• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak pracuje ogromny kafar w Stoczni Wojennej

VIK
15 lutego 2024, godz. 09:00 
Opinie (80)

Prace przy budowie wnęki dokowej.

Na budowie wnęki dokowej dla PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni osiągnięto 85 proc. zaawansowania robót kafarowych. Pracuje tam drugi co do wielkości kafar w Europie. Maszyna służy do wbijania pali w dno.



We wrześniu 2021 r. władze PGZ Stoczni WojennejPortu Gdynia porozumiały się w sprawie relokacji doku pływającego należącego do stoczni. W związku z budową obrotnicy i demontażem pirsu nabrzeża GościnnegoMapka już od kilku lat było wiadomo, że dok trzeba przesunąć. Zdecydowano, że trafi on do specjalnej wnękiMapka, której budowę finansuje Port Gdynia. Dok jest jednym ze strategicznych dla tej stoczni elementów infrastruktury, umożliwiającym remonty największych polskich okrętów wojennych.

Wnęka na dok to jednak tylko część prac. W ramach całego przedsięwzięcia przebudowane zostaną też nabrzeże Południowe IIMapka, nabrzeże Zachodnie I i Pirs II. Prace na rzecz portu wykonują spółki z sopockiej Grupy NDI. Umowa podpisana pomiędzy Portem Gdynia a spółkami NDI SANDI Sopot SA opiewa na 82 757 758,61 zł brutto. Czas jej realizacji to 18 miesięcy. Aktualnie wykonywane są m.in. roboty kafarowe, palowe, rozbiórki, a także rozpoczęto prace żelbetowe.


- Jesteśmy w kluczowym momencie realizacji tego projektu. Udało się zakończyć prace kafarowe na nabrzeżu wschodnim, niedługo zakończą się także na nabrzeżu północnym. Osiągnęliśmy około 85 proc. zaawansowania nie tylko robót kafarowych, ale też rozbiórek. Zakończyliśmy je na części lądowej, lecz kontynuujemy rozbiórkę podwodnych elementów konstrukcji. Zrealizowane dotychczas prace umożliwiły nam wykonywanie żelbetowej nadbudowy - mówi Paweł Ciomek, kierownik budowy z Grupy NDI.
  • Inwestycja realizowana jest m.in. przy pomocy drugiego co do wielkości kafara w Europie.
  • Inwestycja realizowana jest m.in. przy pomocy drugiego co do wielkości kafara w Europie.
  • Inwestycja realizowana jest m.in. przy pomocy drugiego co do wielkości kafara w Europie.
  • Inwestycja realizowana jest m.in. przy pomocy drugiego co do wielkości kafara w Europie.

Poza tym w grudniu zeszłego roku rozpoczęto roboty elektryczne, a obecnie planowane są wodociągowe oraz gazowe. W najbliższych tygodniach kontynuowane będą między innymi prace kafarowe i żelbetowe. Już wiosną generalny wykonawca przystąpi do robót czerpalnych.

Co ciekawe, inwestycja w gdyńskim porcie jest realizowana przy pomocy najnowocześniejszego sprzętu. Wśród maszyn, które robią wrażenie, jest m.in. drugi co do wielkości kafar w Europie.

- Zdecydowaliśmy się na wykorzystanie właśnie takiego sprzętu ze względu na trudne warunki gruntowe, jakie tu występują. Duży kafar jest wykorzystywany do pogrążania w grunt stalowych rur o średnicy 1014 mm i długości 28 m. Sam bijak, czyli element uderzający i "wbijający" rury, waży 28 t. Kafar osiąga nieco ponad 70 t, a zestaw wraz z żurawiem gąsienicowym ponad 270 t - tłumaczy Paweł Ciomek.
VIK

Miejsca

Opinie (80) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Znane mi sa jeszcze wieksze kafary, ale one nie pracuja. (1)

    • 21 1

    • nawet na bramce?

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Nieźle (6)

    Imponujące są te inwestycje w Stocznię Wojenną i na dodatek dobrze skoordynowane. Będzie kawał nowoczesnego zakładu, a port do tego powiększy obrotnicę. Do pełni portowo-stoczniowego szczęścia brakuje Drogi Czerwonej i rozbudowy linii kolejowej do Maksymilianowa.

    • 45 3

    • i linii SKM na Oksywie, żeby do tego portu-stoczni w ogóle dojechać w godzinach szczytu

      • 20 0

    • hello, a ty mieszkasz pod lodem? zobacz kto jest premierem (1)

      on zlikwidował stocznię w Gdyni i Szczecinie. Pod koniec jego rządów stocznia wojenna była w upadłości.

      • 12 7

      • Ale to tusk

        Jemu się niewierzy

        • 0 1

    • pełni szczęścia nie będzie bo z portu odszedł garsonka i nie będzie komu skończyć obrotnicy.

      • 4 1

    • Rząd już zapowiedział cięcie wydatków na budowę linii kolejowych w polsce więc " pełni szczęścia" nie będzie.

      • 4 4

    • Ta stocznia to jest porażka.

      Budują strasznie drogo, słaba jakość i wydajność, wysokie koszty. Wszyscy w Polsce do tego dopłacamy.

      • 2 7

  • Po co nam ta stocznia? po co poprzedni rząd ją dofinasował? (2)

    przecież wszystko mogą nam zbudować sąsiedzi a w miejscy SW postawić apartamenty.

    • 13 10

    • takie puste jak przy Portowej?

      • 3 0

    • Tu masz rację.

      Koszty produkcji w tej stoczni opłacamy my wszyscy. Zbudowanie okrętów w porządnej stoczni kosztowałoby połowę. Widocznie jesteśmy bogatym krajem, że możemy za wszystko przepłacać kilkukrotnie.

      • 1 3

  • Dlaczego nie jest elektryczny? (1)

    • 6 5

    • a jaki jest?

      • 1 0

  • Tym kafarem to niech sie w łeb walną (2)

    na Oksywiu ściany pękają

    • 5 18

    • (1)

      nie przesadzaj, i tak są delikatni. Poza tym wala jeszcze w paru innych miejscach

      • 3 0

      • no własnie, u mnie za ścianą taki jeden kafar wali co noc, sąsiadka rano po bułki stoi w kolejce strasznie wymęczona.

        Jak byłem wymieniać jej żarówkę pod nieobecność kafara, to się zwierzyła. Uwielbia delikatnie. I ma. Pomoc sąsiedzka w końcu istnieje i zobowiązuje.

        • 0 0

  • pytanie do fachowców (4)

    co się dzieje w przypadku natknięcia się na jakiś wielki głaz? Omija się go w takiej sytuacji?

    • 13 1

    • się wcześniej robi odpowiednie badania i wiadomo, że tam głazów/głazowisk ie ma. A jak nie to bombą

      • 6 0

    • A niby po co taki wielki kafar?

      W piasek?

      • 0 2

    • (1)

      Tam jest dużo niespodzianek pod dnem. Budowałem w tym miejscu w latach 80-tych podnośnik dla okrętów. Po wbiciu ścianka szczelna była podziurawiona jak sito. Naprawa poprzez podwodne spawanie zajęła nurkom dwa lata.

      • 3 0

      • podziurawiona? a może zamki się rozeszły. Poza tym, pod dnem raczej nikt nie spawał, a ścianka wchodzi tam na wiele metrów

        • 1 0

  • (7)

    Gdzie można znależć listę zbudowanych statków i okrętów przez PGZ Stocznia Wojenna? Najlepiej taką za ostatnie 15 lat.

    • 11 11

    • w Nibylandi

      • 6 1

    • (3)

      Poza Ślązakiem nic nie zbudowano bo stocznia specjalizowała się w remontach. Poza okrętami MW stocznia wyremontowała np w 20222 62 statki cywilne różnych typów a 2023 53 statk i to w warunkachbograniczonej infrastruktury, która jak widać na filmie jest w przebudowie.

      • 13 2

      • Super

        I tak trzymać!

        • 5 2

      • A nie za bardzo ci tam wieje? Ledwo dokumałem sens.

        • 0 0

      • a jak tam się miewa wielokrotnie popsuty w remoncie ORP Orzeł? Kiedys nawet płynał wynużony, bez holownika po zatoce....

        • 0 0

    • Stocznia buduje i remontuje (1)

      Tusk wprowadził stocznie w stan likwidacji. Dobrze że PIS wykupił stocznię i doinwestował. Stocznia żyje z remontów statków i teraz z budowy miecznika. Lista okrętów jest duża.

      • 9 6

      • ciekawe od kogo wykupił? od samych siebie? jak zwykle wał stulecia i niezły biznesik. 8 lat przewałek w stoczni za PiS.

        Wystarczyła zmiana rządów na normalne i wraca normalność....

        • 0 0

  • zlikwidować SW i postawić tam Biedronkę Lidla Aldiego i Kauflanda (2)

    • 10 6

    • kaufland już jest obok

      • 4 0

    • Popieram.

      Dlaczego mamy przepłacać za produkcję w tej niby stoczni.

      • 0 1

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • taki kafar moglby nie jednemu wbic rozum do glowy

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor Loży Gdańskiej BCC. Założyciel i główny udziałowiec Firmy Doradczej Profit-Solo działającej w branży nieruchomości. Członek Pomorskiego Komitetu Monitorującego przy Wojewodzie Pomorskim. Członek Założyciel Lions Club Amber Gdańsk

Najczęściej czytane