• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zastrzeżenia wobec przejęcia Lotosu. Decyzja Komisji Europejskiej

Robert Kiewlicz
31 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Będą formalne zastrzeżenia Komisji Europejskiej w sprawie fuzji Orlenu z Lotosem? Będą formalne zastrzeżenia Komisji Europejskiej w sprawie fuzji Orlenu z Lotosem?

Jeszcze w tym tygodniu Komisja Europejska zgłosi formalne zastrzeżenia w sprawie przejęcia Grupy Lotos przez Orlen - wynika z informacji Polskiej Agencji Prasowej. Komisja ma mieć obawy, że połączenie spółek może zaszkodzić konkurencji na rynkach hurtowej i detalicznej sprzedaży paliwa.


Czy uważasz, że Komisja Europejska zgodzi się na fuzję Lotos-Orlen?


- Jesteśmy zdeterminowani, aby przeprowadzić transakcję przejęcia Grupy Lotos. Obecna sytuacja na rynku paliwowo-energetycznym najlepiej pokazuje, że firmy muszą dywersyfikować działalność, bo to zwiększa ich odporność na wahania makroekonomiczne i sytuację geopolityczną - poinformował Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen. - Ewentualne zastrzeżenia KE nie będą dla nas zaskoczeniem. Jest to naturalny krok w ramach procedury. Jeżeli otrzymamy je oficjalnie, przeanalizujemy stanowisko KE i odpowiemy, składając formalną propozycję środków zaradczych. Wierzymy, że rozwieją one wątpliwości Komisji.
Prezes Orlenu zaprzecza również, że istnieją plany wycofania się z fuzji z Lotosem.

- Powtarzaliśmy wielokrotnie Komisji Europejskiej, że takich fuzji nie robi się na czas wzrostów gospodarczych, takie fuzje robi się na wypadek również i kryzysów - zapowiedział podczas konferencji prasowej prezes Obajtek.

Wydłużony termin na rozpatrzenie wniosku PKN Orlen



Przypomnijmy, że do 30 czerwca 2020 roku wydłużono termin na rozpatrzenie wniosku PKN Orlen dotyczącego planowanego połączenia z Grupą Lotos. Wcześniej Komisja zastosowała procedurę "stop the clock" w odniesieniu do badania skutków ewentualnej fuzji PKN Orlen i Grupy Lotos.

W sierpniu 2019 roku Komisja Europejska wszczęła szczegółowe postępowanie wyjaśniające w celu oceny planowanego nabycia Lotosu przez PKN Orlen. Komisja wyraziła obawy, że połączenie to może ograniczyć konkurencję w zakresie dostaw paliw oraz konkurencję na powiązanych rynkach w Polsce i krajach sąsiadujących.

Kłopoty Lotosu ze złożem Yme



Zarząd Grupy Lotos poinformował, iż w rezultacie pandemii wirusa pojawiły się okoliczności, które uniemożliwiają rozpoczęcie wydobycia ze złoża Yme w czwartym kwartale 2020 roku.

- Czas trwania przebudowy platformy "Maersk Inspirer", która zgodnie z Planem Zagospodarowania Złoża będzie służyła wydobyciu węglowodorów na YME, ulegnie istotnemu wydłużeniu w następstwie zarządzenia władz norweskich, które skutkuje koniecznością rezygnacji z pracowników pochodzących spoza Norwegii - poinformował zarząd Lotosu. - Wyżej wymienione okoliczności, które będą ograniczały operacje przedsiębiorstw i realizowanie ich zobowiązań zgłoszono przez właściciela platformy, Maersk Drilling, oraz podwykonawcę, Aker Solutions, który realizuje przebudowę platformy.
Spółka szacuje rozpoczęcie wydobycia ropy naftowej ze złoża Yme na czwarty kw. 2021 roku.

Lotos w Norwegii



Lotos Norge powstał w 2007 roku z siedzibą w norweskim mieście Stavanger. Jego celem jest rozwój segmentu wydobywczego Grupy Lotos na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. W 2008 roku spółka została zakwalifikowana jako operator koncesji poszukiwawczo-wydobywczych przez władze norweskie. Pierwszy otwór poszukiwawczy został wywiercony przez spółkę jako operatora w 2012 roku. W 2013 roku spółka nabyła udziały w obszarze Heimdal, a w 2015 roku w obszarze Sleipner.

W styczniu 2020 roku spółka pozyskała dwie nowe koncesje w Norwegii. Jedna z przyznanych licencji to rozszerzenie obszaru Liatårnet, na którym w lipcu 2019 roku odkryto zasoby węglowodorów o szacowanej wielkości wydobywanej 80-200 mln baryłek (udział Lotos Norge w licencji wynosi 9,74 proc.). Druga licencja natomiast to obszar niezbędny do efektywnego rozwoju licencji Trell and Trine (potwierdzone zasoby to ok. 21 mln baryłek, udział Lotos Norge w licencji to ok. 12 proc.), na których decyzja o przygotowaniu planu zagospodarowania ma zostać podjęta w 2020 roku.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (110) 4 zablokowane

  • Znowu ta nie dobra Unia (6)

    Zaraz zwolennicy PIS napiszą jaka ta Unia Europejska jest zła ale jak po pieniądze z UE to pierwsi w kolejce stoją.

    • 76 48

    • euroklapkinaoczach

      Zapoznaj się https://www.youtube.com/watch?v=af3utvH3ImQ

      • 0 0

    • Typowy komentarz leminga, który nie wie skąd jest ta kasa (2)

      Jak dział Unia Europejska i jej władze widać było najlepiej podczas kryzysu imigracyjnego - nie działała wcale, statki zwoziły ludzi, którzy nie mieli nic wspólnego z wojną, nie znając ich danych i przeszłości, bez wykształcenia i bez znajomości stanu zdrowia. Podobnie obecne działania w sprawie wirusa......nie robią nic.

      A kasa - kasę dostajesz za udostępnienie rynku zbytu i taniej siły roboczej bez żadnych w zasadzie ograniczeń. Oni są świadomi, że 80% tej kasy wróci do Niemiec lub Francji - przetargi na budowy obiektów strategicznych, infrastruktury itp zobacz kto w tym bryluje....w 90% nasze firmy nie mają szans na starcie, bo nie mają takiego budżetu i parku maszynowego. Do tego chemia, samochody, dobra luksusowe, elektronika itp....

      • 10 14

      • powtarzasz sie, a co gorsza klamiesz, jak ty to znosisz?

        • 0 0

      • jak juz szczekasz to napisz ze aby dostac trzeba wplacic

        • 5 5

    • Dostales jakies pienuadze z UE

      PiS czy też Polska dostała jakieś pienundze z UE?

      • 3 6

    • Tak jak platfuski

      Po 500+...

      • 11 11

  • Oby nie

    Bo skończą się odprawy dla kolejnych prezesów lotosu

    • 1 0

  • Orlen po fuzji z lotosem dowali takie ceny paliw że wam zabraknie portfela.Tak że lepiej żeby nie doszło do tej fuzji. (2)

    • 16 6

    • po co? ceny i tak ustala państwo, państwo ma monopol rafineryjny, stąd akcyza na paliwie, to wszystko wokół to tylko pozorna konkurencja

      • 0 0

    • Po fuzji z uwagi na kryzys trzeba będzie sprzedać 27% udziałów inwestorowi, bo kryzys.

      Przypadkiem będzie to ten nieznany inwestor, który ma dziś ponad 50% w orlenie.

      Ujawni się nagle ze znakiem sierpa i młota w tle!

      • 5 0

  • Tylko WMG moze nam dac wolnosc, (2)

    ekonomiczna,polityczna i gospodarcza WMG nie musi zabiegac o przynaleznosc do UE tj Monako,Lichtensztajn,Andora to UE zabiega o ich wzgledy.

    • 2 4

    • popieram, przyjadę znowu odbić

      • 0 0

    • Spadówa

      Najpierw oddzielamy Oliwę od Gdanska i se róbcie co chcecie.

      • 0 4

  • Tusk chciał sprzedać Lotos russkim

    całe szczęście że nie zdążył bo zdezerterował. A dzisiaj wielcy "patrioci" .
    A właśnie , że Orlen przejmie Lotos, a unia niech sobie POszczeka. I kapusie też.

    • 2 7

  • Ale lotos nie chce do orlenu

    Czy ktoś nas o to pytał?

    • 10 1

  • Ale za to jest zgoda KE na przejęcie Energii

    I to bezwarunkowa.

    • 2 6

  • Kwi kwi kwi

    • 1 6

  • Czytaj zaszkodzi Niemcom i Francuzom. (1)

    Skąd my to znamy tusk POzamykał stocznie, bo Makrela mu kazała zlikwidować konkurencję .W czasie kiedy niemcy dotowali swoje. PiS !! Ani kroku w tył. Jedyny rząd który realizuje Polskie interesy !!!

    • 6 8

    • I zaprzedaje się sowietom

      jak wójt z Pcimia i jego bezzębny szef z Żoliborza

      • 7 2

  • CPN Orlen musi przejąć Lotos

    Bo szoferowi Kubicy szmalu brakuje
    Otwieram lodówkę a tam Kubica wyskakuje

    • 3 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane