- 1 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (80 opinii)
- 2 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (53 opinie)
- 3 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (262 opinie)
- 4 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (227 opinii)
- 5 Ceny maksymalne na prąd niezgodne z prawem UE (247 opinii)
- 6 Vectra i Multimedia - kontrola UOKiK (30 opinii)
Zobacz, jak powstaje autostrada. Asfalt z Lotosu na A1
Już pod koniec tego roku gotowy będzie kolejny odcinek autostrady A1. Wówczas z Rusocina za Pruszczem Gdańskim będzie można dojechać aż do Czerniewic pod Toruniem. Swój udział w tej budowie ma Lotos Asfalt, spółka należąca do gdańskiej Grupy Lotos, która zaprosiła nas z kamerą na plac budowy autostrady.
Odcinek z Nowych Marzów do Czerniewic ma 62,4 km. Generalnym wykonawcą jest Skanska-NDI, a asfalt dostarcza właśnie spółka Lotosu. W tym celu pod Lisewem postała Wytwórnia Mas Bitumicznych.
Lotos Asfalt to jeden z czołowych dostawców asfaltu w Europie oraz lider w sprzedaży najbardziej zaawansowanych technologicznie asfaltów modyfikowanych MODBIT na rynku krajowym. Spółka powstała w 2004 roku i od początku koncentruje swoją działalność na produkcji i handlu asfaltami drogowymi, asfaltami przemysłowymi, emulsjami oraz specyfikami asfaltowymi.
Nawierzchnie asfaltowe stanowią w Europie ponad 90 proc. długości sieci drogowej, lepiszcze asfaltowe stanowi masowo jedynie 4-6 proc. mieszanki mineralno - asfaltowej (MMA), z której wykonana jest nawierzchnia drogowa. Obecnie asfalty stosowane w budownictwie powstają przede wszystkim w rafineriach, w procesach rafinacji ropy naftowej, choć przy okazji warto nadmienić, że asfalt pochodzący ze źródeł naturalnych występujących w przyrodzie (asfalt skalny, "jeziora asfaltowe") był stosowany już w starożytności (czasy Persji i Babilonu, 2800-2500 r. p.n.e. ), tym samym lepiszcze asfaltowe jest najdłużej stosowanym materiałem budowlanym na świecie.
Dzisiejsze asfalty trudno porównać z produktami dostępnymi kilkanaście lat temu, przede wszystkim ze względu na wymagania stawiane materiałom budowlanym. Zastosowanie dodatku odpowiednio wyselekcjonowanych polimerów pozwoliło znacznie podwyższyć kluczowe właściwości asfaltów, co w konsekwencji pozwala wydłużyć trwałość nawierzchni asfaltowych o ponad 25 proc.
W Polsce stosowanie asfaltów modyfikowanych polimerami upowszechniło się w latach 90-tych XX wieku, obecnie udział modyfikowanych asfaltów wynosi ok. 20 proc. w całej puli lepiszczy drogowych.
Miejsca
Opinie (121) 5 zablokowanych
-
2011-06-17 17:32
"lepiszcze asfaltowe jest najdłużej stosowanym materiałem budowlanym na świecie"
Myślałem, że dawniej się wszystko zaczęło od tego, że ludzie domy budowali a potem drogi, ale widać że się myliłem.
- 4 0
-
2011-06-17 15:34
Patrzmy póki czas. (3)
Póki jest to polski asfalt.
- 27 6
-
2011-06-17 17:27
rzelazna zasada !
nigdy nie whodzę na wiadomości, rze zaczynają się na "zobacz", bo ówarzam, rze to trollowy tytół.
- 0 3
-
2011-06-17 15:40
żydo-rusek nacisnął na nie!!
Tak tylko zartowałem.. nie żartowałem.. A jednak żartowałem!!:D- 1 9
-
2011-06-17 15:36
Polski asfalt szczególnym dobrem narodu
- 8 0
-
2011-06-17 17:27
Typowa krypciocha Lotosu
durnie
- 1 1
-
2011-06-17 17:25
Wrzutka
piszcie, piszcie, piszcie. Wskaźniki lecą, a przy okazji was namierzą.
- 0 1
-
2011-06-17 17:21
Kryszywa! (1)
A kiedy reportaż o kruszywach stosowanych na naszej autostradzie i jej przekroju poprzecznym? To jest nawet ciekawsze niż zachwycanie się asfaltem ponaftowym. Chociaż można by przedstawić czytelnikom parametry użytych asfaltów jak ciągliwość, penetracje itd... A później porównać z asfaltami naturalnymi (i tak będą lepsze od najbardziej zaawansowanych modyfikowanych, ale wielokrotnie droższe z uwagi na bardzo ograniczone ich zasoby - już ich praktycznie nie ma :( ).
- 1 1
-
2011-06-17 17:25
Swoją drogą gratuluję artykułu popularno-naukowego. Jednocześnie czuję niedosyt - można było duuuuużo więcej ciekawych rzeczy napisać o asfalcie i mieszankach. Studentów budownictwa zapewne by zainteresował skład mieszanki oraz przekrój poprzeczny tej autostrady. Bo to nie są rozwiązania katalogowe tylko indywidualne.
- 1 1
-
2011-06-17 17:16
A kogo obchodzi asfalt
jak Lotos sprzedaje paliwo w rodzinnym Trójmieście drożej niż wszędzie poza nim? Chcecie się promować, to zacznijcie od tego co najbliżej.
- 6 2
-
2011-06-17 17:08
Mnie tam i tak na żadną autostradę nie stać
Ale gdybym się dowiedział, że w Toruniu u Rydzyka fajne rzeczy do jedzenia na śmieci wyrzucają to bym się postawił i pojechał!
- 0 1
-
2011-06-17 16:55
nawet w Babilonie 3500 lat temu mieli lepsze drogi
jeszcze trochę i się dowiemy, że Mieszko I podróżował drewnianą koleją z Poznania do Krakowa w półtorej godziny
- 7 1
-
2011-06-17 16:34
kto za to placi?
- 1 0
-
2011-06-17 16:29
w 50 sekundzie
widac jak lataja pierwsa dziure :P
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.