• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wicher nabiera kształtów. Stępka pod pierwszą fregatę

Wioletta Kakowska-Mehring
31 stycznia 2024, godz. 13:45 
Opinie (107)

Położono stępkę pod pierwszą fregatę typu Miecznik dla polskiej Marynarki Wojennej. Okręt będzie się nazywał Wicher i już w 2026 r. ma być zwodowany. To jeden z trzech, jakie powstaną w Stoczni Wojennej w Gdyni. Wielozadaniowe jednostki będą wyposażone w nowoczesne systemy radiolokacyjne, artyleryjskie i rakietowe.

 

Przypomnijmy, że w 2021 r. Polska Grupa ZbrojeniowaPGZ Stocznia Wojenna przedstawiły plan budowy fregat dla polskiej Marynarki Wojennej. Kontrakt zakładający budowę trzech okrętów ma być zrealizowany do 2034 r., a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł. Do realizacji wybrano projekt brytyjskiej firmy Babcock (platforma okrętu Arrowhead 140). Cięcie blach odbyło się w sierpniu tego roku. Pierwsze sekcje już powstają w halach Stoczni Wojennej. Najpierw będzie okręt Wicher, a potem kolejno Burza i Huragan.

Stocznia Wojenna budowana od nowa. Zobacz, jak powstaje potężna hala Stocznia Wojenna budowana od nowa. Zobacz, jak powstaje potężna hala

Za realizację przedsięwzięcia odpowiada konsorcjum PGZ-Miecznik w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa i PGZ Stocznia Wojenna. Partnerami strategicznymi w projekcie są firmy: Remontowa Shipbuilding , Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.

Fregaty będę scalane w nowej hali, jaka powstaje w PGZ Stoczni Wojennej.


Pierwsza fregata zostanie zwodowana do 2026 r., natomiast jej przekazanie i rozpoczęcie badań kwalifikacyjnych ma zostać przeprowadzone w latach 2028-2030. Kolejno w 2025 i 2026 r. jest wstępnie zaplanowane cięcie blach i położenie stępek pod dwa kolejne okręty. Wodowania mają się odbyć w 2027 i 2028 r., a przekazanie gotowych okrętów to 2030 i 2031 rok.


Fregaty będą miały 138,7 m długości, a wyporność maksymalna ma sięgać do 7 000 ton. Ich maksymalna prędkość ma wynosić 26 węzłów, a marszowa 12. Zasięg ma wynosić 8 000 mil morskich. W skład załogi wejdzie do 187 oficerów i marynarzy. Napęd mają stanowić cztery silniki diesla w układzie CODAD (Combined Diesel and Diesel), gdzie część silników pracuje podczas mniejszej, ekonomicznej prędkości, a reszta jest dodatkowo uruchamiana przy jej zwiększaniu lub w przypadku większego obciążenia jednostki. 


Ostatnio poinformowano o uzbrojeniu jednostek. W połowie stycznia tego roku konsorcjum zawarło umowę z firmą MBDA na wyposażenie fregat w morski system obrony powietrznej Sea Ceptor. Jego zadaniem jest ochrona przed m.in. wrogim lotnictwem, dronami czy rakietami przeciwokrętowymi. A kilka dni temu podano, że podpisano umowę z włoskim koncernem Leonardo na dostarczenie kluczowego uzbrojenia, jakie znajdzie się na polskich okrętach. Są to armaty morskie Leonardo OTO Melara 76/62 Super Rapid Multi Feeding Strales.

Miejsca

Opinie (107) 6 zablokowanych

  • 26 węzłów? (7)

    Dlaczego te okręty mają być takie powolne?

    • 11 8

    • Eeech... Błyskawica spokojnie wyciągała 4 dychy.

      • 1 1

    • Dlaczego mają być szybkie.

      • 2 2

    • chyba pomyłka

      w innych źródłach podają 28 węzłów. Podejrzewam, że jak w większość przypadków maszyn wojskowych i uzbrojenia do publicznej wiadomości podaje się zaniżone parametry.

      • 2 0

    • Miały wyciągać 50 węzłów, ale tusk uwalił budżet (1)

      a POżal się Boże min. obrony przyklepał.

      • 4 10

      • płaszczak podpisywał kontrakt ciemnoto

        • 0 1

    • Wystarczy

      To nie są jednorazowe kutry torpedowe czy nawet MOR-y. Tu liczy się manewrowość i siła ognia, prędkość wobec rakiet i dronów przeciwnika to dzisiaj już sprawa drugorzędna.

      • 1 0

    • żeby fotoradar ich nie wykrył

      • 0 0

  • (4)

    Pięknie oby tylko nowy minister obrony narodowey nie zaczął znowu Polski rozbrajać i liwidować jednostek jak POprzednio,wszak wróg u bram.

    • 30 23

    • (2)

      Przecież agent Maciarenko juz nie jest ministrem. Dla twojej informacji ameba intelektualna Płaszczak też nie.

      • 9 13

      • Dzięki tym dwóm których wymieniłeś te fregaty w ogóle powstaną, podobnie jak szereg innych programów zbrojeniowych (1)

        I to za ich rządów stopniowo podniesiono finansownie wojska od 1,9% PKB 2015 roku aż do ok 4% w tym roku. Zrobili też dużo żeby zwiększyć liczbę żołnierzy (szczegółów nie będę już tutaj wymieniać, każdy może poguglować). Dostrzegł byś to gdyby nie zaślepiała Cię nienawiść polityczna. Gdyby nie ona dostrzegłbyś też co się działo za ostatnich rządów PO - królowało hasło "Piniendzy nie ma i nie będzie", albo cytując Siemoniaka "No jak nie ma to nie ma.". Nie tak łatwo i szybko można nadrobić tak wielke niedofinansowanie i zacofanie wojska.

        • 12 6

        • No i

          Pozamiatałeś,nie muszę klikać,dzięki

          • 1 0

    • Ale po co nam okręty jak szkopy mają?

      • 0 0

  • Tylko rakiet brakuje. (4)

    • 3 10

    • Przeczytaj artykuł. Ze zrozumieniem. (3)

      "... W połowie stycznia tego roku konsorcjum zawarło umowę z firmą MBDA na wyposażenie fregat w morski system obrony powietrznej Sea Ceptor". A może po polsku nie rozumiesz i trzeba po rosyjsku?

      • 7 3

      • Na zdjęciu rakiet nie ma. (2)

        • 0 4

        • Bo na zdjęciu jest uroczystość położenia stępki pod kadłubem budowanego okrętu a nie budowa rakiet barania łąko. (1)

          • 6 1

          • Twoi idole już raz stępkę położyli!

            • 1 0

  • Fajnie że budują te fregaty ale kiedy nowe okręty podwodne? (13)

    najlepiej jakby Remontowa sama nauczyła się konstruowania i budowy okrętów podwodnych - to chyba jedyna szansa żeby je mieć, bo ludzie rudego najchętniej by uwalili okręty podwodne w naszej flocie.

    • 32 51

    • Suski namaluje do wykonania w stoczni w Radomiu

      • 13 15

    • (1)

      To jest przynajmniej 10 lat opracowywania technologii. Łatwiej kupić od Australijczyków.

      • 7 5

      • A dlaczego od Australijczyków? Oni sami potrzebują nowych op.

        • 4 1

    • Nie przejdzie bo to mrzonki i gigantomania. Chyba że kupic stare niemieckie u-booty. Wtedy gutt! (1)

      • 10 8

      • W sumie. Wyremontować taki uboot i będzie śmigał.

        • 1 4

    • zbyt mało ich potrzebujemy by sami opracować

      nakład pracy się nie zwróci. Co innego gdybyśmy chcieli tym handlować.

      • 9 0

    • Remontowa nie takie rzeczy budowala,nawet Wichera dokonczy!

      • 9 2

    • Okręty podwodne (3)

      W Polsce niestety nie będzie budowania
      okrętów podwodnych.
      Nigdy w Polsce nie budowano okrętów podwodnych.
      Nie ma szans rozpoczecia
      budowy jednostek podwodnych.I to z wielu
      powodów,:w Polsce nie ma
      stoczni okrętowej do budowania takich jednostek ,brak jest odpowiednich pracowników, nie ma możliwości zakupu odpowiednich materiałów
      do budowania kadłuba itd.

      • 3 5

      • na tema budowy okretow to glosu nie zabieraj!,zacznij od budki dla kota.

        • 0 1

      • Bzdury

        Infrastruktura już w 1945 była. A materiały można dziś kupić jakie dusza zapragnie. Dzwigają kriogenikę, toksykę, dadzą radę i zwykłe ciśnienie.

        • 1 1

      • Typowo platformowa gadka. Nie ma, nie da sie, piniędzy nie ma i nie będzie

        Holandia, Francja, Szwecja, Niemcy - te kraje też kiedyś nie budowały okrętów podwodnych ale jakimś cudem się tego nauczyły, więc dlaczego my nie możemy nauczyć się konstruowania i budowy okrętów podwodnych?

        • 1 0

    • pl

      Po co okręty podwodne podatnicy mają ponosić koszta zabawy .

      • 0 3

    • podwodne to my w Gdańskiej budowali 80 lat temu

      • 1 1

  • (3)

    Na szczęście rozpoczęto budowę przed nowym rządem bo oni to wiadomo: piniendzy nie ma i nie będzie

    • 15 14

    • Dla Ciebie nie będzie (1)

      • 6 6

      • U niego to i rozumu brakuje.

        • 4 5

    • Stry rzad

      ukardl wiec brakuje.

      • 0 0

  • Bardzo się boję,że premier niedługo powie iż to jest gigantomania, nie powinniśmy współpracować z antyeuropejską (8)

    stocznia brytyjska ale. najlepiej z niemiecka i ze pieniędzy po prostu nie ma i nie będzie.

    • 63 62

    • Nienawiść Cie od środka zżera (4)

      • 16 24

      • (1)

        Obawę nazywasz nienawiścią? Kłopoty z percepcją ojczystego języka, malutki?

        • 18 9

        • Malutki, to masz rozumek

          • 2 4

      • To nie nienawiść to pisowski troll. (1)

        • 14 17

        • U pisowców rozumu nie ma i nie będzie,nigdy.

          • 10 11

    • glupoty

      piszesz wyznawco pisu

      • 5 7

    • Ten okret to projekt brytyjski-atocznia marynarki wojennej przez całłe zady pisu tonąła w długach -teraz dokapitalizowano ja kolejny raz z naszych podatków całosc i tak ciagnie remontowa wiec gdzie ten twój pis gdzie ta twoja polska?Zapewne zaraz napiszesz ze to wina rzadów przedpisowskich a i owszem czesciowo zapewnie ale mieli kupe lat na sensowna zmiane

      • 3 6

    • Biorąc bod uwagę cyrk z elektrownią atomową może tak byc. Niestety całe stado baranów z powpinanymi czerwonymi serduszkami tego nie zrozumie.

      • 5 3

  • Jeszcze szara taśma, trochę farby i będzie git (1)

    A nie czekaj... To inny minister nadzoruje juz

    • 8 5

    • Teraz będzie tęczowa taśma

      • 1 4

  • No to co? Za 30 lat może bedzie!!!!!!!!!

    • 5 4

  • tylko czekać aż tusk zablokuje, po co nam okręty?, przecież są w niemczech

    • 19 18

  • Było by fair jakby na uroczystość zaprosili poprzednie kierownictwo MON (6)

    które doprowadziło ten program do szczęśliwej realizacji (i modernizacji stoczni), i to nawet wbrew aktualnie rządzącej PO której politycy paplali durnoty o tym że fregaty są za duże na Bałtyk... No ale takie rzeczy są niemożliwe w kraju targanym wojną plemienną. Na koniec życzę aby w tym roku wreszcie wybrano okręty podwodne.

    • 47 26

    • Nigdy tego nie zrobią bo wszystko co za poprzedniego rządu trzeba zniszczyć i spacyfikować.

      Po prostu powiedzą, ze to ich zasługa bo zawsze stawiali na armię i jej modernizację.

      • 13 8

    • Tusk zbudował gazoport (1)

      czy PIS zaprosił go na otwarcie?

      • 8 7

      • POkemon Tusk nigdy nic w Polsce nie zbudował ale zato doskonale niszczył przemysł w Polsce

        • 0 0

    • Niekoniecznie, bo były podziękowania dla poprzedniej ekipy

      • 3 2

    • kamien raz cisniety trzy razy wraca!,co robilo poprzednie kirownictwo MON,rwalo kontrakty poprzednikow!

      • 0 0

    • Przeciez Donald krzyczył na wyborach ze 500+ to jego zasługa oraz ze przekop w Elblągu to tez jego plan

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i dostawcy elementów złącznych dla wielu gałęzi przemysłu w Polsce i do ponad 40 krajów na świecie. Absolwentka Wydziału Zarządzania i marketingu w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni. Związana z firmą Marcopol od 2006 roku, od trzech lat na stanowisku Dyrektora Sprzedaży Krajowej. Systematycznie realizuje strategię biznesową firmy i z sukcesem rozwija sprzedaż na rynku Polskim. Ekspert...

Najczęściej czytane