• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zakup Portu Północnego sfinalizowany

Wioletta Kakowska-Mehring
21 lutego 2024, godz. 09:00 
Opinie (63)
aktualizacja: godz. 11:04 (1 marca 2024)
Weglokoks nie będzie jedynym udziałowcem Portu Północnego. Aż 20 proc. wciąż pozostanie w rękach spółki z Luksemburga ArcelorMittal. Weglokoks nie będzie jedynym udziałowcem Portu Północnego. Aż 20 proc. wciąż pozostanie w rękach spółki z Luksemburga ArcelorMittal.

Państwowa spółka Węglokoks do końca lutego tego roku obejmie udziały w spółce Port Północny. Okazuje się więc, że "zamknięcie transakcji "jeszcze przed nami, choć już w październiku ub. roku ogłoszono "sfinalizowanie transakcji zakupu". Do zakończenia brakowało m.in. kredytowania.



AKTUALIZACJA, 1 marca:

- 29 lutego, po spełnieniu się warunków zawieszających, Węglokoks i SeaInvest zamknęły transakcję nabycia udziałów PPS Port Północny i zawarły umowę transferu udziałów. Tym samym z dniem 1 marca Węglokoks wchodzi w prawa większościowego właściciela Portu Północnego - poinformował Jarosław Latacz z biura prasowego Węglokoksu.


Zakup Portu Północnego bez finału



Na początku października ówczesny minister aktywów państwowych Jacek Sasin na specjalnej konferencji w Porcie Gdańsk ogłosił, że Węglokoks odkupił od belgijskiej firmy Sea Invest 80 proc. udziałów w spółce Port Północny. Również Węglokoks w komunikacie użył sformułowania, że "sfinalizowano transakcję zakupu". Okazuje się jednak, że wówczas podpisano tylko warunkową umowę nabycia udziałów. Dowiedzieliśmy się o tym, pytając katowicką spółkę - po prawie 5 miesiącach od ogłoszenia przejęcia - o obiecany plan inwestycyjny dla Portu Północnego.

Weglokoks kupił udziały w Porcie Północnym Weglokoks kupił udziały w Porcie Północnym

- W październiku 2023 r. pomiędzy Sea Invest a Węglokoks została podpisana warunkowa umowa nabycia udziałów w PPS Port Północny. Do zamknięcia transakcji i objęcia władztwa korporacyjnego przez Węglokoks dojdzie po spełnieniu warunków zawieszających opisanych w umowie. Ten sposób procedowania jest standardem rynkowym dla tego typu transakcji. Wszelkie zamierzenia inwestycyjne dotyczące Portu Północnego będą komunikowane nie wcześniej niż po dacie zamknięcia transakcji - poinformował nas Jarosław Latacz z biura prasowego Węglokoksu, ale nie był w stanie podać terminu zakończenia procesu.


Port Północny - jaki jest plan inwestycyjny?



Na jakim etapie jest ten projekt i jakie warunki trzeba jeszcze spełnić - o to zapytaliśmy więc w resorcie aktywów państwowych. Przypomnijmy, że Węglokoks należy do Skarbu Państwa. Okazuje się, że dopiero w styczniu tego roku doprecyzowano kredytowanie zakupu.

- Zgodnie z przyjętymi założeniami finansowanie transakcji nastąpi z wykorzystaniem wkładu własnego Węglokoks oraz finansowania zewnętrznego udzielonego przez konsorcjum instytucji w formie kredytu. W celu zabezpieczenia finansowania ww. transakcji w listopadzie 2022 r. Węglokoks przystąpił do rozmów z Bankiem Gospodarstwa Krajowego oraz Powszechną Kasą Oszczędności Bank Polski Spółka Akcyjna. Określone w ww. umowie nabycia warunki zawieszające zostały spełnione - 11 stycznia spełniony został ostatni z nich. 12 stycznia 2024 r. zarząd Węglokoks SA wyraził zgodę na zaciągnięcie zobowiązania finansowego zgodnie ze wstępnymi warunkami przedstawionymi przez Konsorcjum, a następnie 16 lutego 2024 r. uzyskał zgodę Walnego Zgromadzenia na ustanowienie zabezpieczenia spłaty kredytu inwestycyjnego. Zgodnie z obecnym harmonogramem transakcji zamknięcie planowane jest do końca lutego 2024 r. - poinformowano nas w biurze prasowym Ministerstwa Aktywów Państwowych.
Port Zewnętrzny. Oferenci mają czas do czerwca Port Zewnętrzny. Oferenci mają czas do czerwca

Port Północny - jakie były obietnice?



W tej sytuacji na plan inwestycyjny i jego realizację trzeba będzie poczekać. A jakie były obietnice? Na październikowej konferencji zapowiadano wzmocnienie oraz palowanie drugiego pirsu, a także samej infrastruktury po to, aby przystosować go do tzw. dwukierunkowości. W tej chwili jest on nastawiony głównie na eksport, a ma być także gotowy na import.

Spółka Port Północny prowadzi w gdańskim porcie terminal przeładunkowy ładunków masowych, gdzie w oparciu o własne urządzenia i tabor kolejowy przeładowuje węgiel energetyczny i koksujący na eksport.

Węglokoks nie będzie jednak jedynym udziałowcem w spółce Port Północny. 20 proc. wciąż pozostanie w rękach spółki z Luksemburga ArcelorMittal, największego producenta stali na świecie.


Węglokoks to spółka państwowa zrzeszająca przedsiębiorstwa z sektora górniczego, hutniczego, energetycznego i logistycznego. Przedsiębiorstwo powstało w 1951 r. jako Centrala Handlu Zagranicznego Węglokoks, zajmując się głównie eksportem węgla kamiennego. Dziś w skład Grupy wchodzą: Węglokoks Energia, Węglokoks Kraj, Węglokoks Stal, Huta Pokój, Huta Łabędy, Walcownia Blach Batory oraz Biuro Centrum. W Grupie jest też firma Inter Balt z siedzibą w Gdańsku, która jest operatorem usług portowych w Gdańsku, Gdyni, Świnoujściu i Szczecinie.

Miejsca

Opinie (63) 3 zablokowane

  • (5)

    Czyli jest jeszcze okazja, żeby jednak go sprzedać Niemcom, albo chociaż zrezygnować z dalszego rozwoju. Po co nam ten port jak mamy Hamburg xD. CPK też do odwołania. Przecież na zachodzie jest dużo hubów i terminali.

    • 25 30

    • CPK - wydane 2.7mld zł, zbudowano za to makietę. Sukces na miarę twojego kochanego Prawa i ZPRawiedliwości. (1)

      Koniaczek?

      • 11 10

      • Nie koniaczek tylko tabletki na głowe

        • 6 9

    • (1)

      No tak, przecież nikt nie będzie chciał latać do takich pustkowi jak Kopenhaga, Frankfurt, czy Amsterdam, kiedy mogą lecieć do wioski na środku niczego...

      Przy okazji, kto sprzedał DCT Singapurczykom?

      • 7 2

      • Tusk

        • 1 6

    • dobrze, że nie ma już PiSowskiej dojnej zmiany komunistów i złodziei bo oddali by ruskim za grosze tak jak Lotos

      • 6 8

  • (2)

    Wynika z tego, że w październiku minister Sasin był na wiecu wyborczym, a nie ogłaszał zakup.

    • 25 10

    • No tak , kasy nie miał na zakup (1)

      • 6 4

      • a skad teraz maja kase >??? gdzie jest

        • 0 1

  • Oby tylko premier nie wycofał się z transakcji. To jego rząd kiedyś sprzedał firmę Belgom (6)

    Wiadomo, wszystko co polskie to premiera parzy.

    • 33 20

    • Ten Tusk to jednak potężny jest. (3)

      Rząd nie mógł nawet zaprotestować, jak sprzedawał port w 2016?

      • 6 8

      • to było w 2013 roku

        przed ucieczką do Brukseli

        • 7 8

      • podskoczysz...

        ...szefowi?

        A Tusk nie jest dobrym przełożonym...

        • 0 0

      • To była spolka pracownicza i sie sprzedała a nie tusk

        • 0 0

    • Na pewno lepsze niemieckie lub belgijskie niż pisowskie

      Będzie porządek i nie ma rozkradania jak za komuno piowskiej władzy

      • 6 10

    • I po co kłamiesz

      Nie rząd sprzedał a pracownicy PP swoje udziały

      • 2 0

  • Podobno konczy sie era wegla, wiec po co inwestowac w cos, co nie ma przyszlosci? (1)

    • 6 21

    • tereny portowe

      to jest inwestycja , port północny - praktycznie możliwości rozwoju w każdym kierunku

      • 0 0

  • to bardzo ciekawa transakcja

    • 5 1

  • Teren powinien zostać wysprzątany i oddany deweloperom. Mogliby tam wybudować kilkanaście tysięcy apartamentów (1)

    Do przeładunków można skorzystać z infrastruktury u naszych zachodnich sąsiadów

    • 11 17

    • Przecież mamy już cudowną infrastrukturę w Elblągu, która sprawnie konkuruje z Hamburgiem i Rotterdamem.

      Ostatnio widziałem tam nie tylko kajaki, ale nawet żaglówkę!

      • 9 8

  • oby dokończyli

    Mam tylko nadzieję, że transakcja dojdzie do skutku. Pomysł powrotu takiej infrastruktury z polskie ręce uważam za jak najbardziej prawidłowy.

    • 15 3

  • Terminal jest importowy więc można tylko importować węgiel a nie jak piszą że eksportowy..... (9)

    • 11 17

    • Jak go przerzucisz w drugą stronę, to przyjdzie policja i Cię spałuje, czy jak?

      • 1 2

    • Odpowiedz (3)

      Terminal ma możliwości dwóch kierunków- import, eksport. Kiedys w Porcie Polnocnym odbywal sie tylko eksport wegla , to grupa Sea invest powiekszyla Port Północny o nowe place skladowe pod wegiel importowany, dzwigi na pirsach i cala reszte . Polnocny posiada dwa pirsy - tzw. rudowy i weglowy.
      Pozdrawiam

      • 8 3

      • Nie ma żadnych technicznych możliwości eksportowych. Co w kontekście importu z przeładunkami w PG Eksploatacja? (2)

        • 1 7

        • Nic (1)

          Od zawsze PG zyje swoim zyciem
          A PP MA 2 relacje import i export i o wiele większe zanurzenie statkow niz PG

          • 3 1

          • Technologia

            + p.północny ma wydajniejszą technologię przeładunkową.

            • 3 0

    • Port Północny. (2)

      Dokładnie odwrotnie. Z PP węgiel można tylko eksportować.

      • 6 6

      • Port polnocny na 2 relacje (1)

        Zaladunku i rozladunku...

        • 2 1

        • Bzdura

          • 0 0

    • zbudowany został do eksportu

      Później Alcelor przerabiał na odwrotny kierunek, aby ciągnąć tańszy węgiel z Kolumbii i Australii.
      Po to jest udziałowcem, aby swego pilnować.

      • 0 0

  • od gościa do gospodarza (5)

    Wiele lat pracowałem w Biurze Morskim "Węglokoksu" jako dysponent na terenie placówki w Porcie Północnym. Byliśmy wtedy najemcami 2 pomieszczeń budynku biurowego dzierżawionego od ZMPG przez do spółkę pracowniczą "Port Północny". Kto by wtedy przewidział, że po latach gość stanie się gospodarzem tego miejsca.

    • 32 1

    • Pozdrawiam "gościa"

      • 2 1

    • Pozdrowienia

      Pozdrawiam "gościa"

      • 4 1

    • Firma zaciągnęła kredyt na 500 milionów PLN

      Jesteście nie wypłacali i przejmie was fundusz

      • 2 0

    • Pamiętam. Miłe sąsiedztwo.

      • 0 0

    • Za pieniądze podatników !!!

      Bawią się za miliardy złotych. Ta spółka powinna być natychmiast zamknięta !!!!

      • 0 1

  • kapitał nie ma narodowości (2)

    • 1 10

    • Niestety ma

      i zawsze będzie miał ..................

      • 1 0

    • aleś głupi

      podskocz Duńczykom na morzu, w rolnictwie lub offshore...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i dostawcy elementów złącznych dla wielu gałęzi przemysłu w Polsce i do ponad 40 krajów na świecie. Absolwentka Wydziału Zarządzania i marketingu w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni. Związana z firmą Marcopol od 2006 roku, od trzech lat na stanowisku Dyrektora Sprzedaży Krajowej. Systematycznie realizuje strategię biznesową firmy i z sukcesem rozwija sprzedaż na rynku Polskim. Ekspert...

Najczęściej czytane