• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czarna Lista Barier dla przedsiębiorców

erka
2 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Przedsiębiorcy uważają, że przybywa barier utrudniających prowadzenie działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy uważają, że przybywa barier utrudniających prowadzenie działalności gospodarczej.

W 2010 roku przybyło barier utrudniających prowadzenie działalności gospodarczej - wynika z "Czarnej Listy Barier", którą po raz ósmy przedstawiła PKPP Lewiatan. - Nie poprawił się sposób stanowienia prawa, tryb uchwalania nowych przepisów jest zbyt pośpieszny i uniemożliwia rzetelną ocenę merytoryczną i prawną poszczególnych zapisów - mówi Henryka Bochniarz, prezydent PKPP Lewiatan.



Zobacz pełną wersję Czarnej listy barier 2011

Przedsiębiorcy ponoszą szczególnie wysokie koszty związane z rejestracją i upadłością firmy, realizacją obowiązków podatkowych, prowadzeniem dokumentacji pracowniczej, rozstrzyganiem sporów i dochodzeniem należności, realizacją inwestycji budowlanych. Porażką rządu zakończyło się wprowadzenie "jednego okienka", w którym można byłoby szybko zarejestrować firmę.

Co stanowi największy problem w prowadzeniu działalności gospodarczej?


W 2010 roku rząd dokonał blisko 40 nowelizacji ustaw podatkowych, ale w ich wyniku liczba barier podatkowych nie została ograniczona, a nawet uległa wydłużeniu. Największym ułatwieniem dla przedsiębiorców jest możliwość wystawiania faktur VAT w wersji elektronicznej. Jeżeli podwyżka VAT była nieunikniona ze względu na sytuację finansów publicznych, to szkoda, że nie wykorzystano jej do ujednolicenia stawek tego podatku. Przedsiębiorcy ponieśli wysokie koszty operacji bez korzyści w postaci uproszczenia systemu.

W ustawodawstwie pracy niewiele się zmieniło: pozytywnie oceniamy nowelizację ustawy o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, negatywnie zaś wprowadzenie dnia wolnego od pracy w święto Trzech Króli. Dofinansowanie zamawianych kierunków studiów na uczelniach pozwoli lepiej dopasować kwalifikacje absolwentów do potrzeb rynku pracy. Przedsiębiorcy nadal uważają, że regulacje w tym obszarze są zbyt sztywne i nie sprzyjają zwiększaniu zatrudnienia.

Droga do pozwolenia na budowę nie uległa skróceniu. Nadal bolączką jest przewlekłość i nieprzewidywalność procedur administracyjnych. Nie doczekaliśmy się zmiany ustawy o planowaniu przestrzennym, która miała skłonić władze samorządowe do uchwalania planów i w konsekwencji ułatwić realizacje inwestycji, a jednocześnie zachowanie ładu przestrzennego.

Nadal brak decyzji co do zasad przyznawania nieodpłatnych pozwoleń na CO2 oraz przeznaczenia środków uzyskanych z aukcji pozwoleń CO2. Utrzymane zostały ceny regulowane energii elektrycznej dla gospodarstw domowych. Związane z tymi regulacjami ryzyko zniechęca do inwestowania.

Postęp we wdrażaniu e-administracji następuje: wprowadzono elektroniczny rejestr ksiąg wieczystych i elektroniczne postępowanie w sądzie. Ale nadal możliwości elektronicznego kontaktowania się z urzędami publicznymi są ograniczone. Na ukończeniu są prace nad projektami oczekiwanymi od dawna przez przedsiębiorców: zastąpieniem zaświadczeń oświadczeniami, uproszczeniem rejestracji spółek, leasingiem konsumenckim, elektronicznym KRS. Szkoda, że zawieszono prace nad prawem holdingowym.

Niestety, wiele projektów, nad którymi trwają prace, niesie zagrożenia: nowelizacja prawa zamówień publicznych umożliwi arbitralne wykluczanie i szantażowanie wykonawców, projekt ustawy o utrzymaniu czystości w gminach nie gwarantuje zachowania uczciwej konkurencji, ustawa o refundacji leków obciąży firmy farmaceutyczne dodatkowym podatkiem i ryzykiem.
erka

Opinie (73) 3 zablokowane

  • KIEDY PRAWNIK I LEKARZ CO ZARABIA OD 8000ZŁ

    BĘDZIE MIAŁ KASĘ FISKALNĄ PYTAM??????? JAKIEŚ DZIWNE PRZYWILEJE

    • 0 0

  • Trójmiasto to armia urzędników po 1 stronie , po 2 stronie- bezrobotni

    wokół tylko bida z nędzą...oraz ci którzy się nahapali kiedy byłe jeszcze eldorado

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane