• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zwiększy się ruch promowy w Trójmieście? Inwestycje w portach Gdynia i Gdańsk

Robert Kiewlicz
15 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Obecnie promy na trasie Gdynia-Karlskrona, obsługiwanej przez Stena Line, kursują codziennie z bazy promowej zlokalizowanej przy Nabrzeżu Helskim II. Powstanie terminalu na Nabrzeżu Polskim pozwoli na dalszy rozwój tej linii i pozyskanie nowych operatorów. Obecnie promy na trasie Gdynia-Karlskrona, obsługiwanej przez Stena Line, kursują codziennie z bazy promowej zlokalizowanej przy Nabrzeżu Helskim II. Powstanie terminalu na Nabrzeżu Polskim pozwoli na dalszy rozwój tej linii i pozyskanie nowych operatorów.

Wyłoniono wykonawcę projektu nowego terminalu promowego w Gdyni. Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał w piątek umowę z firmą Tebodin Poland. Terminal ma powstać przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni gdyńskiego portu. To nie jedyna inwestycja, która ma zwiększyć ruch promowy w Trójmieście. W ubiegłym tygodniu port w Gdańsku ogłosił, że szuka chętnych na dzierżawę Terminalu Promowego Westerplatte.



Inwestycja obejmie - oprócz remontu nabrzeża - także budowę dworca promowego oraz magazynu dla ładunków o powierzchni ok. 450 m kw. wraz z częścią biurową i socjalną dla pracowników placowych. Przy terminalu powstanie ogólnodostępny parking dla stu samochodów osobowych.

Na nabrzeżu zachowane ma być połączenie kolejowe do torów pierwszej strefy Nabrzeża Francuskiego zobacz na mapie Gdyni. Obsługa statków w nowym terminalu ma trwać nie dłużej niż 120 minut (od momentu rozpoczęcia operacji cumowania do momentu odejścia promu).

- Zgodnie z umową podpisaną z firmą Tebodin, projekt terminalu promowego ma być przygotowany do grudnia 2014 roku. Wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy wynosi ponad 3 mln zł brutto - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Do nowego terminalu zawijać będą promy Stena Line, a być może również innego armatora, jeśli uda się go pozyskać.

Obecnie promy na trasie Gdynia-Karlskrona, obsługiwanej przez Stena Line, kursują codziennie z bazy promowej zlokalizowanej przy Nabrzeżu Helskim II zobacz na mapie Gdyni, w Basenie VIII. Atutem nowej lokalizacji terminalu promowego na Nabrzeżu Polskim będzie bliskość centrum miasta, jak również usytuowanie nieopodal wejścia do portu. Nowe miejsce pozwoli również obsługiwać większe jednostki.

- Powstanie terminalu na Nabrzeżu Polskim pozwoli nam na dalszy rozwój linii Gdynia-Karlskrona. Infrastruktura nowego terminalu umożliwi prowadzenie operacji statkami o długości 240 m, które znajdują się we flocie Stena Line. Statki te mają pojemność frachtową 4,1 tys. metrów ładunkowych, co daje miejsce na około 250 ciężarówek w każdym rejsie. Jednocześnie każdy z tych statków może zabrać 1,3 tys. pasażerów - mówi Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Czy nowe inwestycje spowodują zwiększenie ruchu promowego?


Jak twierdzi Kiersnowski, umiejscowienie terminalu niedaleko wejścia do portu skróci rejs nawet o 30 minut. To z kolei może wpływać na oszczędność paliwa i energii. Połączenie kolejowe da możliwość rozwoju transportu intermodalnego na naszej linii. - Pasażerowie będą mogli korzystać z udogodnień, niedostępnych w obecnym miejscu. Liczymy też, że dzięki bliskości nowego terminalu do centrum Gdyni, jeszcze więcej turystów ze Szwecji będzie zainteresowanych naszą ofertą rejsów weekendowych połączonych z pobytem w Trójmieście - dodaje Kiersnowski.

Nacisk na zwiększenie ruchu pasażerskiego kładzie także port w Gdańsku. Jak informowaliśmy w tekście - Port szuka dzierżawcy Terminalu Promowego Westerplatte - spółka ogłosiła, że szuka chętnych na dzierżawę nieruchomości z dostępem do Nabrzeża Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska. W jej skład wchodzą magazyny i place z przeznaczeniem na prowadzenie terminalu ro-ro, drobnicowego lub masowego. Port szuka też nowego dzierżawcy dla Terminalu Promowego Westerplatte, który od lat świeci pustkami. Jednym z potencjalnych inwestorów może być Polska Żegluga Bałtycka, działająca pod marką Polferries. Obecnie PŻB korzysta z bazy promowej znajdującej się przy ul.Przemysłowej 1 zobacz na mapie Gdańska.

Obecnie promy na trasie Gdynia-Karlskrona, obsługiwanej przez Stena Line, kursują codziennie z bazy promowej zlokalizowanej przy Nabrzeżu Helskim II, w Basenie VIII.

Miejsca

Opinie (39) 1 zablokowana

  • lepiej pozno niz wcale

    • 5 0

  • Stena Line jest częścią Gdyni i nie wyobrażam sobie, że miałoby jej nie być. Nowe miejsce będzie z pewnością bardzo korzystne, pod warunkiem, że od razu, wraz z oddaniem nowego terminala będzie gotowa cała infrastruktura, autobus do centrum, fajnie zagospodarowany teren, może mały hotel.
    Nowe połączenia też mogłyby okazać się sukcesem :)

    • 6 3

  • Lotnisko na Wiczlino

    A lotnisko proponuję przenieść na Wiczlino. Pan Prezydent kocha samolociki.

    • 1 1

  • Nie ma się tak czym podniecać,

    może i nowoczesny terminal promowy na nabrzeżu polskim będzie dobrym
    rozwiązaniem dla Steny Line, ale dla portu i miasta to żadna wizytówka.
    Otoczenie hałd węgla, złomu i innych śmieci nie przysporzy " najazdu " skandynawów. Ten teren raczej przypomina port w Zadupiogorsku i mimo bliskości centrum miasta jest bardzo zaniedbany, aż wstyd słuchać pasażerów
    wycieczkowców idących połamanymi chodnikami pośród smrodu i pyłów
    do śródmieścia. A to już spółka Jarosiński/Szurek ma głęboko i daleko....

    • 1 2

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane