• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa platformy Petrobaltic. Lotos szuka chętnych na nogi

Robert Kiewlicz
10 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Po ukończeniu przebudowy platforma "Petrobaltic" miała zostać "dostawiona" na bałtyckie złoże B8 i przejąć prace związane z pełnym zagospodarowaniem złoża i uruchomieniem docelowej produkcji od platformy "Lotos Petrobaltic".
Po ukończeniu przebudowy platforma "Petrobaltic" miała zostać "dostawiona" na bałtyckie złoże B8 i przejąć prace związane z pełnym zagospodarowaniem złoża i uruchomieniem docelowej produkcji od platformy "Lotos Petrobaltic".

Po raz kolejny nie udało się wyłonić wykonawcy przebudowy platformy "Petrobaltic", która miała stać się centrum produkcyjnym na bałtyckim złożu Lotosu. Spółka już od 2014 roku boryka się z przebudową i co rusz koryguje zakres prac do wykonania. Lotos zrezygnował też z wymiany nóg platformy, które już wcześniej zakupił i prowadzi analizy dotyczące wykorzystania zbędnych obecnie elementów lub ich sprzedaży. Koncern nie jest w stanie podać terminu zakończenia prac i uzależnia je od dalszych zmian cen ropy. Według pierwotnych planów przebudowa platformy miała zakończyć się we wrześniu 2015 roku.


Jakie korzyści możemy osiągnąć dzięki wydobyciu ropy ze złóż morskich?


Pierwszą umowę na przebudowę platformy "Petrobaltic" podpisano pod koniec października 2014 roku. Koszt przebudowy platformy szacowano na ok. 380 mln zł. Umowę jednak zerwano i od tego czasu ogłoszono już trzy postępowania przetargowe dotyczące przebudowy platformy. Stale zmieniał się także jej zakres. Obecnie platforma "Petrobaltic" jest w Naftoporcie zobacz na mapie Gdańska, gdzie po wykonaniu robót demontażowych realizowane są przeglądy systemów, które będą w przyszłości wykorzystywane.

- Stan prac przebudowy platformy "Petrobaltic", to: wykonanie dokumentacji technicznej dotyczącej przebudowy platformy - zaawansowanie powyżej (90 proc.), dostawy na centrum produkcyjne - zaawansowanie powyżej (70 proc.), wykonano zaplanowane demontaże, prefabrykowane są elementy tzw. top side - moduły technologiczne oraz inne elementy wielkotonażowe. Trwa postępowanie przetargowe dotyczące modernizacji tzw. spudcanów (stopy nóg) i kadłuba platformy. Dotychczas odbyły się trzy postępowania przetargowe w miarę optymalizacji zakresu prac - mówi Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupy Lotos.
Po optymalizacji, nogi na sprzedaż

Dlaczego od 2014 roku nie udało się zakończyć przebudowy?

- Jeszcze nie zakończono przebudowy platformy z dwóch głównych powodów: po pierwsze sytuacja makroekonomiczna na rynku ropy wymusiła optymalizację rozwiązań technicznych na platformie - formalne wymogi prawne obligują do powtórzenia postępowania przetargowego przy zmianie zakresu prac. Drugi powód to brak akceptowanych ofert rynkowych ze strony wykonawców. Termin zakończenia prac zależy również od dalszych zmian cen ropy - tłumaczy Zachowicz.
To jednak nie jedyny problem. "Petrobaltic" to platforma wiertnicza samopodnośna typu Livingston L-111. Została ona zaprojektowana do następujących warunków morskich: głębokość morza do 91,44 m przy założonej penetracji nóg w dno do około 8 m, całkowita długość nóg 127,41 m, maksymalna wysokość fali do 15,24 m. W ramach przebudowy miały zostać przeprowadzone prace związane z usunięciem istniejących urządzeń i instalacji w celu uzyskania miejsca do zamontowania przyszłych instalacji produkcyjnych. Postanowiono też zdemontować nogi kratownicowe i zamontować nowe nogi cylindryczne o długości 126 metrów. Elementy nóg platformy zostały już zakupione, jednak po kolejnej optymalizacji przebudowy okazało się, że... są one zbędne.

- Zakres przebudowy platformy był optymalizowany we wszystkich możliwych obszarach: poza kadłubem i nogami - także w zakresie modułów technologicznych. Warto podkreślić, że zakres prac modernizacyjnych określa projektant w uzgodnieniu z towarzystwem klasyfikacyjnym w oparciu o dane projektowe. Przy pierwotnych założeniach wymiana nóg była niezbędna i w pełni zasadna ekonomicznie. Natomiast wprowadzone zmiany zakresu projektu nie wymagają ich wymiany. Dlatego zakupione elementy nóg nie będą na obecnym etapie prac montowane. Trwają jednak analizy dotyczące ich wykorzystania w innych projektach realizowanych w przyszłości przez spółkę na Bałtyku lub odsprzedaży - tłumaczy Zachowicz.
Niekończąca się przebudowa

Przypomnijmy. Pierwszą umowę na przebudowę platformy "Petrobaltic" podpisano pod koniec października 2014 roku. Zająć się nią miały: Energomontaż - Północ Gdynia, Stocznia Remontowa Nauta i stocznia Crist związane z Grupą MARS. Nim prace na platformie na dobre się rozpoczęły, zamawiający, czyli Lotos, wycofał się z umowy. Oficjalnie chodziło o dołujący kurs ropy naftowej, w związku z czym Lotos musiał znacznie ograniczyć prace dotyczące przebudowy platformy. Szacowane koszty przebudowy zmniejszyły się o kilkadziesiąt procent.

Ogłoszono więc drugi przetarg i pod koniec kwietnia 2015 roku wybrano ponownie ofertę złożoną przez konsorcjum spółek z Grupy MARS: Energomontaż-Północ Gdynia i Stocznia Remontowa Nauta. Druga oferta została złożona przez spółkę Crist SA. Kolejnym etapem miało być zawarcie umowy z wybranym wykonawcą, które planowane było na 30 kwietnia 2015 roku. Terminów tych jednak nie dotrzymano. Umowa podpisana została dopiero 23 czerwca 2015 roku, jednak mogła wejść w życie dopiero po spełnieniu przez Lotos warunków dotyczących uruchomienia finansowania. Co się nie udało.

W trzecim przetargu, w lutym 2016 roku, wystartowała tylko jedna firma - Gdańska Stocznia Remontowa. Lotos odrzucił jednak tę ofertę i unieważnił postępowanie, ponieważ GSR odmówiła zaakceptowania harmonogramu płatności przedstawionego przez Lotos. Po upływie terminu złożono też jeszcze jedna ofertę - stoczni Crist.

Co dalej z wydobyciem na Bałtyku?


Po ukończeniu przebudowy platforma "Petrobaltic" miała zostać "dostawiona" na bałtyckie złoże B8 i przejąć prace związane z pełnym zagospodarowaniem złoża i uruchomieniem docelowej produkcji od platformy "Lotos Petrobaltic". Potencjał wydobywczy złoża B8 został oszacowany na ok. 3,5 mln ton ropy naftowej, co stanowi ok. 14 proc. rocznego zapotrzebowania Polski. Przy rocznym wydobyciu na poziomie 250 tys. ton ma to być trzecia pod względem wielkości kopalnia ropy naftowej w Polsce.

- Lotos Petrobaltic, konsekwentnie realizując strategiczny projekt zagospodarowania złoża B8 na Morzu Bałtyckim, podjął decyzję o dostosowaniu projektu przebudowy platformy "Petrobaltic" do gwałtownie zmienionego otoczenia i doprowadzenia do opłacalnego wydobycia, mimo istotnie zmniejszonych przychodów, które są proporcjonalne do ceny ropy. Aby osiągnąć ten cel, należało dokonać zmian w założeniach projektu. Kluczowe zmiany to rezygnacja z funkcji wiertniczej (obniżenie wagi platformy o ok. 1000 t, czyli 15 proc. i przyjęcie krótszego obliczeniowego czasu pracy nóg platformy). W ten sposób osiągnięto zredukowanie zakresu prac, obniżenie nakładów inwestycyjnych i przywrócenie opłacalności projektu. Alternatywą do zmiany założeń było wstrzymanie realizacji projektu. Produkcja na złożu B8 jest realizowana od 30 września 2015 r. za pomocą platformy wiertniczej "Lotos Petrobaltic". Zgodnie z planem rozpoczęliśmy tzw. wstępne wydobycie. Obecnie podłączane są przewody zawadniające, aby podnieść docelowy poziom wydobycia surowca do 5 tys. baryłek dziennie - mówi Zachowicz.
"Lotos Petrobaltic" to jednak przede wszystkim platforma wiertnicza, która w pełni nie może zastąpić centrum wydobywczego, jakim miała stać się przebudowana platforma "Petrobaltic".

Podpisanie umowy na przebudowę platformy "Petrobaltic" w 2014 roku.

Miejsca

Opinie (48) 6 zablokowanych

  • (2)

    Tylko nie do Remontowej wystarczy nam tego syfu z FPF1

    • 34 16

    • (1)

      A co ty wiesz o syfie z FPF1

      • 7 7

      • Zapraszamy do góry, zza biurka chyba nie widać syfu

        • 15 2

  • ja wezmę te nogi. postawię sobie przed domem na Kaszubach,. (1)

    każdy ma jakiś traktor, koparkę, kupki gruzy, to ja będę miał nóżki.

    • 39 3

    • ja też chcę jedną

      • 2 1

  • Na miejscu CBA przyjrzał bym się sprawie nóg.. (1)

    Do spawa śmierdzi z daleka...

    • 54 17

    • Bo jak się nóg nie myje to śmierdzą

      • 12 0

  • REMONTOWA (3)

    Tylko jedna firma w Polsce remontuje i przebudowuje PLATFORMY - to oczywiście
    REMONTOWA . LOTOS stracił tylko pieniądze i czas na ta cała zabawę w wybór
    wykonawcy .
    Stoczniowiec

    • 56 19

    • Tu nie chodzi o stocznię (1)

      Ale jak ktoś napisał, ceny ropy naftowej obniżają naklady finansowe na projekt. Dobrze, ze nie obcieli tego projektu do zera. Ludzie prace maja. Trzeba przeczekac zle czasy.

      • 10 6

      • paranoja

        To jest po po prostu fatalnie zarządzany projekt - brak zapewnienia finansowania a mimo to rozpoczęcie prac demontażowych. Najpierw zniszczono działająca platformę a później zaczęto się zastanawiać skąd wziąć pieniądze na wykonanie przebudowy. Ceny ropy naftowej oczywiście mają na to wpływ na banki i kredytowanie takiej inwestycji, no ale jakieś środki własne chyba Lotos musiał mieć zaplanowane na te inwestycje. Notabene obecny okres to jest właśnie najlepszy czas na inwestycje - koszt stali, robocizny itp w związku z kryzysem są 2x niższe (konkurencja firm działających poniżej kosztów!). Także jakby mieli w Lotosie $ to by na tej przebudowie nieźle wyszli. A widac ze nie mają bo proces się tylko przedłuża... koszty nadzoru Rosetti są raczej nie małe. Pozatym ta "optymalizacja kosztów" to ciągłe zmiany dokumentacji - Rosetti chyba za darmo nie pracuje? Nie mówiąc już o zakupionych nogach.
        Gratuluje Remontowej że się postawiła Lotosowi - pewnie chcieli aby Remontowa sfinansowała przebudowę - a zapłata po przekazaniu platformy ;)
        a może jeszcze później...

        • 39 3

    • remontowa owszem ale rękoma podwykonawców...

      • 7 3

  • Przy tych cenach ropy (2)

    • 14 10

    • a wiadomo jak długo jeszcze ceny ropy będą niskie?

      • 4 1

    • do 2002 roku baryłka ropy < 25 USD

      i co wtedy było warto ???

      • 12 0

  • zle zarzadzanie. kilka lat I po lotosie

    Przy takich cenach ropy za dużo nie zrobią. Nie ma kasy na odnowienie klasy statku - mają granita I bazalta. Jeden z nich idzie w krzaki.

    • 29 3

  • Do czasu powrotu cen ropy na normalny poziom (6)

    inwestycje powinny byc wstrzymane,a wydobycie ograniczone. To jest oczywiste.

    • 14 16

    • A kilkaset osob gdzie? (5)

      Zwolnic?

      • 10 2

      • Recesja

        • 6 1

      • Niech sobie poskacza na KODzie (1)

        Co prawda kasa mniejsza, ale zawsze jakas no ruch na powietrzu jest zdrowy

        • 19 12

        • to dobra rada

          kod popiera takich "ekonomistow" jak balcerowicz czy swetru

          • 16 9

      • Lepiej płacić za nic nierobienie niż dopłacać do drenowania zasobów.

        • 7 0

      • niestety takie realia

        • 6 0

  • pisacy !!! (2)

    co g*wnio wiedza !! Do roboty !!

    • 7 18

    • KOD się odezwał pełen elokwencji i taktu (1)

      • 16 7

      • Nie mlaskaj przy żarciu

        • 4 10

  • a ropa i tak płynie ze złoża (2)

    Nic szczególnego z tym remontem się nie dzieje. LOTOS i tak wydobywa ropę z tego złoża, więc kasa jest. mam wrażenie, że to konkurencja z innych stoczni nakręca temat. Setki firm na Pomorzu coś remontuje, a tu rozdymany, sztuczny temat ze standardową sprawą.

    • 7 19

    • naftowe koncerny też redukują remonty

      To co robi Lotos to normalna sprawa w biznesie. dziwne jakby nie działali racjonalnie. BP, czy ostatnio Chevron, czyli kolosy w nafcie , tną i oszczędzają na potęgę i to nie takie drobne kwoty - ale miliardy dolarów. trzeba patrzeć na branżę, to dokładnie widać jak ten biznes musi działać, aby wyjść na swoje.

      • 6 13

    • ropę wydobywa platforma LOTOS PETROBALTIC, która jest ptatformą poszukiwawczą

      (do wierceń poszukiwawczych). Przez to od 2014 r. LOTOS nie prowadzi prac poszukiwawczych. Platforma, o której mowa w artykule miała być platformą do wydobywania ropy ale przez beznadziejne prowadzenie spraw od 2014 roku rdzewieje bezużytecznie w Porcie Północnym.

      Poziom niekompetencji i ignorancji nie zależy od poziomu cen ropy !

      • 17 1

  • dziwny artykuł (2)

    Trochę dziwne zarzuty autora tekstu, że Lotos nie spieszy się z inwestycją kiedy cena ropy jest niska, to chyba normalne.

    • 11 17

    • kupił nogi do platformy, które okazały się niepotrzebne, od 3 lat nie prowadzi poszukiwań (1)

      na Bałtyku, urządza przetargi gdy wiadomo, że tylko jedna firma jest w stanie zrobić przebudowę, itd. itp. To nie jest normalne

      • 15 0

      • Akurat w Polsce to normalne.

        Ale zgodze sie, ze generalnie to normalne nie jest.

        • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu...

Najczęściej czytane