- 1 W Porcie Gdańsk powstał terminal dla wojska (53 opinie)
- 2 Samochodowiec pracujący dla wojska w Gdyni (135 opinii)
- 3 W porcie znaleziono bombę. Ważyła 250 kg (115 opinii)
- 4 Terminal instalacyjny. Budowa w tym roku (61 opinii)
- 5 Dźwiedźma - introligatorka z powołania (31 opinii)
- 6 Dzwonią i straszą wysokimi cenami energii (158 opinii)
Wodór i biometan w sieciach gazowych. Powstanie pierwszy wodorociąg w Polsce
W najbliższym czasie Polska Spółka Gazownictwa uruchomi projekt badawczy, w ramach którego będzie poddawać badaniom wpływ różnych mieszanek gazów (gazu ziemnego i wodoru w różnych proporcjach) na istniejące sieci, co pozwoli na realne oszacowanie możliwości przesyłowych przez nie biometanu i wodoru. PSG szykuje się też do budowy pierwszego w Polsce wodorociągu.
Największy magazyn energii w Europie powstanie na Pomorzu
Sieć eksploatowana przez PSG jest bardzo rozległa - to ponad 200 tys. km gazociągów zbudowanych w różnych latach, a tym samym w różnych technologiach. Według badań Energy Safety Research Institute do metanu można dodać nawet 30 proc. wodoru bez większych problemów. Czy na Pomorzu będzie transportowany wodór przy wykorzystaniu istniejącej sieci gazu ziemnego?
Powstanie pierwszy wodorociąg w Polsce
Niezależność energetyczna. OZE, wodór i energia jądrowa zastąpią ropę i gaz
Transport wodoru sieciami gazowymi
Jeśli chodzi o transport wodoru siecią w całej Polsce, spółka zwraca uwagę na dwa elementy. Po pierwsze, obecnie brakuje podmiotów, które mogłyby dostarczać wodór do przesyłu sieciami dystrybucyjnymi. Wydaje się również, że - przynajmniej w pierwszej fazie rozwoju rynku - producenci wodoru będą korzystać z gazociągów służących do przesyłu czystego wodoru. Po drugie warto podkreślić, że wodór jest dużo mniejszą cząsteczką niż cząsteczka gazu.
- Z testów, które robiliśmy, jasno wyszło, że wodór nie tylko "ucieka" z części naszej sieci przez uszczelnienia i łączniki, ale również może przenikać do struktury materiałów części naszych rur, zwiększając prawdopodobieństwo awarii sieci - wyjaśniają przedstawiciele PSG.
Lotos wyda prawie 1,4 mld zł na inwestycje. Wodór, kolej i nowoczesne technologie
Inwestycje w biometanownie i przesył biometanu
Jeśli chodzi o biometan, to może on być przyjmowany do istniejącej sieci.
- Trudnościami, które dostrzegamy, jest fakt, że często nie posiada on parametrów zrównanych z gazem ziemnym, ale również i chłonność* naszej sieci. W ostatnim czasie wykonaliśmy analizy pod kątem właśnie chłonności sieci. Abyśmy mogli ją zagwarantować we wszystkich regionach, gdzie jest zlokalizowany substrat (m.in. surowce rolnicze, produkty uboczne rolnictwa, pozostałości przemysłu rolno-spożywczego czy odchody zwierzęce), konieczne będą inwestycje, których wartość szacujemy dziś na ok. 16 mld zł - czytamy w informacji przekazanej przez PSG poratlowi Trojmiasto.pl. - Polska Spółka Gazownictwa z jednej strony popiera powstanie systemu wsparcia dla biometanowni, jak również zabiega o środki na niezbędne inwestycje zwiększające chłonność naszej sieci. Pracujemy również nad przygotowaniem innych szybkich rozwiązań dot. zarówno ciepła spalania, jak i zwiększenia chłonności, mających na celu ułatwienie działalności biometanowniom, a przede wszystkim mającym na celu zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego Polski.
*Chłonność - to ilość paliwa gazowego, jaka może być odebrana przez operatora systemu dystrybucyjnego w ciągu jednej godziny na terenie strefy dystrybucyjnej, odpowiadająca minimalnej godzinowej wielkości poboru paliwa gazowego możliwej do odebrania przez wszystkich odbiorców końcowych zasilanych z tej strefy dystrybucyjnej.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-11-04 09:17
Transportować wodór istniejącymi sieciami ? To jest prawdziwe oszołomstwo ! Ło matko ! Kto na to wpadł ?! (14)
Praw fizyki nie przeskoczy nawet chęć zabłyśnięcia przed Sasinem. Masakra !!!!
- 22 14
-
2022-11-04 16:03
Oszołom to z ciebie i brak wiedzy. Podstawówkę skończyłeś!
- 0 0
-
2022-11-04 11:10
czym się różni metan od biometanu? to jakiś inny związek? dzięki z góry za odpowiedź (1)
- 0 0
-
2022-11-04 11:28
uzyskiem.
bio powstaje z fermentujących śmieci
- 1 0
-
2022-11-04 10:12
to było w rurach i nie wybuchał. Jedynie tlenek węgla był przyczyną zgonów. (1)
Typowy skład gazu koksowniczego oczyszczonego jest następujący:
wodór (ok. 55%)
metan (2327%)
tlenek węgla (910%)
azot (ok. 5%)
węglowodory ciężkie (ok. 3%)
dwutlenek węgla (ok. 3%)
tlen (ok. 0,5%)
siarkowodór (ok. 0,3%).- 3 2
-
2022-11-04 10:35
przy metanie i tlenku węgla nie skopiował sie myslnik
metan 23-27% tlenek węgla 9-10 %
- 1 0
-
2022-11-04 10:10
a cóż takiego jest w tym gazie? (8)
jakim prawom fizyki on się nie poddaje? Sprawdza sobie jaki gaz miejski był jeszcze niedawno w rurach. Zawierał 55% wodoru.
- 2 6
-
2022-11-04 10:26
wielkość cząsteczki gazu (7)
Wodór i hel to gazy trudne do utrzymania w instalacjach, uciekają przez połączenia szczelne dla powietrza (azot, tlen) czy metanu. Hel/wodór potrafi uciekać przez porowatość połączeń spawanych, które dla zwykłego człowieka wydają się superszczelne, bo w końcu to spawy*!
*) spoiny dla technicznych purystów
A teraz mając tę wiedzę porozmyślaj nad infrastrukturą zawierającą połączenia skręcane na pakuły, a takie instalacje występują.- 15 2
-
2022-11-04 13:31
Ale czytałeś artykuł?
- 0 0
-
2022-11-04 10:29
tylko że to juz było (5)
wytwarzanie gazu miejskiego i wyłączenie gazowni zakończono w maju 1994 roku. I instalacje były na pakułach i stalowych rurach.
- 2 3
-
2022-11-04 10:41
no było i nie jest (4)
zdolność wodoru do penetracji nie tylko połączeń, ale metali ogółem nie jest tajemnicą czy wiedzą zakazaną. Rurociągi do przesyłu wodoru powinny być wykonane albo z polietylenu albo ze stali austenitycznych z uwagi na występowanie kruchości i korozji wodorowej. Rurociągi do gazu wykonywane są z taniej stali węglowej. Jakie dostrzegasz zagrożenia w perspektywie wieloletniej eksploatacji?
- 9 2
-
2022-11-04 10:50
50 lat ma instalacja w moim bloku (3)
pracowała na gazie miejskim przynajmniej 20 lat. Podobne w całym mieście zbudowane przed wojną i pracujące do lat 90.
- 3 7
-
2022-11-04 11:11
Pracowała tyle lat ale nie na wodorze (2)
Tylko gazie ziemnym (głównie metan + w różnych ilościach etan, propan, butan).
- 13 1
-
2022-11-04 11:16
Gaz miejski to wodór (ok. 55%) (1)
i tak było przed wojną i po wojnie do lat 90.
- 3 4
-
2022-11-04 14:52
gaz miejski, tj. koksowniczy owszem zawiera wodór
tylko coś mi się wydaje, że w czasach gdy był szczyt jego popularności (1850-1980) mało się interesowano wytrzymałością i konserwacją instalacji. Masz dziwne podejście na zasadzie "skoro działało 30 lat to znaczy, że można bezmyślnie wtłoczyć ponownie".
- 6 10
-
2022-11-04 09:44
(6)
na chwile obecna nie istnieje sprawny i energetycznie oplacalny system przesylania, dystrybucji i przechowywania wodoru.
czesto sie slyszy o tym ze samochody powinny byc na wodor, niestety ignoranci nie wiedza ze to jest na chwile obecna technologiczne niemozliwe.
aby przechowywac wodor np na stacach paliw albo wna chwile obecna nie istnieje sprawny i energetycznie oplacalny system przesylania, dystrybucji i przechowywania wodoru.
czesto sie slyszy o tym ze samochody powinny byc na wodor, niestety ignoranci nie wiedza ze to jest na chwile obecna technologiczne niemozliwe.
aby przechowywac wodor np na stacach paliw albo w cysternach doworzacych wodor do stacji potrzebne sa specjalistyczne zbiorniki i mnostwo energii elektrycznej ktora musi byc zuzywana na chlodzenie wodoru. wodor przedostaje sie przez kazdy material na calej jego powierzchni. nie wazne jak gruba jest blacha zbiornika. to sa ogromne straty nie tylko samego wodoru ale i energii elektrycznej ktorej nam brakuje.- 15 3
-
2022-11-04 10:18
wodór jako gaz mozesz pchać rurą jak każdy gaz (stare gazownie pchały 50% wodoru) (4)
problemem jest magazynowanie. Skrapla się z w minus 240 stopniach czyli termos nie byle jaki. A spręzony w butlach to duże ciśnienia. A co do ignorantów to są samochody na wodór i to nie eksperymentalne.
- 1 1
-
2022-11-06 12:54
z jakim ciśnieniem pchały gazownie? (1)
Zdecydowanie nie można wodoru pchać "jak inne gazy". Przez aluminium przechodzi jak przez sito, w innych metalach (i tworzywach) powoduje specyficzną korozję objawiającą się rosnącą kruchością materiału.
A z palnymi gazami żartów nie ma, wielokrotnie się o tym przekonaliśmy.
To co funkcjonuje w jednostkowych konstrukcjach,Zdecydowanie nie można wodoru pchać "jak inne gazy". Przez aluminium przechodzi jak przez sito, w innych metalach (i tworzywach) powoduje specyficzną korozję objawiającą się rosnącą kruchością materiału.
A z palnymi gazami żartów nie ma, wielokrotnie się o tym przekonaliśmy.
To co funkcjonuje w jednostkowych konstrukcjach, często nie przechodzi próby masowej eksploatacji, gdzie objawiają się słabe ogniwa całości łańcucha logistycznego.
Jest takim ogniwem chociażby wspominany zbiornik. W autobusie czy ciężarówce jest miejsce, auta osobowe raczej stracą wiele na walorach, targając wielką beczkę...- 0 1
-
2022-11-06 20:47
pchały z dużo mniejszym ciśnieniem
możesz to zobaczyć w starych instalacjach jakie były przekroje rur. Po zamianie gazu wymieniali dysze w kuchenkach i junkersach.
- 0 0
-
2022-11-04 11:45
(1)
I te samochody mają specjalne zbiorniki, żeby ten wodór nie uciekł. Ale on i tak pomalutku się wydostaje, więc jak sobie taki zatankujesz i postawisz na dłuższy czas, to się możesz zdziwić, że o własnych siłach nie odjedzie XD
- 1 1
-
2022-11-04 18:48
Kolega nie słyszał o ogniwach paliwowych?
- 0 1
-
2022-11-04 09:59
Na chwilę obecną może nie
Ale na chwilę nieobecną tak.
- 1 1
-
2022-11-04 12:04
No i super!
No i super - w te stare sieci, a niech powybucha wszystkim! Zgroza, co oni wyprawiają...
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.