• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Francuzi zbudują patrolowiec dla Straży Granicznej. W Gdańsku ma powstać kadłub

Wioletta Kakowska-Mehring
5 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nowa jednostka ma zastąpić jeden z użytkowanych obecnie patrolowców projektu SKS-40 - Kaper-1 (SG-311) i Kaper-2 (SG-312). Nowa jednostka ma zastąpić jeden z użytkowanych obecnie patrolowców projektu SKS-40 - Kaper-1 (SG-311) i Kaper-2 (SG-312).

Straż Graniczna podpisała umowę z francuską stocznią Socarenam na budowę i dostawę pełnomorskiej jednostki patrolowej. Ma ona trafić do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte. Być może kadłub jednostki powstanie w Stoczni Gdańsk.



Długość całkowita nowego patrolowca wyniesie około 69,9 m, zanurzenie kadłuba około 3,2 m, szerokość około 11,5 m. Na pokładzie przewidziano miejsce dla 35 osób, w tym 20 członków załogi stałej. Według założeń ma mieć 12-dniową zdolność operacyjną i być przystosowana do brania udziału w misjach nie tylko na Bałtyku, ale również w rejonie Morza Śródziemnego i Północnego. Do jego zadań będzie należała m.in: ochrona zewnętrznych granic UE, udział w wielozadaniowych operacjach morskich, zwalczanie nielegalnej migracji, transportu szkodliwych substancji chemicznych, narkotyków, broni i materiałów niebezpiecznych, udział w akcjach ratowniczych SAR i wsparcie w obliczu klęsk żywiołowych oraz humanitarnych.

Firmy w Trójmieście. Stocznie i przemysł morski



Przypomnijmy, że Morski Oddział Straży Granicznej poinformował o rezultatach postępowania w maju. Informacja o tym, że wybrano stocznię z Francji, choć wciąż mówi się o odbudowie potencjału polskich stoczni, zelektryzowała rynek, zwłaszcza że w przetargu startowała też PGZ Stocznia Wojenna. Sugerowano nawet, że może dojść do unieważnienia przetargu.

Patrolowiec za 100 mln zł prawdopodobnie zbudują Francuzi



Okazuje się, że oferta złożona przez stocznię Socarenam z Francji otrzymała 60 pkt za cenę brutto, 30 pkt za okres gwarancji na wyposażenie i 10 pkt za wysokość kary umownej za zwłokę w wykonaniu umowy, czyli maksymalną możliwą liczę punktów łącznie ( w sumie 100 pkt.). Oferta złożona przez PGZ Stocznię Wojenną otrzymała łącznie tylko 77,92 pkt, czyli 47,92 pkt za cenę brutto, 25 pkt za okres gwarancji na wyposażenie jednostki oraz 5 pkt za wysokość kary umownej za zwłokę w wykonaniu umowy.

Okazuje się jednak, że jest szansa na polski akcent.

- Partnerami francuskiej stoczni w budowie patrolowca są: biuro projektowe Mauric z Marsylii oraz firmy z Trójmiasta: NED-Project, NavireTECH i Baltic Operator. To właśnie w polskiej stoczni planowana jest budowa kadłuba wraz z częściowym wyposażeniem - poinformował kmdr ppor. SG Andrzej Juźwiak, rzecznik prasowy Komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej w Gdańsku.
A skoro mowa o Baltic Operator, to wszystko wskazuje na to, że chodzi o Stocznię Gdańsk, którą zarządza wspomniana spółka.

Nie będzie więc patrolowca z PGZ Stoczni Wojennej, ale będzie statek z Francji z kadłubem ze Stoczni Gdańsk. Zakładany budżet całości wynosi 111 mln 336 tys. zł brutto.

Nowa jednostka, która trafi do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte, ma zastąpić jeden z użytkowanych obecnie patrolowców projektu SKS-40 - Kaper-1 (SG-311) i Kaper-2 (SG-312).

Miejsca

Opinie (135) 6 zablokowanych

  • Francuzi nie są tańsi

    Francuzi wybudują taniej , bo im po cichu pomoże państwo francuskie. Tak to działa. Prawdziwej pracy jest coraz mniej . Bez dopłat ani rusz!

    • 6 12

  • A polskie Stocznie co robią czy one są do zbierania kartofli z pól obcego kapitału i Polskich Słupów

    • 7 3

  • Po co politechnika kształci inż Budownictwa Okrętowego a Uniwerek Ekonomistów od Producji/Zarządzania

    • 10 2

  • Wszelkie przetargi wojskowe to fikcja (1)

    Francuzi nie dali Rosji po naciskach rządu RP mistrali, a teraz chcą za to rekompensaty

    • 4 9

    • Śmigłowce z mistrali, szturmowe od airbusa z całym osprzętem 48 sztuk sprzedali Egiptowi za równy 1 mld$ a Egipt Rosji za 14. Taka to blokada na sprzedaż sprzetu do rosji. Dla porównania za 50 latających autobusów gołych bez dodatkowych zabawek mieliśmy zapłacić 16mld$.

      • 0 4

  • Znam Stocznie francuskie to syf i brud oraz zacofanie techniczno technologicznde a Polskie Stocznie zlikwidowali gamonie (2)

    • 7 11

    • (1)

      bo polskie to szczyt technologii, czyste, piękne oraz efektywnie zarządzane....

      • 5 2

      • dużo dużo lepsza nawet była stocznia lenina - nie znasz tematu więc nie pisz głupot

        • 3 2

  • Oskar-ten wypłosz

    i obobok jeszcze jest?

    • 2 0

  • No pewnie

    A i tak wybudują to nasi stoczniowcy zatrudnieni na kontraktach !! tak ze cześć kasy wróci do Polski !!

    • 4 3

  • Czegoś tu nie rozumiem. Skoro obowiązkiem rządu jest dbanie o obronność kraju, jego gospodarkę, szczególnie (1)

    w dobie kryzysu, to jak to jest możliwe, że budowę zleca się francuskiej stoczni, a nie polskiej? Ustawa o zamówieniach publicznych, tych o charakterze strategicznym, powinna zawierać odpowiednią prerogatywę dla zamawiającego Skarbu Państwa, aby móc zlecać takie zadania polskim firmom.

    • 11 4

    • Takie tam

      Mamy równe prawo startować do przetargów ,dotyczy to także Francji .Trzeba jednak umieć kalkulować oraz chcieć .Przykład cudownego projektu ,budowanego 18 lat.Tak kalkulowali procedurę ,rozpisywali czytaj układali przetargi,że teraz za przegląd jedynej armaty ,dwie banieczki PLN.Ale jak czytam ,to tylko czterysta tys euro.Kolesiostwo ,rodzina układy i ukladziki .Panstwo dla dojenia .

      • 1 0

  • shame

    • 4 1

  • Do czego to doszło obca firma buduje nam statek

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...

Najczęściej czytane