Francuzi zbudują patrolowiec dla Straży Granicznej. W Gdańsku ma powstać kadłub

Nowa jednostka ma zastąpić jeden z użytkowanych obecnie patrolowców projektu SKS-40 - Kaper-1 (SG-311) i Kaper-2 (SG-312).
Nowa jednostka ma zastąpić jeden z użytkowanych obecnie patrolowców projektu SKS-40 - Kaper-1 (SG-311) i Kaper-2 (SG-312). fot. materiały prasowe

Straż Graniczna podpisała umowę z francuską stocznią Socarenam na budowę i dostawę pełnomorskiej jednostki patrolowej. Ma ona trafić do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte. Być może kadłub jednostki powstanie w Stoczni Gdańsk.



Długość całkowita nowego patrolowca wyniesie około 69,9 m, zanurzenie kadłuba około 3,2 m, szerokość około 11,5 m. Na pokładzie przewidziano miejsce dla 35 osób, w tym 20 członków załogi stałej. Według założeń ma mieć 12-dniową zdolność operacyjną i być przystosowana do brania udziału w misjach nie tylko na Bałtyku, ale również w rejonie Morza Śródziemnego i Północnego. Do jego zadań będzie należała m.in: ochrona zewnętrznych granic UE, udział w wielozadaniowych operacjach morskich, zwalczanie nielegalnej migracji, transportu szkodliwych substancji chemicznych, narkotyków, broni i materiałów niebezpiecznych, udział w akcjach ratowniczych SAR i wsparcie w obliczu klęsk żywiołowych oraz humanitarnych.

Firmy w Trójmieście. Stocznie i przemysł morski



Przypomnijmy, że Morski Oddział Straży Granicznej poinformował o rezultatach postępowania w maju. Informacja o tym, że wybrano stocznię z Francji, choć wciąż mówi się o odbudowie potencjału polskich stoczni, zelektryzowała rynek, zwłaszcza że w przetargu startowała też PGZ Stocznia Wojenna. Sugerowano nawet, że może dojść do unieważnienia przetargu.

Patrolowiec za 100 mln zł prawdopodobnie zbudują Francuzi



Okazuje się, że oferta złożona przez stocznię Socarenam z Francji otrzymała 60 pkt za cenę brutto, 30 pkt za okres gwarancji na wyposażenie i 10 pkt za wysokość kary umownej za zwłokę w wykonaniu umowy, czyli maksymalną możliwą liczę punktów łącznie ( w sumie 100 pkt.). Oferta złożona przez PGZ Stocznię Wojenną otrzymała łącznie tylko 77,92 pkt, czyli 47,92 pkt za cenę brutto, 25 pkt za okres gwarancji na wyposażenie jednostki oraz 5 pkt za wysokość kary umownej za zwłokę w wykonaniu umowy.

Okazuje się jednak, że jest szansa na polski akcent.

- Partnerami francuskiej stoczni w budowie patrolowca są: biuro projektowe Mauric z Marsylii oraz firmy z Trójmiasta: NED-Project, NavireTECH i Baltic Operator. To właśnie w polskiej stoczni planowana jest budowa kadłuba wraz z częściowym wyposażeniem - poinformował kmdr ppor. SG Andrzej Juźwiak, rzecznik prasowy Komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej w Gdańsku.
A skoro mowa o Baltic Operator, to wszystko wskazuje na to, że chodzi o Stocznię Gdańsk, którą zarządza wspomniana spółka.

Nie będzie więc patrolowca z PGZ Stoczni Wojennej, ale będzie statek z Francji z kadłubem ze Stoczni Gdańsk. Zakładany budżet całości wynosi 111 mln 336 tys. zł brutto.

Nowa jednostka, która trafi do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte, ma zastąpić jeden z użytkowanych obecnie patrolowców projektu SKS-40 - Kaper-1 (SG-311) i Kaper-2 (SG-312).

Opinie (135) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Tyle stoczni w Polce a statek dla Polski budują francuzi.. (13)

    Pis jedno gada a drugie robi

    • 221 16

    • Chyba umiesz czytać: (3)

      Francuzi mają to zrobić taniej, szybciej i lepiej...

      • 36 3

      • chyba nie wiesz (2)

        O co chodzi w wydawaniem pieniędzy publicznych przez PIS. Szybciej i taniej to miały być śmigłowce.

        • 21 2

        • (1)

          ORP Ślązak budowali w polskiej stoczni 18 lat i po roku od przekazania MW okręt wrócił do naprawy...

          • 12 0

          • za tą cenę ... mielibyśmy już dwie korwety klasy Visby!

            a tak mamy wielką motorówkę i duży kuter - bo tyle warte ich uzbrojenie

            • 10 0

    • chciałbyś, żeby znowu 20 lat robili okręt? A na koniec wyszłaby dziurawa łódka, którą można kupić (3)

      w sklepie za 2000zł.

      • 22 3

      • po 20latach budowy - wyszedł im pancernik uzbrojony w 12 pistoletów TT

        12splów - pełna salwa burtowa

        • 8 1

      • budowali 20 lat (1)

        nie z winy stoczni ale zamawiającego czyli polityków . Kilkakrotnie zmieniali wymogi bo się im wydawało że to tak jak w salonie samochodowym. Chcesz szyber dach to proszę, dealer bez problemu da. Ale stocznia to nie salon, a okręt to nie dacia.

        • 2 8

        • Nie dla tego zmieniali wymogi, tylko dlatego, że ideą było podtrzymywanie Stoczni Marynarki Wojennej przy życiu przez te 20 lat. I to im sie udało.

          • 9 0

    • (1)

      Przed wojną też budowali dla nasz francuzi i widac mało się zmieniło po 100 latach.

      • 14 0

      • przed wojną nie mieliśmy ani jednej prawdziwej stoczni

        zresztą np. statki budowane dla Norwega wymagały tak gigantycznych dotacji - że stocznia w szczecinie nie musiała budować nic ... bo im państwo poPiSowo na pensje dawało!
        a teraz położyli se stępkę pod Prom PLO... i zapomnieli resztę dobudować

        • 5 0

    • Wszystkie nasze okręty powinny być budowane zagranicą. (1)

      • 7 6

      • koszt budowy w stoczni MW - najdroższej Motorówki świata!

        przekroczył koszt zakupu w pełni uzbrojonej szwedzkiej korwety klasy Visby!

        • 10 0

    • Pewnie w tej francuskiej stoczni większość to Polacy bo u nas roboty ni ma i większość wyemigrowała.

      • 5 0

  • To jest państwo PiS. (5)

    Paździerz i dykta! Stan państwa jak uzębienie ,, głowy" narodu. Cała gospodarka to ściąganie śmieci z całego świata i wysyłanie drewna z Polski na cały świat!

    • 129 15

    • Minister Gróbarczyk mówił, że daje głowę za budowę promu w Szczecinie. (2)

      Znów się okazało, że każdy daje sobie obciąć to co ma najsłabszego!

      • 89 2

      • Morka

        A jaką mordę miał uchachaną przy wbijaniu stępki

        • 8 0

      • Wie ze ten bezmózg i tak nie straci głowy.

        Bo jej nie ma , ma tylko szafa samoodtwarzajaca przekazy dnia

        • 5 0

    • (1)

      Pis dba o Polskość Polski - tylko przed kamerami - a za plecami jak nikt nie widzi odalają swoja prywatę ... ciekawe jaką posadę oboiecała Merkel i komu za sprowadzenie tysięcy ton odpadów pod Olsztyn :
      "15 tysięcy on odpadów przerobionego korku i odpadów z drewna jedzie do firmy EGGER w Biskupcu. Odpady przyjadą z firmy Timberpak GMBH Benzstr. 7, DE-31275 leherte, niemcy, a transport będzie trwał od 21.09.2020 do 31.10.2020 r.

      Z fabryką walczyli już okoliczni mieszkańcy, wspierani przez stowarzyszenie oraz kilku posłów, którzy nie chcieli dopuścić do wybudowania spalarni odpadów na terenie kompleksu. Ostatecznie zapadła decyzja, że EGGER nie będzie mógł spalać starych mebli, pokrytych impregnatami, lakierami czy klejami jako biomasy. To jednak nie oznacza, że EGGER nie znajdzie sposobu na zutylizowanie nadjeżdżających odpadów, gdyż"Odpady płyt drewnopochodnych nie mieszczą się w pojęciu biomasy przyjętym w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów, na potrzeby określenia wymagań w zakresie standardów emisyjnych. Nie podlegają one także wyłączeniom z obowiązku stosowania przepisów dotyczących prowadzenia procesu termicznego przekształcania odpadów, o których mowa w art. 163 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2018 r. poz. 21, ze zm.) oraz nie są uznane za biomasę na podstawie ww. rozporządzenia Ministra Środowiska."

      • 9 0

      • Wynieście ich na widłach z Olsztyna. W mniejszych miejscowościach łatwiej, 2 traktory i droga zablokowana.

        • 1 0

  • Pewnie chcą skopiować projekt... (1)

    Dobrozmianowi chłopcy umyślili sobie pewnie, że skopiują francuski projekt i następne jednostki zbuduje nasz potentat PGZ Stocznia Mar. Wojennej, czyli krasnale...

    • 51 8

    • chyba jednak zakup projektu wyszedł by taniej

      chociaż licencyjnej korwety meko (gawron/ślązak) nawet z projektu nie potrafili zbudować...

      • 7 0

  • Unia (14)

    Co za bzdura, Stocznia Remontowa i inne pod nosem a SG buduje patrolowiec we Francji. Przecież można było taki sam wybudować w Polsce bez dodatkowych kosztów.
    Czy ktoś się nad tym zastanawiał czy tylko wyłonił zwycięzcę przetargu?

    • 100 19

    • (2)

      Z jakiegos powodu remontowa nie wziela udzialu. Nikt ich nie wykluczyl.

      • 24 0

      • Dlaczego nie Polska stocznia? (1)

        Z jakiegoś powodu?
        SIWZ do przetargu jest publicznie dostępny!
        Powód jest jasny, w tak krótkim terminie, ze z góry określonym budżecie i tylko pojedynczy statek, budowę mogła zaproponować tylko stocznia która Już ma projekt bardzo Podobnego statku i budowała je seryjnie

        • 10 0

        • MaszRacje

          Nie analizowałem treści SIWZ ale jest duże prawdopodobieństwo, iż Twoje wnioski są słuszne. Niższą cena wynika z faktu, iż francuzi mają już projekt, które pewnie przejdzie mały lifting. Więc niższe koszty. Startujący do zamówienia nie mieli równych warunków.. nasza stocznia była od razu na pozycji straconej. No i wielkość zamówienia 1 okręt. To jest farsa. Pewnie będzie następne zamówienie, które francuzi uwzglenili w kalkulacji oferty. Jednak jest i dobra wiadomość- odmladzamy flotę. Średnia wieku floty bedzie na poziomie swiatowym

          • 2 0

    • Francuska stocznia była tańsza więc w Polsce było drożej nawet bez dodatkowych kosztów (cokolwiek to znaczy), a znając skuteczność polskich stoczni, budowa ciągnęłaby się latami, a wyegzekwowanie kar byłoby niemożliwe, bo stocznie w stanie upadłości.

      • 15 0

    • (1)

      nie ma obawy, podwykonawcy z Polski zrobią to za 50% ceny a francuzi zarobią za wysłanie oferty ;)

      • 10 3

      • jacy podwykonawcy z polski?

        pewnie tacy sami jak ci od zakupu 200 limuzyn+ po cenie dilera, czy samolotów ViP+ ... kupionych za 2x wyższą kwotę - niż ta dla Arabii Saudyjskiej!
        a pod stołem - poszło należne przePiSowo 5% prowizji od ceny zakupu!

        • 4 2

    • a jakie są te dodatkowe koszty?

      • 2 0

    • Grupa Remontowa nie była zainersowana tym projektem (1)

      I nie przystąpiła do przetargu na ten statek.

      • 9 0

      • bo Oni w Radomiu nie mieli miejsca pod tak wielką stępkę?

        • 4 1

    • Dlaczego nie Polska stocznia?

      Nie było polskiej stoczni która dawała gwarancje zmieścić się w założonym i ogłoszonym budżecie i terminie realizacji.
      Zresztą jedyną która wzięła udział w przetargu była PGZ SW, która ostatni z budowanych przez siebie statków oddała 2 lata temu i to po 18 letniej budowie. Tylko czasie ostatnich 2 lat Socarenam wybudowała ~15 różnych jednostek, a w ciągu 15 lat ok. 10 jednostek patrolowych. Żadna Polska stocznia albo biuro projektowe nie ma projektu takiego patrolowca, który mógłby tak szybko być dostosowany do wymogów MOSG.
      MOSG nie ma tez czasu. Jeśli do połowy listopada 2022 nie będzie gotowego statku, pieniądze unijne przepadną.
      Zatem podsumowując, powinnismy tak jak MOSG wszyscy być wdzięczni francuskiej stoczni, ze mimo pełnego portfela zamówień od Francuskiej Marynarki Wojennej, zechciała za namową polskich firm wziąć udział w tym przetargu.

      • 10 2

    • A nikt nie zadał pytania

      Po kiego ch*** SG taki patrolowiec. SG nie potrzebuje dywizjonów. Tu nie ma piratów i pontonów z imigrantami ze Szwecji.

      • 2 5

    • UNIA

      A chcesz wykupywać regularnie "cegiełkę" na utrzymywanie posad w państwowej stoczni przez 5-10 lat żeby mogli się tam bawić w budowę pojedynczego statku?
      Ostatni budowali 18 lat

      • 8 0

    • Kto wzial wziatku? Gdzie jest Zbyszek - nasz szeryf.

      • 2 0

    • Popatrz

      na Gawrona

      • 1 1

  • My u nich statki budujemy (8)

    A oni nam ciągle dowalają w Brukseli, że niby uchodźców nie przyjmujemy, że niby u nas nie ma "praworządności", której definicji nikt w Brukseli nie zna, o co tu k... chodzi? Jedyne racjonalne wytłumaczenie to sabotaż platformy.

    • 39 67

    • sabotaż Platformy hehe. (4)

      PiS tam wysłał puste łby które tylko po angielsku mówią OK. Kempa i Szydło chodzą i ani be ani me. To samo w poprzedniej kadencji Ziobro. 4 lata w Brukseli a nie potrafi ani jednego zdania po angielsku wypowiedzieć.

      • 31 6

      • niewątpliwie brak znajomości języka obcego jest wadą (1)

        ale jeśli już porównywać, to ważniejszym jest aby w tym obcym języku mieć coś do powiedzenia.
        A ta wada jest cechą większości naszych przedstawicieli w UE, znacznie większą niż niemozność samodzielnego posługiwania się językiem obcym.

        Bo jeśli masz coś do powiedzenia, to tłumacz jest sprawnym narzędziem.

        • 8 7

        • jeżyk obcy aktualnie jest podstawowy jak chodzenie ... tylko jeleń jedzie za granice nie znając języka .. znałem takich Poliaczków co do pracy przyjechali a i mówili że zupa była cziken i widział dziś big mena ... wstyd ... a co dopiero w europarlamencie, sorki ale standardy troszkę urosły , co z tego że wiesz co powiedzieć skoro nie wiesz jak, jak znasz całą teorię na temat surfingu a nie masz deski to i tak sobie nie popływasz

          • 2 0

      • A Patryk Jaki ? (1)

        Ostatnio zaoral tych wszystkich w brukseli po angielsku

        • 0 8

        • Jak Jaki mówił po polsku to była pusta sala.

          • 6 0

    • Melduj w toruniu

      U ministra tadeusza

      • 5 5

    • racjonalne? ...mówisz... jedyne?

      • 1 0

    • Budowa finansowana jest w 80% z kasy unijnej, a po wybudowaniu jednostka będzie realizować zadania dla frontexu także za Euro

      • 3 0

  • Stępka (2)

    A ile było radochy, uśmiechniętych mordek, przy stawianiu stępki pod Polski prom

    • 76 3

    • Bo wraz ze stepka byly premie za stepke (1)

      • 13 0

      • stępki nie ma tak jak respiratorów i lipnych maseczek ... trzy "misie" poszłyyyy ... 30% jako konsultanci i wiadomo po co były te szopki dla tępego ludu

        • 6 0

  • a ilu to mundurowych

    zbierze diety za delegację zagraniczną na nadzór, uruchomienie i próby, w Polsce jezdzili by tramwajem do stoczni. Ot i cała tajemnica.

    • 63 6

  • Żeby tylko z misji z morza śródziemnego

    Nie ściągneli żadnych lekarzy i inżynierów

    • 19 12

  • Spokojnie hehe (3)

    Francuzi na bank się nie wyrobią, a zwłoka będzie taka że statek oddadzą za darmo i jeszcze nam zapłacą. Remontówka ma pełen portfel zamówień, dlatego nawet nie startowała w przetargu o ten ochłap.

    • 22 39

    • Skończy się na tym, że Francuzi w ogóle nie wydadzą nam statków za sprawą łamanie Konstytucji Polskiej. Patrz przykład Rosji

      • 6 1

    • W Socarenam pracuja glownie Polacy. Naviretech. Za 11euro. Na swoim wikcie. Orka na hali totalna. Bylem, wiem, nie wroce nigdy, dziekuje.

      • 7 0

    • Wielomiesięczne opóźnienia w budowie przez Francuzów okrętów dla Polski mają bardzo długą tradycję

      ... i sięgają jeszcze międzywojnia - vide ORP: "Burza", "Gryf", podwodne "Wilk", "Ryś", "Żbik".

      • 1 1

  • Kaszubskiego? (1)

    A czemu nie góralskie go, albo kociewskiego? Albo gdańskiego, itp.? Czyżby Żukowo się dorzucilo płytami yomb?

    • 11 1

    • KDOP to było to!

      Nie podoba się to się wyprowadź z Kaszub, nie znasz historii Ziemi, tej Ziemi...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...