- 1 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (72 opinie)
- 2 Brytyjska armia w Porcie Gdańsk (113 opinii)
- 3 Fuzji Lotos-Orlen nie można cofnąć (184 opinie)
- 4 Jest umowa na czarter FSRU (16 opinii)
- 5 Zobacz, jak wygląda świat z suwnicy (18 opinii)
- 6 Czy w najbliższą niedzielę sklepy będą czynne? (26 opinii)
Wycieczkowce 2022. W Gdańsku rekord zawinięć, w Gdyni - długości
W Porcie Gdynia zawijały 41 razy, w Porcie Gdańsk aż 79. Zakończył się sezon żeglugi wycieczkowej w trójmiejskich portach. Ta branża budzi się powoli po zastoju spowodowanym pandemią. Ze względu na wojnę w Ukrainie w portach bałtyckich był większy ruch statków wycieczkowych. Wynikało to m.in. z decyzji armatorów, którzy omijali największy rosyjski port pasażerski w Petersburgu.
W okresie pandemicznym rynek cruiserów uległ załamaniu, ale ten rok przyniósł wyraźne odbicie. W Gdańsku sezon zakończyła wizyta cruisera Clio, który przybił do nabrzeża WOC II 23 września. Był to z pewnością rekordowy rok pod względem liczby zawinięć. Do Portu Gdańsk od kwietnia do września wycieczkowce zawijały łącznie 79 razy, z 29,5 tys. pasażerami na pokładach. Dotychczas rekordowym rokiem pod względem zawinięć był 2018 r. Do Portu Gdańsk wpłynęło wówczas 67 jednostek z nieco ponad 30 tys. pasażerów na pokładach.
- Ten sezon był zdecydowanie najlepszy w historii portu. Zarówno jeśli chodzi o liczbę jednostek zawijających do portu, jak i pod względem przychodów z opłat portowych, które były blisko 2,5-krotnie większe od poprzedniego rekordu z 2018 roku. Chcemy promować Port Gdańsk jako idealną destynację do podróży wśród zagranicznych armatorów, jak również mówić o ogromnym potencjale turystyki naszego regionu, dlatego jesteśmy obecni na największych targach cruise'owych na świecie - wyjaśnia Michał Stupak, menedżer klienta w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.
W tym roku najwięcej zawinięć było w lipcu, bo aż 23 (8,7 tys. pasażerów). Największym statkiem była Marina o długości 239 m, jednocześnie także na tej jednostce obsłużono 1026 pasażerów, najwięcej ze wszystkich wycieczkowców, które cumowały w Porcie Gdańsk. Z kolei jednostki z serii Viking, którego właścicielem jest armator Viking Ocean Cruises, gościły u nas aż 22 razy.
Kolejny 2023 rok już w tej chwili zapowiada się bardzo obiecująco, gdyż w naszym portfelu awizacyjnym jest już zarezerwowane miejsce dla 80 jednostek.
Sky Princess w Porcie Gdynia.
W Gdyni rekordu nie było, ale sezon był na przyzwoitym poziomie. Statki wpływały 41 razy, choć spodziewano się 70 zawinięć, a ostatnie miało być w październiku. Ostatecznie sezon zamknęła wizyta statku Marina, która 22 września przybiła do Nabrzeża Francuskiego. Mniej, ale za to największe.
Do tej pory "gdyński rekord" należał do Norwegian Getaway. Statek armatora Norwegian Cruise Line ma 325,7 m długości (GT 145,655), a na jego pokładzie znajduje się ponad 2000 kabin i apartamentów zdolnych pomieścić niemal 4 tys. pasażerów. Ten wynik został pobity w tym roku przez statek Sky Princess, który ma 329,81 m długości, jest więc dłuższy o ponad 4 metry. Ma on długość ponad trzech pełnowymiarowych boisk do piłki nożnej lub trzech Bazylik Mariackich.
Jednak - jak podał branżowy portalmorski.pl - Sky Princess nie pobiła rekordu pod względem innego parametru, czyli pojemności brutto. Norwegian Getaway pozostaje największym pod względem tonażu pojemnościowego brutto, wynoszącego w jego przypadku 145 655 jednostek, wyprzedzając nieznacznie, ale jednak, Sky Princess (pojemność brutto 145 281).
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-10-07 19:45
Lokalny (7)
Przed pandemią wiele miast na południu Europy chciało zakazać tym gigantom zawinięć do portów. bo z wyliczeń wynikało że dla lokalnej turystyki to niewielki biznes. Ciekawe kiedy nasze miasta zaczną podobnie myśleć.
- 22 21
-
2022-10-09 20:45
Wyliczenia?
Bzdura. Kto ma choć trochę rozumu w głowie, i zna matematykę dowiedzie ze to wciąż dobry biznes dla portów.
- 1 0
-
2022-10-08 11:09
Wenecja to nie wiele miast, tam sytuacja jest wyjątkowa (3)
Jakie inne miasto chciało zakazać i z jakiego powodu?
- 7 0
-
2022-10-09 10:32
(1)
zdaje się Barcelona miała jakieś ograniczenia
martwi mnie wygląd Gdańskiego portu. wielu odwiedzi ten slums jeden raz, a potem będą szukać wycieczek bez narażania się na nasz bardach...- 2 2
-
2022-10-09 14:27
Bez zartow
W Barcelonie czesto jest po 8-10 zawiniec dziennie.
Zdaje sie to nie jest niestety stan faktyczny- 1 1
-
2022-10-08 18:40
Zwykla manipulacja
Zadne miasto poza wenecja takiego kroku nie podjelo. Miasta mocno walcza o to, aby statki pasazerskie zawijaly do nich
- 7 2
-
2022-10-08 07:17
A komu to przeszkadza? Ja tutaj widzę wartość jedynie dodatnią.
- 11 3
-
2022-10-07 23:13
lepszy rydz niż nic
na restrykcje w zawijaniu wycieczkowców może sobie pozwolić Wenecja, gdzie liczba turystów (przybyłych lądem) jest 20 krotnie większa niż w Gdańsku, a i liczba zawinięć wycieczkowców także. Mogą więc władze miasta wybierać co daje miastu większy zarobek. W sytuacji naszych portów dobre i to że jakieś wycieczkowce do nas zawijają , zawsze to wpadnie
na restrykcje w zawijaniu wycieczkowców może sobie pozwolić Wenecja, gdzie liczba turystów (przybyłych lądem) jest 20 krotnie większa niż w Gdańsku, a i liczba zawinięć wycieczkowców także. Mogą więc władze miasta wybierać co daje miastu większy zarobek. W sytuacji naszych portów dobre i to że jakieś wycieczkowce do nas zawijają , zawsze to wpadnie trochę za opłaty portowe i na turystyce też coś się zrobi. Sama załoga takiego statku liczy ok tysiąca osób i wiele z nich "wyskoczy" na miasto choćby na piwo...
- 17 0
-
2022-10-07 20:41
Trojmiasto,,,, (5)
Nie jest przystosowane do przyjmowania wycieczkowców, na Skwerze Kościuszki nie ma gdzie zaparkować autobusu, ale oni w drodze wyjątku mogą wjechać na koniec skweru.
Gdańsk ul. Stare przedmieście jest zakorkowana autobusy miejskie nie mogą wysadzić pasażerów, bo przystanki są zablokowane przez autobusy do których przepychają się
zdezorientowani turyści,.
Zagłoba zwykły był mawiać,, nie bierz tego na plecy co na rozum za ciężkie..... I tyle- 9 14
-
2022-10-08 05:11
ul. Stare przedmieście w Gdańsku?
Sorry, ale nie ma w Gdańsku takiej ulicy
- 3 1
-
2022-10-07 21:18
(3)
Skwer Kościuszki i wycieczkowce? Chyba z Bartoszyc jesteś.
- 10 1
-
2022-10-08 13:39
No
Ty w Gdyni może jesteś od 2 lat przesiedleńcy, wycieczkowce czesto na początku właśnie cumowały na końcu Skweru tam gdzie jest na chodniku aleja wycieczkowców, a obecnie wożą ludzi ze statków autokarami i parkują na końcu skweru mimo że jest tam zakaz parkowania ale oni są zwolnieni, wielki gdynianienie z mazurskich bagien
- 1 1
-
2022-10-08 01:59
Dobrze pisze, cruisery cumują przy francuskim ale pasażerów i załogę autokary wożą na skwer na sam koniec gdzie jest zakaz parkowania na byłym parkingu, wyjmują ruchomy słupek, autokar wjeżdża wypuszcza ludzi na skwerze, bo im wolno, dla innych jest zakaz parkowania, rozumiesz teraz
- 4 1
-
2022-10-07 22:25
On mysli, ze statek typu Pirat jest wycieczkowcem.
- 9 1
-
2022-10-07 18:57
(7)
Te wycieczkowce sa potrzebne Gdyni jak krowie siodło. Ale od lat kolejne Zarządy sądzą, że to prestiż. Turyści w wiekszości jadą autobusami poza Gdynię. Gdynia najwięcej zarabia jak przy nab. Francuskim cumują okręty. Marynarze łażą po mieście i wydaja kasę. Założę się, że liczba wycieczkowców w Gdyni będzie spadać. Organizatorzy widza przecież jak zwiększają się utrudnienia z wyjazdem wycieczkowiczów z portu.
- 13 27
-
2022-10-07 19:02
Ale kasa za postoj w porcie sie zgadza (6)
- 10 1
-
2022-10-07 22:23
popieram, napisałem to ale skasowali
- 0 0
-
2022-10-07 19:20
(4)
Guzik prawda. Przychód to oplaty za postój, a potem pojawiają sie koszty wynikające z obowiązków ustawowych. Odbiór ścieków, śmieci itd. O ile pamiętam to kilka lat temu, gdy był rekordowy sezon przychody z wycieczkowców stanowiły poniżej 2%. Powtarzam: przychody.
- 3 9
-
2022-10-07 22:25
(1)
Za smieci scieki, bunkrowanie placi sie osobno. Glupis czy z pisu?
- 8 1
-
2022-10-08 13:24
Z pisu i do tego glupi
- 1 1
-
2022-10-07 21:00
Co ty gadasz za bzdury. (1)
To jest port, nie podwórko za blokiem do parkowania aut na minuty czy innych hulajnóg.
Architektura jest przystosowana i stworzona do tego, aby cumowały przy niej statki. Małe, duże, krótkie, długie.
Żadna ustawa nie nakłada na zarządcę portu,obsługi cumujących statków. Serwis statku, działa tak samo jak samolotu. Trzeba go zatankować, zatowarować, i odebrać nieczystości. Ale nie za darmo tylko za euro lub dolary.
Wszyscy zadowoleni, tylko ty się odkleileś od rzeczywistości- 17 2
-
2022-10-07 21:23
Żyj w swoim świecie
- 1 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.