• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zbożowa zmowa cenowa w portowych spółkach? UOKiK wszczął postępowanie

Wioletta Kakowska-Mehring
3 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Według UOKiK efektem zmowy trzech spółek mogło być utrudnienie działalności innym przedsiębiorcom na rynku handlu zbożem. Według UOKiK efektem zmowy trzech spółek mogło być utrudnienie działalności innym przedsiębiorcom na rynku handlu zbożem.

Wszczęto postępowanie wyjaśniające dotyczące możliwego ograniczenia konkurencji podczas przeładunku zboża w portach w Gdańsku i Gdyni - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W związku z tą sprawą w asyście policji przeprowadzono przeszukania w siedzibach trzech spółek.



Postępowanie wyjaśniające prowadzone przez prezesa UOKiK dotyczy podejrzenia zawarcia porozumienia ograniczającego konkurencję, które może utrudniać dostęp do usług przeładunku portowego dla części przedsiębiorców. W tej sprawie Pracownicy UOKiK, za zgodą sądu i przy wsparciu policji, przeprowadzili przeszukania w siedzibach trzech firm: Viterra Polska, Port Gdański Eksploatacja i OT Port Gdynia.

- Podejrzewamy, że spółka Viterra Polska mogła zawrzeć niedozwolone porozumienie z operatorami świadczącymi usługi przeładunkowe w portach morskich w Gdańsku i Gdyni. Efektem mogło być utrudnienie działalności innym przedsiębiorcom na rynku handlu zbożem. W trakcie przeszukania w siedzibach trzech spółek zebraliśmy obszerny materiał dowodowy, który obecnie analizujemy - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Bałtycki Terminal Zbożowy ma nowego operatora. Czy porty poradzą sobie z ukraińskim zbożem? Bałtycki Terminal Zbożowy ma nowego operatora. Czy porty poradzą sobie z ukraińskim zbożem?

Viterra Polska jest wiodącym podmiotem na polskim rynku eksportu i importu zboża. Według UOKiK, w przypadku zawarcia porozumienia, pozycja Spółki mogłaby w niedozwolony sposób ulec dalszemu wzmocnieniu czy nawet doprowadzić do zmonopolizowania przez nią rynku. Miałoby to również pośredni wpływ na produkcję oraz ceny skupu zboża.

- Postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. Jeśli zebrany materiał potwierdzi podejrzenia, wówczas prezes Urzędu rozpocznie postępowanie antymonopolowe i postawi zarzuty konkretnym podmiotom. Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję grozi kara finansowa w wysokości do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy. Menadżerom odpowiedzialnym za zawarcie zmowy grozi z kolei kara pieniężna w wysokości do 2 mln zł - poinformował UOKiK
Silosy czekają na zboże. Terminal agro ma być, tylko kto go zbuduje Silosy czekają na zboże. Terminal agro ma być, tylko kto go zbuduje

Port Gdański Eksploatacja to największy uniwersalny operator przeładunkowy działający na nabrzeżach wewnętrznej części Portu Gdańsk. Jest to spółka należąca do Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Firma obsługuje przeładunki: węgla, koksu, drewna, nawozów, wyrobów stalowych, złomu, konstrukcji, maszyn, pojazdów, ale także zboża.

OT Port Gdynia należy do spółki OT Logistics, która obecna jest w gdyńskim porcie od 2014 roku. Wówczas firma kupiła Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia, który przemianowano na OT Port Gdynia. OT Logistics to polska spółka akcyjna, zajmująca się transportem, spedycją i logistyką.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (42)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane