• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego podpisana przez prezydenta

erka
1 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ustawa ma na celu stworzenie warunków organizacyjnych, ekonomicznych i prawnych sprzyjających aktywizacji przemysłu okrętowego, a szczególnie przemysłu stoczniowego w Trójmieście i Szczecinie.

Ustawa ma na celu stworzenie warunków organizacyjnych, ekonomicznych i prawnych sprzyjających aktywizacji przemysłu okrętowego, a szczególnie przemysłu stoczniowego w Trójmieście i Szczecinie.

Prezydent podpisał ustawę o aktywizacji przemysłu okrętowego. Ma ona na celu stworzenie warunków organizacyjnych, ekonomicznych i prawnych sprzyjających aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych w Polsce, a szczególnie przemysłu stoczniowego w Trójmieście i Szczecinie. Ustawę przygotowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Ma ona wejść w życie 1 stycznia 2017 roku.


Czy nowe przepisy uzdrowią przemysł stoczniowy?


Wprowadzane ustawą rozwiązania mają przełożyć się na rozwój przemysłu stoczniowego, a tym samym na rozwój ośrodków badawczo-rozwojowych związanych z budownictwem okrętowym oraz wzrost zatrudnienia i zapotrzebowania na wykwalifikowanych pracowników. Mają również zapewnić konkurencyjne zasady funkcjonowania przemysłu krajowego w warunkach ostrej i nierównej konkurencji na rynkach międzynarodowych.

W jaki sposób? Wprowadzony ma zostać zryczałtowany podatek w zakresie budowy statku lub przebudowy statku oraz szersze zastosowanie zerowej stawki podatku od towarów i usług na produkty przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych. Dodatkowo specjalną strefą ekonomiczną objęte mają zostać grunty, na których prowadzona jest produkcja okrętowa i dokonana zostanie korekta zasad dotyczących możliwości korzystania przez branżę produkcji okrętowej ze środków z Unii Europejskiej (kredytu technologicznego i premii technologicznej).

Ustawa przewiduje możliwość wyboru przez przedsiębiorcę okrętowego między opodatkowaniem budowy i przebudowy statków podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) lub podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT), a zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. Wybór opodatkowania zryczałtowanym podatkiem nastąpi przez złożenie organowi podatkowemu oświadczenia o wyborze takiego opodatkowania. W przypadku złożenia oświadczenia, zmiana formy opodatkowania możliwa będzie nie wcześniej niż po upływie trzech lat.
erka

Opinie (114) 1 zablokowana

  • chiny taniej (1)

    W chinach można kupić statek wraz z transportem prawie za polowe ceny z polskiej stoczni.

    • 3 11

    • I co z tego? Nie każdy statek zamówisz w chinach, poza tym statki zamawiane w chinach bogaci

      armatorzy kupują z założeniem, że sprzedadzą je po 10 latach (zwykle przed trzecim remontem klasowym) zanim prawdziwe kłopoty się zaczną. Pierwsze dwa lata eksploatacji takich statków to poprawki wdrażane przez załogę na własny koszt armatora. Wiem to od załogi, chociażby z serwisów na naszych chińczykach. Chińczycy robią głównie masowce i są nadal za ciemni na budowę statków specjalistycznych, a nawet jeżeli któraś stocznia coś się już nauczyła, to wie, że za pół darmo tego nie zrobią z zyskiem.

      • 6 1

  • tak naprawdę jest to

    wielce skomplikowany temat. Nie dlatego że obniżanie podatków jest złe, nie nigdy - ale dlatego że uprzywilejowanie jednych gałęzi przemysłu nad innymi prędzej czy później prowadzi do takich patologii jak obchodzenie podatkwó. Lepiej jest obniżyć wszystkim i każdemu w każdej branży dać szanse na lepszy rozwój..

    • 11 0

  • Najpierw ROZLICZYĆ w i n n y c h zrujnowania naszej gospodarki, przemysłu okrętowego, (2)

    rybołówstwa, hut, cukrowni, cementowni (zbrodnia przy budowie autostrad!) itd...Od tego trzeba zacząć! Potem kolejne odbudowy-jak po wojnie!!!

    • 17 13

    • zaczac od winnych rozwalenia stoczni czyli od...

      ... tzw. marsjan i ich kolesi. rozliczyc z wydania miliardow zlotych z kasy panstwa na niby naprawe stoczni a faktycznie na rozdawnictwo dla kumpli i przydu....ow.
      za zniszczenie tysiecy miejsc pracy w stoczniach. za to ze nie ma dzis stoczni szczecinskiej , ze nie ma stoczni gdynia , ze nie ma stoczni gdanskiej, itd. itd. itd.,

      • 3 5

    • zamiast szukania winnych spróbuj ustalić przede wszystkim rzeczywiste przyczyny różnych zjawisk

      na przykład pewnego wypadku lotniczego

      • 1 0

  • No to będzie następna grupa po górnikach w kolejce po kasę z budżetu (nasze podatki)

    • 9 3

  • za PO w Polsce to nawet kopanie złota byłyby nieopłacalne (1)

    dość już żydokomuny, Balcerowiczów, Szechterów, dość!

    • 14 14

    • ironia? tabletki odstawione? odwracanie kota ogonem?

      dziwne materii pomieszanie

      • 1 2

  • Finansowanie ? (1)

    Najważniejsze jest dobre finansowanie stoczni. Kiedy stocznia przychodzi do banku po kasę ma już zamówienie na statek ( statki ). Tak było zawsze. Stocznia Szczecińska tuż przed jej bandycką likwidacją miała zamówienia na ponad 30 statków w długich seriach na kolejne lata. I co ? Guzik z pętelką bo jakiż "zachodni" bank z polskojęzyczną nazwą był i jest zainteresowany finansowaniem stoczni w Polsce, która jest konkurencją dla np. stoczni niemieckich ? Najpierw trzeba odzyskać z łap starszych braci w lichwie NBP i kilka banków. Równolegle zmienić art. 202, pkt.2 naszej Konstytucji z 1997 roku , który już zrobił z nas niewolników banksterów. Bez tych przedsięwzięć nie ma szans na odbudowę czegokolwiek w RP. Rocznie płacimy już ponad 50 miliardów złotych samych odsetek banksterom od kredytów na łatanie budżetu.

    • 8 11

    • NBP?! Buahahaha. Czy ty człowieku wiesz co to w ogóle za bank?

      Może też przy okazji PKO BP - w końcu nic wspólnego z zachodem nie ma, ale prywatny biznes nie daje pieniędzy na kontrakty podpisywane poniżej kosztów...

      • 6 1

  • Kodziarze vel . Peowcy znów plują jadem. Dobrze PAD zrobil!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku mieszka w Polsce. W roku 2002 powstała stocznia Sunreef Yachts, która zajmuje się projektowaniem, budową oraz czarterowaniem dużych katamaranów na miarę: motorowych i żaglowych. Jest też założycielem organizacji charytatywnej Handicap Sport Adventures, przygotowującej rajdy po Afryce dla niepełnosprawnych dzieci.

Najczęściej czytane