• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Milion euro na projekt terminalu LNG w Gdańsku

Robert Kiewlicz
25 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Inwestycja w Gdańsku jest powiązana z projektem zwiększenia zdolności przeładunkowych terminalu LNG w Świnoujściu. Na zdjęciu metanowiec "Al Nuaman" z katarskim LNG wpływa do Gazoportu w Świnoujściu. Inwestycja w Gdańsku jest powiązana z projektem zwiększenia zdolności przeładunkowych terminalu LNG w Świnoujściu. Na zdjęciu metanowiec "Al Nuaman" z katarskim LNG wpływa do Gazoportu w Świnoujściu.

Kwotą 1,05 mln euro dofinansuje projekt złożony wspólnie przez Grupę Lotos i Gaz-System Komisja Europejska. Chodzi o przygotowanie "Studium wykonalności projektu budowy w Gdańsku terminalu LNG małej skali i budowy innowacyjnych bunkierek LNG". Terminal LNG w Gdańsku ma pełnić rolę bazy przeładunkowej, bunkrowania i dystrybucji LNG do odbiorców końcowych i stacji paliw. Jednocześnie Gaz-System pracuje nad projektem pływającego terminalu regazyfikacyjnego na Zatoce Gdańskiej.



Projekt terminalu LNG to na razie prace studyjne, których celem jest przygotowanie realizacji inwestycji w Gdańsku. Jest on powiązany z projektem zwiększenia zdolności przeładunkowych terminalu LNG w Świnoujściu z 5 mld m sześc. do 7,5 mld m. sześc. gazu rocznie. Przygotowywane obecnie studium wykonalności instalacji w Świnoujściu o dodatkowe pojemności magazynowe stwarza realną możliwość stworzenia rynku przeładunku i dystrybucji LNG w Polsce i regionie.

Czytaj też: Pływający terminal na Zatoce Gdańskiej w 2021 roku

W zamyśle realizacja projektu budowy bazy LNG w Porcie Gdańsk ma m.in. zapewnić infrastrukturę umożliwiającą wykorzystanie LNG jako paliwa w żegludze morskiej w trójmiejskich portach oraz zapewnić warunki dla lokalnego magazynowania LNG z możliwością jego wykorzystania zarówno do celów energetycznych (np. w rafinerii Grupy Lotos lub do zasilania statków w porcie w energię elektryczną), czy jako paliwo w transporcie morskim i lądowym.

Więcej:Terminal gazowy na Pomorzu. Lotos szykuje się do inwestycji

Istnieje też możliwość przyłączenia magazynu LNG do sieci gazowej wysokiego ciśnienia na terenie rafinerii Grupy Lotos.

Gaz-System pracuje też nad projektem pływającego gazoportu na Zatoce Gdańskiej. Spółka wyłoniła już wykonawcę studium wykonalności pływającego terminalu regazyfikacyjnego wraz z pracami przygotowawczymi. Terminal typu Floating Storage Regasification Unit może rozpocząć działalność operacyjną w pierwszej połowie 2021 roku. Szacunkowy koszt jego budowy to blisko 3 mld zł.

Pływający terminal LNG w porcie Kłajpeda.

Miejsca

Opinie (15) 1 zablokowana

  • No i gitara, wykorzystywać kasę z UE!!!

    Trzeba zwiększyć wykorzystanie środków z UE bo ostatnie dwa lata były mizerne

    • 15 2

  • Jeden ogarnięty redaktor - brawo.

    Gamonie w Wyborczej pomylili projekty.

    • 14 2

  • LOTOS a import LNG (3)

    Gaz System rozumiem, ale czy ktoś kompetentny mógłby wyjaśnić co wspólnego miałby mieć Lotos z importem skroplonego gazu?

    Z artykułu wynika że mógłby być jednym z odbiorców, ale po co miałby inwestować w budowę terminala? - przecież to firma paliwowa a nie importująca gaz, chyba że cały ten gaz byłby na potrzeby Lotosu.

    • 1 9

    • LPG powstaje i jest używane w procesach rafinacji i produkcji paliw (2)

      czasami nadwyżki LPG lepiej jest sprzedać na rynku a zastąpić innym medium, np gazem ziemnym;

      • 1 0

      • LNG a nie LPG (1)

        W artykule jest mowa o LNG a nie LPG. Prawie to samo a robi różnice.

        Każda firma szuka nowych biznesów a nowym biznesem jest (będzie) bunkrowanie i dystrybucja LNG. I chyba o to chodzi.

        • 0 0

        • zgadza się, ale gaz ziemny to właśnie LNG

          rafineria w procesach rafinacji produkuje LPG i zamiast użyć ten gaz, kupuje tańszy gaz ziemny (np. LNG) a LPG sprzedaje;

          • 0 1

  • (4)

    dofinansowanie 1 mln euro czyli razem co najmnie 2 mln euro to jest 5 mln zł
    czy nie za dużo?

    • 0 6

    • na studium wykonalności wystarczy, na projekt techniczny statku FSRU - nie (2)

      • 2 0

      • przeciez ten projekt nie dotyczy (1)

        FSRU

        • 1 0

        • A czego?

          A czym niby ma byc plywajacy terminal? Ciekle prosto do kuchenek ma ladowac?

          • 0 0

    • Naucz się czytać ze zrozumieniem.

      • 2 0

  • Co się dzieje, z gazem w domu. (1)

    Śmierdzi niczym z pisuaru i dziwnie się pali.
    Czy to w ramach +500, dają gorszy sort w rury gazowe?

    • 1 9

    • A gdzie mieszkasz? Moze ten katarski juz masz? Ktoz to wie?

      • 0 0

  • W Gdańsku czy na Zatoce Gdańskiej

    to jest różnica

    • 2 4

  • Kiedy terminal na NOS ? na tym sie jezdzi a nie LPG

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane