• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego podpisana przez prezydenta

erka
1 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ustawa ma na celu stworzenie warunków organizacyjnych, ekonomicznych i prawnych sprzyjających aktywizacji przemysłu okrętowego, a szczególnie przemysłu stoczniowego w Trójmieście i Szczecinie.

Ustawa ma na celu stworzenie warunków organizacyjnych, ekonomicznych i prawnych sprzyjających aktywizacji przemysłu okrętowego, a szczególnie przemysłu stoczniowego w Trójmieście i Szczecinie.

Prezydent podpisał ustawę o aktywizacji przemysłu okrętowego. Ma ona na celu stworzenie warunków organizacyjnych, ekonomicznych i prawnych sprzyjających aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych w Polsce, a szczególnie przemysłu stoczniowego w Trójmieście i Szczecinie. Ustawę przygotowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Ma ona wejść w życie 1 stycznia 2017 roku.


Czy nowe przepisy uzdrowią przemysł stoczniowy?


Wprowadzane ustawą rozwiązania mają przełożyć się na rozwój przemysłu stoczniowego, a tym samym na rozwój ośrodków badawczo-rozwojowych związanych z budownictwem okrętowym oraz wzrost zatrudnienia i zapotrzebowania na wykwalifikowanych pracowników. Mają również zapewnić konkurencyjne zasady funkcjonowania przemysłu krajowego w warunkach ostrej i nierównej konkurencji na rynkach międzynarodowych.

W jaki sposób? Wprowadzony ma zostać zryczałtowany podatek w zakresie budowy statku lub przebudowy statku oraz szersze zastosowanie zerowej stawki podatku od towarów i usług na produkty przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych. Dodatkowo specjalną strefą ekonomiczną objęte mają zostać grunty, na których prowadzona jest produkcja okrętowa i dokonana zostanie korekta zasad dotyczących możliwości korzystania przez branżę produkcji okrętowej ze środków z Unii Europejskiej (kredytu technologicznego i premii technologicznej).

Ustawa przewiduje możliwość wyboru przez przedsiębiorcę okrętowego między opodatkowaniem budowy i przebudowy statków podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) lub podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT), a zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. Wybór opodatkowania zryczałtowanym podatkiem nastąpi przez złożenie organowi podatkowemu oświadczenia o wyborze takiego opodatkowania. W przypadku złożenia oświadczenia, zmiana formy opodatkowania możliwa będzie nie wcześniej niż po upływie trzech lat.
erka

Opinie (114) 1 zablokowana

  • Stocznie (32)

    Kto kupi drogie statki z Polski?. Chińskie są tańsze.

    • 41 97

    • zależy jakie statki (18)

      te tańsze statki azjatyckie to głównie wielkie, ale i proste jednostki pokroju kontenerowców czy masowców. Europa też buduje statki, ale specjalistyczne i wysokozaawansowane technologicznie (promy, offshore, statki pasażerskie, okręty wojenne, itp.). Tego w Azji nie produkują.

      • 34 1

      • Azjaci też zrobili by je taniej. (16)

        Azjaci też zrobili by je taniej. ALE kryzys lat 2007-2012 pokazał dobitnie że nie przezwycięży się go bez przemysłu i produkcji. Dlatego Amerykanie wracają z Chin do Ameryki z produkcją przemysłową. Dlatego w Zachodniej części Unii Europejskiej nikt nie likwidował stoczni ani fabryk samochodów. Protekcjonizm i dotacje do własnego przemysłu są na porządku dziennym.
        Rząd Włoski jeździ samochodami Włoskimi (a co na świecie nie ma tańszych i lepszych)
        Rząd Francuzki jeździ samochodami produkowanymi we Francji ( a co na świecie nie ma tańszych i lepszych)
        Można tak wymieniać jeszcze długo każdy wspiera własny przemysł tylko TUSK w Polsce likwidował co się da a ludziom oferował wyjazdy do pracy za granicę. Za co nagrodzono go posadką w Unii za pół miliona Euro.
        W tym samym czasie we Włoszech zdecydowano się ratować fabrykę Fiata pod Neapolem byle tylko zwalniać pracowników w Polskich fabrykach a nie we Włoskich mimo iż rachunek ekonomiczny wskazywał rozwiązania odwrotne.
        Tak broni się przemysłu w cywilizacji zachodniej. To co robili Tusk z Komorowskim to sabotaż połączony z głupotą.

        • 31 26

        • No to pochwal (14)

          się przygłupie co takiego Tusk likwidował, konkretne przykłady, firmy i konkretne działania Tuska, które doprowadziły do likwidacji.

          • 20 22

          • Lata 2008-2010 likwidacja przemysłu okrętowego. (6)

            Rząd Tuska doprowadził do likwidacji stoczni produkcyjnych w Polsce Napisano nawet w tej sprawie SPEC Ustawę by szybciej je zlikwidować. A następnie majątek po Stoczniowy w Gdyni sprzedano firmie Crist za pieniądze pożyczone od skarbu państwa a gdy Crist nie był wstanie spłacać kredytu rząd PO-PSL jeszcze za Tuska zdecydował się po części przejmować firmę Crist, dziś agencje zależne od MSP są większościowymi właścicielami firmy Crist. Koniec końców Państwo samo sobie pożyczyło kasę po to, by na terenach po stoczniowych już nie pracowali Polacy (5 tyś etatów ze sakłdkami na ZUS w Stoczni Gdynia) jak było to w czasie stoczni Gdynia tylko Ukraińcy, Rosjanie, Chińczycy, a często tez Koreańczycy z Północy.
            No to śmy jako podatnicy zrobili super interes.
            Zlikwidowanych firm, bądź sprywatyzowanych po to by po roku czy dwóch zamknąć w każdym województwie można w latach 2007-2015 za rządów PO-PSL znaleźć setki. Może zamiast wyzwisk obudzić się i wrócić do rzeczywistości.

            • 26 30

            • No właśnie wróć do rzeczywistości. (1)

              Ja pamiętam jak przez kilkanaście lat różne rządy (w tym Tuska) dopłacały po kilkadziesiąt, kilkaset milionów zł z moich, naszych pieniędzy na "ratowanie" miejsc pracy. Skoro przez tyle lat ci nieudacznicy nie potrafili doprowadzić do normalnej działalności (zysku) to należało to g*wno zlikwidować.
              Podobnie powinno się zrobić z większością kopalń. Co mnie obchodzi, że jakiś górnik ma pracę skoro ja do tego dopłacam. Zlikwidować.

              • 32 9

              • Nikt takich głupot na świecie nie robi.

                Problem w tym że gdy zliczysz naprawdę wszystkie koszty tych likwidacji to okaże się że taniej jest je utrzymywać. Dlatego tak robią we wszystkich zachodnich krajach. Koszty masowego bezrobocia są ostatecznie w dłuższej perspektywie dużo większe.
                Łatwo jest wszystko zlikwidować tylko że to nie zamyka kosztów a raczej otwiera je jeszcze bardziej. Dlatego w krajach zachodnich wolą by przemysł u nich choć nie dochodowy to istniał a u nas nie istniał w ogóle bo koszty tego nie istnienia będziesz ty ponosił.
                A kradzież pieniędzy z OFE na pokrycie długów państwa to z czego się wzięła. Dostaniesz niższą lub w ogóle emeryturę bo trzeba ponieść koszty likwidacji przemysłu w Polsce. Po likwidacji nie ma składek do ZUS dług rośnie i trzeba zabrać ci jeszcze więcej ale w TVN 24 nie powiedzą ci że to są odłożone koszty likwidacji przemysłu i miejsc pracy. Praca w Biedronce na etacie nie wystarczy na utrzymanie systemu.

                • 6 8

            • stocznia gdańska

              Można tak się spierać bez końca -przestańcie się kłócić - zacznijcie działać wspólnie dla dobra Polski.

              stocznia gdańska za czasów 1 rządów pis IV RP została oddana za bezcen ukraińskim oligarchom przez niejakiego pana jaworskiego z pis.

              Proszę was każda opcja polityczna jest taka sama kto by nie rządził to robi pod siebie - a to że przez to nasze narodowe konflikty powstają
              i są kłótnie
              i jest podział wśród narodu
              To woda na młyn rządzącym.

              • 28 4

            • (2)

              Polska produkuje obecnie więcej statków o radykalnie większej wartości za kilogram niż przed tą likwidacją i zatrudnia więcej ludzi w sektorze. Utrzymywanie przedsiębiorstw gdzie więcej związkowców i działaczy od pracowników - ten eksperyment już mieliśmy, nazywał się socjalizm, i w żadnym kraju nie zadziałał. A teraz do niego krok po kroku wracamy...

              • 16 2

              • Precyzyjnie proszę. (1)

                "Polska produkuje obecnie więcej statków o radykalnie większej wartości za kilogram niż przed tą likwidacją i zatrudnia więcej ludzi w sektorze."
                Konkretnie stocznie z siedzibą w Polsce bo pracują tam w znacznym procencie pracownicy z zagranicy w dużym odsetku tej grupy z poza unii europejskiej. W większości nie na etatach oskładkowanych do ZUS tylko na samo zatrudnieniu lub innych jeszcze bardziej nie spotykanych w UE formach zatrudnienia. Drugą stroną cytowanego wyżej efektu jest pustka w kasie ZUS.Polscy pracownicy pracujący za granicą. Zmniejszone wpływy do budżetu. Sposoby zatrudnienia nie spotykane w zachodniej części UE a raczej w Afryce lub Azji południowej..
                "Utrzymywanie przedsiębiorstw gdzie więcej związkowców i działaczy od pracowników - ten eksperyment już mieliśmy, nazywał się socjalizm, i w żadnym kraju nie zadziałał. A teraz do niego krok po kroku wracamy..."
                Jak pokazują nagrania od SOWY i Przyjaciół to akurat w Górnictwie (podobnie było w okrętownictwie ale na to nie ma nagrań) związkowcy byli bardziej chętni do ustępstw i zmian niż zarządy firm.

                • 3 8

              • Luka 100% racji

                Dawnonie czytałem takich sensownych wypowiedzi.

                Pracuje w branży stoczniowej i uważam dokładnie tak samo.

                Gratuluje sensownego ujęcia sprawy.

                • 4 5

          • Unie europejska niepozwoliła na finansowanie stoczni z funduszy państwowych

            a rudy nie zrobił nic by zapobiec upadkowi stoczni. Z jednej strony pokazuje ze rudy potrafi myśleć tylko w jedna stronę czyli brać skąd popadnie, a z drugiej strony pokazuję pod jakim pantoflem Merkelowej jest rudy, bo jakoś niemieckie banki mogły być wspierane przez państwo. Przytoczył bym jeszcze likwidację 2 filaru ale sprawa jest na tyle świeża że chyba każdy ją dobrze zna.

            • 17 16

          • Dla przypomnienia: (5)

            afery z udzialem PO: 1) Afera tasmowa 2) Afera hazardowa 3) Afera wyciagowa 4) Afera stadionowa 5) Afera autostradowa 6) Afera stoczniowa 7) Afera AmberGold 8) Afera Elewarru 9) Afera z informatyzacja MSW 10) Afera z budowa gazo portu w Swinoujsciu/dostawami gazu z Kataru 11) Afera z budowa elektrowni atomowej (od 5 lat trwa "wybieranie" lokalizacji, a zarzad specjalnych spólek bierze kase) 12) Afera z opóznieniem publikacji przez Rzadowe Centrum Legislacji ustawy o rajach podatkowych 13) Grabiez Polakom polowy oszczednosci emerytalnych zgromadzonych w OFE (153 mld zl) 14) Wydluzenie obowiazku pracy (wieku emerytalnego) o 7 lat u kobiet i 2 lata u mezczyzn 15) Rozrost biurokracji (sto tysiecy nowych etatów) 16) Drastyczny wzrost zadluzenia kraju (z 530 mld zl do blisko 1 bln zl) 17) Podniesienie VAT-u na wszystko 18) Podwyzszenie o 1/3 skladki rentowej (ZUS) dla przedsiebiorców 19) Zamrozenie na 8 lat kwoty wolnej od podatku, kwot uzyskania przychodu oraz progów podatkowych 20) Podniesienie akcyzy na paliwo 21) Likwidacja ulg podatkowych (budowlana, internetowa) 22) Zmniejszenie o 1/3 zasilku pogrzebowego 23) Wprowadzenie nowego podatku paliwowego - tzw. oplaty zapasowej 24) Nalozenie na Lasy Panstwowe haraczu w postaci podatku od przychodu (a nie dochodu!) 25) Prace nad wprowadzeniem podatku smartfonowego i tabletowego 26) Prace nad wprowadzeniem podatku audiowizualnego 27) Przyjecie zabójczego dla polskiej gospodarki pakietu klimatycznego 28) Zgoda na wprowadzenie do Polski GMO 29) Przyjecie ustawy o ograniczeniu dostepu obywateli do informacji publicznej 30) Przyjecie ustawy o ograniczeniu wolnosci zgromadzen 31) Przyjecie ustawy o "bratniej pomocy" (tzw. ustawa 1066) 32) Spuszczenie w sejmowym klozecie kilku milionów podpisów zlozonych pod obywatelskimi inicjatywami referendalno-ustawodawczymi 33) Utajnienie raportu o nieprawidlowosciach w ZUS do jakich doszlo w latach 2008 - 2013 34) Próba nocnej zmiany Konstytucji RP, która umozliwilaby sprzedaz Lasów Panstwowych 35) Doprowadzenie do tragicznego stanu publicznej sluzby zdrowia (czekanie po kilka lat na wizyte u lekarza specjalisty) 36) Podpisanie z Rosja niekorzystnej umowy gazowej (najdrozszy gaz w Europie) 37) Blisko 3-letni paraliz legislacyjny w sprawie wydobywania gazu lupkowego 38) Drenaz Funduszu Rezerwy Demograficznej 39) Wyprzedaz majatku narodowego za ponad 65 mld zl (w tym spólek strategicznych takich jak Azoty Tarnów); 40) Ograniczenie potencjalu militarnego 41) Brak przemyslanej i suwerennej polityki zagranicznej 42) Wszechobecny nepotyzm i kolesiostwo (tysiace stanowisk oplacanych z publicznej kasy dla kolesi z Platformy "Obywatelskiej" i PSL). 43) podsluchiwanie dziennikarzy

            • 21 19

            • Masz taki plik na pulpicie i kopiuj wklej czy lecisz z pamięci xd?

              • 17 13

            • (3)

              Popatrz wodzu lepiej co twój "guru" robi - najwięcej o kradzieży opowiadają wybitni złodzieje.

              • 12 6

              • (2)

                A co robi?

                • 2 5

              • Weźmy tylko 3 ostatnie punkty z tamtej wylewnej listy:
                43) podsłuchiwanie WSZYSTKICH - ustawa już przepchnięta i podpisana
                42) nepotyzm - w KGHM i innych SSP są przypadki powstawiania nawet swoich... sprzątaczek
                41) polityka zagraniczna - utrata tradycyjnych sojuszników (V4 ma w głębokim poważaniu polskie "międzymorze" - weźmy choćby Słowaków i Czechów, którzy już podpisali umowy z Gazpromem na odbiór węglowodorów z Nord Stream 2 czy Węgrów, którzy Polski używają zręcznie jak tarczy do własnych gier z KE; wielkie zebranie 22 przywódców spoza krajów założycielskich UE, na który dojechało raptem 4; postawienie wszystkiego na kartę brytyjską, która sobie akurat z UE idzie i robienie wszystkiego jak leci na odwrót w stosunku do największego importera naszych towarów z czystego manifestowania "bo tak! bo możemy")

                A potem wielkie zdziwienie, że przepadamy w każdym głosowaniu. Stany? Stany nas mają równie głęboko. Spytaj przy wydawaniu wizy albo poszukaj kodów źródłowych do oprogramowania f-16/ofertowych patriotów.

                • 7 6

              • opowiada

                • 0 2

        • NIkt w Europie zachodniej nie likwidował stoczni ?

          obśmiałem się jak norka.
          Gdzie się podziały stocznie brytyjskie z rejonu Strathclyde? (w latach 60-tych zatrudniały łącznie 140 tysięcy ludzi, 20 lat później niecałe 2 tysiące.

          Gdzie się podziały stocznie szwedzkie - takie jak Kockums w Malmoe?
          Gdzie jest duński przemysł stoczniowy?

          • 4 0

      • Produkują wszystko

        Nie wszystkie segmenty budownictwa okrętowego zostały zdominowane przez azjatów w skali światowej, ale na własne potrzeby produkują wszystko. A ich ekspansja w zakresie skomplikowanych konstrukcjii jest coraz większa.

        • 3 0

    • Auta (1)

      Kto kupi drogie auta z niemiec? Chińskie są tańsze.

      • 23 1

      • Audi A3 robią od 2011 w Chinach

        wszystkie wersje oprócz kabrio, które powstają usa

        • 7 1

    • Chińskie są tańsze. (5)

      Niemcy kupują niemieckie statki a chińskie są tańsze !!??!!
      Norwegowie kupują norweskie statki a chińskie są tańsze !!??!!
      Holendrzy kupują holenderskie statrki a chińskie są tańsze !!??!!
      Francuzi kupują francuzkie statki a chińskie są tańsze !!??!!
      Belgowie kupują belgijskie statki a chińskie są tańsze !!??!!
      Hiszpanie kupują hiszpańskie statki a chińskie są tańsze !!??!!
      Brytyjczycy kupują brytyjskie statki a chińskie są tańsze !!??!!
      amerykanie kupują amerykańskie statki a chińskie są tańsze !!??!!
      wspomaganie przez rządy własnego przemysłu okrętowego jest standardem a nie wyjątkiem we wszystkich krajach posiadających stocznie. I nie ważne jest że w chinach robią taniej. Ważne że swoi mają pracę. Krajowy przemysł okrętowy generuje tysiące miejsc pracy w każdym z wyżej wymienionych krajów bezpośrednio w okrętownictwie oraz w usługach około okrętowych. To tylko kolesie Tuska wymyślili że taniej od chin nie zbudujemy statku więc jak mają zamknąć stocznie to najlepiej w Polsce. A co z miejscami pracy, a niech się bezrobotni martwią Tusk przecież znalazł robotę za pół miliona euro.
      w tym samym czasie w zachodniej Europie kwitł masowy proceder dotowania przemysłu pod każdym pozorem nie tylko stoczniowego (w Niemczech i Francji od wielu lat nie zlikwidowano żadnej stoczni) bo to miejsca pracy !!! Podobnie z fabrykami samochodów !!! Tam są miejsca pracy. A że w chinach produkują taniej to fakt mimo to na zachodzie kupuje się statki droższe ale własnej produkcji bo cena jednostkowa statku to jedna sprawa a koszty społeczne braku miejsc pracy są ciągle w europie znacznie wyższe.

      • 20 15

      • To wszystko racja tylko,że (1)

        gdzie polska flota,która ewentualnie miałaby kupować polskie statki.

        • 14 0

        • to wszystko racja?

          miejsca pracy mogą powstawać nie tylko w przemysłach dotowanych przez państwowe spółki lub przez państwowe programy.

          Luka jest jeszcze na etapie merkantylizmu połączonego z luddyzmem, ale nie jest jeszcze tego świadom.

          • 2 1

      • Mistrzu Świata wiedzy o branży stoczniowej... (1)

        ...zamiast na oślep zionąć jadem, to wysil się i poszukaj info o tej branży w Europie. Sam pracowałem przez kilka lat w jednej z niemieckich stoczni, która - 4 lata temu!!! - została zamknięta. Na bruk poszło 400 Niemców i drugie tyle obcokrajowców.
        Od 2005 roku w Europie Zachodniej - od Włoch po Wlk. Brytanię i od Portugalii po Niemcy zamknięto, czy jak wolisz zlikwidowano 27 stoczni. Na pewno zrobił to Tusk....

        • 27 7

        • Taki los małych firm.

          Taki jest los małych firm okrętowych szumnie zwanych stoczniami (nikt nie broni nazwać firmę stocznią i zatrudniać 2 osoby, a potem ją zamknąć) Ja pisałem o dużych instytucjach.
          Likwidacje Firm zdarzają się wszędzie ale polityka rządów w wymienianych przez ciebie krajach jest taka by nie likwidować miejsc pracy a jedną firmę zastępować drugą by przemysł jako całość działał i dawał pracę.
          Polityka rządu Tuska nastawiona była na likwidację całkowitą ( w Szczecinie na terenach stoczniowych postawiono Biedronkę). A ludzie muszą sami sobie radzić. Tym różnimy się od Niemców.

          • 10 20

      • Ale poza tym w domu wszyscy zdrowi?

        • 1 4

    • tylko dlaczego kupują o wiele droższe statki z zachodnich stoczni?

      • 2 3

    • Niekoniecznie. Czas leci i tak było kiedyś a dziś już relacje sa inne. Ponadto jakośc chińskich stoczni jest nadal fatalna, mimo tego, że każdy armator zatrudnia zespół kontrolerów z Europy.

      • 3 0

    • Na statki z Polski popyt był, więc Herr Tusk specustawą przemysł zabił

      Nie wszystko jest robione w Chinach, Januszu ekonomii.

      • 4 6

    • Ciekawe pytanie,tylko dlaczego istnieją wszystkie stocznie niemieckie i te prywatne szczątkowe w Polsce też. (1)

      • 1 2

      • istnieją wszystkie stocznie niemieckie?

        teza naprawdę śmiechu warta.

        • 1 1

  • Ten szumny tytuł ustawy jest nieadekwatny do jej treści.

    W ustawie jest mowa o możliwości wyboru płacenia podatku dla tego typu działalności, co zresztą w dłuższym okresie i tak nie ma znaczenia.

    • 40 12

  • Dziękujemy za inicjatywę. Niestety wątpię żeby dzięki temu coś się u nas w Gdyni ruszy w tym temacie. (2)

    • 25 12

    • I tak masz lepiej niz w Szczecinie gdzie jest dramat totalny z stocz ia i praca

      • 1 1

    • Nastepny

      gdanszczur udaje,za jest z Gdyni i trolling uprawia

      • 0 1

  • No to Polacy trzymajta się za kieszeń.Chodwlę nastepnych bolków bedą dofinansowywać.

    • 17 35

  • Ustawa dla ugorów po stoczniach Szczecina (3)

    Rozwiązania w ustawie są emanacją wiary, że od mieszania łyżeczką herbata robi się słodsza. Pomóc mogłyby zamówienia okrętów wojskowych - ale nie ma na to pieniędzy. Przemysł off shore drastycznie ogranicza inwestycje, co dotknie wszystkie polskie stocznie. Spadają stawki za przewóz statkami, co oznacza zmniejszenie zamówień na statki towarowe. Rząd niewątpliwie jest dumny i będzie udowadniał, że odniósł sukces. Jak zwykle.

    • 41 17

    • A mimo to... .

      A mimo to w Niemczech i Francji nikt nawet nie pomyśli by likwidować drogi przemysł okrętowy tylko nadal statki będą produkować we własnych stoczniach choć z Chin mogli by kupić taniej. A jak będzie trzeba to cała Unia do tego dopłaci.

      • 14 11

    • Ekonom jesteś zwykłym malkontentem, coś tam wiesz i cedzisz jak byś wszystkie rozumy pozjadał.

      Owszem off-shore kuleje i to bardzo i trzeba się trzymać tej działki jak najbardziej z dala, ale za to przewóz promowy zwłaszcza w naszym rejonie kwitnie w najlepsze. PŻB planuje zamówienie nowych 3 promów, głównie dlatego, że na "second hand market" nie ma statków. Może i spadają stawki za przewóz statkami handlowymi, ale wynika to właśnie ze spadku ceny ropy, przez co kuleje off-shore. Medal ma dwie strony, ale ty widzisz tylko negatywne zjawiska na rynku, śmieszny jesteś.

      • 7 2

    • Bo offshore to taki balonik pompowany przez biurokratów

      W końcu - jak każdy balonik - pękł. Przy niskich cenach ropy, offshore jest mało opłacalny.

      • 1 1

  • erka

    to jeszcze popraw opis pod zdjęciem (ten sam błąd):
    "...a szczególni przemysłu stoczniowego..."

    • 5 0

  • wy już się lepiej w stocznie nie mieszajcie (10)

    róbcie te swoje miesiącznice, msze, ŚDeMY, przemówienia i cały ten cyrk......a od ekonomii raczej trzymajcie się z dala.

    • 78 42

    • Ekonomia. (8)

      Dotychczasowi mistrzowie Ekonomii likwidowali w Polsce produkcje przemysłową okrętową i nie okrętową. Powiększyli dług publiczny oficjalny i ten ukryty. Próbowali załatać to zwiększając podatki i kradnąc kasę ze składek emerytalnych. Ale ty za to zapłacisz nie uciekniesz od tego. Ty będziesz płacił wysokie podatki i składki różnej maści na ZUS i inne instytucje.
      A pod koniec życia dowiesz się że niestety nie ma nic dla ciebie na wypłatę emerytury bo właśnie musimy spłacić kolejną ratę długów z lat 2007-2015.

      • 5 8

      • (7)

        Obecnie długi narastają w rekordowym tempie - w końcu na socjalizm pokroju 500+, podwyżki w wojsku dla oficerów co d*pska zza biurka nie ruszają i zalewanie pieniędzmi nierentowego górnictwa brać trzeba. To są oficjalne dane GUSu, tak samo jak konkretne liczby pokazują, że ten "upadły" przemysł stoczniowy co go "ratować" trzeba jest drugi w Europie pod względem wartości łącznej produkcji. Ratowanie polegać będzie na wyczyszczeniu wszystkich do poziomu ochroniarza i potem zdziwieniu, że coś nie działa tak dobrze jak do tej pory. W koncu specjaliści pokroju Jaworskiego czego nie dotkną, to spieprzą...

        • 9 3

        • (5)

          Obecnie to raczej w rekordowym tempie wychodzą na jaw długi po koalicji PO-PSL.

          ""upadły" przemysł stoczniowy co go "ratować" trzeba jest drugi w Europie pod względem wartości łącznej produkcji."
          Tylko że nie pracują tam Polacy i nie odprowadzają składek i podatków tak jak wcześniej etatowi Polscy pracownicy. No to logiczne że przy tej samej ilości emerytów długi rosną bo trzeba wypłacać świadczenia a wpłacających składki ubywa. To są właśnie źródła rosnących długów zainstalowane przez poprzednią ekipę.
          Ponosimy Koszty istnienia tych firm ( zanieczyszczenie środowiska ) ale za dużo korzyści to z nich nie mamy. Pracownicy etatowi to garstka osób cała reszta albo obco krajowcy albo na śmieciówkach i podatnikom będzie trzeba za nie długo podnieść podatki by dołożyć brakującą kasę choćby w ZUS.

          • 2 9

          • (4)

            Pracują, odprowadzają.

            Wszystkie usługi projektowe są realizowane lokalnie.

            Zatrudnienie w samych stoczniach wzrosło od "upadku" stoczni z 23 tysięcy ludzi do 32 tysięcy. Plus circa 100 tysięcy u kooperantów.

            Chcesz ratować budżet ZUS-u to jednak skup się na prokuratorach w stanie spoczynku, mundurowych, rolnikach - ci składek nie odprowadzają. A "rolników" w postaci byznesmana z 1ha gruntu ci u nas dostatek.

            • 8 0

            • A konkretniej? (3)

              " Wszystkie usługi projektowe są realizowane lokalnie"
              A to już żart po prostu.
              ŻADNA firma stoczniowa nie posiada biura projektowego które by od początku do końca wykonywała komplet dokumentacji (mówię o dużej produkcji a nie jednostkach 50m). Ani żadne z biur projektowych nie związanych z firmami a działające na rynku nie robi całości dokumentacji tak jak robiły to biura Stoczni w Gdańsku czy Gdyni.

              W którym roku i w których firmach było zatrudnionych 23 tyś. ludzi?
              W którym roku i w których firmach było zatrudnionych 32 tyś ludzi i 100 tyś u kooperantów?
              Jaka cześć z tych pracowników to Polacy a jaka zagraniczni, a jaka zagraniczni z poza UE.
              Jaka część z tych pracowników to pracownicy etatowi a jaka na śmieciówkach i innych afrykańsko- azjatyckich sposobach zatrudnienia.
              Budżet Państwa i ZUS z tytułu podatków i składek jakie miał dochody w roku gdy pracowało 23 tyś ludzi i w roku gdy pracuje jak podajesz 32 tyś ludzi.
              Odpowiedz konkretnie na te pytanie i porównajmy te dane z latami 2008, 2005, 2002, 1999, Gdy istniały i miały się dobrze państwowe stocznie.
              Czy nagle nie okaże się że mamy wzrost zatrudnienia ale nie Polaków.
              Mamy wzrost produktywności i wydajności w przeliczeniu na kg przerobionej stali ale też spadek dochodów państwa.
              Państwowe molochy i ich Polscy w większości pracownicy przynosili konkretne dochody do kasy państwa porównajmy to z obecną sytuacją. Ile dziś do Budżetu wnosi ta branża te firmy ich pracownicy a ile było tego 8, 10, 15 lat temu.
              Obawiam się że to porównanie wyjdzie dramatycznie dziś produktywność i sprzedaż jest 2 razy większa ale wpływy budżetowe i do ZUS setki razy mniejsze.
              Bo dobry wynik obecnie istniejących w firm robiony jest kosztem Polskich pracowników i Budżetu. Wszelkie wzrosty są pochodną zatrudniania ludzi w standardach nie występujących w zachodnich krajach UE.

              • 0 9

              • to się nie obawiaj tylko poszperaj nieco i poprzeglądaj dane (2)

                Są publicznie dostępne. Bo na razie ludzie przytaczają fakty czy to GUSowskie, czy to na bazie danych Eurostatu - a Ty rzucasz jakieś zabobony w stylu "ale wpływy budżetowe i do ZUS setki razy mniejsze" na widok których ludzie pracujący aktualnie w branży się śmiechem zanoszą.

                Biura projektowe? Remontowa Marine Design & Consulting, StoGda, Deltamarin, Warstila Ship Design Poland, Nava, Mitcom i kupę innych. Zwiększają zatrudnienie. Firmy wyposażeniowe? ZinkPower, Famor, Lubmor, Elektromontaż Północ, Gafako, Odys, kilkaset innych. Pewnie tam marsjanie pracują.

                Jeszcze raz i do znudzenia - niezły spawacz zarabia w 5 cyfrach miesięcznie. Jak to jest niegodne pracownika wykwalifikowanego po zawodówce to ja już nie mam dalszych pytań. Dobranoc.

                • 6 1

              • Pomyłka. (1)

                Wszystkie wymienione tu firmy nie wykonują całości dokumentacji potrzebnej do zbudowania statków. Są to biura projektowe mające duże doświadczenie zdobyte w wielu wykonanych projektach ale żadna z tych firm nie robi całości 100% dokumentacji potrzebnej do wykonania statków tak jak robiły to biura stoczniowe w Gdyni i Gdańsku.
                Przepisanie nazw biur projektowych nie oznacza że są one w stanie same wykonać duży projekt okrętowy w 100%.

                • 1 3

              • naprawdę mi ciebie żal...

                • 1 1

        • hahahahaah

          W zeszłym roku zbudowano wsystkie 8 ....Statków w całej Polsce;-)

          • 3 2

    • ale bełkot koleżko

      • 2 4

  • (1)

    żadna aktywizacja nie nastąpi dopóki będą śmieciówki i "samozatrudnienie" - człowiek zawsze wybierze wyjazd niż niewolnictwo bez praw pracowniczych

    • 35 5

    • Zobacz program partii Razem

      • 0 0

  • Nie wszystko. (2)

    Żeby tak wszystko można było ustawą "zaktywizować" to byśmy mieli kraj mlekiem i miodem płynący. Np. ustawa o aktywizacji dzieci do lepszej nauki. Albo: ustawa do aktywizacji kulturalnej lokalnych pijaczków. I jeszcze: ustawa o aktywizacji obywateli polskich do powrotu z Anglii. Ale tak się nie da. Do wszystkiego trzeba stworzyć prawdziwie dobre warunki a wtedy: przemysł odżyje, dzieci zaczną zabiegać o wiedzę, pijak skalkuluje opłacalność swojego pijaństwa a biznes naszych rodaków z powodzeniem dotąd prowadzony w GB przeniesie się do nas ...

    • 45 8

    • Przecież głupcze ta ustawa tworzy dobry klimat do produkcji stoczniowej (1)

      Zwłaszcza dopuszczenie do finansowania przemysłu stoczniowego z kredytów UE przeznaczonych na rozwój.

      • 1 12

      • Osoba, która kogoś obraża wystawia świadectwo jedynie o samej sobie ... Co do meritum: jedna ustawa nie załatwi niczego. Sprzyjający klimat może stworzyć dopiero cały szereg ustaw i regulacji dotyczących przemysłu (w tym stoczniowego), branż okołostoczniowych i kooperujących, ustaw dotyczących także ogółu gospodarki i finansów. Przemysł stoczniowy jest nazbyt złożony aby móc go wskrzesić jedną ustawą.

        • 12 0

  • pewnie do PISlamistów jeszcze nie dotarło, że przemysł stoczniowy ma sie dobrze... (15)

    ale bolszewicy zawsze mieli trudnosci w rozumieniu rzeczywistości

    • 55 40

    • leming dlatego zlikwidowany wiekszosc stoczni w Polsce bo maja sie dobrze:) (10)

      • 11 24

      • (9)

        Większość państwowych molochów tak. Teraz zostały one zastąpione prywatnymi stoczniami które mają się dobrze.

        • 26 5

        • (4)

          On nawet nie wie, jaki przyrost wartości produkcji od zaorania tych jaworskich cudów nastąpił - i że spawacz zarabia w 5 cyfrach, a i tak trzeba ich ściągać z Ukrainy, bo rodzimych już brakuje. Więc ujada.

          • 17 4

          • Oto własnie chodzi. (1)

            Kiedyś POLSKIE stocznie zatrudniały polskich pracowników na etatach od których płacono składki na różne cele. A dziś w to miejsce zatrudniamy na śmieciówkach i innych afrykańsko-azjatyckich sposobach zatrudnienia tanią siłę roboczą z poza UE. A żeby łatać dziury budżetowe trzeba ukraść kasę z OFE i podnosić podatki TUSK 29 razy podnosił podatki by te luki załatać. To są właśnie koszty likwidacji przemysłu w Polsce. Dlatego w zachodniej części UE nie praktykuje się takich działań tylko utrzymuje nawet nie dochodowe firmy. Bo całościowe koszty w dłuższej perspektywie są jednak wyższe.

            • 7 8

            • Taką tanią, że zarabia na poziomie programisty i się z PESĄ trzeba bić o spawaczy

              Taką tanią, że polskiej siły roboczej już po prostu nie ma - wszyscy co chcą, pracują

              Jasne, jak się było związkowcem lub "górnikiem dołowym" (osobiście znam przypadek tzw. górniczki, której przysługują wszystkie przywileje z deputatem i 14-ką włącznie - pracuje w biurze i raz na rok zjeżdża na dół i wjeżdża na górę) - to teraz lament. A kto pracuje się cieszy, bo zarabia dużo więcej niż zarabiał wcześniej. I nie szerz demagogii, bo na tym zachodzie zamknięto kilkaset (!) stoczni w dyskutowanym okresie.

              • 7 3

          • (1)

            a po co kłamiesz? w stoczniowych spółeczkach spawacze nie zarabiają wcale takich kroci a poza tym nie samymi spawaczami buduje się statki dzieciaku
            co więcej pracują na śmieciówkach i samozatrudnieniu światki i piątki i nie mają nawet cienia szansy na podstawowe prawa pracownicze że o życiu rodzinnym nie wspomnę

            • 5 6

            • Wynagrodzenia na śmieciówkach rzecz płynna.

              Pracownik na śmieciówkach wcale nie musi dostawać wynagrodzenia a kto szefowi zabroni nie płacić. Nie znam stoczniowca który by przez to nie przechodził. Etat właśnie po to wymyślono by nie płacenie pracownikom za pracę było trudniejsze. A śmieciówki po to by było łatwiejsze.

              • 2 2

        • co ty bredzisz zostały zastąpione prywatnymi stoczniami? hahah Ty wiesz dziecko jak wielkie to były stocznie!! (2)

          Dzisiaj powstały tylko wkilku miejscach malutkie firemki typu krzak ,które zatrudniaja zaledwie 1% tego co zatrudniały wielkie stocznie w trójmiescie!!!!
          Lemingi nadaj w bajki i rajska wyspe donadinia wierzą!!

          • 6 9

          • 23k -> 32k. Ale jak dla ciebie 32 tysiące to 1% z 23 tysięcy, to jeno pogratulować umiejętności matematycznych

            • 4 2

          • jeżeli wielkość firmy utożsamiasz z jej ekonomiczną efektywnością

            to znaczy masz stosunkowo ograniczoną wiedzę na temat ekonomii i zarządzania.
            Obawiam się, że podobną wiedzą dysponują autorzy opisywanej ustawy.

            • 3 1

        • aż się scyzoryk otwiera w kieszeni jak widzi się ile osób popiera taką propagandową bzdurę
          porównywać te spółeczki budujące w krzakach i na śmieciówkach do Stoczni które posiadały całe ciągi produkcyjne może tylko klakier ludzi którzy całą tę wiedzę i doświadczenie zniszczyli a pracowników wygnali na poniewierkę

          • 3 8

    • jakie są dane nt zatrudnienia w przem stoczniowym

      lata 90 - 2016 dla rejonu Trójmiasta.

      to jest właściwa skala porównawcza.

      redukcja zatrudnienia była nieunikniona ale to było prymitywne zaoranie, nie redukcja.

      • 3 4

    • Dobrze? Jak największe stocznie w kraju zostały zamknięte

      SGdańska ma pozwolenie na produkcję na 2 z 10 doków. SGdynia zlikwidowana, jej największy dok jest używany przez mniejszą remontową. Nie mogą budować dużych jednostek tylko małe. Stocznia Szczecińska to samo. A kontenerowców małych się nie buduje

      • 4 5

    • Należysz do tych chamów co źle życzą Polsce

      • 2 0

    • Ma sie dobrze???

      Powiedz mi co jarałeś, bo jeśli ma sie dobrze to ty nie masz z nim kompletnie nic wspólnego.....

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów podyplomowych Gdańskiej Akademii Bankowej, a także European Education Centre Hounslow Westdondon – Application Designer. Uzyskała certyfikat - Certificate in Card Bank Management - Visa International Self Study oraz licencję instalatora systemu UNIX. Od 1993 roku związana z branżą bankową, na stanowiskach kierowniczych i eksperckich, od 1997 roku w Departamentach Kart Płatniczych. Do 15...

Najczęściej czytane