• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie udało się z "Gawronem". Teraz czas na "Ślązaka"

Robert Kiewlicz
22 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy
"Ślązak" to nie sam kadłub. Na okręcie zamontowano silniki oraz urządzenia elektroniczne. Duża część wyposażenia znajdującego się na okręcie nie jest jeszcze zainstalowana. 

"Ślązak" to nie sam kadłub. Na okręcie zamontowano silniki oraz urządzenia elektroniczne. Duża część wyposażenia znajdującego się na okręcie nie jest jeszcze zainstalowana.

Minister Obrony Narodowej zatwierdził konfigurację i harmonogram budowy okrętu patrolowego ORP "Ślązak". "Ślązak" to nowa nazwa dla legendarnego już projektu 621, popularnie nazywanego "Gawronem". Okręt ma trafić pod banderę Marynarki Wojennej w pierwszym kwartale 2016 roku.


Czy przebudowa korwety to dobre rozwiązanie?


Budowa "Gawrona" rozpoczęła się w 2001 roku. Projekt realizowała Stocznia Marynarki Wojennej. Do tej pory na budowę "Gawrona" wydano ok. 450 mln zł, a na jego dokończenie - jako korwety - potrzebny byłby jeszcze miliard złotych. Z kolei szacuje się, że przebudowa na patrolowiec pochłonie "tylko" 100 mln zł.

- Specyfikacja okrętu, jego systemów bojowych i okrętowych uwzględnia zapotrzebowanie sił morskich na nowoczesny okręt patrolowy. Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne uwzględniają dostosowanie okrętu projektu 621 do nowych zadań patrolowych i określają budowę Zintegrowanego Systemu Walki - podało w komunikacie Ministerstwo Obrony Narodowej. - Zgodnie z zaakceptowanym harmonogramem Inspektorat Uzbrojenia MON do końca czerwca 2013 roku powinien zawrzeć umowę na całościowe wykonanie okrętu w nowej konfiguracji.

Ani MON, ani Inspektorat Uzbrojenia nie podaje jednak do wiadomości publicznej dokładnego harmonogramu i kwot jakie zostaną wydane na przebudowę okrętu. Nie wiadomo też kto będzie współpracował ze Stocznią Marynarki Wojennej przy tej inwestycji oraz co ma wejść w skład Zintegrowanego Systemu Walki.

- Jestem zaskoczony tym, w jaki sposób ukrywa się specyfikację okrętu. To co na Zachodzie jest od razu publikowane u nas się chowa, chociaż doskonale wiadomo, że nie da się nic ukryć jeżeli chodzi o wyposażenie bojowe okrętu po jego zbudowaniu - mówi kmdr Maksymilian Dura, ekspert "Nowej Techniki Wojskowej". - Tymczasem u nas chodzi prawdopodobnie o to, by eksperci nie wykryli od razu błędnych założeń i by postawić wszystkich przed faktem dokonanym.

Do końca marca 2013 roku zostanie też powołana komisja przetargowa, której zadaniem będzie pozyskanie nowych okrętów podwodnych. Trwa też postępowanie, którego celem jest zakup niszczyciela min "Kormoran II". Umowa na realizację pierwszego okrętu tego typu powinna zostać zawarta w maju 2013 z terminem dostawy gotowej prototypowej jednostki do końca 2016 roku.

Kontrakt na budowę niszczycieli min "Kormoran II" negocjować ma z Ministerstwem Obrony Narodowej konsorcjum, na którego czele stoi Remontowa Shipbuilding. O umowy na budowę niszczycieli walczy także Stocznia Remontowa Nauta. Pod koniec stycznia Nauta zaproponowała resortowi obrony swój własny trzywariantowy projekt budowy niszczycieli min - podstawowy ze stali małomagnetycznej oraz z kompozytów węglowych lub z aluminium.

Kormoran II to nowoczesny niszczyciel min. Procedura wyboru technologii kadłubów tych jednostek miała ruszyć na początku 2008 r. Jednak dopiero w 2011 roku Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił stocznie potrafiące budować okręty ze stali niemagnetycznej do zgłaszania chęci uczestnictwa w negocjacjach na wykonanie pracy rozwojowej "Nowoczesny niszczyciel min Kormoran II". W założeniu Kormoran II ma być okrętem o wyporności 650-750 ton, o wymiarach: długość - około 60 m, szerokość - około 10 m, zanurzenie - około 2,6 m. Prędkość maksymalna okrętu miała wynosić 16 węzłów, a zasięg pływania powyżej 2,5 tys. mil morskich.

Więcej o pomorskiej gospodarce

W programie Marka Kańskiego Pomorska Kronika Biznesu o deklarowanej intencji połączenia Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza z Pracodawcami Pomorza dyskutują prezesi obu organizacji Adam ProtasiukZbigniew Canowiecki: Jak wykorzystać walory dwóch odrębnych ustaw. Czy konsolidacja jest dobrą receptą na trudne czasy, a maksyma "duży może więcej" sprawdzi się w relacjach z politykami i samorządem. Jakie konkretne, ważne dla Pomorza kwestie chce forsować jedna silna Regionalna Izba Pracodawców Pomorza. W programie również o nowej inwestycji i nowym kursie strategicznej dla Polski firmy Naftoport.

Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk w piątek o 18:20. Powtórka programu w sobotę o 17:15.

Miejsca

Opinie (66)

  • (1)

    Biadolicie , narzekacie a PO samo się wybrało.

    • 4 0

    • "... budowa Gawrona została rozpoczęta w 2001 roku...".

      Wiesz kto wtedy rządził..? kto potem rządził..? i jeszcze potem.....?
      W 2007-2008 roku też "budowano" "Gawrona"... I co? Ano nic...

      • 0 0

  • oczywiście winnych nie ma,że już ponad 10 lat

    trwa ta żałosna budowa która pochłonęła pół miliarda złotych,a efekt widzimy na zdjęciu...

    • 3 0

  • korweta

    taa najpierw był gawron , teraz ślązak a potem będzie złom bo się nie opłaca i brak funduszy tak nasi debile myślą zobaczycie

    • 2 0

  • Przetopic i sprzedac chinczykom

    • 1 1

  • tylko u nas!

    mnadużycia!nadużycia nadużycia -i qszyscy cicho siedzą i ręka rękę myje
    a obywatele robia na to wszystko i będą pracować nawet do 67 roku życia by ci na emeryturach wojskowych żyli jak pączki w maśle

    • 4 0

  • Nowy przekręt na olbrzymią kasę. (3)

    Łodzie podwodne na Bałtyku służą jedynie do dekoracji. Już w latach 40tych Niemcy uważali, że to kiepski pomysł. Widać, że znowu lewa, ale wyprana kasa popłynie szeroką strugą do .......

    • 5 4

    • chyba nie (2)

      Zatopienie Gustolffa przeczy takiemu twierdzeniu. Bałtyk tylko na mapie wydaje się mały.

      • 0 0

      • Ale na mapie z naniesionymi izobatami (1)

        widać jaki jest płytki, więc dla o.p. trudny do operowania.

        • 2 1

        • Podczas manewrów, amerykanie mieli nie lichy problem aby wykryć ORP Orzeł, a już o Szweckim Gotlandzie nie wspomnę. Tak więc na Bałtyk, okręty podwodne nadają cię całkiem nieźle.

          • 2 0

  • Salomonowe rozwiązanie?

    Decydentom wydaje się, że znaleźli salomonowe rozwiązanie, bo będą mieć jakiś okręt i załatwią na jakiś czas problem podejmowania decyzji w sprawie stoczni MW. To odsuwanie w czasie rozwiązywania problemów doprowadzi do powstania czegoś, co nijak nie będzie przystawało do rzeczywistych potrzeb naszej marynarki wojennej (nie uwzględniam osobowych "potrzeb" kadry oficerskiej) i pochłonie kolejne znaczne i niekontrolowane środki finansowe, ponieważ ta budowa będzie traktowana przez stoczniowców wyłącznie jako źródło ich utrzymania przez następne lata.

    • 7 0

  • 2 mld

    wpakować w błędnie wykonany stadion z niedziałającym dachem się udało a miliarda na obronność rząd juz nie potrafi znaleźć. Nic tylko cięcia, 15% bezrobocie, wycofywanie się ze strategicznych inwestycji (vide: elektrownia atomowa), podwyżki podatków, zabieranie pieniędzy na emerytury... Kaczorowi Donaldowi i jego świcie żyje się lepiej w tym lemingowie ale co ze "wszystkimi"?

    • 4 1

  • Budowa LOTNISKOWCA trwa .......

    ........ o kilka lat krócej i jest w podobnej cenie. Tylko pogratulować.

    • 8 0

  • Panie R. K. To jakieś ple ple (1)

    "Na okręcie zamontowano silniki oraz urządzenia elektroniczne. Duża część wyposażenia znajdującego się na okręcie nie jest jeszcze zainstalowana."

    Wyposażenie w ładowniach?

    • 0 5

    • Wyposażenie w ładowniach?

      hm...
      Myślę, że konkretnie - w chłodniach, w różnych flaszkach.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży komunikacji elektronicznej w Polsce i Europie. Założona w 1988 r. firma VECTOR jest europejskim dostawcą rozwiązań dla dynamicznie rozwijającej się branży telekomunikacyjnej, oferuje zaawansowane systemy wykorzystywane w sieciach stacjonarnych i mobilnych. Firma specjalizuje się w integracji oraz produkcji rozwiązań, które pozwalają operatorom sieci świadczyć usługi multimedialne, takie jak telewizja...

Najczęściej czytane