• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zwolnienia w Stoczni Gdańsk i EPG, czyli program dobrowolnych odejść

Wioletta Kakowska-Mehring
27 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Państwo odkupiło Stocznię Gdańsk w 2018 r. Państwo odkupiło Stocznię Gdańsk w 2018 r.

Grupa Przemysłowa Baltic chcąc skuteczniej pozyskiwać kontrakty m.in. z sektora morskiej energetyki wiatrowej, skupiła stare aktywa Agencji Rozwoju Przemysłu, czyli Stocznię Gdańsk, GSG Towers, Baltic Operator i Energomontaż Północ Gdynia. Tych na razie nie widać, za to pracownikom zaproponowano program dobrowolnych odejść.



Jak poinformowano, spółki należące do Grupy Przemysłowej Baltic oraz Energomontaż Północ Gdynia od kilku miesięcy intensywnie pracują nad stabilizacją sytuacji biznesowej. Według zapewnień, decyzja o zmniejszeniu poziomu zatrudnienia była jedną z trudniejszych, jaką podjęły zarządy, ale w porozumieniu z organizacjami związkowymi, które podpisały regulamin programu dobrowolnych odejść. Program został przygotowany w oparciu o zapotrzebowanie produkcyjne wynikające z planów sprzedażowych i możliwości finansowych firmy.

Była "Stocznia Gdańsk 4.0 - nowy początek" jest "Stocznia OdNowa"



Przypomnijmy. Agencja Rozwoju Przemysłu w kwietniu tego roku podjęła decyzję o integracji podległych sobie spółek działających na rynku stoczniowym oraz offshore. W wyniku integracji spółek Stocznia Gdańsk, GSG Towers, Baltic OperatorEnergomontaż Północ Gdynia powstał nowy podmiot, czyli właśnie Grupa Przemysłowa Baltic. Celem integracji było przyspieszenie planowanego rozwoju Spółek i poprawa ich rentowności poprzez m.in. integrację i optymalizację sprzedaży, funkcji korporacyjnych oraz wspólne inwestycje w potencjał produkcyjny. Łączny kapitał zakładowy dla Grupy Przemysłowej Baltic to ok 600 mln zł (razem z EPG).

Firmy w Trójmieście. Stocznie i przemysł morski



Planowano m.in. rozpoczęcie produkcji wież wiatrowych dla morskich farm wiatrowych, usprawnienie oraz wprowadzenie nowych procesów produkcyjnych. Optymalizację rozpoczęto jednak od cięć w kadrach. A problemy mają związek m.in. z... pandemią.

- Firma zmaga się z wyzwaniami, jakie niespodziewanie postawiła przed całą gospodarką pandemia. COVID-19 pogłębił trudną sytuację związaną w kryzysem w branżach offshore oraz okrętowej, szczególnie w segmencie bloków do wycieczkowców - mówi Andrzej Zienkiewicz, prezes zarządu Grupy.
Według zarządu dodatkowo zamówienia w segmencie offshore były już od dłuższego czasu niewielkie ze względu na spadek inwestycji w wydobycie ropy i gazu. Doprowadziły do tego niskie ceny tych surowców. Pandemia spowodowała skokowy spadek zamówień i sprawiła, że spółki nie są w stanie sprawnie funkcjonować - tak jak zakładały jeszcze na początku tego roku.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Z rozmów z potencjalnymi kontrahentami wynika dodatkowo, że nie spodziewają się oni szybkiego powrotu koniunktury. Z drugiej strony nasze analizy potwierdzają konieczność podniesienia konkurencyjności spółek, by móc skutecznie o zlecenia zabiegać. Niezbędne jest też wzmocnienie efektywności organizacyjnej oraz optymalizacja funkcji wsparciowych - podkreśla Andrzej Czech, wiceprezes zarządu Grupy, odpowiedzialny za obszar handlowy.
Program ruszył 20 listopada i potrwa do 4 grudnia br. Do skorzystania z oferty osoby zatrudnione w spółkach mają zachęcić atrakcyjne pakiety świadczeń finansowych. Do przewidzianej w ustawie odprawy Grupa dokłada dwa rodzaje odszkodowania: dobrowolne i dodatkowe. W zależności od stażu pracy odprawa może stanowić wielokrotność nawet do 11 miesięcznych pensji odchodzącego. Dzięki zapisowi w świadectwie pracy o rozwiązaniu umowy na zasadzie porozumienia stron z przyczyn leżących po stronie pracodawcy osoby ubiegające się o zasiłek dla bezrobotnych będą mogły od razu wystąpić o to świadczenie.

Miejsca

Opinie (127) 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    (2)

    Oddajcie tą stocznię za złotówkę komuś, kto ma łeb do biznesu. Inaczej nic z tego nie będzie

    • 90 3

    • (1)

      Z związkami nikt nie chce nawet gdyby dopłacali,

      • 24 0

      • nic nie umiem, nic nie robie, nikt mi do roboty nic nie da bo nic nie umiem. Nikt mnie nie zwolni. Dużo się mądruję. Jestem związkowcem i donoszę do prezesa. Podwyżka od grudnia.

        • 30 2

  • Zwalniali pracowników z powodu trudnej sytuacji finansowej,

    A w między czasie wzięli w lizing 10 aut. No i oczywiście mandaty za prędkość prezesa musiała pokrywać stocznia

    • 24 2

  • Czarno na białym pokażcie jak wygląda reforma przemysłu stoczniowego (1)

    • 10 1

    • A o jakiej reformie mówisz? Kupno st gdańskiej od Ukraińców a zamknięcie w swinousciu razem z zardzewiala stepka?

      • 4 0

  • Pięknie (1)

    A od kiedy oni robili wycieczkowce ?

    • 15 0

    • Robili bloki dla innych stoczni

      • 4 1

  • Podatnik

    I wszyscy zapłacimy przez Agencję za odprawy dla stoczniowców a przemysł miał wstać z kolan Panie Morawiecki

    • 23 1

  • Chciał ungar gdynię? Chciał. Nie daliscie mu bo woleliście po 50tys od ryżego. Teraz dostaniecie po 40 tys i oddacie gdansk. Miehcie pretensje do siebie

    • 8 10

  • tak wygląda repolonizacja stoczni wg pis

    czas wstac z kolan, zgasic swiatlo i udac sie do posredniaka po robote

    • 27 3

  • czech analizuje jak położyć kolejną spółkę

    vistal offshore, st3 teraz czas na epg......

    • 37 0

  • Syra

    Zamknijcie wszystkie stocznie i będzie spokój i tak nie ma kontraktów na budowę statków

    • 17 3

  • Epg

    Nawet 11 pensji.. szkoda ze zapomnieliście dopisać ze nie może to łącznie przekroczyć 60tys brutto rzecz jasna

    • 29 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy...

Najczęściej czytane