• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Motywują pracowników do uśmiechu

Robert Kiewlicz
24 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Quantum CX mierzy uśmiech i motywuje ludzi pracujących w obszarze obsługi klienta. Quantum CX mierzy uśmiech i motywuje ludzi pracujących w obszarze obsługi klienta.

Trójmiejska firma postawiła na uśmiech jako środek do lepszej obsługi klientów a co za tym idzie - zwiększenia sprzedaży. Quantum CX mierzy i motywuje do uśmiechu pracowników działających w obszarze obsługi klienta (banki, hotele, sklepy czy biura obsługi klienta). Kiedy pracownik uśmiecha się do klienta, dostaje co miesiąc nagrody w formie voucherów. Projekt działa już w niektórych placówkach bankowych czy w call center. Quantum CX prowadzi rozmowy nad wdrożeniem programu z firmami IKEA, Jaguar, Subway czy Urzędem Miasta Sopotu.


Jak ważny jest dla ciebie uśmiech w codziennym życiu?


Detekcja i rozpoznawanie ludzkich reakcji emocjonalnych oraz ich analiza to wciąż młody rynek. Quantum CX pracuje nad tym problemem od kilku lat. Pierwszym klientem firmy została w 2016 roku sieć fast food ze Stanów Zjednoczonych - Costa Vida.

W oparciu o wyniki analiz behawioralnych klientów i obsługi w lokalach sieci menedżerowie postanowili przeszkolić swoich sprzedawców. Poprzez modyfikacje zachowań osób przyjmujących zamówienia - takich jak uśmiech czy mowa ciała - poprawiono satysfakcję klientów, a co za tym idzie - podniesiono przychód w badanych restauracjach.

- Wtedy jeszcze badaliśmy cały zakres ludzkich emocji. Także tych złych. Jednak po pewnym czasie zauważyliśmy, że trudno interpretować negatywne emocje. Tak naprawdę trudno wywnioskować coś z tego, że ktoś wydaje się być zły. Postanowiliśmy więc uprościć zadanie i postawiliśmy na uśmiech i motywowanie do niego pracowników - mówi Bartosz Rychlicki, prezes Quantum CX.


Uśmiech jest nagradzany, nie ma kary za jego brak



Jak to działa? Kiedy pracownik uśmiecha się do klienta, dostaje nagrody. Kiedy klient uśmiecha się do pracownika, wpłacane są środki na cele charytatywne, z każdym kolejnym uśmiechem. System składa się z dwóch sensorów: liczącego uśmiechy klienta i uśmiechy pracownika oraz platformy online dla pracowników, dostępnej na komputery i telefony.

Co ważne, aplikacja w ogóle nie przetwarza danych osobowych. Jej wykorzystywanie nie pozwala na fizyczne zidentyfikowanie osoby. Dlaczego? Nie zapisuje ona obrazu i nie jest w stanie umożliwić administratorowi wskazania fizycznie określonej osoby, niezależnie od tego, jakie środki zostałyby przedsięwzięte.

- Nikogo nie zmuszamy do korzystania z systemu. Wszystko odbywa się na zasadzie dobrowolności i może zostać wyłączone w każdej chwili przez pracownika. Nasze pilotowe wdrożenia pokazują, ze pracownicy sami chcą dołączać do programu i nikogo nie trzeba specjalnie namawiać. Trzeba też pamiętać, że Quantum CX nie może służyć kontroli i wyznaczaniu "targetów" - tłumaczy Rychlicki. - Dzięki uśmiechom pracownicy dostają vouchery do wielu sklepów. Od 50 do 100 zł na każdy miesiąc w zależności od tego, jak często pracownik się uśmiecha. Klient uśmiechając się przekazuje pieniądze na cele charytatywne (1 gr za osiem sekund uśmiechu). Są to cele określone przez samych pracowników, a nie wpłaty na często bliżej nieznane nam fundacje.

Pogodny pracownik to lepsze wyniki



Quantum CX działa od stycznia 2019 roku w kilku placówkach bankowych w całej Polsce, w tym dwóch w Trójmieście.

- Jesteśmy też w trakcie pilotażu w dwóch bankach i w trakcie rozmów o wdrożeniu z IKEA, Jaguarem, siecią Subway, Urzędem Miasta Sopotu i innymi. Fundacja Marka Kamińskiego chce zabrać nasz sensor uśmiechu w podróż dookoła świata, aby mierzyć uśmiech ludzi na całym świecie i za każdym uśmiechem sadzić drzewa celem redukcji CO2 - dodaje Rychlicki.
Jak twierdzi Rychlicki, Quantum CX to bardziej misja niż biznes.

- Misja szerzenia uśmiechu na świecie, a przy okazji taki uśmiech podnosi jakość obsługi, pozytywnie nastawia klienta do firmy i jej pracowników a co za tym idzie - zwiększa sprzedaż - dodaje Rychlicki.

Opinie (78) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Ciesze sie ze w koncu powstal ten artykul (6)

    Ja np pracuje w piekarni na Szadolkach. Mialam netto 1600 ale ostatnio za wyniko dostalam 20% podwyzki i teraz mam 2 kabany na łape jak zloto i usmiecham sie od ucha do ucha!! Klienci to doceniaja

    • 73 12

    • wystarczy se namalować uśmiech na stałe - jak klown...

      od ucha do ucha i kasa leci ....

      • 16 1

    • Yyyyy ...

      Żartujesz prawda :-) ?

      • 3 1

    • (1)

      2 tys to dla Ciebie kokos widzę . Uśmiechaj się dalej .

      • 3 11

      • Docenia to co ma, ucz się od niej!

        • 9 4

    • 1920 zlotych. To teraz bedziesz mogla wybrac sie w podroz dookola swiata. (1)

      • 3 0

      • Chyba do Wejherowa. Za to w tę i z powrotem! :D

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Satysfakcja klientów? Do tego nie jest potrzebny uśmiech (2)

    Nie róbcie ludzi w konia, nie sprzedawajcie trefnych towarów, nie nawijajcie makaronu na uszy, informujcie jasno o dodatkowych opłatach, nie utrudniajcie reklamacji.

    Tyle i aż tyle i będziemy zadowoleni.

    • 121 6

    • Ale to by wymagało wysiłku zarządu/właściciela

      Dużo lepiej zrzucić wszystko na szeregowego pracownika i umyć rączki...

      • 24 0

    • ciekawe jakby ludzie zareagowali jakby dostawca towaru ... tak z uśmiechem

      -. No pańskie ręcznie robione weneckie kryształy przyszły, ale kolega przejechał je jakoś tak, przypadkowo sztaplarką, a że przyoszczędziliśmy na ubezpieczeniu to marne szanse by pan te swoje pieniądze odzyskał ... i uśmiech od ucha do ucha

      • 12 1

  • (1)

    co za bzdury :)

    • 82 8

    • już był taki jeden w Gdańsku co się uśmiechem zajmował, nawet fundacje chyba miał

      i w zeszłym roku do aresztu trafił za podejrzenie czynów lubieżnych z nieletnimi chłopcami, tak się do nich uśmiechał bez opamiętania.

      • 3 0

  • Co za pier.. pracodawcom się nudzi. (2)

    Zamiast kupić pracownikowi porządny wygodny fotel lub dać jakąś małą premię, albo dzień regeneracyjnego urlopu.. to fundują mu maszynę do liczenia uśmiechów. Z perspektywy klienta też nie wygląda to najlepiej- od oglądania całej masy sztucznych, wymuszonych uśmiechów naokoło można popaść w depresję.
    Jakby mój pracodawca z czymś takim wyskoczył to bym mu ten licznik wsadził do duszy. Niech mu liczy co innego.

    • 137 6

    • (1)

      Ja bym cie wywalila z pracy za bunczuczna i przekorna postawe. Zero kontaktu z klientami.

      • 0 4

      • Szczęście, że nikogo nie zatrudniasz, patałachu jeden

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    To powinno też dotyczyć samych klientów (4)

    Też powinni się więcej uśmiechać i pamiętać o podstawach kultury. Z tym u klientów bywa różnie....

    I nie chrzanić, że klient nasz pan i trzeba klienta po nogach całować, to nie początek lat 90-tych...

    • 92 9

    • wtedy nie trzeba było nikomu się kłaniać, każda firma miał full klientów---byle co sprzedawała (1)

      największe fortuny powstały w latach 90-tych XX w.
      Teraz rynek jest dużo trudniejszy.
      Branże tak ,,pewne" jak banki, ubezpieczenia, sklepy spożywcze, lekarze prywatni--- zarabiają coraz mniej.

      • 6 0

      • to znajdź dobrą ekipę budowlaną

        albo dobrego kontrahenta do turystyki, mocno się zadziwisz.

        Wielu klientów nie potrafi podstaw ogarnąć, kultury, elementarnego myślenia itd... Potem zdziwienie, ze zostają z niczym...

        • 7 0

    • Trzeba dać napis, żeby wpuszczać tylko w krawatach. Klient w krawacie jest mniej awanturujący się.

      ;)

      • 11 0

    • Bravo!!!

      Polsza taka zacofana

      • 0 6

  • Taki uśmiech jest sztuczny (1)

    wymuszony, nieszczery, kupiony za świecidełka ... I to widać. Tego nie da się zatuszować.

    • 63 5

    • Wole to od naburmuszonej geby.

      • 0 0

  • Żyjecie w matrixie konsumpcjonizmu, otoczeni reklamami, popedzani wydajnościa, kontrolowani przez "managerów" (3)

    Z TV radia i internetu wlewają wam nieustannie do mózgów porcję gó*** . Teraz bedziecie się za pieniądze uśmiechać wciskając innym to samo g. sprzedając nieszczesliwym ludziom niepotrzebne produkty na ktore nie mają pieniędzy. Gdzie podziała sie prawda, uczciwosć i piękno?

    • 75 3

    • (2)

      Zawsze tak było. Tylko żreć i spać. Ludzki gatunek jest spier....

      • 9 1

      • (1)

        Jeść, spać, kopulować, zdobywać pozycję w stadzie jak każde inne zwierzę. Ludźmi sterują prymitywne instynkty wdrukowane nam w toku milionów lat ewolucji. Ludzie u władzy, elity finansowe w epoce późnego kapitalizmu cynicznie wykorzystują te mechanizmy by jeszcze bardziej powiększać swoja władzę, pozycję. Efektem są coraz większe nierówności i coraz większa koncentracja kapitału i władzy.

        • 7 1

        • A na końcu umierasz i w ostatniej chwili myślisz "i na ch... mi to było".

          • 1 0

  • ludzie z przuklejonym sztucznym usmiechem mają bardzo widoczne głebokie zmarszczki (1)

    • 47 3

    • to sa byc moze bruzdy po in vitro, jeden ksiadz ci to potwierdzi.

      • 2 6

  • (3)

    Jak bede zarabial jak Europejczyk to sie nawet usmiechac moge

    • 78 4

    • Starczyłob y zarabiać chociaż połowę tego co Europejczyk, czyli 4 tys na rękę za normalny etat a nie dwa stary, ale w Polandi się nie da trzeba dalej zap..... Ć za 2 euro za godzinę tyry.

      • 6 1

    • (1)

      Trzeba było się uczyć, każdy jest kowalem swojego losu.
      Jak ktoś jest ogarnięty to zarabia. A jak ktoś jest nieogarnięty to narzeka i dalej jest biedakiem.

      Proste.

      • 1 9

      • Patrz. Nauczyciele się uczyli i nie zarabiają.

        • 4 0

  • (4)

    Dajcie ludziom uczciwie zarabiać żeby mogli spokojnie przeżyć i coś odłożyć to będą sie uśmiechać sami od siebie szczerze.Przy tych kosztach życia, człowiek powinien zarobić minimum 4tysiące a w średnia to powinno być 6tysięcy.

    • 108 2

    • na rękę oczywiście

      • 14 0

    • tyle to ci tam w ich greckim kryzysie mają

      no way w oPiSowej Polsce

      • 4 2

    • Pieniądze szczęścia nie dają.

      • 0 9

    • Ty bys sie nie usmiechal, nawet przy 10 tys. Taki jestes malkontent.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013...

Najczęściej czytane