• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

100 tys. zł od Energi na koncert. Nieważne doświadczenie, ważna idea

Robert Kiewlicz
22 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Energa od lat sponsoruje wydarzenia kulturalne i sportowe w Trójmieście. Według koncernu kompetencje organizatorów imprez nie mają takiego znaczenia, jak idea, jaka przyświeca organizowanym przez nich wydarzeniom. Nowy "Plan sponsoringowy" Energi oprócz wspierania nauki, kultury, sportu i ekologii, przewiduje też wsparcie polityki historycznej i wychowania patriotycznego młodzieży. Nz. koncert na Stadionie Energa z okazji rocznicy Bitwy Warszawskiej. Energa od lat sponsoruje wydarzenia kulturalne i sportowe w Trójmieście. Według koncernu kompetencje organizatorów imprez nie mają takiego znaczenia, jak idea, jaka przyświeca organizowanym przez nich wydarzeniom. Nowy "Plan sponsoringowy" Energi oprócz wspierania nauki, kultury, sportu i ekologii, przewiduje też wsparcie polityki historycznej i wychowania patriotycznego młodzieży. Nz. koncert na Stadionie Energa z okazji rocznicy Bitwy Warszawskiej.

Kwotą 100 tys. złotych dofinansowała Energa koncert jazzowy, który odbył się w październiku w Gdańsku. Organizowała go firma założona raptem kilka tygodni wcześniej, ale której właściciel od lat zna się z szefem Rady Nadzorczej Energi Operator.



Czym kierują się spółki skarbu państwa przy wyborze wydarzeń kulturalnych, które sponsorują?

Koncert "Chopin Genius Loci Miśkiewicz/Nahorny" odbył się 30 października w Starym Maneżu we Wrzeszczu. Jego organizatorem była spółka 2MStudio Dariusz Marzecki. Została zarejestrowana 7 września 2016 roku, czyli sześć tygodni wcześniej.

Koncert wsparła kwotą 100 tys. zł Energa SA. Umowę sponsorską podpisano około dwóch tygodni przed imprezą. W imieniu sponsora podpisało ją dwóch członków zarządu Energa SA w Gdańsku - Przemysław PiesiewiczGrzegorz Ksepko.

Referencje mniej ważne niż pewność promocji

Przedstawiciele Energi nie pytali działającej od kilku tygodni spółki ani o jej referencje, ani o doświadczenie w organizacji koncertów.

- Wniosek o sponsoring z firmy 2MStudio nie zawierał danych dotyczących referencji wnioskodawcy, lecz informacje dotyczące wydarzenia oraz propozycje promocji w ramach sponsoringu. Koncert "Chopin Genius Loci Miśkiewicz/Nahorny", który odbył się 30 października 2016 roku w Starym Maneżu - Garnizon Kultury w Gdańsku wpisuje się w założenia programu Energa Mecenat - tłumaczy Urszula Drukort-Matiaszuk, rzecznik prasowy Grupy Energa. - Zgodnie z zawartą umową sponsorowane przedsięwzięcie posiadało satysfakcjonujące świadczenia promocyjne i spełniło oczekiwania firmy w zakresie celowości udzielenia wsparcia finansowego - skuteczności i efektywności promocji marki oraz mecenatu przedsięwzięć kulturalnych. Uzyskane świadczenia - bezpośrednio - podczas koncertu oraz z promocji w relacjach medialnych (w telewizji) i materiałach prasowych gwarantowały opłacalność zrealizowanej umowy sponsorskiej. Sponsoring takiego wydarzenia sprzyja postrzeganiu marki Energa jako mecenasa kultury wysokiej.
Według naszych informacji, koszt występu artystów wyniósł ok. 30 tys. zł. Jak na muzykę jazzową to dość wysoka kwota, chodziło jednak o artystów bardzo rozpoznawalnych, takich jak Włodzimierz Nahorny i Dorota Miśkiewicz. Wynajęcie sali Starego Maneżu nie przekroczyło kilkunastu tysięcy złotych. Koncert był biletowany, a wejściówki sprzedawano po 60 zł.

Publiczni giganci a sponsoring

Sprawdziliśmy, jak wyglądają procedury ubiegania się o dofinansowanie wydarzeń w innych dużych spółkach należących do skarbu państwa.

Jednym z ważnych punktów takiego wniosku składanego w PKN Orlen jest opis osiągnięć i doświadczeń w realizacji wcześniejszych edycji lub podobnych projektów.

Przy ubieganiu się o sponsoring z ramienia spółki energetycznej Tauron należy przedstawić dotychczas zrealizowane przez proponującego przedsięwzięcia oraz podać dotychczas pozyskanych sponsorów.

Także Lotos wymaga przedstawienia głównych obszarów prowadzonej działalności.

Długa współpraca, ale w innej dziedzinie

W przypadku 2MStudio można mówić o rekomendacjach, ale nietypowych. Jej właściciel współpracował wcześniej z Energą, ale jako architekt-projektant.

Zorganizowanie cyklu imprez muzycznych, których sponsorem miałaby być Energa, zaproponował wiosną tego roku.

- Współpracuję z Energą od ponad 18 lat, co - myślę - stanowi dodatkowy atut przy ubieganiu się o sponsoring tak zacnej idei - tłumaczy Dariusz Marzecki. - Ideą koncertu było propagowanie polskiej muzyki klasycznej w wykonaniu i aranżacji muzyki jazzowej. Ideą koncertu nie była komercja, a propagowanie wysokiej kultury. Wykonawca oraz repertuar nie był przypadkowy, a precyzyjnie dobrany. Fundusze na reklamę były adekwatne do ekwiwalentu sponsorskiego, co jest transparentne i wykazane w raporcie.
Architekt Dariusz Marzecki współpracuje od lat nie tylko z Energą, ale także z firmą Pharmag. Należy ona do Jerzego Milewskiego, gdańskiego radnego Prawa i Sprawiedliwości oraz szefa Rady Nadzorczej największej spółki z Grupy Energa - Energi Operator.

Czy to pomogło mu w kontaktach z Energą przy organizacji koncertu?

- Moja znajomość z panem Jerzym Milewskim dotyczy wyłącznie prac projektowych związanych z budynkiem firmy Pharmag SA. Pełnomocnictwo jest mi udzielane każdorazowo wyłącznie do projektu budowlanego - twierdzi Marzecki.
- Zarzut, jakoby miałbym pomagać przy zdobyciu umowy sponsorskiej, jest całkowicie absurdalny. O samym koncercie dowiedziałem się, kiedy dostałem na niego zaproszenie. Oczywiście nie wypieram się tego, że znam Dariusza Marzeckiego, ale to tyle. Pan Marzecki współpracuje z Energą od prawie 20 lat i ma tam na pewno lepszych znajomych ode mnie - stwierdza Jerzy Milewski.
Energa rozszerza swój mecenat

Po zmianie władz w Grupie Energa zmieniono także zakres sponsorowania wydarzeń kulturalnych i sportowych. Nowy, przyjęty w ostatnich miesiącach, plan sponsoringowy przewiduje, oprócz wspierania nauki, kultury, sportu i ekologii, także wsparcie polityki historycznej i wychowania patriotycznego młodzieży.

W sierpniu 2016 koncern zorganizował festiwal dla uczczenia 96. rocznicy Bitwy Warszawskiej. Energia Wolności to nowe wydarzenie kulturalne, którego pierwsza edycja odbyła się 15 sierpnia przed stadionem Energa Gdańsk. Jego inicjatorem był wiceprezes Energi Grzegorz Ksepko, który sam zagrał gościnnie jako gitarzysta zespołu Złe Psy.

Na sponsorowanie tego wydarzenia Energa miała wydać ok. 500 tys. zł., a koszty dotyczące opłacenia dziesięciu wykonawców wynieść miały ok. 130 tys. zł.

Miejsca

Wydarzenia

Zobacz także

Opinie (186) ponad 10 zablokowanych

  • Na Atomowki nie ma

    I na wiele innych rzeczy bo kasę zezarli misiewicze

    • 17 4

  • A podwyżki za prąd to kiedy?

    Znowu ktoś lekką ręką rozdaje pieniądze... Jak 500+..

    • 30 4

  • Ankieta... (1)

    To jakieś pytanie konkursowe??

    • 5 4

    • racja

      Skąd
      ktoś ma wiedzieć czym kierują sie spółki skarbu państwa. ..

      • 0 0

  • Złe Psy, ktoś zna taki zespół?

    • 15 1

  • pierwsza zasada złodzieja

    gdy ktoś go złapie to krzyczeć łapcie złodzieja. Tak właśnie było w ostatniej kampanii - wmawianie ludziom że "my" jesteśmy lepsi. I co? efekt widoczny na każdym kroku nie Rzeczpospolita a Pispospolita, nie dość że nie uczciwie to po prostu głupio

    • 30 3

  • No proszę jak łatwo wyprowadzać pieniądze z firmy.

    |"Zarzut, jakoby miałbym pomagać przy zdobyciu umowy sponsorskiej, jest całkowicie absurdalny."
    ...bla bla bla, gadaj dalej...

    • 29 1

  • TKM i co nam zrobicie?

    Mamy prokuraturę, sądy, media, większość w Sejmie, Senacie, Dude, no i dostęp do kasy. Ośmiorniczki bardzo dobre też są...

    • 28 5

  • niech się lepiej energia weźmie za profesjonalną obsługę klienta a nie za koncerty, biednych ludzi naciągają

    • 30 1

  • dlatego uważam, że spółki energetyczne powinny mieć całkowity zakaz reklamowania się i sponsorowania

    • 35 2

  • Energa ma dostarczać prąd. a nie być sponsorem kultury czy sportu!!

    To jest totalnie bez sensu. Płacę więcej za prąd, żeby wspierać wydarzenia kulturalne i sportowe?! To ja sam zdecyduje na co wydam swoje pieniądze, kiedy pójdę na koncert czy mecz, na który będę chciał.

    • 41 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...

Najczęściej czytane