• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak pracuje ogromny kafar w Stoczni Wojennej

VIK
15 lutego 2024, godz. 09:00 
Opinie (80)

Prace przy budowie wnęki dokowej.

Na budowie wnęki dokowej dla PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni osiągnięto 85 proc. zaawansowania robót kafarowych. Pracuje tam drugi co do wielkości kafar w Europie. Maszyna służy do wbijania pali w dno.



We wrześniu 2021 r. władze PGZ Stoczni WojennejPortu Gdynia porozumiały się w sprawie relokacji doku pływającego należącego do stoczni. W związku z budową obrotnicy i demontażem pirsu nabrzeża GościnnegoMapka już od kilku lat było wiadomo, że dok trzeba przesunąć. Zdecydowano, że trafi on do specjalnej wnękiMapka, której budowę finansuje Port Gdynia. Dok jest jednym ze strategicznych dla tej stoczni elementów infrastruktury, umożliwiającym remonty największych polskich okrętów wojennych.

Wnęka na dok to jednak tylko część prac. W ramach całego przedsięwzięcia przebudowane zostaną też nabrzeże Południowe IIMapka, nabrzeże Zachodnie I i Pirs II. Prace na rzecz portu wykonują spółki z sopockiej Grupy NDI. Umowa podpisana pomiędzy Portem Gdynia a spółkami NDI SANDI Sopot SA opiewa na 82 757 758,61 zł brutto. Czas jej realizacji to 18 miesięcy. Aktualnie wykonywane są m.in. roboty kafarowe, palowe, rozbiórki, a także rozpoczęto prace żelbetowe.


- Jesteśmy w kluczowym momencie realizacji tego projektu. Udało się zakończyć prace kafarowe na nabrzeżu wschodnim, niedługo zakończą się także na nabrzeżu północnym. Osiągnęliśmy około 85 proc. zaawansowania nie tylko robót kafarowych, ale też rozbiórek. Zakończyliśmy je na części lądowej, lecz kontynuujemy rozbiórkę podwodnych elementów konstrukcji. Zrealizowane dotychczas prace umożliwiły nam wykonywanie żelbetowej nadbudowy - mówi Paweł Ciomek, kierownik budowy z Grupy NDI.
  • Inwestycja realizowana jest m.in. przy pomocy drugiego co do wielkości kafara w Europie.
  • Inwestycja realizowana jest m.in. przy pomocy drugiego co do wielkości kafara w Europie.
  • Inwestycja realizowana jest m.in. przy pomocy drugiego co do wielkości kafara w Europie.
  • Inwestycja realizowana jest m.in. przy pomocy drugiego co do wielkości kafara w Europie.

Poza tym w grudniu zeszłego roku rozpoczęto roboty elektryczne, a obecnie planowane są wodociągowe oraz gazowe. W najbliższych tygodniach kontynuowane będą między innymi prace kafarowe i żelbetowe. Już wiosną generalny wykonawca przystąpi do robót czerpalnych.

Co ciekawe, inwestycja w gdyńskim porcie jest realizowana przy pomocy najnowocześniejszego sprzętu. Wśród maszyn, które robią wrażenie, jest m.in. drugi co do wielkości kafar w Europie.

- Zdecydowaliśmy się na wykorzystanie właśnie takiego sprzętu ze względu na trudne warunki gruntowe, jakie tu występują. Duży kafar jest wykorzystywany do pogrążania w grunt stalowych rur o średnicy 1014 mm i długości 28 m. Sam bijak, czyli element uderzający i "wbijający" rury, waży 28 t. Kafar osiąga nieco ponad 70 t, a zestaw wraz z żurawiem gąsienicowym ponad 270 t - tłumaczy Paweł Ciomek.
VIK

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (80)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie...

Najczęściej czytane