- 1 Kto sfinansuje elektrownię atomową? (66 opinii)
- 2 Proces rebrandingu stacji MOL (129 opinii)
- 3 "Nie chcę wpychać w siebie śmieci" (173 opinie)
- 4 Na Port Zewnętrzny w Gdyni jeszcze poczekamy (103 opinie)
- 5 Ursa czeka na chrzest, ale najpierw próby morskie (115 opinii)
- 6 Klinika wita posiadaczy broni palnej (386 opinii)
Zakup Portu Północnego sfinalizowany
Państwowa spółka Węglokoks do końca lutego tego roku obejmie udziały w spółce Port Północny. Okazuje się więc, że "zamknięcie transakcji "jeszcze przed nami, choć już w październiku ub. roku ogłoszono "sfinalizowanie transakcji zakupu". Do zakończenia brakowało m.in. kredytowania.
AKTUALIZACJA, 1 marca:
- 29 lutego, po spełnieniu się warunków zawieszających, Węglokoks i SeaInvest zamknęły transakcję nabycia udziałów PPS Port Północny i zawarły umowę transferu udziałów. Tym samym z dniem 1 marca Węglokoks wchodzi w prawa większościowego właściciela Portu Północnego - poinformował Jarosław Latacz z biura prasowego Węglokoksu.
- Zakup Portu Północnego bez finału
- Port Północny - jaki jest plan inwestycyjny?
- Port Północny - jakie były obietnice?
Zakup Portu Północnego bez finału
Na początku października ówczesny minister aktywów państwowych Jacek Sasin na specjalnej konferencji w Porcie Gdańsk ogłosił, że Węglokoks odkupił od belgijskiej firmy Sea Invest 80 proc. udziałów w spółce Port Północny. Również Węglokoks w komunikacie użył sformułowania, że "sfinalizowano transakcję zakupu". Okazuje się jednak, że wówczas podpisano tylko warunkową umowę nabycia udziałów. Dowiedzieliśmy się o tym, pytając katowicką spółkę - po prawie 5 miesiącach od ogłoszenia przejęcia - o obiecany plan inwestycyjny dla Portu Północnego.
Weglokoks kupił udziały w Porcie Północnym
- W październiku 2023 r. pomiędzy Sea Invest a Węglokoks została podpisana warunkowa umowa nabycia udziałów w PPS Port Północny. Do zamknięcia transakcji i objęcia władztwa korporacyjnego przez Węglokoks dojdzie po spełnieniu warunków zawieszających opisanych w umowie. Ten sposób procedowania jest standardem rynkowym dla tego typu transakcji. Wszelkie zamierzenia inwestycyjne dotyczące Portu Północnego będą komunikowane nie wcześniej niż po dacie zamknięcia transakcji - poinformował nas Jarosław Latacz z biura prasowego Węglokoksu, ale nie był w stanie podać terminu zakończenia procesu.
Port Północny - jaki jest plan inwestycyjny?
Na jakim etapie jest ten projekt i jakie warunki trzeba jeszcze spełnić - o to zapytaliśmy więc w resorcie aktywów państwowych. Przypomnijmy, że Węglokoks należy do Skarbu Państwa. Okazuje się, że dopiero w styczniu tego roku doprecyzowano kredytowanie zakupu.
- Zgodnie z przyjętymi założeniami finansowanie transakcji nastąpi z wykorzystaniem wkładu własnego Węglokoks oraz finansowania zewnętrznego udzielonego przez konsorcjum instytucji w formie kredytu. W celu zabezpieczenia finansowania ww. transakcji w listopadzie 2022 r. Węglokoks przystąpił do rozmów z Bankiem Gospodarstwa Krajowego oraz Powszechną Kasą Oszczędności Bank Polski Spółka Akcyjna. Określone w ww. umowie nabycia warunki zawieszające zostały spełnione - 11 stycznia spełniony został ostatni z nich. 12 stycznia 2024 r. zarząd Węglokoks SA wyraził zgodę na zaciągnięcie zobowiązania finansowego zgodnie ze wstępnymi warunkami przedstawionymi przez Konsorcjum, a następnie 16 lutego 2024 r. uzyskał zgodę Walnego Zgromadzenia na ustanowienie zabezpieczenia spłaty kredytu inwestycyjnego. Zgodnie z obecnym harmonogramem transakcji zamknięcie planowane jest do końca lutego 2024 r. - poinformowano nas w biurze prasowym Ministerstwa Aktywów Państwowych.
Port Zewnętrzny. Oferenci mają czas do czerwca
Port Północny - jakie były obietnice?
W tej sytuacji na plan inwestycyjny i jego realizację trzeba będzie poczekać. A jakie były obietnice? Na październikowej konferencji zapowiadano wzmocnienie oraz palowanie drugiego pirsu, a także samej infrastruktury po to, aby przystosować go do tzw. dwukierunkowości. W tej chwili jest on nastawiony głównie na eksport, a ma być także gotowy na import.
Spółka Port Północny prowadzi w gdańskim porcie terminal przeładunkowy ładunków masowych, gdzie w oparciu o własne urządzenia i tabor kolejowy przeładowuje węgiel energetyczny i koksujący na eksport.
Węglokoks nie będzie jednak jedynym udziałowcem w spółce Port Północny. 20 proc. wciąż pozostanie w rękach spółki z Luksemburga ArcelorMittal, największego producenta stali na świecie.
Miejsca
Opinie (63) 3 zablokowane
-
2024-03-01 11:52
Jakim cudem port znalazł się w obcych rekach (1)
I kto na tym zarobił?
- 5 0
-
2024-03-01 16:27
Takim cudem
Że pracownicy Portu Północnego sprzedali swoje udziały belgowi
- 3 0
-
2024-03-01 19:00
Wygranym ten transakcji jest tylko Seainvest
Weglokos kupił dzierżawę
- 0 0
-
2024-03-01 20:51
Nie zazdroszczę stronie dłużnej
- 1 0
-
2024-03-02 10:52
Ech, co to były za czasy
Gdy port był w rękach pracowników - akcjonariuszy...
- 2 0
-
2024-03-02 18:20
Plan inwestycyjny? Doprowadzić do bankructwa.
- 2 0
-
2024-03-03 11:37
A kto go sprzedał za granice?
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.