stat

Umowa o pracę i umowa-zlecenie u jednego pracodawcy

Zawarcie z własnym pracownikiem umowy-zlecenia lub umowy o dzieło, obejmującej te same zadania, co z umowy pracowniczej może skutkować ustaleniem, że do zawarcia umowy zlecenie doszło w celu obejścia przepisów o pracy w godzinach nadliczbowych.
Zawarcie z własnym pracownikiem umowy-zlecenia lub umowy o dzieło, obejmującej te same zadania, co z umowy pracowniczej może skutkować ustaleniem, że do zawarcia umowy zlecenie doszło w celu obejścia przepisów o pracy w godzinach nadliczbowych. fot. 123rf

Zdarza się, że pracodawca zawiera z tym samym pracownikiem jednocześnie umowę o pracę i umowę-zlecenie. W jakich przypadkach jest to dopuszczalne?



Jestem zatrudniony na umowie o pracę na czas określony oraz na umowie-zleceniu na czas nieokreślony, przy czym każda że stron może ją wypowiedzieć z zachowaniem 14-dniowego okresu wypowiedzenia. Na umowie o pracę jestem zatrudniony w pełnym wymiarze etatu na stanowisku "pracownik ochrony" z miesięcznym wynagrodzeniem 2000 brutto. Natomiast umowa-zlecenie dotyczy "ochrony osób oraz mienia na terenie obiektu" z wynagrodzeniem 13,00 zł brutto.

Do pracy przychodzę według grafiku zrobionego przez kierownika - na służby dwunastogodzinne w godzinach od 19 do 7. W ciągu miesiąca przepracuję ok. 240 godzin. Miesięczne wynagrodzenie, które otrzymuję z dwóch różnych spółek jest adekwatne do liczby przepracowanych godzin razy stawka 12 zł (netto) np. 240 x 12,00 = 2880 zł.

Czy jest to zgodne z prawem? Z tego co wyczytałem w Kodeksie pracy to z umowy o pracę powinienem otrzymać dodatek za pracę w godzinach nocnych. Czy umowa o pracę daje mi tylko taki przywilej, że mogę iść na urlop oraz skorzystać ze zwolnienia lekarskiego, a moje wynagrodzenie miesięczne jest i tak rozliczane z umowy-zlecenia na podstawie godzin, które przepracuję?

Na pytanie odpowiada Marcin Muza, radca prawny z MGS Kancelaria Radców Prawnych i Adwokatów Mądry, Sznycer, Cwalina-Kowalewska, Sambożuk Sp.p.

Marcin Muza, radca prawny
Marcin Muza, radca prawny
W pierwszej kolejności wskazać należy, iż zawarcie umowy-zlecenia z własnym pracownikiem jest dopuszczalne. Bardzo istotne jest jednak to, aby obowiązki wykonywane na etacie faktycznie różniły się od obowiązków wykonywanych na umowie-zleceniu. Zawarcie z własnym pracownikiem umowy-zlecenia lub o dzieło, obejmującej te same zadania, co z umowy pracowniczej może skutkować ustaleniem, że do zawarcia umowy-zlecenia doszło w celu obejścia przepisów o pracy w godzinach nadliczbowych. Takie stanowisko potwierdza orzecznictwo Sądu Najwyższego, który na przykład w uzasadnieniu wyroku z 8 lipca 2015 r. (II PK 282/14) podniósł, że angażowanie pracowników poza normalnym czasem pracy na umowach cywilnoprawnych przy zadaniach tego samego rodzaju, co objęte stosunkami pracy jest obejściem przepisów o czasie pracy w nadgodzinach, nawet gdyby pracownicy byli doraźnie zainteresowani zatrudnieniem cywilnoprawnym. Analogicznie ma się sytuacja nawet wtedy, gdy umowa-zlecenie jest zawarta z innym niż pracodawca podmiotem, jednak obowiązki wykonywane na podstawie umowy-zlecenia są nadal wykonywane na rzecz i pod nadzorem pracodawcy (nie zleceniodawcy) i są to te same obowiązki, które pracownik wykonuje realizując umowę o pracę.

Ile godzin tygodniowo pracujesz?

mniej niż 40

10%

pełen etat, czyli 40

36%

więcej niż 40

41%

różnie, zależy od grafiku

13%
Odnosząc się do powyższego oraz do wskazanego przez pracownika stanu faktycznego, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy przypadkiem w ramach umowy-zlecenia pracownik nie wykonuje pracy tego samego rodzaju, co na umowie o pracę. Jeżeli taka sytuacja ma miejsce, umowa-zlecenia jest nieważna, a pracodawca ma obowiązek rozliczenia się z pracownikiem na podstawie przepisów Kodeksu pracy. Powyższe przede wszystkim wiąże się z koniecznością wypłaty wynagrodzenia z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych lub dodatku za pracę w porze nocnej.

Gdyby jednak przyjąć, iż pracownik w ramach umowy-zlecenia wykonuje inną pracę niż ta, którą wykonuje w ramach stosunku pracy, wówczas wskazać należy, iż sytuacja taka jest dopuszczalna. W takim przypadku przepisy Kodeksu pracy stosujemy wyłącznie do umowy o pracę. Nie stosujemy tych przepisów do umowy-zlecenia. Wskazać jednak należy, że zleceniodawca również musi przestrzegać określonych ustawą z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę zasad wynagradzania, a od stycznia 2018 godzinowa stawka minimalna za pracę wynosi 13,70 złotych.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (41)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane