• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Popularna marka butów z gdańskiego Brzeźna

Robert Kiewlicz
4 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Draszba z siedzibą w Gdańsku to firma założona w 1995 roku, sprzedająca obuwie pod własnymi markami: HD Heavy Duty i Marisha. Draszba z siedzibą w Gdańsku to firma założona w 1995 roku, sprzedająca obuwie pod własnymi markami: HD Heavy Duty i Marisha.

Choć marka Heavy Duty znana jest nie tylko młodzieży to mało kto wie, że za jej sukcesem stoją ludzie z Gdańska. O tym jak zbudować i wypromować markę, o giełdowych planach i rynku obuwniczym w Polsce rozmawiamy z Piotrem Drabarkiem, prezesem Draszba SA, producentem i dystrybutorem butów marki HD i Marisha.



Firma działa na rynku już 16 lat, posiada własną sieć dystrybucji, jest właścicielem bardzo rozpoznawalnej marki HD. Nie widać was jednak w mediach, waszych butów nie reklamują topowe modelki, a wielu klientów z pewnością nie wie, że za marką HD stoi firma z Brzeźna.
 
Piotr Drabarek: - Sprzedajemy buty dla osób z przedziału portfela średni plus. Nie są to buty najtańsze. Naszym celem jest jednak budowa sieci sklepów multibrendowych. Są to sklepy, które mają dwie własne marki - Heavy Duty oraz Marisha. Jako firma jesteśmy także dystrybutorem marki Dr. Martens, Hunter i Havaianas. Na jakąś ostrą i dużą widoczną kampanię to faktycznie firma środków nie ma. Raczej opieramy się na długofalowej strategii, na rozpoznawalności marki, na tym, ze jesteśmy w najlepszych punktach handlowych. Chcemy być sklepem dla (młodych) dwudziestolatków i trzydziestolatków, oraz wszystkich ludzi młodych duchem.
 
Produkcję macie za granicą, materiały do niej potrzebne także kupujecie na rynkach zagranicznych. Przez to firma jest podatna na wahania kursowe. Jak spółka odczuła kryzys?
 
- Kryzys dotknął nas jak wiele innych firm. Ostanie dwa lata, a zwłaszcza rok 2009 był słabszy. Jednak przetrwaliśmy i działamy dalej. Strategia firmy jest ukierunkowana na rozważne otwieranie kolejnych punktów sprzedaży. Co roku przybywa nam kilka kolejnych.
 
Jesteście częścią Sanwil Holdig. Wraz z waszym wejściem do holdigu pojawiły się informacje o tym, że Sanwil ma zamiar wprowadzić was w swoje miejsce na Giełdzie Papierów Wartościowych. Czy plany giełdowe są nadal aktualne?
 
-Takie plany początkowo były. W tej chwili sytuacja na giełdzie nie jest jednak zbyt ciekawa. Poza tym spółka nie jest jeszcze gotowa do takiego kroku. Dodatkowo wszystko zależy od sytuacji gospodarczej oraz samej kondycji spółki.
 
Czy łatwo jest stworzyć od podstaw rozpoznawalną markę? Skąd wzięła się nazwa?
 
- To kilkanaście lat pracy, konsekwentne budowanie marki, która funkcjonuje w określonym przedziale rynku. Zaczynaliśmy od produkcji ciężkich butów, kiedyś i chyba jeszcze obecnie nazywanych glanami. To były nasze pierwsze produkty w Polsce. Do ciężkich butów szukaliśmy marki oraz oprawy i tak powstała nazwa HD Heavy Duty. Na początku produkcja była głównie w Polsce. Następnie gama produktów zaczęła rosnąć i część produkcji musieliśmy przenieść na Daleki Wschód. Jednak nadal produkujemy buty w naszym kraju. Gdzie? Nie chciałbym zdradzać.
 
Firma ma długofalową strategię. O wejściu na giełdę jeszcze za wcześnie mówić, jednak czy macie np. zamiar "wejść" w inne produkty?

- Mamy jeszcze sporo do zrobienia jeśli chodzi o buty i w najbliższych latach jesteśmy nastawieni na umacnianie naszej pozycji w tym segmencie. W ramach tego projektu prowadzimy spółkę e-buty.pl, która jest internetowym sklepem obuwniczym. W tej chwili firma prowadzi sieć 45 własnych sklepów. Cały czas jest jednak sporo do zrobienia.  W centrali zatrudniamy 25 osób. Są to głównie projektanci, handlowcy i marketingowcy.
 
Kto jest waszym najpoważniejszym konkurentem w Polsce?
 
- Główną naszą konkurencją są firmy odzieżowe, które w swojej ofercie mają także obuwie. My natomiast chcemy być postrzegani jako "ci od butów". Rynek w Polsce jest dość mocno spenetrowany przez firmy zachodnie. Coraz więcej z nich wchodzi, szuka i próbuje tego rynku. Czasami z sukcesem, czasem nie. Kusi ich potencjał rynku. Często nie doceniają jednak tego, że mimo wszystko portfel naszego klienta jest inny niż zachodniego. Firmy przegrywają na tym, ze starają się skopiować model biznesowy z kraju zachodniego do Polski. To udaje się największym graczom, takim jak Zara, czy H&M. Wiele mniejszych firm poległo jednak na takim podejściu.
 
Prawie od początku wasza siedziba znajduje się w Brzeźnie. Czy nie myśleliście nigdy o przeniesieniu się w inne miejsce, do bardziej reprezentacyjnej siedziby?
 
- Po co? Jest nam tu bardzo dobrze.

Draszba SA to polska spółka z siedzibą w Gdańsku, założona w 1995 roku. Sprzedaje obuwie pod własnymi markami: HD Heavy Duty i Marisha. Rozpoczęła działalność od wprowadzenia na rynek glanów pod marką "HD Heavy Duty". W 2000 r. rozszerzyła asortyment o inne rodzaje obuwia. W 2005 roku, pod nową marką "Marisha", rozpoczęła sprzedaż butów przeznaczonych dla dziewcząt i młodych kobiet. Spółka zajmuje się projektowaniem i sprzedażą. Produkcję zleca podmiotom zewnętrznym, głównie na Dalekim Wschodzie. Posiada sieć własnych sklepów firmowych i franczyzowych. Pod koniec grudnia 2010 r. firma zmieniła status na spółkę akcyjną. Obecnie giełdowa spółka Sanwil kontroluje 52,9 proc. kapitału obuwniczej spółki.

Miejsca

  • Draszba Gdańsk, Leona Miszewskiego 2/4

Opinie (171) 4 zablokowane

  • tyle negatywnych komentarzy - może to zwykłe lenistwo? (2)

    o buty trzeba też dbać, jeśli są ze skóry należy ją impregnować, czyścić i pastować, natłuszczać - jeśli się tego nie robi, nic dziwnego że pękają, a jeśli nie są ze skóry - czyścić szczotką, a nie wrzucać do pralki - a potem narzekać - "mi się rozkleiły po 2 miesiącach" - nie dziwne

    • 18 2

    • (1)

      A jak wytłumaczysz pękające podeszwy?To też od zaniedbania?

      • 0 0

      • tak, od zaniedbania!

        tak podeszwy też trzeba pastować! i smarować pszczelim woskiem!

        • 2 0

  • Najlepsze, najfajniejsze i niezniszczalne buty to Konsiaki :)

    są mega trwałe i niedrogie.

    • 2 1

  • Kiedyś chodziłem w Salomonach. Wytrzymały 6 sezonów zimowych, więc chyba dobrze.

    Teraz mam Meindl'e już trzeci rok. Jedno muszę im przyznać to są najwygodniejsze buty w jakich kiedykolwiek chodziłem. Zobaczymy jak długo potrzymają.

    • 3 3

  • Trzy sezony zimowe, trzy Woodstocki, dwa Jarociny

    ...nosiłem swoje HD-ki trzy lata, byłem z nimi w niemalże ekstremalnych warunkach, nie dbałem o nie wcale (na woodstock zabierałem jeszcze białe od soli), a dopiero w tym roku udało im się pęknąć. Podeszwa trzyma się mocno, w sumie na koncerty czy festiwale wciąż się nadają. Niedługo pora kupić nowe, być może znowu skuszę się na HD.

    • 8 1

  • Czy (dawny) pub Draszba we Wrzeszczu to też... (3)

    ...własność spółki Draszba?

    • 7 1

    • Było, minęło i już nie wróci

      Było, minęło i już nie wróci. Tam był klimat jakiego później nie miała żadna taka meta na mieście. Pozdrawiam wszystkich rezydentów i konsumentów pubu Draszba we Wrzeszczu.

      • 3 0

    • tak, spatif i sfinks też (1)

      • 0 1

      • Co tak i co też?

        • 1 0

  • Draszba Pany!!!

    A ja uważam, że HD to bardzo fajna marka. Jak widzicie w artykule w 100% polska i z pomysłem na biznes. To trzeba chwalić i być dumnym, że największe polskie marki modowe są z Gdańska (LPP, Diverse i jeszcze kilka innych). Niech się im wiedzie i niech się rozwijają. Ktoś pisał, że HD zaczynało w barakach na Zaspie, mam nadzieję, że nie przenieśli się do Brzeźna do większych baraów ale, że pracują w jakimś nowoczesnym biurowcu i że ludziom jest tam dobrze. Malkontenci, bierzcie przykład z takich ludzi jak Ci co wymyślili HD i nim zarządzają, a nie narzekacie. To oni dają pracę innym (Wam) i robią coś dobrego dla Polski. Oby takich firm jak ta było jak najwięcej!!! Wielki szacun dla HD!!!

    • 7 4

  • BUTY I BUTY ! DO WSZYSTKICH TYCH TLUMACZACYCH ZE HD MUSI SIE ROZPADAC BO TAKI JEST ''CYKL ZYCIA PRODUKTU "" (1)

    Kompletne bzdury ! W USA sa tzw. segmenty cenowe i ta sama markowa firma potrafi robic doskonale buty bardzo drogie i buty troche tansze i stoja na polce np. buty za 20 dolarow a obok za 500 dolarow i te za 500 nie maja sie prawa rozpasc po miesiacu bo firma by poszla z torbami . Sa tylko segmenty cenowe i powiedzmy ze but za 20 dolarow jest na sezon i to jest uczciwe bo przynajmniej wiadomo ze to kiszka i kazdy kupuje swiadomie. Natomiast w Polsce buty sie rozpadaja bez wzgledu na cene czy sa za 100 zl czy sa za 1000 zl a to juz nie jest uczciwe. Bo kupujac tani towar wiadomo ze ma on inne materialy ''kolorowe plastiki'' itp. ale za 1000 zlotych mamy prawo wymagac produktu trwalego i ze skory ktora jest trwala.

    • 7 0

    • Wymagaj.

      Wymagaj. Masz prawo. Od tego jest wolny rynek. Te za 20 dolarów, zgodnie z polskim prawem muszą wytrzymać 2 lata. Znaczy się, że Polska jest bardziej rozwinięta i prokonsumencka niż USA. To miło. W takim kraju aż chce się żyć.

      • 0 0

  • Converse (2)

    A czy ktoś wie dlaczego na zdjęciu jest Converse obok HD? Bo ja słyszałam kiedyś, że Converse to jest to samo co HD tylko, że droższe. Znaczy się, że zgodnie z tym co na zdjęciu Converse należy do HD i dlatego tak się promuje. Jak to prawda to zajefajnie. Chociaż coś mi tu nie pasuje bo widziałam Converse w amerykańskich filamch. Może mnie ktoś uświadomić. Poradźcie mi również, które trampki są lepsze - te tańsze HD, czy te droższ Converse.

    • 3 2

    • Bo hd jest właścicielem marki converse (1)

      • 0 1

      • Czyli dobrze myślałam. Super! Dziękuję za odpowiedź przemek.

        • 0 1

  • HD nie miałem.....ale miałem i mam Martensy.....to są buty....

    • 3 1

  • (4)

    ja mam telewizor HD

    • 10 0

    • (2)

      A ja mam motór HD.

      • 3 0

      • (1)

        a ja mam łołówek z wkładem HD

        • 2 0

        • a nie HB?

          • 2 0

    • a ja mam ADHD ;)

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane