stat

Kadłub bezzałogowego statku Mayflower zbudowany w Gdańsku

W gdańskiej stoczni Aluship Technology zakończono budowę kadłuba statku "Mayflower". To jeden z pierwszych na świecie w pełni autonomicznych statków, który we wrześniu 2020 roku przepłynie Atlantyk bez ludzkiego kapitana oraz załogi na pokładzie.



Zakład Aluship Technology zbudował kadłub autonomicznego statku "Mayflower", który pod koniec marca wypłynął do Wielkiej Brytanii, gdzie zostaną wykonane dalsze prace. Mayflower Autonomous Ship już we wrześniu 2020 roku ma wypłynąć w pierwszy rejs.

Ani nazwa statku, ani data wypłynięcia nie są przypadkowe. Misja upamiętni 400. rocznicę pierwszej podróży statku "Mayflower". Był to mały, drewniany żaglowiec, trójmasztowy galeon handlowy, na którym koloniści angielscy, tzw. pielgrzymi lub ojcowie założyciele w przybyli do Ameryki Północnej w 1620 roku.

Bezzałogowy rejs przez Atlantyk



Nowy "Mayflower" zostanie wyposażony w zaawansowane technologie, które w niedalekiej przyszłości mogą przekształcić przemysł żeglugowy. Statek autonomiczny "Mayflower" to projekt prowadzony przez morską organizację badawczą Promare wraz z IBM, który jest partnerem technologicznym.

Autonomiczny statek Mayflower.



Statek będzie wykorzystywał sztuczną inteligencję, serwery, chmurę i technologie edge computing IBM do samodzielnej nawigacji i unikania zagrożeń oceanicznych na trasie z Plymouth w Anglii do Plymouth w stanie Massachusetts.


Autonomiczny statek "Mayflower"



Na statku będą znajdować się trzy kapsuły badawcze zawierające szereg czujników i oprzyrządowania naukowego, które naukowcy wykorzystają do zbadania takich obszarów, jak: cyberbezpieczeństwo morskie, monitorowanie ssaków morskich, tworzenie map morskich czy monitorowanie ilości tworzyw sztucznych w oceanie.

Bezzałogowy rejs przez Atlantyk.



IBM pomaga organizacji Promare budować rozwiązania sztucznej inteligencji wykorzystujące tzw. głębokie uczenie się. Dzięki temu "Mayflower" będzie rozpoznawać zagrożenia nawigacyjne rejestrowane przez pokładowe kamery - boje, pływające przeszkody czy inne statki. Statek będzie też miał stałą "świadomość sytuacyjną" dzięki technologiom stosowanym w samochodach autonomicznych. W przypadku wykrycia zagrożenia statek wykorzysta oprogramowanie IBM Operational Decision Manager, aby samodzielnie decydować, czy zmienić kurs. Łącząc dane z map morskich, czujników i prognoz pogody, Mayflower będzie w stanie określić optymalną trasę i prędkość, z jaką powinien pokonywać Atlantyk.

Opinie (29) 3 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Andrzej Kasprzak

Były prezes zarządu Międzynarodowych Targów Gdańskich. Na stanowiskach kierowniczych pracował...