• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Unijna dotacja na terminal w Porcie Gdynia

VIK
1 lutego 2024, godz. 15:00 
Opinie (32)
Centrum Logistyczne Portu Gdynia od kilku lat powstaje przy ulicy Logistycznej. Teraz wzbogaci się o terminal intermodalny. Centrum Logistyczne Portu Gdynia od kilku lat powstaje przy ulicy Logistycznej. Teraz wzbogaci się o terminal intermodalny.

Port Gdynia pozyskał ok. 38 mln zł na budowę terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia. Zakończenie projektu planowane jest na koniec sierpnia 2026 r.



Centrum Logistyczne Portu Gdynia od kilku lat powstaje przy ul. LogistycznejMapka. Celem całego projektu jest zagospodarowanie niewykorzystanych efektywnie terenów  tzw. Portu Zachodniego o powierzchni ok. 23,0 ha poprzez wybudowanie nowoczesnej infrastruktury portowej.

Hektary betonu. Co powstaje przy estakadzie Kwiatkowskiego? Hektary betonu. Co powstaje przy estakadzie Kwiatkowskiego?

Wniosek o dofinansowanie budowy terminalu intermodalnego na terenie centrum złożono w ramach instrumentu "Łącząc Europę" - Transport - Mobilność Wojskowa (CEF2 Transport - Military Mobility). Inwestycji umożliwi obsługę Centrum Logistycznego przez transport kolejowy dzięki budowie torów ładunkowych o długości ponad 750 m, wraz z rampą ładunkową oraz torem dojazdowym i infrastrukturą towarzyszącą.


- Projekt jest kluczowy dla zwiększenia możliwości przeładunkowych towarów z transportu morskiego na kolejowy, w tym jako pierwsze w porcie miejsce załadunkowe bezpośrednio ze stałej, najazdowej rampy załadunkowej. Jest to ważny krok, szczególnie z myślą o rosnącym znaczeniu intermodalności w transporcie - mówi Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Projekt będzie realizowany w zachodniej części Portu Gdynia, który jest główną bazą morską polskiej Marynarki Wojennej, współpracującej w ramach koordynacji Sił Zbrojnych UE oraz NATO w Polsce uprawnioną do przeładunków sprzętu wojskowego. Obszar Centrum Logistycznego służy przeładunkom kontenerów, pojazdów i ładunków ponadgabarytowych i sprzętu wojskowego, a nowy terminal intermodalny umożliwi pełniejsze wykorzystanie istniejących placów manewrowo-składowych oraz zwiększy poziom inwestycji na tym obszarze.

Na zleceniach dla wojska zarabiają trójmiejskie porty i stocznie Na zleceniach dla wojska zarabiają trójmiejskie porty i stocznie

Celem projektu jest dostosowanie infrastruktury Portu Gdynia do wymogów podwójnego, cywilno-wojskowego wykorzystania, a co za tym idzie - zwiększenie udziału transportu intermodalnego poprzez budowę nowego intermodalnego terminalu kolejowego.

Projekt przyczyni się do zwiększenia transgranicznej mobilności sił zbrojnych UE/NATO i pozwoli wyeliminować wąskie gardło w infrastrukturze Portu Gdynia w korytarzu Bałtyk-Adriatyk w sieci TEN-T.

Co powstanie za unijną dotację?

W ramach projektu zostanie zbudowany terminal intermodalny składający się z 2 torów ładunkowych o długości około 750 m zakończonych stałą, najazdową rampą załadunkową, toru dojazdowego i toru komunikacyjnego. Projekt obejmuje betonowy plac manewrowo-odstawczy, wewnętrzne drogi manewrowej oraz układ kolejowo-drogowy z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja zapewni możliwości przeładunkowe pod zasięgiem suwnic kontenerowych - drogowych i torowych na 3 torach terminalu. Terminal zapewni zdolność do obsługi ładunków o masie 100 t i pojazdów o masie do 120 t, w tym czołgów podstawowych o maksymalnym obciążeniu osi 12,23 t/oś (transport drogowy) i minimalnym obciążeniu 22,5 t/oś (transport kolejowy), spełniając wymogi podwójnego zastosowania cywilno-wojskowego.
VIK

Miejsca

Opinie (32) 3 zablokowane

  • No i super, w końcu jest kasa i dla Gdańska, a nie tylko dla Pcimia. (1)

    • 9 18

    • z Pcimiem Gdynia sciny nie miala...

      "pies ogrodnika" jest znaaacznie blizej...

      • 2 1

  • Boję się... (2)

    Już jeden terminal za pieniądze z Uni stoi w Kosakowie...

    • 8 30

    • Coś Ci się pomyliło! Unia terminal w Kosakowie zablokowała, a nie dofinansowała.

      • 21 0

    • Unoa nie dała ani złotówki

      • 6 1

  • Do zarządu weszli ludzie Donalda

    Mam nadzieję, że tego nie uwalą

    • 13 5

  • W takim miejscu to powinny stać apartamenty a nie uciążliwa działalność portowa (3)

    Po co nam to? Przecież wszystkie operacje portowe możemy przeprowadzić w Hamburgu

    • 10 25

    • (1)

      Chyba tylko ja złapałem satyrę:)

      • 9 3

      • Satyra na poziomie towarzyszki Ogorkowskajej

        • 3 6

    • I to efektywniej... ale to kwestia ludzi a nie terminalu samego w sobie

      Nie wiem jak tam pis port w Radomiu i ruch statków przez kaczy rów

      • 2 3

  • Gdyby nie ta zła Unia (4)

    To byśmy dalej klepali biedę jak w latach 90.
    Dobrze, że wreszcie się pozbyliśmy tych antyunijnych fanatyków z rządu i zaczynamy normalizowac stosunki z resztą krajów Europy.

    • 21 18

    • (1)

      Wytłumacz to pisopsujom !!!

      • 3 10

      • kompletnie nic...

        nie rozumiesz...

        • 8 0

    • Gdyby nie UE to gnom spasiony by przez te 8 lat Białoruś dawno zrobił

      • 2 9

    • jedna niezaprzeczalna zaleta Unii...

      Małym złodziejom patrzy się na ręce i wymusza cywilizowane rozliczenie wydatkowanych środków.
      Więc przy okazji palenia pieniędzy w piecach, toś od czasu do czasu powstanie, co posuwa nas w "jakimś" kierunku.
      Niekoniecznie do przodu...

      Bez tego kasa znikałaby jak w czarnej dziurze, bez śladu...

      • 1 1

  • No i dobrze

    Tak trzymać

    • 5 0

  • Ale to musi boleć totalną opozycję 13 grudnia im. Jarozbawa co spał

    • 6 7

  • Więc którędy puściliby potencjalnie Drogę Czerwoną? (7)

    Skoro niebieska zakreskowana część jest zarezerwowana dla tego terminalu?

    • 15 2

    • tak, tez mnie to pytanie nurtuje... (4)

      Wszelkie dzialania w tym rejonie swiadcza o kreciej robocie, aby ta droga przypadkiem nie powstala.
      Budowany wiadukt tez jest tak konstruowany, jakby projektant nie mial swiadomosci koniecznosci budowy "czerwonej"...

      Fakty dokonane?
      Dosc czeste w Gdyni.

      • 4 2

      • (3)

        Od dobrych 10 lat dosłownie wszystkie inwestycje Port Gdynia i pkp plk realizują z uwzględnieniem przebiegu Drogi Czerwonej, ale oczywiście jakiś frustrat z trojmiasto.pl wie lepiej.

        • 3 3

        • "uwzględnieniem przebiegu Drogi Czerwonej"

          Tak się planuje, że jej nie widać...
          I jeśli koordynacja jest prowadzona tak jak "Karwiny" to jest się czym frustrować...
          Może i od 10 lat, ale planowane zastosowanie pojawiło się niecałe dwa lata temu...

          Uwaga przedmówcy jest słuszna, niebiesko zakreślony teren na planie "terminala", to punkt styku "czerwonej" z Wiśniewskiego. Taki trochę nie za prosty się on robi...
          Dostępne plany "czerwonej" zawierają tor w poprzek drogi. Ale plan jest dwuwymiarowy. Tunel? Wiadukt?
          A może zgodnie z gdyńską tradycją, przejazd z szykanami (!!!).

          • 2 1

        • przy tak dużym zakresie prac i przebudowie węzła estakady

          nie uwzględniono udrożnienia estakady dla pojazdów innych niż samochody.
          Nie da się do Grabówka przejść ani przejechać...

          • 3 2

        • port i kolej

          nie są jedynymi dysponentami/interesariuszami tych terenów...

          • 1 0

    • (1)

      Nie ma kolizji, wszystko zostalo przemyślane

      • 5 3

      • jak nie ma kolizji, jak tor idzie w poprzek planowanej drogi??!

        Interesujące jest, jak te oczywiste kolizje są rozwiązywane...
        Zgodnie z gdyńską tradycją, przejazd ze szlabanami?
        :P

        • 3 1

  • No niby unijna dotacja ale składek to płacimy więcej (2)

    niż otrzymujemy dotacji. Tak nas kiwają.

    • 11 5

    • Sprawdź a potem (1)

      Pisz głupoty

      • 0 5

      • dotacje przyznane ale nie wypłacone...

        i jak są usuwane "przeszkody", to pojawiają się następne warunki...
        Ostatnio pojawiły się zatroskane opinie, że "klęska urodzaju" w postaci uwolnionych koniunkturalnie i korupcyjnie funduszy doprowadzi kraj do trwonienia i marnowania środków z powodu braku mocy przerobowych.
        W zasadzie słusznie...
        Więc skoro istnieje ryzyko trwonienia, to po co wypłacać?!
        Dla naszego dobra!
        I gdzie jest mafia?

        Orban okazuje się być lepszym politykiem, bo Węgrzy środki dostają bez warunków, jak psu micha...

        • 4 0

  • (1)

    Komentarze tylko zgodne z ideologią jednej partii

    • 0 2

    • widocznie zdrowy rozsądek i krytyczne podejście do rzeczywistości

      jest domeną tylko jednej partii...

      • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor Loży Gdańskiej BCC. Założyciel i główny udziałowiec Firmy Doradczej Profit-Solo działającej w branży nieruchomości. Członek Pomorskiego Komitetu Monitorującego przy Wojewodzie Pomorskim. Członek Założyciel Lions Club Amber Gdańsk

Najczęściej czytane