• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zakup Portu Północnego sfinalizowany

Wioletta Kakowska-Mehring
21 lutego 2024, godz. 09:00 
Opinie (63)
aktualizacja: godz. 11:04 (1 marca 2024)
Weglokoks nie będzie jedynym udziałowcem Portu Północnego. Aż 20 proc. wciąż pozostanie w rękach spółki z Luksemburga ArcelorMittal. Weglokoks nie będzie jedynym udziałowcem Portu Północnego. Aż 20 proc. wciąż pozostanie w rękach spółki z Luksemburga ArcelorMittal.

Państwowa spółka Węglokoks do końca lutego tego roku obejmie udziały w spółce Port Północny. Okazuje się więc, że "zamknięcie transakcji "jeszcze przed nami, choć już w październiku ub. roku ogłoszono "sfinalizowanie transakcji zakupu". Do zakończenia brakowało m.in. kredytowania.



AKTUALIZACJA, 1 marca:

- 29 lutego, po spełnieniu się warunków zawieszających, Węglokoks i SeaInvest zamknęły transakcję nabycia udziałów PPS Port Północny i zawarły umowę transferu udziałów. Tym samym z dniem 1 marca Węglokoks wchodzi w prawa większościowego właściciela Portu Północnego - poinformował Jarosław Latacz z biura prasowego Węglokoksu.


Zakup Portu Północnego bez finału



Na początku października ówczesny minister aktywów państwowych Jacek Sasin na specjalnej konferencji w Porcie Gdańsk ogłosił, że Węglokoks odkupił od belgijskiej firmy Sea Invest 80 proc. udziałów w spółce Port Północny. Również Węglokoks w komunikacie użył sformułowania, że "sfinalizowano transakcję zakupu". Okazuje się jednak, że wówczas podpisano tylko warunkową umowę nabycia udziałów. Dowiedzieliśmy się o tym, pytając katowicką spółkę - po prawie 5 miesiącach od ogłoszenia przejęcia - o obiecany plan inwestycyjny dla Portu Północnego.

Weglokoks kupił udziały w Porcie Północnym Weglokoks kupił udziały w Porcie Północnym

- W październiku 2023 r. pomiędzy Sea Invest a Węglokoks została podpisana warunkowa umowa nabycia udziałów w PPS Port Północny. Do zamknięcia transakcji i objęcia władztwa korporacyjnego przez Węglokoks dojdzie po spełnieniu warunków zawieszających opisanych w umowie. Ten sposób procedowania jest standardem rynkowym dla tego typu transakcji. Wszelkie zamierzenia inwestycyjne dotyczące Portu Północnego będą komunikowane nie wcześniej niż po dacie zamknięcia transakcji - poinformował nas Jarosław Latacz z biura prasowego Węglokoksu, ale nie był w stanie podać terminu zakończenia procesu.


Port Północny - jaki jest plan inwestycyjny?



Na jakim etapie jest ten projekt i jakie warunki trzeba jeszcze spełnić - o to zapytaliśmy więc w resorcie aktywów państwowych. Przypomnijmy, że Węglokoks należy do Skarbu Państwa. Okazuje się, że dopiero w styczniu tego roku doprecyzowano kredytowanie zakupu.

- Zgodnie z przyjętymi założeniami finansowanie transakcji nastąpi z wykorzystaniem wkładu własnego Węglokoks oraz finansowania zewnętrznego udzielonego przez konsorcjum instytucji w formie kredytu. W celu zabezpieczenia finansowania ww. transakcji w listopadzie 2022 r. Węglokoks przystąpił do rozmów z Bankiem Gospodarstwa Krajowego oraz Powszechną Kasą Oszczędności Bank Polski Spółka Akcyjna. Określone w ww. umowie nabycia warunki zawieszające zostały spełnione - 11 stycznia spełniony został ostatni z nich. 12 stycznia 2024 r. zarząd Węglokoks SA wyraził zgodę na zaciągnięcie zobowiązania finansowego zgodnie ze wstępnymi warunkami przedstawionymi przez Konsorcjum, a następnie 16 lutego 2024 r. uzyskał zgodę Walnego Zgromadzenia na ustanowienie zabezpieczenia spłaty kredytu inwestycyjnego. Zgodnie z obecnym harmonogramem transakcji zamknięcie planowane jest do końca lutego 2024 r. - poinformowano nas w biurze prasowym Ministerstwa Aktywów Państwowych.
Port Zewnętrzny. Oferenci mają czas do czerwca Port Zewnętrzny. Oferenci mają czas do czerwca

Port Północny - jakie były obietnice?



W tej sytuacji na plan inwestycyjny i jego realizację trzeba będzie poczekać. A jakie były obietnice? Na październikowej konferencji zapowiadano wzmocnienie oraz palowanie drugiego pirsu, a także samej infrastruktury po to, aby przystosować go do tzw. dwukierunkowości. W tej chwili jest on nastawiony głównie na eksport, a ma być także gotowy na import.

Spółka Port Północny prowadzi w gdańskim porcie terminal przeładunkowy ładunków masowych, gdzie w oparciu o własne urządzenia i tabor kolejowy przeładowuje węgiel energetyczny i koksujący na eksport.

Węglokoks nie będzie jednak jedynym udziałowcem w spółce Port Północny. 20 proc. wciąż pozostanie w rękach spółki z Luksemburga ArcelorMittal, największego producenta stali na świecie.


Węglokoks to spółka państwowa zrzeszająca przedsiębiorstwa z sektora górniczego, hutniczego, energetycznego i logistycznego. Przedsiębiorstwo powstało w 1951 r. jako Centrala Handlu Zagranicznego Węglokoks, zajmując się głównie eksportem węgla kamiennego. Dziś w skład Grupy wchodzą: Węglokoks Energia, Węglokoks Kraj, Węglokoks Stal, Huta Pokój, Huta Łabędy, Walcownia Blach Batory oraz Biuro Centrum. W Grupie jest też firma Inter Balt z siedzibą w Gdańsku, która jest operatorem usług portowych w Gdańsku, Gdyni, Świnoujściu i Szczecinie.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (63)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane