• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zwodowano autonomiczny statek Mayflower. Kadłub powstał w Gdańsku

erka
16 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Mayflower Autonomous Ship to statek badawczy, którego kadłub został zbudowany w Gdańsku.

Zwodowano Mayflower Autonomous Ship. Autonomiczna jednostka należąca do morskiej organizacji badawczej Promare wyruszy w rejs transatlantycki, który odbędzie się w 400. rocznicę powstania historycznego statku Mayflower, który zabrał pierwszych angielskich osadników do Ameryki Północnej. Kadłub Mayflower Autonomous Ship zbudowany został w gdańskim zakładzie AluShip Technology.



Pierwsza faza budowy autonomicznego statku Mayflower została zakończona w marcu 2020 roku w Gdańsku. Następnie części kadłuba statku zostały przetransportowane z Gdańska do Plymouth w Wielkiej Brytanii.

Autonomiczny statek badawczy



Mayflower Autonomous Ship to przede wszystkim statek badawczy. Będzie posiadał trzy kapsuły zawierające szereg czujników i instrumentów naukowych. Wszystkie te narzędzia będą wykorzystywane do prowadzenia badań naukowych w wielu istotnych obszarach, takich jak monitorowanie ssaków morskich, sporządzanie map poziomu morza i plastiku zalegającego w oceanach.

Wodowanie Mayflower


Plastik stanowi istotne zagrożenie dla oceanów. Ponad 700 gatunków zwierząt wchodzi w kontakt ze śmieciami morskimi, rozsianymi od równika po bieguny. Szacuje się, że liczba tworzyw sztucznych w oceanach w latach 2015-2025 potroi się. Projekt budowy autonomicznego statku MAS daje możliwość przemyślenia, w jaki sposób zbierać dane, aby lepiej zrozumieć ten globalny problem.

Sztuczna inteligencja i wirtualny kapitan



Zbudowany przez morską organizację badawczą Promare Mayflower Autonomous Ship będzie korzystać ze sztucznej inteligencji IBM, potężnych serwerów, chmury i najnowszych technologii obliczeniowych, tak aby samodzielnie nawigować i unikać zagrożeń oceanicznych na trasie z Plymouth w Anglii do Plymouth w stanie Massachusetts.

  • W marcu 2020 r. części kadłuba statku "Mayflower" zostały przetransportowane z Gdańska do Plymouth w Wielkiej Brytanii.
  • W marcu 2020 r. części kadłuba statku "Mayflower" zostały przetransportowane z Gdańska do Plymouth w Wielkiej Brytanii.

W ciągu ostatnich dwóch lat zespół Mayflower uczył sztuczną inteligencję statku przy użyciu ponad miliona obrazów morskich zebranych z kamer zatoki Plymouth Sound w Wielkiej Brytanii, a także baz danych open source. Aby sprostać wymaganiom procesu uczenia maszynowego, zespół użył IBM Power AC922, tej samej technologii IBM Power, która stoi za najmocniejszymi superkomputerami AI na świecie. Wykorzystując komputerową technologię wizyjną IBM PowerAI Vision, Wirtualny Kapitan Mayflower będzie mógł samodzielnie wykrywać i klasyfikować statki, boje i wiele innych zagrożeń, które mogą się pojawić podczas pionierskiego rejsu przez Atlantyk.

Bezzałogowa żegluga to przyszłość



Bezzałogowa żegluga ma olbrzymi potencjał. Szacuje się, że rynek ten wart jest obecnie około 90 mld dolarów, a w ciągu dekady wzrośnie do 130 mld dolarów.

Wiele z dzisiejszych statków autonomicznych jest tak naprawdę tylko zautomatyzowanymi robotami, które nie przystosowują się dynamicznie do nowych sytuacji i w dużym stopniu polegają na nadrzędnej funkcji operatora. Korzystając ze zintegrowanego zestawu technologii sztucznej inteligencji IBM, chmury obliczeniowej i edge computing, Mayflower otrzymał możliwość swobodnego niezależnego działania w najtrudniejszych warunkach na naszej planecie.
erka

Miejsca

Opinie (41)

  • Dopuścili plastik do globalnej dystrybucji

    bez oszacowania ilości i sposobu rozkładu na etapie stworzenia, a teraz lament, ze to ludzie śmiecą. Ludzie, którzy nawet nie maja wyboru i możliwości rezygnacji z wszędobylskiego plastiku. No brain, no pain. Tworzyć nowe = stworzyć możliwość przetworzenia nowych struktur.

    • 2 0

  • czekamy co dalej .?

    Czekam z niecierpliwością kiedy zbudują wreszcie bezzałogowy kontenerowiec powiedzmy 400 m długi - sam się odcumuje wyjdzie z portu przeplynie np cieśniny duńskie ( uwaga na zanurzenie) potem np kanał suezki, singapore tam się zabunkruje ....itd itd itp .....kto chce niechaj wierzy.... nam
    Na tym nie zależy.....opowieści morskie....

    • 2 0

  • Czy ten kadłub powstał w dawnej Stoczni Gdańskiej .... (2)

    .... a obecnie fabryce wiatraków ?????

    • 0 2

    • nie

      • 0 0

    • to zależy, jak daleko sięgniesz w przeszłość

      i przyjmiesz, do kogo należał teren i zabudowania zajmowane przez "AluShip".

      • 0 0

  • nie ma się czym podniecać w kontekście High Tech

    W Gdańsku sięgnięto po tańszą usługę robocizny wyspawania kadłuba i nic więcej. Projekt kadłuba, inteligentnych systemów sterownia oraz wszystkiego innego nie powstał w Gdańsku. Polski wkład do tego projektu to tania siła robocza i absolutnie nic więcej.

    • 6 0

  • statki autonomiczne ...

    ...dzisiaj praktycznie nie ma ani jednego statku autonomicznego i jeszcze minie wiele lat zanim
    pojawia się tego typu jednostki. Najłatwiej jest zaprojektować statek autonomiczny, który by pływał np. na rzekach czy jeziorach, kanałach lub fiordach norweskich. Natomiast nie ma dziś możliwości
    zbudowania statku bezzałogowego, który by pływał po morzach i oceanach.Prawie 50 lat temu w katedrze hydromechaniki na wydziale budowy okretów Politechniki Gdańskiej opracowano teoretyczne wzory dla sterowania statkiem, który by samodzielnie pływał po morzu. Rzecz w tym,że do dziś nie ma szans by skonstruować elektroniczne urządzenie sterujące statkiem z prostych przyczyn nie ma czujników, urządzeń dokonujących ciągłych pomiarów falowania, siły wiatru, gęstości wody i wielu innych rzeczy. Na Politechnice Gdańskiej wtedy opracowano wzory , których wyniki by podawały co należy robić by statek płynął bezpiecznie i w określonym kierunku.
    Tyle, że do dziś nie ma możliwości przełożenia tych wyników na realne sterowanie statkiem

    • 3 0

  • Aha, więc pierwsi angielscy osadnicy, mordujący później rdzenną indiańską ludność Ameryki Północnej, wyruszyli na swoją bandycką "misję" 400 lat temu, zapamiętam.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes...

Najczęściej czytane