08-22 19:40
PiS sprzedał Stocznię, kiedy pierwszy raz rządził (2005-2007).
Ci złodzieje wciskają ludziom kit.
- 2 1
-
2019-08-22 00:10
Tusk nawet swemu synowi nie załatwił posady. Młody musiał harować na umowach-zleceniach w jakichs spółkach.
Politycy obecnie rządzący swoje rodzinki poupychali na intratnych posadkach.
- 7 0
-
2019-08-21 07:50
Z taką marną propagandą to nawet cukierka od Jarka byś nie dostał dzieciaku.
- 2 3
-
2019-08-21 00:44
Co za bzdura
- 1 2
-
2019-08-21 00:42
Co za bzdury. Skąd takie i**otyczna informacje.
- 1 2
-
2019-08-21 22:49
straszenie fuzją (3)
Nie wiem dlaczego jest tak silny hejt na tę fuzję. To nie jest pomysł pisu tylko pojawił się dużo wcześniej i to z ramienia prywatnego (Kulczyk). Co do podatków to małe podsumowanie: Gdańsk ma 3 mld zł dochodu rocznie, z czego w 2016 Lotos wpłacił 4,5mln a w 2017 22mln (czyli 0,73% całego budżetu). Polecam zarzjeć na strone urzędu miasta i sprawdzić skąd miasto dostaje pieniądze. Te dane są publicznie dostepne. Więc nawet jak się spełni najgorsza opcja, że 'zbierają lotos do warszwy', to Gdańsk wbrewa pozorom, specjalnie tego nie odczuje.
- 6 4
-
2019-08-22 19:41
Ruski troll, albo troll od Ziobry. (2)
PiS to złodziejstwo, kolesiostwo i przestępczość zorganizowana. Tak wygląda Dojna Zmiana.
- 1 2
-
2019-08-22 21:18
spójrz najpierw na dane (1)
Czy od razu trzeba pluć jadem? Nie umiesz porozmawiać merytorycznie? Czyżby dane się nie zgadzały? Może powinno się Ciebie z automatu zakwalifikować do obozu KO, jako przeciwnika PiS, tak jak Ty to robisz? No ale czy KO byłaby dumna z takiego reprezentanta? Dla rozluźnienia atmosfery dodam, że PiS ma swoich ludzi zarówno w Orlenie jak i w Lotosie. Lotos to nie jest firma stworzona przez Urząd Miejski w Gdańsku, tylko spółka giełdowa z 53% udziałem Skarbu Państwa (nie Gdańska), plus całą listą funduszy emerytanych i inwestycyjnych, często z zagraniczym właścicielem. Skarb Państwa obsadza stołki swoimi specjalistami. Jak rządzi SLD to są ludzie z SLD, jak rządzi PO to są ludzie z platformy, a jak PiS to ludzie z PiS. Dziwne by było, jakby obsadzali stołki ludźmi, którym nie ufają. Tak to działa. Duży plus tej całej fuzji to ograniczenie wpływu Skarbu Państwa. W Orlenie, który jest z grubsza 3x większy od Lotosu, jest to tylko 27% udział. Po połączeniu będzie to zatem około 33%, więc tak naprawdę PiS straci trochę władzy :) Więc skoro tak tego PiSu nie chcesz, to pownieneś się na tę fuzję cieszyć.
- 1 1
-
2019-08-22 21:39
Nie do końca jest tak, jak piszesz, Skarb Państwa zapewnił sobie kontrolę nad Orlenem poprzez statut spółki i było to za PO :) I tak wielkie dzięki za posty oparte na racjonalnej ocenie sytuacji, bez politycznych uprzedzeń, o co niełatwo pod artykułem na temat Lotosu ;)
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.