- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (40 opinii)
- 2 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (124 opinie)
- 3 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (89 opinii)
- 4 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
- 5 Energa z zyskiem za 2023 r. (94 opinie)
- 6 Jest umowa na czarter FSRU (20 opinii)
Wicher nabiera kształtów. Stępka pod pierwszą fregatę
Położono stępkę pod pierwszą fregatę typu Miecznik dla polskiej Marynarki Wojennej. Okręt będzie się nazywał Wicher i już w 2026 r. ma być zwodowany. To jeden z trzech, jakie powstaną w Stoczni Wojennej w Gdyni. Wielozadaniowe jednostki będą wyposażone w nowoczesne systemy radiolokacyjne, artyleryjskie i rakietowe.
Przypomnijmy, że w 2021 r. Polska Grupa Zbrojeniowa i PGZ Stocznia Wojenna przedstawiły plan budowy fregat dla polskiej Marynarki Wojennej. Kontrakt zakładający budowę trzech okrętów ma być zrealizowany do 2034 r., a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł. Do realizacji wybrano projekt brytyjskiej firmy Babcock (platforma okrętu Arrowhead 140). Cięcie blach odbyło się w sierpniu tego roku. Pierwsze sekcje już powstają w halach Stoczni Wojennej. Najpierw będzie okręt Wicher, a potem kolejno Burza i Huragan.
Stocznia Wojenna budowana od nowa. Zobacz, jak powstaje potężna hala
Za realizację przedsięwzięcia odpowiada konsorcjum PGZ-Miecznik w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa i PGZ Stocznia Wojenna. Partnerami strategicznymi w projekcie są firmy: Remontowa Shipbuilding , Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.
Fregaty będę scalane w nowej hali, jaka powstaje w PGZ Stoczni Wojennej.
Pierwsza fregata zostanie zwodowana do 2026 r., natomiast jej przekazanie i rozpoczęcie badań kwalifikacyjnych ma zostać przeprowadzone w latach 2028-2030. Kolejno w 2025 i 2026 r. jest wstępnie zaplanowane cięcie blach i położenie stępek pod dwa kolejne okręty. Wodowania mają się odbyć w 2027 i 2028 r., a przekazanie gotowych okrętów to 2030 i 2031 rok.
Fregaty będą miały 138,7 m długości, a wyporność maksymalna ma sięgać do 7 000 ton. Ich maksymalna prędkość ma wynosić 26 węzłów, a marszowa 12. Zasięg ma wynosić 8 000 mil morskich. W skład załogi wejdzie do 187 oficerów i marynarzy. Napęd mają stanowić cztery silniki diesla w układzie CODAD (Combined Diesel and Diesel), gdzie część silników pracuje podczas mniejszej, ekonomicznej prędkości, a reszta jest dodatkowo uruchamiana przy jej zwiększaniu lub w przypadku większego obciążenia jednostki.
Ostatnio poinformowano o uzbrojeniu jednostek. W połowie stycznia tego roku konsorcjum zawarło umowę z firmą MBDA na wyposażenie fregat w morski system obrony powietrznej Sea Ceptor. Jego zadaniem jest ochrona przed m.in. wrogim lotnictwem, dronami czy rakietami przeciwokrętowymi. A kilka dni temu podano, że podpisano umowę z włoskim koncernem Leonardo na dostarczenie kluczowego uzbrojenia, jakie znajdzie się na polskich okrętach. Są to armaty morskie Leonardo OTO Melara 76/62 Super Rapid Multi Feeding Strales.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-01-31 14:14
Fajnie że budują te fregaty ale kiedy nowe okręty podwodne? (13)
najlepiej jakby Remontowa sama nauczyła się konstruowania i budowy okrętów podwodnych - to chyba jedyna szansa żeby je mieć, bo ludzie rudego najchętniej by uwalili okręty podwodne w naszej flocie.
- 32 51
-
2024-02-02 14:17
podwodne to my w Gdańskiej budowali 80 lat temu
- 1 1
-
2024-02-01 07:11
pl
Po co okręty podwodne podatnicy mają ponosić koszta zabawy .
- 0 3
-
2024-02-01 04:29
Okręty podwodne (3)
W Polsce niestety nie będzie budowania
okrętów podwodnych.
Nigdy w Polsce nie budowano okrętów podwodnych.
Nie ma szans rozpoczecia
budowy jednostek podwodnych.I to z wielu
powodów,:w Polsce nie ma
stoczni okrętowej do budowania takich jednostek ,brak jest odpowiednich pracowników, nie ma możliwości zakupu odpowiednich materiałów
do budowania kadłuba itd.- 3 5
-
2024-02-02 21:05
Typowo platformowa gadka. Nie ma, nie da sie, piniędzy nie ma i nie będzie
Holandia, Francja, Szwecja, Niemcy - te kraje też kiedyś nie budowały okrętów podwodnych ale jakimś cudem się tego nauczyły, więc dlaczego my nie możemy nauczyć się konstruowania i budowy okrętów podwodnych?
- 1 0
-
2024-02-02 14:21
Bzdury
Infrastruktura już w 1945 była. A materiały można dziś kupić jakie dusza zapragnie. Dzwigają kriogenikę, toksykę, dadzą radę i zwykłe ciśnienie.
- 1 1
-
2024-02-02 07:18
na tema budowy okretow to glosu nie zabieraj!,zacznij od budki dla kota.
- 0 1
-
2024-01-31 15:23
Remontowa nie takie rzeczy budowala,nawet Wichera dokonczy!
- 9 2
-
2024-01-31 15:18
zbyt mało ich potrzebujemy by sami opracować
nakład pracy się nie zwróci. Co innego gdybyśmy chcieli tym handlować.
- 9 0
-
2024-01-31 15:16
Nie przejdzie bo to mrzonki i gigantomania. Chyba że kupic stare niemieckie u-booty. Wtedy gutt! (1)
- 10 8
-
2024-01-31 16:22
W sumie. Wyremontować taki uboot i będzie śmigał.
- 1 4
-
2024-01-31 14:57
(1)
To jest przynajmniej 10 lat opracowywania technologii. Łatwiej kupić od Australijczyków.
- 7 5
-
2024-01-31 16:07
A dlaczego od Australijczyków? Oni sami potrzebują nowych op.
- 4 1
-
2024-01-31 14:17
Suski namaluje do wykonania w stoczni w Radomiu
- 13 15
-
2024-02-02 09:01
Trochę dlugo
Bardzo dobrze że powstają! Tylko Batorego budowano dwa lata. Piłsudskiego i Chrobrego też. Trochę dłużej Sobieskiego...Okręty wojenne jeszcze szybciej. To było prawie 90 lat temu. A tutaj plan na ukończenie pierwszego okrętu to 2028-2030.
- 1 0
-
2024-01-31 18:50
Wicher
Na rocznicę 100 -lecia Gdyni będzie pierwszy ,ale dla mieszkańców miasta może wybudować nowoczesne pogotowie ratunkowe bo te obecne to koszmar.
- 12 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.